چهارشنبه ۷ آذر
|
دفاتر شعر محمد شریف صادقی
آخرین اشعار ناب محمد شریف صادقی
|
بال بِشْکسته و افتاده، وُ سوزان پَرِ اوست
هوسِ سوختنِ سقفِ فلک در سَرِ اوست
کاش در مجمر دل، آتشِ عشقش میسوخت!
وای از این آتشِ کِبری که حَسَد مجمرِ اوست
بس که در چون و چرا ماند به «بیچون» نرسید
اولش نیک ببین چون که همان آخرِ اوست
(برشی از یک غزل)
تصویر برگرفته از کتاب «بهشت گمشده» جان میلتون است.
|
|
نقدها و نظرات
|
درود. لطف دارید خانم بافقی🙏 | |
|
درود. ممنون بابت توضیحات عالی شما. در بهشت گم شده شیطان در واقع یک شخصیت آنتاگونیستیست و حتی میتوان عناصری از قهرمانی را در او یافت. من به عزیزان توصیه میکنم حتما بهشت گمشده یا paradise lost را مطالعه کنند (اگر در زبان اصلی بخوانند هزار بار بهتر- هر چند انگلیسی آن با انگلیسی امروزین تفاوتهایی دارد ولی سریع افسار مطالعه دستتان میآید). توصیه میکنم اگر خواندید کتابی حاشیه دار را بخوانید چون اشعار این کتاب ارجاع زیادی به آیات کتاب مقدس و سنت مسیحی-یهودی دارد. | |
|
درود و ممنون از لطف مداوم شما🙏🙏🙏 | |
|
درود. ممنون از لطف شما آقای سرمازه | |
|
درود. سلامت باشید آقای مدهوش🙏 | |
|
سلام بر آقای آزادبخت. همیشه محبت دارید عزیز🙏❤️ | |
|
سلام دوست عزیز آقای کریمی؛ لطف دارید بزرگوار🙏 | |
|
درود. ممنون از لطف شما عزیز🙏🙏🙏 البته بنده استاد نیستم (حتی «شاگرد» هم نیستم) و خیلی وضعم خراب تر از این حرف هاست اما این نشان لطف شماست. | |
|
درود. سلامت باشید خانم رحمانی🙏 | |
|
درود ممنون از لطف مداوم شما. راستش منتظر بودم یکی بالاخره این سوال را بپرسد! غزل ابیات دیگری هم دارد اما به دو جهت آن را منتشر نکردم: (۱) هنوز صد درصد کامل نشده (۲) راستش با یک بررسی آماری متوجه شدم هر چقدر یک شعر طولانی تر باشد حتی اعضای این سایت هم احتمالا بیشتر از خیر خواندنش میگذرند... | |
|
درود بر آقای به گزین عزیز. ممنون بابت اطلاعات خوبی که دادید ان شا الله سر وقت رسالهای که نام بردید رو مطالعه میکنم. دربارهٔ مفهوم شیطان، راستش در کتاب مقدس خیلی اشاره درست درمونی به همچین مفهومی وجود نداره به عنوان یک «موجود» خاص تا کتاب ایوب(اکثر محققین معتقدن حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد نوشته شده) که به ساطان שטן (که Satan در انگلیسی و شیطان در عربی ازون گرفته شدن) اشاره شده و معمولا معنیش رو «شاکی»، «اتهام زننده» و... میدونن . در کتاب ایوب هم شیطان اونقدر منفی نیست. بعضیها معتقدن این مفهوم از آیین زردشتی یا سنتهای هندو ایرانی وارد یهودیت شده؛ البته ادبیات نوشتاری نشان دهنده قطعی آنچه به صورت شفاهی گفته میشده نیست و ممکنه مفهوم شیطان به شکلی در میان بنی اسرائیل رایج بوده (شواهد پراکندهای ازش هست اما نه مستقیم). در مسیحیت و اسلام اما خیلی وسیع تر و واضح تره.
| |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
مصور سرودید