😐😐😐
"ما" ویژهخواران ....
😐😐😐
"ما" کافرانِ رَختِ قداست گرفتهایم!
نالایقیم و میزِ ریاست گرفتهایم!
در دستِ خود شرنگِ سیاست گرفتهایم!
از بس بدیم، بوی نجاست گرفتهایم!
امّا به لطفِ گردشِ بیجای روزگار
بر زینِ اسبِ سرکشِ قدرت نشستهایم!
😷
هرگز به خیرِ جامعه عادت نمیکنیم!
کاری به جز عناد و حسادت نمیکنیم!
بر دیگران به غیرِ سیادت نمیکنیم!
بی اختلاس، حسّ ِ سعادت نمیکنیم!
تا از رموزِ دزدیشان باخبر شویم
با "خاوری" و "ب. ز." به صحبت نشستهایم!
🤨
از ما به جز دروغ، روایت نمیشود!
از کار و کارخانه حمایت نمیشود!
وقتی "حقوقِ ناس" رعایت نمیشود!
جایی رسیدگی به شکایت نمیشود!
این شد که حال، اکثرِ مردم فقیر و ما
چون کرکسی به سفرهء نعمت نشستهایم!
🤑
از دین و آنچه گفته، اطاعت نمیکنیم!
عادت به رسمِ خوبِ قناعت نمیکنیم!
بی زورِ پول، حسّ ِ شجاعت نمیکنیم!
از کس بدونِ رشوه شفاعت نمیکنیم!
مغروقِ بیکرانیِ دریای ثروتیم
امّا در این میانه چه نکبت نشستهایم!
👾
چون بوده زندگانیِ راحت شعارِ ما
گشت و گذار و عشق و سیاحت شعارِ ما
یک زندگی در اوجِ وقاحت شعارِ ما
نابودیِ فنونِ فلاحت شعارِ ما!
سرمست، از غرورِ فضاحت فزونمان
آسوده پشتِ میزِ قباحت نشستهایم!
☻
ای پول! کاش ما به تو حاجت نداشتیم!
یا با حضورِ نحسِ تو بهجت نداشتیم!
با یک حیاتِ پاک، لجاجت نداشتیم!
در کسبِ مال، دردِ سماجت نداشتیم!
افسوس دُورِ سفرهء پُر زرق و برقِ تو
دور از صفا و رحم و مروّت نشستهایم!
👿
"ما" لکّههای روی نجابت پریدهایم!
تاریخِ ننگ را به کتابت چریدهایم!
شیپورِ جنگ را به قرابت دریدهایم!
تیمورِ لنگ را به نیابت خریدهایم!
از دزدهای قافله سبقت گرفتهایم!
بر قاطری به نامِ شراکت نشستهایم!
☠
محمدعلی سلیمانی مقدم
سلام استاد بزرگوار
حق پرداز و تلنگر بیان و البته مهارت کلام سرودید
قابل توجه برخی مسئولین بی خیال و عیش پرور مملکتی
سلامت باشید و شاد