سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 30 فروردين 1403
    10 شوال 1445
      Thursday 18 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۳۰ فروردين

        خدا را کُشتید یا کاشتید...

        شعری از

        روح اله سلیمی ناحیه

        از دفتر هستی نگری نوع شعر متن ادبی

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ ۰۲:۵۲ شماره ثبت ۱۰۹۷۳۹
          بازدید : ۲۱۱۳   |    نظرات : ۱۷۹

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر روح اله سلیمی ناحیه

        تاریکی دیشبم را شراره هایی از ذات هوس، در خیالی از من و کمینی از شیطان...
        دنبال چه می گشتم که در نقطه پرگار   شیطان وخارج دایره وناظر، من؛....
        آنجا حیطه من بود،خیال من،وراه من ...
        اما نگاه نیم پلک و هراسناکم مرا ندید  درنقطه پرگار 
        سایه شومی که در ذات بی گناه ابلیس تاری افکنده بود دودی از شعلهٔ خاموش بود،...
        اتش افروز که من نبودم ،
        من از همه دیده و اموخته ام هر انجا که لرزیدم اتشی نهم 
        هر انجا که خامی را نرم کنم اتش برزنم،
        اتش من دودی نداشته 
        اما منکه قبل از خاموشی رفته بودم
        یعنی ممکنه کار من باشد!!!! 
        همیشه می رفتم 
        این چنین گفته اند و بوده ام 
        اتشی که من زده بودم خاموش می شود میدانم ، دودی هم نخواهد داشت 
        ان دود و سیاهی از ابلیس ملعون است
        لعنت الله کارش همین است 
        یکبار نیامد از انسان ، اصلا از خود من یادبگیرد حقانیت را 
        کبریت من در جیبم و دستم بر رویش
         هست تا مبادا جایی اتش بگیرد و من بی خبر؛
        نگاهم فکرش در شراره ها،
        صدای نرم خودرویی بر جمعم اضاف میشد
        وانتی خاکستر رنگ
        ان طرف تر دختر کوچک همسایه ما که یتیم هست خود را چسبانده به برادرش از ترس، نگران ؛!....
        صدای مردی بلند شد...
        دیوانه ای بود کهنه پوش انگارجنونِ مستی داشت 
        پشتش وانت دادمیزد خدارا کُشتید یا کاشتید ،می خندید؛!
        ابله عقلش تاب داشت 
        مکرر می گفت
        خدا را کُشتیدیاکاشتید،...
        استغفرالله
        کسی هم نبود چرا به من نگاه می کرد 
        بی خجالت
         می گفت شیطان و بدنام کردی ،
        بی شعوری هم اندازه ای دارد 
        از خاطر خود که نه از خاطر دین و خدا بی اختیار داد زدم 
        هیییی گوساله...
        قهقه بلندی کردو گفت:اونو که گذاشتی جای موسی ،
        دیگر داشت اون روی مرا بالا می اورد
        گفتم لعنت بر شیطان...راهمو کشیدم بروم
        مردک از پشت سر هایی کردو می گفت
        مهارتت حرف ندارد (باخنده)
        خوده شیطان بود 
        هر روز هزاران نفر را بدبخت میکند 
        و این همه اتش افرخته و..لعنتی،
        خندید و خندید داشت نفسش کنده میشد که تهش گفت به شیطان هم لعنت میفرستی 
        راننده وانت از خنده چشمش خیس بود ولی ساکت 
        و راه افتاد
        مردک جنون گرفته داد میزد 
        خدا را کُشتید یا کاشتید...
        رفتند 
        الان دو روزه نشسته ام در خانه از ناراحتی نماز هم نخوانده ام که نمازی با خشم اکراه است ،...
        فقط دعا میکنم که شر شیطان کم شود
        صدای دخترک را شنیدم با خنده و بازی ، داداشی دوروزه اتیشا خاموش شدند 
        هوا خوبه دود نیست ،
        سجده شکر گذاشتم خدا دعایم را شنید......
        پ.ن
        ..و من چقدر پاکم، شیطان فقط یکبار گناه کرد و من هر روز بارها گناه و برای هر کدام به شیطان لعنت میگویم
        کمی منصف باشیم ایا شیطان از شر و نفرین ما به خدا پناه ببرد منطقی تر هست یا ما از شر شیطان
        ۲۵
        اشتراک گذاری این شعر
        ۸۲ شاعر این شعر را خوانده اند

        محمد رضا خوشرو (مریخ)

        ،

        قربانعلی فتحی (تختی)

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        شاهین زراعتی رضایی

        ،

        محمد باقر انصاری دزفولی

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        نیاز ناطق

        ،

        روح اله سلیمی ناحیه

        ،

        سید محمدرضا لاهیجی

        ،

        تکتم حسین زاده

        ،

        مهرداد عزیزیان بی تخلص

        ،

        مرضیه رضایی (رها)

        ،

        سارا خوش روش

        ،

        الناز حاجیان (مهربانی)

        ،

        هادی محمدی

        ،

        مهدي حسنلو

        ،

        بهرام معینی (داریان)

        ،

        ابراهیم آروین

        ،

        محمد فاضلی نژاد

        ،

        علیرضا شفیعی

        ،

        فردید فتاحی

        ،

        مجیدنیکی سبکبار

        ،

        طوبی آهنگران

        ،

        مهدیس رحمانی

        ،

        رضا سعادت نژاد

        ،

        سودابه حسن پور(کرشمه)

        ،

        علی احمدی( م امین)

        ،

        اميرحسين علاميان(اعتراض)

        ،

        زلیخا رامیار،امید سحر

        ،

        ریحانه حجازی(ریحان)

        ،

        شیما جریده (شین بانو)

        ،

        علی آقا اخوان ملایری

        ،

        فرزانه محمدپور(فرناز)

        ،

        حمیدرضاسیستانی تخلص آدم

        ،

        ابراهیم کریمی (ایبو)

        ،

        محمدکدخدایی(عرفان)

        ،

        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

        ،

        شادی عاطفی مهر

        ،

        فاطمه بهرامی

        ،

        حسن مصطفایی دهنوی

        ،

        مهدی سمیاری

        ،

        شاهزاده خانوم

        ،

        محمدحسن پورصالحی

        ،

        عبدالامیر الهی(مسکین)

        ،

        سعید نادمی (هزارویک )

        ،

        سینا سجودی

        ،

        مینا فتحی (آفاق)

        ،

        جواد مهدی پور

        ،

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        ،

        راحیل م

        ،

        فرامرز شعبانی

        ،

        سعید صادقی (بیدل)

        ،

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)

        ،

        حسین رضایی(آشنا)

        ،

        هواجان جاویدان

        ،

        فرشید به گزین

        ،

        سمیرا عاشوری

        ،

        زینب عجین(یاسی)

        ،

        محمد گلی ایوری

        ،

        شاهزاده خانوم

        ،

        سارا رحیمی(س. سکوت)

        ،

        فروغ فرشیدفر

        ،

        عارف افشاری (جاوید الف)

        ،

        محمد علی کیوان فر متخلص به(کیوان)

        ،

        محمد حسنی

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        سید علی کهنگی (واسع)

        ،

        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

        ،

        علی نظری سرمازه

        ،

        محمد اکرمی (خسرو)

        ،

        مریم کاسیانی

        ،

        عباسعلی آهنگرثانی تخلص(ذبیح)

        ،

        محمد محمدنژاد(آشوب)

        ،

        آرزو عباسی ( پاییزه)

        ،

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)

        ،

        جواد کاظمی نیک

        ،

        بابک خنشا

        ،

        هما خادمی (هما)

        ،

        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        ،

        حسن بذرگری(آیین نیشابوری)

        ،

        دانیال حاجی زاده (اشک)

        ،

        مجید فارسیجانی

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۰۴
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و پر معنی است
        خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۵۳
        درود استاد گرامی 💐💐💐
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۴۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۷
        خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۴۷
        عرض سلام و ادب شاعر توانا

        متن ادبی جالب و دغدغه مندی بود .

        موفق و مؤید باشید .
        خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۰۲
        درود جناب خوشرو ،بزرگوار
        سپاسگذارم از نگاه شما
        🌺🌺🌺🌺🙏
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۷
        خندانک
        مهرداد عزیزیان
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۳۴
        درود
        زیبا بود 👏👏🌺🌺
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۵۱
        سپاس استاد عزیزیان ،🙏🙏🌹🌹
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۸
        خندانک
        سید هادی محمدی
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۱۰
        سلام روح الله سلیمی عزیز

        مدتها بود چنین متن قوی نخوانده بودم

        آفرین

        عالی بود و زیبا لذت بردم

        قلمتان نویسا

        بمانید به مهر و بسرایید

        #سید_هادی_محمدی

        🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۴۳
        درود جناب محمدی بزرگوار
        لطف دارید
        سپاس که به نوشته ضعبف بنده با لطف نگاه کردید
        سربلندو پاینده مانید
        🌹🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۴:۰۱
        درود روح اله جان برادر عزیز و اندیشمندم🌹
        در مورد خدا نظری نمیدم! چون تفکرات و ادراک و برداشت من با خیلی‌ها متفاوته! فهم من از خدا چیز دیگری‌ست
        اما شک ندارم که دین ابزار یا (افیون توده‌هاست) حرفی که مارکس صد و پنجاه سال پیش زد
        حالا ما اینو میگیم میشیم آدم بد، میشیم کافر و شروع میکنند تخطئه کردن و برچسب زدن و میگن دیدی فلانی فلان حرفو زد و فلانه...
        با بیشتر حرفات موافقم👍میشه گفت یه مثلث برمودا تشکیل دادیم؛ من و تو و عارف افشاری😅
        سبز و سرافراز باشی🌿

        شاملو میگه:
        یارانِ ناشناخته‌ام
        چون اخترانِ سوخته
        چندان به خاکِ تیره فروریختند سرد
        که گفتی
        دیگر
        زمین
        همیشه
        شبی بی‌ستاره ماند.
        آنگاه
        من
        که بودم
        جغدِ سکوتِ لانه‌ی تاریکِ دردِ خویش،
        چنگِ زهم‌گسیخته‌زه را
        یک سو نهادم
        فانوس برگرفته به معبر درآمدم
        گشتم میانِ کوچه‌ی مردم
        این بانگ با لب‌ام شررافشان:
        «ــ آهای!
        از پُشتِ شیشه‌ها به خیابان نظر کنید!
        خون را به سنگفرش ببینید!...
        این خونِ صبحگاه است گویی به سنگفرش
        کاین‌گونه می‌تپد دلِ خورشید
        در قطره‌های آن...»
        بادی شتابناک گذر کرد
        بر خفتگانِ خاک،
        افکند آشیانه‌ی متروکِ زاغ را
        از شاخه‌ی برهنه‌ی انجیرِ پیرِ باغ...
        «ــ خورشید زنده است!
        در این شبِ سیا (که سیاهیِ روسیا
        تا قندرونِ کینه بخواهد
        از پای تا به سر همه جانش شده دهن) آهنگِ پُرصلابتِ تپشِ قلبِ خورشید را
        من
        روشن‌تر
        پُرخشم‌تر
        پُرضربه‌تر شنیده‌ام از پیش...
        آری، از پُشتِ شیشه‌ها به خیابان نظر کنید!

        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۲۷
        درود امیر عزیز ورفیق خوبم
        سرت سلامت و دلت بی غم
        خدا را من و شما بقدری که میش ناسیم و قبول داریم دگران فکر می کنند نمی شناسیم در واقع چپن انعا خدا را نمی شناسند و در جهل هستند
        شعر زیبایی از شاملو گذاشتید
        واقعا عالی
        همیشه سلامتی ات را ارزومنذم مرد بزرگ 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        دانیال حاجی زاده (اشک)
        دانیال حاجی زاده (اشک)
        چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۰۱:۰۴
        این لقبی که به دین دادید باید به افکار انسانها بدید نه دین! ، چرا نمیگید انسانها راه رو گُم کرده اند نه دین، در حالی که عیسی پسر مریم (س) جز فهماندن حقیقت چه برای مردم آورد؟ ، وقتی کسی چیزی رو برای خودش نمیخاد حق بودنش آشکار میشه، هیچ پیامبری چیزی رو برای خودش نخواست، دین را منفعت طلبان به یغما بردند وگرنه دین جز حقیقت چیزی نیست
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۲۱:۱۴
        خدا رو شکر من قبلا در صفحه شما بودم روح اله جان .
        آنقدر طولانی است که وقت خواندن نمی‌شود.

        برقرار باشید .
        خندانک
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۰۳
        درود برشما شاعر ارجمند جناب سلیمی عزیز و
        بزرگوار

        بسیار عالی بود
        و همچنان جالب خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک

        باید از شر شیاطین به خدا پناه برد که

        تنها پناهگاه همه هست خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۵۴
        درود استاد تختی عزیز
        سپاسگذارم از نگاه زیبای شما
        💐💐💐💐💐💐🌺🌺🙏
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۷
        خندانک
        محمد باقر انصاری دزفولی
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۱۶
        بداهه ای تقدیم شعر زیبای شمااستادعزیز
        نوشته هایت
        مثل یک قصه ی عشقی است
        که خواندن دارد
        مثل یک انار نابی است
        که خوردن دارد
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۵۵
        درود استاد دزفولی عزیز
        استاد بداههٔ محبت
        سپاس 🌷🌷🌷🌷🙏🙏
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۷
        خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۲۶
        درود بر جناب سلیمی عزیز
        بعضی ها تعابیر برایم مبهم بود ولی در کل تصویرسازی خطی خوبی داشتید.
        شیاطین برای آنکه ما را به تباهی بکشند هر فداکاری انجام می دهند. می گویند ابلیس به شکل پیرمردی تجسم پیدا کرد تا ابراهیم نبی را از قربانی کردن اسماعیل منصرف کند و پیامبر بر او سنگ می انداخت تا اینکه چشم راستش را کور کرد. می گویند اجنه وقتی تراکم و تجسمی همانند انسا ن ها پیدا می کنند شدیدا آسیب پذیر هستند.
        از عارفی شنیدم ابلیس برای آنکه زشتکاری را در بین قوم لوط رواج دهد خود را به شکل جوانی بسیار زیبارو و خوش اندام تجسم داد و ... ما با چنین موجودات «سمج» و پستی سروکار داریم. (البته اجنه خوب هم وجود دارند.)
        در مقام تمثیل، خدا آنان را در قفسی محکم حبس کرده است که هزاران درب دارد به سوی همه انسان ها ی روی زمین. برای هر انسانی یک درب مخصوص. با ما سخن می گویند در خواب و وهم ولی دستشان به ما نمی رسد. اگر با قفل آن درب هایی از قفس که مخصوص ماست زیاد «ور» برویم به سمت ما آزاد می شوند و هجوم می آورند نه به سمت کسانی که دربشان را بسته نگاه داشته اند. پس از آن، دیگر «فیل هم باشیم» نمی توانیم آنها را به قفس برگردانیم.
        امیدوارم هیچ وقت دلمان برای شیطان و یاران او نسوزد و کار دست خودمان ندهیم! خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۰۱
        درود دوست عزیزم
        ابتدا سپاس از نگاه و توجه و وقت گرانتان که گذاشتید
        بزرگوار هیچ شیطانی جز ما وجود ندارد
        هیچوقت خدایی که بتوان توصیفش کرد وجود ندارد(البته در مورد خدا نظر هر شخصی مهم و درست )
        اما والله بالله نه شیطانی وجود دارد نه منطقی برای شیطان که باشد اخه مگه خدا عقده و کنایه دارد که با ما لج و لجبازی کند مگه چیزی کم دارد که بخواهد مارا خلق کند اذیت کند
        من نمیتوانم با شما هم عقیده باشم
        🌷🌷🌷🌷🌷🙏🙏
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۳۴
        تعابیر مبهم
        وانت روزگار ،مرد پشت وانت مردم ،لباس کهنه وضعیت مالی، بچه ها نسل اینده و گرفتار دست ما، جار زدن اعتراض، دیوانه خطاب کردنم مرتد، دوروز خوش از نبود شیطان نبود از من بود که خانه نشین بودم
        ارسال پاسخ
        الناز حاجیان (مهربانی)
        الناز حاجیان (مهربانی)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۳۵
        سلام استادبزرگوار
        ممنون میشم درموردسوالم توضیحی کوتاه بدهیدویامختصرفقط میخواهم اگرتجربه داریدجوابگویم باشید
        دنیایی هزشمامچکرم وممنون میشم خرده نگیریدازمن فقط یک سوال است میخواهم نظرتان رابدانم
        ببخشیداشاره کرده ایدبه اینکه شیطانی نیست
        امااگرکسی تجربه داشته باشدکه اجنه رادیده ویاخوددنیایِ جهنم راویابهشت وحتی حوریان را
        آیابازهم میتواندبگویدشیطانی نیست
        ویاخدای وجهنم وبهشتی نیست
        ممنون میشم سوالموجواب بدیدفقط میخواهم نظرتان رابدانم
        اگرسوالم درست نیست میتوانیدردشوید
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۴۷
        درود مجدد
        هر کدام حرف خود را زدیم. می گذاریم مخاطبان بر مبنای نسبتی که با ادیان ابراهیمی دارند (مومن یا غیرمومن)، در مورد مطالب ما قضاوت کنند. خندانک
        ارسال پاسخ
        الناز حاجیان (مهربانی)
        الناز حاجیان (مهربانی)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۷
        سلام جناب استادزراعتی بزرگوار
        این مبحث به دورازتعصب هست اینکه من یاشایدخیلیها هستندکه طبقِ تجربه هاشون دارن سوالی می پرسندکه آیاواقعاهستندافرادی که جهانی به دورازتاریکی هادارنددردرونشان
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۰۶
        درود بانو مهربانی
        ابتدا اینکه اجنه و شیطان جداست
        و اما بعد شیطان در بعد مادی نیست کسی بتواند با جسم مادی درکش کند
        بهشت و جهنم را نمی توان با وصل به حیات درک کرد
        و اینکه خدا چه نیازی به بهشت و جهنم دارد مگر چه دلیلی دارد که بخواهد بهشت یا جهنمی را برای خلقت خودش که نهایت ضعف دارند را بنا کند
        ببینید بانو مهربانی اگر خدا بهشت و جهنم بسازد خدا نیست
        اگر انسان را خلق کند تا بتواند با اعمالش در نهایت به جهنم ببرد خدا نیست
        این خدا هم مثل اون شیطان چیزیست در وجود ما در دل ما
        خداوند بسیار عمیقتر از این حرفاست
        دقت کنید بزرگترین عارفان هنوز دنبال اسم اعظم عستند این نشان میدهد که حتی اسم خدا هم در حقیقت درست نیست
        این بحث بسیار طولانی هست و من تا جایی که بتوانم پاسخ گو
        اما بشرطی که کوتاه بپرسید نه کلی
        من خدای واقعی را ستایش می کنم از شیطان نبوده دوری میکتم و از دین افراطی بیشتر از شیطان نبوده بیزارم
        لطفا بدون ناراحتی یا سدگرفتن بپرسید
        سپاس بانو 🌹🌹🌹
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۰۹
        جناب زراعتی عزیز و محترم
        شما به عقیده کسانی که دوست داری دین و مذهبی را قبول دارید اما بصورت گنگ و افراطی
        ولی بنده نمیتوانم خودی را در بهشت و ناخودی را در جهنم پندارم
        من چقدر باید نادان و جاهل باشم که بتوانم خوب و بد را از نظر خدا توصیف کنم و فقط خودیها را در بهشت ببینم
        پس این بهشت خراب شود و جهنمش اباد
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        محمد باقر انصاری دزفولی
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۲۹
        إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَىٰ لَهُمْ
        ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪﺷﺎﻥ ]ﺑﺮﮔﺸﺘﻨﺪ [ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺮﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ] ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺯﺷﺘﻲ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻱ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺩﺭﺍﺯ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ .(٢٥)
        بى‌گمان، كسانى كه پس از آنكه [راه‌] هدايت بر آنان روشن شد [به حقيقت‌] پشت كردند، شيطان آنان را فريفت و به آرزوهاى دور و درازشان انداخت.
        خندانک فولادوند
        خندانک خندانک خندانک
        این آیه نشان میدهد
        موجودی به نام شیطان وجود ندارد
        بلکه شیطان خواست های درون انسان است که با منافع اقتصادی. اجتماعی. فرهنگی .سیاسی و ..‌او گره خورده و این منافع اورا به سوی خود می کشد
        و این منافع باعث میشود تا از حقیقت که راه آزادی و خدایی می باشد دور شود و به سوی منافع خود برود نه به سوی حقیقت
        خندانک محمد باقر انصاری
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۳۶
        درود بر سرکار خانم حاجیان گرامی و جناب سلیمی عزیز
        درود بر همه عزیزان میهمان این صفحه
        به نظرم اگر بخواهیم حق مطلب را ادا کنیم و به این مبحث که لحظه لحظه دامنه آن گسترده تر می شود بپردازیم نیاز به یک میزگرد با حضور متخصصین بین رشته ای و در چندین جلسه می باشد. بنابراین بنده دیگر حرفی که منشا فایده برای مخاطبان باشد ندارم.
        اما برایم تعامل رویکردهای نسلی و بین نسلی عزیزان جالب است. فرصت تجربه ای کم نظیر برای یک پژوهشکر خصوصا در حوزه جریان های روشنفکری معاصر که آن را غنیمت می شمارم. به مباحث خود ادامه دهید و بنده با اشتیاق مطالعه خواهم کرد.
        با آرزوی توفیق روزافزون برای همه عزیزان خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۳۰
        هزاران درود و سپاس جناب انصاری استاد ارجمند🙏🙏🌹🌹🌹
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۳۱
        جناب زراعتی عزیز باور کنید ارزو دارم بدانم و یقین کنم در اشتباهم چون مطمعن می شوم هنوز باید بفهمم در این مورد
        پس مرا از دانش خود دریغ نفرمایید 🙏🙏🌹🌹🌹🌹
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۷
        خندانک
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۷:۴۶
        خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۸:۲۶
        سپاس 🌹🌹🌹
        دانیال حاجی زاده (اشک)
        دانیال حاجی زاده (اشک)
        چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۰۱:۱۰
        من شاید زیاد آدم دین داری نباشم، ولی با این سن کمم اینقدر معجزه دیدم که یه درصد هم به قرآن شک ندارم، وقتی قرآن خدا میگه ابلیس رانده شده هست، یعنی هست و من نمی خوام به شما ثابت کنم، ولی شما قصد ثابت کردن به بقیه را دارید که وجود نداره، که این افکار باید برای خودتان بماند، چون مدرکی ندارد
        سید محمدرضا لاهیجی
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۲۹
        سلام و درود جناب سلیمی

        به شدت و حدت موافق با نازشست نوشته خامه شما هستم!
        همواره موفق و وفق مراد سعادت و باشا باشید!


        داستان لقمه نانی که کپکزا میخوریم

        عادتی بوده که از اما و الا میخوریم

        سیدمحمدرضالاهیجی
        ساکوتی.هند

        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۵۶
        درود و احترام جناب لاهیجی گرامی
        لطف دارید ، محبت کردید با نگاه و نظر خاصتان
        امید که روزی جای خدا شناسی سمت خود شناسی رغبت کنیم
        تا به خدا برسیم
        سپاسگذارم 💐💐💐💐💐🙏
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۸
        خندانک
        تکتم حسین زاده
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۳۲
        درود بر شما🌹
        زیبا قلم زدید
        باید به خدا پناه برد هم از شر شیطان رجیم و هم از شر انسانهایی که گوش به فرمان فرمایشات شیطانند، هر دو آسیب رسانِ روح و جسم هستند
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۵۳
        درود بانو حسین زاده بزرگوار
        زیبا نگاهی داشتید
        با احترام تمام من وجود شیطان را به هیچ عنوان توان قبول کردن ندارم
        اما پناه می بریم به خدا از شر خودمان
        سپاسگذارم بانو 💐💐💐💐🙏
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۸
        خندانک
        مرضیه  رضایی (رها)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۴۰
        سلام ودرود بر شما استاد گرامی عالی بود همیشه مانا باشید🌹🌹🌹
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۵۱
        درود و احترام بانو رهای گرام
        بزرگواری کردید و سپاسگذارم
        تقدیمتان🌹🌹💐
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۴۲
        سلام و احترام جناب سلیمی ادیب
        اگر فقط راجع به محتوا صحبت کنیم حرفهایی هست
        اما ساختار اثرتان کمی نامرتب است،جاهایی فعل ها پاک شده است و پیچیدگی هایی که اصلا لازم نبود
        چون به عقیده من، اثر پیام محور است از شلختگی می توان صرف نظر نمود و فقط به محتوا پرداخت،اما این پیچیدگی ها جذابیت اثر را کم میکند و حتی می تواند در انتقال تعبیر اشتباه عمل کند
        سر فرصت مطلبی خواهم نوشت (محتوا)
        با تقدیم احترام
        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۵۰
        درود و احترام استاد ازادبخت بزرگوار
        مطمعنا که درست می فرمایید
        منتظر مطالب ارزشمند شما هستم
        سپاسگذارم 🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۸
        خندانک
        سارا خوش روش
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۳۶
        درود بر شما
        بسیار زیبا و حق پرداز بود،
        از نظر بنده ، آدمی شیطانیست در بعد حیوانی خویش و فرشته ایست در بعد انسانی، به هر کدام غذای بیشتری دهد آن بعد از او رشد خواهد کرد و در وجود دیگری تبلور خواهد یافت‌‌. خندانک
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۴۵
        خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۲۹
        درود و احترام بانو استاد خوش روش
        این دید و نگرشی که دارید بسیار عالیست
        سپاس از نظر خوب شما 🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۴۶
        سلام
        جناب سلیمی برادر گلم
        عالی بود می تونست خیلی بهتر باشه
        در مورد ساختار کار با نظر مسعود جان موافق هستم
        تقدیمت خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۴۸
        سپاس برادر گلم جناب حسنلو
        با احترام کاملا قبول دارم کمبودو کاستیدهایش را
        خوشحالم از نظرتان 🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        بهرام معینی (داریان)
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۴۹
        درود های فراوان جناب سلیمی استاد وادیب فرزانه و گرانقدر
        بسیار شیوا وپرمحتوا
        قلمتان ماندگار
        پاینده ومستدام
        در پناه حق
        ایام بکام
        🌷🌷🌷
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۵۰
        عرض احترام و درود استاد داریان بزرگوار
        بسیار سپاس از نگاه و نظرتان
        بنده نوازی کردید
        🌹🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        محمد فاضلی نژاد
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۱۸
        درود فراوان به جناب سلیمی
        برقرار باشید جناب خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۸
        سپاس
        🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۳۶
        سلام و احترام مجدد جناب سلیمی ادیب
        مفاهیم انتزاعی چون در هیچ قالب نمیگنجد نمیتوان تعریف درستی از ان را ارائه نمود که قابل تصور باشد ،مثلا بندگی یک مفهوم انتزاعی است و به مجموعه ای از اعمال مثبت که باعث پرورش روح و جسم میشود بندگی میگویند،شیطان نیز یک مفهوم انتزاعی دارد برای تفهیم موضوع داستان انیشتین را باز گو میکنم:


        استاد دانشگاه با این سوال شاگردانش را به یك چالش ذهنی کشاند: آیا خدا هر چیزی که وجود دارد را خلق کرد؟

        شاگردی با قاطعیت پاسخ داد:\"بله او خلق کرد\"

        استاد پرسید: \"آیا خدا همه چیز را خلق کرد؟\"

        شاگرد پاسخ داد: \"بله, آقا\"

        استاد گفت: \"اگر خدا همه چیز را خلق کرد, پس او شیطان را نیز خلق کرد. چون شیطان نیز وجود دارد و مطابق قانون که کردار ما نمایانگر صفات ماست, خدا نیز شیطان است!\"

        شاگرد آرام نشست و پاسخی نداد. استاد با رضایت از خودش خیال کرد بار دیگر توانست ثابت کند که عقیده به مذهب افسانه و خرافه ای بیش نیست.

        شاگرد دیگری دستش را بلند کرد و گفت: \"استاد میتوانم از شما سوالی بپرسم؟\"

        استاد پاسخ داد: \"البته\"

        شاگرد ایستاد و پرسید: \"استاد, سرما وجود دارد؟\"

        استاد پاسخ داد: \"این چه سوالی است البته که وجود دارد. آیا تا کنون حسش نکرده ای؟ \"

        شاگردان به سوال مرد جوان خندیدند.

        مرد جوان گفت: \"در واقع آقا, سرما وجود ندارد. مطابق قانون فیزیک چیزی که ما از آن به سرما یاد می کنیم در حقیقت نبودن گرماست. هر موجود یا شی را میتوان مطالعه و آزمایش کرد وقتیکه انرژی داشته باشد یا آنرا انتقال دهد. و گرما چیزی است که باعث میشود بدن یا هر شی انرژی را انتقال دهد یا آنرا دارا باشد. صفر مطلق (460- F) نبود کامل گرماست. تمام مواد در این درجه بدون حیات و بازده میشوند. سرما وجود ندارد. این کلمه را بشر برای اینکه از نبودن گرما توصیفی داشته باشد خلق کرد.\" شاگرد ادامه داد: \"استاد تاریکی وجود دارد؟\"

        استاد پاسخ داد: \"البته که وجود دارد\"

        شاگرد گفت: \"دوباره اشتباه کردید آقا! تاریکی هم وجود ندارد. تاریکی در حقیقت نبودن نور است. نور چیزی است که میتوان آنرا مطالعه و آزمایش کرد. اما تاریکی را نمیتوان. در واقع با استفاده از قانون نیوتن میتوان نور را به رنگهای مختلف شکست و طول موج هر رنگ را جداگانه مطالعه کرد. اما شما نمی توانید تاریکی را اندازه بگیرید. یک پرتو بسیار کوچک نور دنیایی از تاریکی را می شکند و آنرا روشن می سازد. شما چطور می توانید تعیین کنید که یک فضای به خصوص چه میزان تاریکی دارد؟ تنها کاری که می کنید این است که میزان وجود نور را در آن فضا اندازه بگیرید. درست است؟ تاریکی واژه ای است که بشر برای توصیف زمانی که نور وجود ندارد بکار ببرد.\"

        در آخر مرد جوان از استاد پرسید: \"آقا، شیطان وجود دارد؟\"

        زیاد مطمئن نبود. استاد پاسخ داد: \"البته همانطور که قبلا هم گفتم. ما او را هر روز می بینیم. او هر روز در مثال هایی از رفتارهای غیر انسانی بشر به همنوع خود دیده میشود. او در جنایتها و خشونت های بی شماری که در سراسر دنیا اتفاق می افتد وجود دارد. اینها نمایانگر هیچ چیزی به جز شیطان نیست.\"

        و آن شاگرد پاسخ داد: شیطان وجود ندارد آقا. یا حداقل در نوع خود وجود ندارد. شیطان را به سادگی میتوان نبود خدا دانست. درست مثل تاریکی و سرما. کلمه ای که بشر خلق کرد تا توصیفی از نبود خدا داشته باشد. خدا شیطان را خلق نکرد. شیطان نتیجه آن چیزی است که وقتی بشر عشق به خدا را در قلب خودش حاضر نبیند. مثل سرما که وقتی اثری از گرما نیست خود به خود می آید و تاریکی که در نبود نور می آید.

        نام مرد جوان یا آن شاگرد تیز هوش چیزی نبود جز ، آلبرت انیشتن !

        اینجا اشاره زیبایی دارد به اینکه خدا جز زیبایی چیزی نیافریده است و شیطان در حقیقت عدم وجود خداست ،(در زندگی،ذهن ،قلب،و،،،،)
        با تقدیم احترام
        خندانک خندانک خندانک
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۱:۲۱
        درود برادر گلم
        عالی بود خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۲۷
        درود استاد ازادبخت گرامی
        بسیار بسیار خوشحالم از هم صحبتی با شما
        و تمام این بزرگان گرامی
        هیچ پاسخی برای شما جز سکوت ارزشمند نبود
        اما سکوت کامل هم پسندیده نبود
        ⁦👏🏼⁩🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۴۳
        💐💐💐💐💐💐💐
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌷🌷🌷🌷🌷
        🌺🌺🌺🌺
        💮💮💮
        🧿🧿
        🧿
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۴۴
        سپاسگذارم استاد حسنلو برادر بزرگوارم
        🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
        🙏🙏🙏🙏🙏
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۲۳
        🙏🙏🙏🙏
        علیرضا شفیعی
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۳۹
        درود برشما جناب سلیمی عزیز
        چه متن زیبایی، بسیار ادیبانه و چقدر از لحاظ فلسفی پر بار.
        ...عرفای معتقد به وحدت وجود شیطان را سمبلیک می‌دانند با این استدلال که شیطان از درگاه خداوند رانده شده(شیطان رجیم) و درگاه خداوند همه هستی میباشد پس شیطان از هستی رانده شده و در واقع وجود ندارد و نمادی است سمبلیک برای پلیدی ها.
        خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک

        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۲۸
        درود استاد شفیعی گرامی و بزرگوار
        چقدر زیبا بیان کردید
        چقدر لذت میبرم از اینکه در مقام شاگردی شما بزرگان هستم
        🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        علیرضا شفیعی
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۱۶
        درود برشما شاعر و ادیب توانا
        شکسته نفسی میفرمایید
        تواضع شما نشان از اطلاعات گسترده شماست.
        خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۱۸
        🌹🌹🌹🌹🌹
        رضا سعادت نژاد
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۴۲
        درود جناب سلیمی عزیز
        پر مغز و جذاب بود
        زنده و سلامت باشید خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۳۲
        درود و احترام استاد سعادت نژاد
        سپاس از حضور و نظر پر مهرتان
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🙏🙏
        ارسال پاسخ
        سودابه حسن پور(کرشمه)
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۴۶
        سلام و عرض ادب.
        متن جالب و قابل تأملی بود و با احترام به تمام نظرات و نقدهای ارزنده دوستان که بسیار ارزشمند بود و استفاده کردم؛
        در نظرم در بعضی جملات مثل(یعنی ممکنه کار من باشد!!!)،(می گفت شیطان و بد نام کردی)،(دیگه داشت اون روی مرا بالا می آورد) و.. ضمایر و افعال به کار رفته مطابقت با پیوستگی جملات قبل و بعد نداشت و این تغییر لحن از نوشته ادبی به گفتار خودمانی را نمی توان به پای برجستگی آن سطر یا پر رنگ کردن منظور آن جمله گذاشت.
        و اینکه واقعا آیا شیطان از شر و نفرین ما به خدا پناه میبرد منطقی تر است یا.... خیلی جای فکر داشت 👌🏻
        سربلند باشید و. ماندگار خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۳۱
        درود بانو حسن پور گرامی
        سپاسگذارم تز حضور با ارزشتان
        بله صدرصد قبول دارم ایراداتی که اشاره فرمودید
        متن طولانی بود و حذفیاتی داشتم تا کوتاه کنم
        و به نظرم اینگونه کمی راحتتر میشد که در خودم حرف میزدم
        اما باید قبول کنم ایراداتی شده
        تقدیمتان 🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۳۵
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۴۸
        سلام و احترام جناب سلیمی ادیب
        در حقیقت بانو رحمانی جواب تمامی موارد را دادند و به ادراک رسیدند ،
        راجع به انرژی نیز توصیفشان بنظرم منطقی است ،صحبت شد انرژی آن سیب است باعث خیر و شر می شود ،،،،اما چه چیزی باعث بوجود آمدن آن انرژی می شود؟؟؟؟


        صحبت از انرژی میشود نمیتوان گفت سرچشمه تمام انرژی ها خداست؟ بنظرم سخنان بانو رحمانی بسیار جامع بود منتها کم دقتی صورت گرفت و بطور کامل خوانش نشدند .(تمام نظراتشان را خواندم)
        مثالهایی نیز آورده شد برای درک صحیح از ادراک
        بانو رحمانی گفتند خدا یکیست ،بنده نیز همین عقیده را دارم ،اما نه بخاطر دلیل شما ،بلکه یگانگی خداوند به ۶ برهان ۱- برهان رابطه وحدت عالم و یگانگى مبدأ آن، ۲- برهان عدم تناهى، ۳- برهان صرافت وجود، ۴- برهان تمانع، ۵- برهان فرجه، ۶- برهان نبوت، که سخن در موردشان بسیار طولانی است و هرکدام را خواستید جدا توضیح می دهم
        یا به بیان ساده نظم جهان را اگر دو نفر یا چند نفر اداره کنند امروز خورشید از مشرق طلوع میکند فردا خدایی دیگر میگویید میخواهم از شمال ،یکی دیگر میگوید از غرب ،هرج و مرج بوجود می آید
        برهان نظم ساده ترین اثبات یگانگی خداست ،بماند که جهان های دیگری وجود دارد

        طبق سخن خود خداوند (دقت شود) له الاسماء الحسنی ،یعنی خداوند خودش فرموده که برای او تمامی نام های نیکوست،قبل از این انسانها درک درستی از خداوند نداشتند ،بلکه آموزه های قران کریم که سخن خداوند است بر بشر نازل گردید تا درک درستی از خداوند و آفریده هایشان داشته باشیم و برایش نام خدا(صاحب ) و یا رب(پروردگار) انتخاب نمودیم
        قبول دارم که ما هرچه از بزرگی و عظمت او بگوییم کم گفته ایم اما هرکداممان در حدتوان و ظرفیت و ادراکمان سخن میگوییم و بیشتر از ظرفیتمان بر ما تکلیف نیست.
        پس نمیتوان گفت خداوند رفت زیر خرد انسان
        ما اگر تعریفی از خداوند داریم بخاطر همین کلام خود اوست

        با تقدیم احترام
        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۵۱
        جناب ازادبخت گرامی سپاسگذارم
        فرمودید
        انرژیی که تمام ذرات یا ذات هر چیزی دارداز خداست و ان چیزی که باعث خیر و شر شدن این انرژی شود چیست؟
        شیطان است؟
        واقعا این جمله خدا را از صفحه کنار نمی گذارد وشیطان را یجوری خیلی بزرگتر
        با تمام احترامی که برای بانو رحمانی دارم اما نظراتشان یجوری زور گفتن خودمانی بود چون وصل میکرد به قران و خدا و پیامبران
        اخه کسی اگر پیامبر و قران و قبول نکرد چی حتما نادان است و بی خدا؟
        گفتند سیب توسط چه چیزی وسوسه می اورد
        این وسوسه از زمانی که انسان سیب را شناخت در وجودش به وجود امد انگار کدنویسی شد
        گفتند نفس اماره از داخل و شیطان از بیرون شما دقت بفرمایید ایا یک اهن ربا وقتی اهن را جذب میکند این جاذبه از چیست از درون اهن ربا و از بیرن از درون اهن ما در اصل چیزی از بیرون نداریم این بیرون از نظر ماست از اونور سیب هم همین نظرو دارد
        جناب ازاد بخت عزیز شما فقط انسان را می بینید این ممکن نیست، انسان هم جزئی از این ذات است
        هیچ برهانی را خداوند نگفته انسانها گفتند پس نمی تواند درست باشد
        از قران مدرک می اورید من قبول می کنم یک شنتو قبول ندارد پس نمی تواند تعریف خدا باشد
        زمانی یک مسلمان خدا را در حدو اندازه اگاهی خودش می تواند بشناسد که از قران و پیامبران دلیل نیاورد با عقل و منطق خودش بتواند روشن کند یکی دیگر را
        شما می گویید در قران کریم گفته (یعنی من حتما حتما باید قبول کتم وگرنه چوب تو استینم می کنند )اینکه نشد
        چرا سر هر چیزیو به قران ربط می دهند قران مگر برای انسان سازی نبود چرا از قران خدا سازی می کنند
        مگر پیامبران برای سعادت بشر نیامدند چرا برعکس شده فقط برای نشان دادن خداوند از پیامبران استفاده می کنیم
        جناب ازادبخت عزیز
        من نمی توانم با بقیه هم عقیده باشم
        من خدا را بسیار محکمتر قبول دارم اما نه با تعاریف خودم متاسفانه حتی توان توضیح دادنش را هم ندارم
        نظرات بانو رحمانی با جناب سعادت نژاد بوده که جناب سعادت نژاد قبل از خوانش بنده حذف کرده بودند
        با این حال نظرات بانو رحمانی کلا زور گفتن بود نه منطق
        با این حال من باز هم نمی توانم وجود شیطان را قبول کنم چون ذات خداوند را قبول دارم
        باتقدیم احترام جناب ازادبخت عزیز💐💐💐💐💐🌹🌹
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۳۰
        درود جناب سلیمی عزیز
        شاید حق با شما باشد شاید هم نه ،اما این وسط یک نکته غافل ماند
        اینکه انسان دو وجه تمایز و برتری دارد نسبت به بقیه موجودات ،
        عقل،اختیار
        همین دو باعث می شود انرژی های استفاده شده در انسان و سایر موجودات متفاوت باشد ،انسان میتواند انرژی ها را در مسیر درست تنظیم کند ،اما یک عامل بیرونی (اسمش را هرچیزی دوست دارید بگذارید) در مسیرمان سبز میشود چرا؟؟؟ چون ما (انسانها) حق انتخاب داریم
        حال این عامل بیرونی )شیطان)چگونه عمل می کند؟
        با تحریک عامل درونی (نفس اماره)
        به همین سادگی
        همچنین انسان دارای قدرت اختیار و تصمیم گیری، میتواند به عامل بیرونی اجازه ورود دهد یا ندهد(بحث تزکیه نفس)

        راجع به برهان ها نیز سر فرصت صحبت خواهیم کرد
        همچنین بحث اعتقاد نبود ،بنده استناد و مرجع حرفهایم خدا ،قران و پیامبران بود ،شما استناد و منبع حرفهایتان بزرگوارانی دیگر ،
        بنده با قبول مستندهایتان پاسختان را دادم )همینطور بانو رحمانی) اما شما استناد و منبع حرفهای ما را قبول ندارید.
        و نیز هیچگاه کسی را مجبور نمیکنم که حتما باید حرفم را قبول کند ،شاید هم من اشتباه کنم ،شاید شما،فقط در حد توان بحث را ادامه دادم.چون بحث تو دار و عمیقی است ،بنده نیز از طرح مساله تان آموختم و اتفاقا با مطالعه بود .
        تقدیمتان
        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۴۳
        جناب ازادبخت بزرگوار بنده به یقین شما را بسیار بالاتر از درک و فهم خودم میدانم
        و مطمعنم اگر من از نادانی خودم بحثی را به کج راهی ببرم شما با همان مسیر کج به راه درست می اورید این بحث را
        این نه از روی تعریف و تمجید الکی هست نه از اغراق و چیزی در مورد شما
        بلکه خدا شاهد است همین است که می گویم
        اما همیشه در انتقال حرفم ضعف دارم و این بخاطر این است بلد نیستم موقعی که حرفی میزنم به چاپلوسی هم بیارایم و شخص مقابلم را ناراحت نکنم البته من ناراحت نمیکنم از بس در جمع ما به طور اجتماعی چنین بوده و نتوانستیم رو راست بیان کنیم این فرهنگ وحود شده
        بنده دیشب در جاده بودم با این حال تمام سعیمو کردم بخوانم و باشم
        اما جناب سعادت نژاد به بنده پیام گذاشتند که مجبورم دو نظر اخر را حذف کنم با اینکه من نخوانده بودم حذف شده بود
        بحث ما از نبود یا بود شیطان توسط عزیزانم به خدا باوری رو گرفته بود یا عدمش
        ما از انرژی گفتیم که در وحدت هر ذره ای اشکار هست انرژی اصولا از بار مثبت و مغناطیس و حتی گونه ای ناشناخته که در زیر اتم می باشد و حتی پایینتر از ریسمان که نمی توانیم بحثش را بکنیم
        حالا وقتی این اندازه بشر توانسته با علم بشکافد و نشان دهد
        باید با همین ها خدا را بسیار بسیار بزرگتر دانست
        از اینور این ذرات یا اتماها با مراتب خاصی جمع و انسان را شکل دادند و جمع این انرژی ها چیزی بنام حیات را ایجاد و این حیاط هم در نوبت خود با اجماعی خاص عقل و خرد را
        خوب ما در همین ذرات کشش ها و رانشها را داریم که نحوه تقسیم و جمع بندی را اعمال می کند
        مثال زنبور و گل و پس گرده و عسل
        یا بهترین مثال حشرات خاص درخت انجیر اگر دیده باشید روی شاخه هر درخت تخم حشراتی را در ظرفی می گذارند که گونه ای از همین انرژی ها یا کشش بوده زمانی گل دادن درخت انجیر زمان تولد این حشرات است و درخت انجیر بهترین استفاده رادمی کند و بالعکس حشرات
        انیان از دیر باز دنبال خدا بود در مذهب میترائی انسان را از سنگ بیرون اوردند (به گمانم فهمیده بودند ذرات یا اتمها حتی در سنگ هوش دارند و انسان هم از همین ذرات است و جمعی خاص انسان را بیرون کشید) این تقریبا شش هزار سال است و ما هنوز همون پله را کاوش می کنیم نمی خواهیم پله ای بالاتر برویم چون میترسیم همین پله را نیز گم کنیم
        پیامبر بزرگوارمان فرمود انا بشرٌمثلنا پس نشان میدهد هیچ پیامبرا از انسان بالاتر نیست و هر انسانی در زمان عمرش می تواند ختی از پیامبران هم بالاتر حرکت کند ولی چرا نمی تواند؟
        چون اگر هم بتواند ما نمی ذاریم پیامبر پا بر پله بالا گذاشت و ما اصلا دوست نداریم
        خداوند عقل در جمع حیات را پدید اورد چرا کاری نکرد هر عقلی راحت در خوادگاه یا ناخود اگاهش خدا را قبول کند و اینهمه بحث و جنگ و خونریزی و کشتار وظلم نشود
        ایا واقعا خدا نیازمند خونریزی هست تا خود را ثابت کند ؟
        و اما تصمیم گیری
        انسان هیچ وقت قادر نیست تصمیم بگیرد چرا ؟
        من متولد شدم برایم اسم عام انسان خاص روح اله مذهب زبان نگرش رفتار فرهنگی خاص و ... را تفهیم‌کردند در مکعبی خاص
        ایا می توانم تصمیمی غیر از این مکعب گرفته باشم (خواهش میکنم کمی فکر کنید🙏)
        اختیار از کدام اختیار گفتید استاد ازادبخت عزیزم
        من میتوانم الان بگویم خدا مُرده و توضیح دهم ایا همانجا مرا خاک نمی کنند و احتمال مثله یا اتش بزنند
        ایا من می توانم در دبیرستان بگویم کتابی غیر از این مذهب و نگرش می خواهم
        اصلا ایا من میتوانم بگویم اسم مرا یزید بن معاویه بذارید
        ایا من اختیار دا م بگویم چرا دروغ و راستی در قابی مشخص تعریف شده چرا جوری دیگر نکنیم که می شود
        ایا من اختیار دارم هزاران کار را که شما گناه می دانید توضیح دهم که گناه نیست
        پس اختیار در گرو تعریفات ما اسیر شده
        سایر موجودات عقلی فرانر از ما دارند اما اختیارشان در تعاریف گنجانده نشده
        ببینید گوشت خوار نمی تواند گیاه بخورد گیاه به وجود امد تا گیاه خواری باشد و این گیاه را گوشت کند تا گوشتخوار بخورد و زنجیره بچرخد
        ایا ذرات می توانست تنهایی حیات و خرد ایجاد کند نه
        پس انسان وجود امد تا حیات و خرد وجود شود تا ذات خرد به سمت جلو حرکت کند یک انرژی عظیم یک خداوندِ محیط و بسیار غیر قابل باور دارد از ذات نبود ذرات برنامه میریزد تا این خرد به همان ذات نبود برسد و ما تازه اول مسیریم و اینگونه در ذات خرد خیروشر را تعریف کردیم و به خدا دستور می دهیم
        ما نمی خواهیم کمی وسیعتر اندیشه کنیم
        اگر روزی ثابت کنند اینده وجودندارد و ما انسانها نقطه ثابت قالی گذشته ایم در حال بافتن ان روز چه می گویند یا می گوییم
        ما از معجزات خرف میزنیم اما هیچ نشانی نداریم و هیچ مدرکی
        ما از قران عظیم حرف میزنیم و میگوییم تکام علوم در قران است اما ما بلد نیستیم .چرا ؟ ایا احتمال ندارد بخاطر نمین است که خدارا کُشتیم و خدایی دیگر کاشتیم در دلها و افکار
        کدام یک از شماها قرانی از چند کشور دیده اید و مطمعنید تحریف نمی کنند ایا کسی هست
        کدام یک از شماها علمی از قران استخراج کردید قبل از انکه ان علم توسط کافرین کشف شد و شما تازه فهمیدید و رفتید در قران گشتید
        چرا سر هر بحث را به قران بایدگره زد و این تنهاترین وجودی اثبات حقانیتمان را توسط عده ای افراطی به انحراف کشاند
        چرا نمی توانید خدا را بدون قران اثبات کنید
        مگر نمی دانید قران چه زمانی و برای چه کسانی امد
        چرا خدا فقط باید در قران باشد
        جناب ازادبخت به خدا فسم شما بسیار عالمتر از این گفته های من هستید و می دانید
        و من به شخص خیلی به شما ارادت دارم
        🌹🌹🌹🌹🙏🙏
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۵۰
        درود و احترام بانو مهدیس رحمانی
        من روح اله سلیمی از شما معذرت می خواهم
        بالاتر عرض کردم از بیانات شما بسیار هم لذت میبرم
        اما دوست نداشتم بحث به خدا که از ادراک ما خارج است برسد
        بانو رحمانی عزیز اگر روزی توانستیم خدا را بدون قران و پیامبر و معجزاتش بشناسیم و بیان داریم ما خداشناسیم
        بنده از شما عذر خواهی میکنم اگر با ضعف بیانم موجب ناراحتی شما شدم 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🌹🌹
        خدا عالم است من خودم را از همه شماها پایینتر و جاهلتر می دانم اما بعضی چالشها باید باشد تا ما مدیون نسل بعدی و تاریخ بعدها نباشیم
        خواهش می کنم و خواهش میکنم ناراحت نباشید
        و همیشه همینطور که هستید منت برما گذارده و باشید لطفا
        چون اگر دقت کنید بسیار انرژی داشت سخنان شما و پیش برد بحث را
        من باز هم معذرت می خواهم از شما بزرگان
        استاد ازادبخت بزرگوارم
        جناب زراعتی عزیز
        بانو رحمانی بزرگوار
        بانو حاجیان (مهربانی)
        بانو رها
        و هر انکس که ناخواسته بار منفی بر افکارشان گذاشتم
        لطفا ماندگار باشید 🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹

        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۵۸
        سلام و احترام مجدد
        حتما سر فرصت مطالعه خواهم کرد
        مطالبتان را نیز اسکرین گرفتم که داشته باشم و راجع به آن بیشتر تحقیق ،مطالعه و تفحص کنم.
        خوشحال شدم از تبادل نظر با شما و بانو رحمانی
        امید که در ادامه ، کنار هم و بقیه ادیبان از نظرات همدیگر استفاده و بهره های لازم را ببریم
        تقدیمتان
        خندانک خندانک خندانک
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۲۶
        خندانک خندانک
        خندانک
        خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۱۰
        این نوشته ضعیف بنده
        ابتدا شعر گونه است و با پس و پیش کلمات و گزینش جای خود را با شیطان خیالی عوض کند اشاره به زبان دارد و قدرتش

        سپس ریتم عوض و اشاره دارد که من اتش میزنم و حتی دچار تردید و عذاب وجدان میشود اشاره به ذات خوب ادم و وجدانش داشت
        سپس از حالت شعر رقیقتر شده و مانند متن یعنی انسان بعد از هر کار و گناهی نی تواند ارام باشد و خود را کنار بکشد اما اتش و دود هست
        بر جمعم صدایی اضافه شد که وانت خاکستر امد
        اشاره دارد به روزگار مردم که خاکستر نشین کردم و لباس کهنه مرد اوضاع خراب مردم است کودکان یتیم و ترسیده و نگران یتیم چون تمام گذشته انها را با اجبار گرفتیم نه با منطق
        وقتی من ناراحتم و در خانه دعا میکنم و میشنوم بچه ها بیرون خوشحالند و باز با تمام پر رویی می گوییم خدا دعایم را شنیدو شیطان رفته در واقع حتی فکرهم نمی کنم که دوروز من نبودم
        خوشحالی بچه ها از شناخت حقیقی خداست با دیدو نگرش خودشان نه دید افراطی من
        این خلاصه ای از نوشته پرایراد بنده بود
        خاک پای تمام بزرگانی هستم که تحمل کردند 🌹🌹🌹🌹🙏
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۲۷
        خندانک خندانک
        خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۰۴
        سپاسگذارم بانو رحمانی بزرگوار
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🙏🙏
        شیما جریده
        دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۱:۲۸
        درود بر جناب سلیمی عزیز
        ممنون از شما بابت ارسال این شعر
        بحث جذاب و سختی را فراهم کرد و از نظرات عزیزان بهره بردم
        از نظر من
        هم شیطان و هم خدا عوامل درونی هستند که نمیتوان به صورت واحد تعریفشان کرد
        در واقع خارج از بعد معنوی ما چیزی جز جسم هایمان نیست
        دوست داشتم نظرم را کامل بگویم و بحث کنیم اما در مورد این موضوع نمیتوانم جوری حرف بزنم که توهین به اعتقادات کسی نباشد
        حداقل فعلا نمیتوانم
        🤍
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۱:۴۸
        درود شین بانوی عزیز
        سپاس از نگاه و خوانشتان
        نظر و کلام شما هم جالب و شنیدی می باشد
        اما متاسفانه اختیار و اجازه ایراد نظراتمان را نداریم
        احتمالا نوشته بعدی را متفاوت تر انتخاب کنم تا راحتتر بتوانیم بحث کنیم
        ممنون که سر زدید
        💐💐💐💐💐🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۴۵
        و تجسم زیبایی زشتی
        همه آن است که منم
        آن شیطان آن دیو و دد آن فرشته که می‌گویند
        همه منم
        البته گاهی آدم می شوم
        یا به قول منطقیون حیوان ناطقی
        که به حکم عقل و ادله باز منم
        این همه که گفتند و می‌گویند
        باز منم.
        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۸:۳۹
        درود جناب کریمی بزرگوار
        نظرتان جالب است
        هرچند بر میگردد به نظریه وحوت وجودی
        اما اعتقادتان به این عمیقی جالب است
        بنده به این محکمی قبول ندارم
        چون بعضی اصلها که قبول کردیم در واقع وجود ندارند
        موفق باشید 🌹🌹🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمدکدخدایی(عرفان)
        دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۵۰
        با سلام و ادب گرامی دوست شاعرم
        زیبا سروده ی خواندیم، که بر دل و سرمان نشست
        و بس محظوظ و مسرور شدیم.
        بامید تعامل بیشتر و حضور زیبایتان
        سبز و بارانی بمانید.
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۸:۴۰
        عرض احترام جناب کدخدایی
        سپاس گذارم
        🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۱:۴۵
        درود جناب سلیمی بزرگوار


        شاعرانه‌هایتان ماندگار خندانک

        خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۳:۲۱
        سپاس بانو بافقی گرامی
        روزگارتان سبز 🌺🌺🍀
        سارا خوش روش
        چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۲۹
        درود مجدد استاد سلیمی گرانسنگ
        مجددا برای باز خوانی به صفحه وزین شما مراجعه کردم و چقدر از مطالب پربار و سودمند صفحهٔ زرینتان بهره مند شدم،متشکرم از حضور قدرتمندانهٔ شما در عرصهٔ ادب و هنر و تبریک بابت ایجاد چنین بستر مناسبی که خود کلاس آموزشی برای امثال بنده می باشد.ماندگار و سلامت باشید خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۳:۴۵
        درود و احترام بانو خوش روش بزرگوار
        سپاسگذارم از لطف شما
        از اینکه به نوشته ای ارزش می دهید
        باعث خوشحالی من است
        🙇🌺🌺🌺🌺
        ارسال پاسخ
        حسن  مصطفایی دهنوی
        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۷:۰۹
        درود بیکران
        قلمتان سبز ،اندیشه والای شما زلال ابدی
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۷:۱۶
        سپاسر🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        عبدالامیر الهی(مسکین)
        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۰۵
        درودها بر شما استاد عالی قدر
        بسیار زیباست
        دستمریزاد
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۲۱
        یک دنیا سپاس استاد مسکین گرام
        لطف کردید 🙏
        🌹🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        مینا فتحی (آفاق)
        شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۵۴
        درودا

        متن زیبایی ست
        جناب سلیمی ارجمند

        پاینده باشید
        خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۱:۲۶
        درود و سپاس بانو فتحی گرام
        پایدار باشید
        💐💐🌹
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۴۷
        درود بر شما جناب سلیمی گرامی

        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۴
        سپاس بزرگوار 🌹🌹
        ارسال پاسخ
        هواجان جاویدان
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۰۲
        درود آقای سلیمی
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۵
        سپاس جناب جاویدان 🌹🌹
        ارسال پاسخ
        سمیرا عاشوری
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۲
        سلام و عرض ادب و درود بر استاد فرهیخته
        بسیار عالی قلم زده اید
        خورشید زندگیتان درخشان و قلمتان سبز باد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۵
        درود و احترام بانو عاشوری گرامی
        سپاسس از نظرتان 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد گلی ایوری
        دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۵
        سلام وعرض ارادتی دیر هنگام جناب سلیمی فکور و عزیز
        عجب متن و بحثی زیبا و پر محتوا را خواندم
        نظرات نیز جالب و قابل تامل بود

        سلامت باشید
        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۲۶
        ارادتمندم جناب ایوری بزرگوار
        لطف دارید 🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        سارا (س.سکوت)
        دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۳۴
        درود بر شما جناب سلیمی
        بسیار زیبا بود
        و تامل برانگیز
        آفرین برقلمتان خندانک خندانک
        موید باشید خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۳۹
        درود و احترام بانو رحیمی ِ غزلسرا
        دنیایی سپاس از نگاه و وقتی که گذاشتید
        موفق باشیدو سربلند🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۲
        با درود

        شیطان هر شخص خود اوست
        تجسم چیزی غیر مادی در جهان مادی (شیطان) سخنی منطقی نیست

        خدا خود هستی است با هر آنچه که در او پراکنده گشته
        تجمیع هر چیز در عین انفراد خداست

        هیهات بر کسانی که به اسم دین( که آنهم خودساخته است و مدارکش هست) اینهم ظلم و جنایت میکنند

        یک سوال بعنوان سوال نهایی میپرسم

        من کتابی نوشته ام و مدعی هستم که از جانب خدا بر من وحی شده است
        شما این گفته من را با دلیل رد و من را متهم به دروغگویی کنید

        خود بخوان حدیث مفصل..

        موفق باشید خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۵۰
        درود جناب افشاری عزیز و بزرگوارم
        از بودن در محضر شما احساس عجیبی دارم که نهایت رضایت است شاید
        از منطقی بودن و نگرش درست فهمیدن در شما مرا بسیار خوشحال می کند
        شاید از سوالتان برداشتم درست نباشد ولی اینجونه برداشتم
        که مسلمانان خدا را با قران و قران را از همان خدایی که قران گفته می شناسند و خارج از این دایره را مرگ جایز کرده اند
        چندی پیش در بحثی در یکی از نوشته ها در بحثی که بود به طرفین بحث گفتم من ادعا می کنم که خدایی جز خدای شما وجود دارد که در هر نگاه و نظری که هست مانند خدای شماست
        هیچ گونه و در هیچ نقطه و نظری از خدا کمتر ندارد و خدای من نیز گفته هیچ خدایی نیست جز من و یکی چپن من ایا می توانید ان خدا را انکار کنید

        و مساله بعدی که در نوشته ای کامل قصد انتشار داشتم که بخاطر سوء برداشت و کج فهمی بعضی که یقین شد برلیم منصرف شدم
        این بود که به گفته عزیزان و دینمان خداوند انسان را از درگاهش بیرون کرد و بهش اختیار داد و مسیر بهشت و جهنم را در کمال کامل در اختیار خود انسان گذاشت ولی در مقابل ۶هزار سال عبادت خالصانه ابایس یا همان شیطان برایش شش خواسته شیطان را اجابت کرد
        حالا از نگاه و نگرشی ایا ممکن هست که همان ابلیس برای گمراهی بشر خود را در عقل ضعیف انسان خدا جا بزند و حتی برای تکمیل کارش هر کاری بکند مثلا در زمین
        این فقط یک سوال است که نمی توانم بیشتر توضیح دهم چون واقعا عده ای سوء برداشت دارند در حالی که فقط خدا می داند من تا چه اندازه ای خدا را قبول دارم
        در اندازه ای که هیچ چیزی و هیچ دلیلی غیر از خداوندگار را نمی بینم اما با نگاه و نگرش خودم
        سپاس گزارم جناب افشار 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۴۱
        بزارید تا بیشتر توضیح بدم

        فرض کنید عارف افشاری یک کتاب نوشته(که نوشته در حقیقت)
        حال او ادعا میکند که این کتاب از طرف خدا به او گفته شده و سندش را هم خود کتاب بیان میکند

        آیا میتوانید این گفته او را با دلیل و منظق رد کنید؟

        حال با این تفسیر اگر من بگویم که کتب مقدس خودنوشته ان دو از طرف خدا نیستند چگونه میتوانم آنها را رد کرد؟

        صرفا اینکه در کتابی نام خدا و نوشته هایی در این باب نوشته شده باشد دال بر الهی بودن آنست؟
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۴۳
        من و شما سوالاتی برایمان پیش امد که باعث شد دین را متضاد و از برخی جهات مغایر با منظق ببینیم اما متاسفانه برخی دوستان فکر میکنند ما در فکر اشاعه بی دینی هستیم یا انسانهایی کافر و بدکاریم که بشدت غیر منطقیست
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۳۷
        از انجایی که تقریبم هم نظریمدمسلما جواب سوالتان همان است که خود قبول دارید
        و این واقعا از منطق بشدت دور است و اینکه بگویم این خواست خدا بوده

        بله جناب افشار به جای اینکه برای سوالاتمان پاسخی دهند و تا انتها با ما باشند تا ما را روشن ترو حق بین کنند همون ابتدا مهر مرتد و کافر بر پیشانی ما می زنندحال اینکه اگر ما اشتباه فکر کنیم چون انها به جای پاسخ و تشریح بر روشن کردن جبهه گیری و جنگ می کنند ما یقین می کنیم که درست فکر می کنیم
        البته مهمترین دلیلش نیز انهایی هستند که چیزی از معنا و حقیقت نمی دانند و فقط پیرو هستند اما ادعای پیامبری می کنند

        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        عارف افشاری (جاوید الف)
        سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۲۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۳:۳۷
        خندانک خندانک
        محمد حسنی
        سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۲۹
        درود
        خیلب زیبا و جالب بود
        با اجنه زیاد سر و کار داشتم و وجودشان را قطعی می دانم
        اما به نظرم خیلی چیز ها بصورت سمبلیک بیان شده
        تا مفاهیمی بدست آید
        مثل سوال فرشته ها از خدا، سجده نکردن شیطان و..
        موید باشید
        در پناه خدا خندانک
        مهدی محمدی
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۳۲
        سلام و عرض ادب جناب سلیمی فرهیخته خندانک
        متن ادبی شما را و همچنین تا نیمه و کمی بیشتر پیام ها را مطالعه کردم که خستگی غالب شد ولی بحث در مورد وجود یا عدم وجود شیطان مطرح شده بود. البته در همان آغاز به نظر من اینطور آمد که هم شما و هم سایر عزیزان که به بحث ورود کردند دیدگاه هایی دارند و به نظر من این دیدگاه ها تا زمانی که به شکلی کاملا منسجم و هدفمند نگاشته نشوند آنطور که باید و شاید درک نمی شوند. ممکن است حتی تعاریف و مفاهیم متفاوتی از یک واژه وجود داشته باشد مثال می زنم شما می خواهید در مورد وجود انسان صحبت کنید. یک نفر انسان همین آدم دو پا را تعریف می کند یک نفر دیگر انسان را خوب بودن و درست کار بودن تعریف می کند. مفاهیمی که در ذهن هر کس وجود دارد با دیگری متفاوت است. ما الان در مورد واژه «اتش» صحبت می کنیم. تصویری که به ذهن شما تداعی می شود با تصویری که من در ذهن دارم متفاوت است تا این واژه آتش را توصیف نکنم نمی توانیم ذهن هایمان را بهم نزدیک کنیم. باید توضیح بدهم منظورم از آتش یک آتش کوچک ناشی از سوختن یک تکه چوب است. تا قدری این تصویر که در ذهن من هست از آتش به ذهن مخاطب من هم تداعی شود. بحث درباره وجود شیطان است اما این طور به نظر می رسید که منظور هر کدام از عزیزان از شیطان متفاوت بود. این وسط مشخص هم نشد وجه تمایز شیطان با جن و ابلیس و انسان و آدم و فرشته و خدا و سایر مفاهیم در چیست. واژه توسط انسان ساخته می شود برای انتقال مفاهیم. همچنین «وجود» هم مشخص نشد منظور چیست؟ آیا « وجود ذهنی» مدنظر هست یا نیست بهرحال شما همین که تصویر آتش را به ذهن می آورید یعنی آن را به وجود می آورید منتهای مراتب این وجود در ذهن شما هست یا مقصود از وجود این است که تجسم داشته باشد یا حداقل مادی باشد. تا همینجا من فکر می کنم بسنده کنم چون حقیقتا تنها تناقضی که در دیدگاه ها و نظرات وجود داشت این بود که عزیزی می گفت شیطان وجود دارد و عزیزی دیگر می گفت شیطان وجود ندارد حتی معلوم نشد بر ما آن عزیز چه تصویر یا چه مفهومی از شیطان را مطرح می کند و به چه استدلال می گوید هست و همچنین شما چه مفهوم، تعریف و استدلال را مدنظر قرار داده اید. البته چیزی که وجود نداره نیاز به تعریف و توصیف هم ندارد ولی اینکه چه چیزی را شما نفی می کنید حتما نیاز به تعریف و تبیین دارد. من فکر می کنم این شیطان که در متن ادبی به تصویر کشیدید و البته مخیل بود و در متن خیلی نمی توان بحث عقلانی مطرح کرد. اینکه شیطان درون انسان هست یا بعنوان دیگر هر انسانی مرتکب بدی می شود و صرف این بدی را شیطنت نسبت دادن و این می شود مفهوم شما از شیطان که مشخص شد. و حالا اگر من بگویم به ذهنم خطور کرده که به یک کودک یا یک نابینا کمک کنم یا بالعکس کودکی را مورد آزار قرار دهم. سوال اینجاست این فکر از کجا به ذهن من متبادر شد ایا من ممکن است تحت تاثیر کردار و گفتار و رفتار شخص دیگری در گذشته، این فکر به ذهنم خطور کرده باشد؟ آیا با دیدن فیلم یا خواندن کتاب یا نشریه ای؟ بنابراین این فکر من که بعد در نهایت تبدیل می شود به عمل آیا متعلق به خود من هست یا نه من فقط بازتاب صدای دیگران یا دیگری هستم و آیا ضمن اینکه آن صداها هست من هم بعنوان یک تصمیم گیرنده نقش دارم ولی احتمال اینکه به یک سری صداها گوشم عادت کرده باشه به شنیدن و یا به نشنیدن و به همان ترتیب هم یکسری افعال از روی عادت و ماشین وار انجام می دهم. آیا این صداهایی که در ذهن من هست مربوط به همان صداهای مادی است که از سایر انسان ها شنیده ام و یا نه واقعا دار و دسته ای وجود دارد برای گول زدن انسان که احتمالا انسان نمی بیند حالا مثلا جنسشان از آتش هست و به گفته عزیز دیگری تجسم هم می تواند پیدا بکند و هدف شان هم فریب دادن ما هست یا نه اگر کسی معتقد به این چیزها باشد می شود خرافات و جنبه خرافاتی بودنش در چیست؟ آیا آن موضوع آدم و فرشته و ابلیس و حوا و سیب آیا تمثیل هست نه فرشته ای بوده نه آدمی نه حوایی نه ابلیسی این ها همه نماد هست یا نه اگر کسی معتقد باشه این ها واقعیت هست و تمثیل نیست این می شود خرافات و جنبه خرافات بودنش در چیست؟ و اینکه آیا می شود همه موضوعات را با عقل و منطق بررسی کرد؟ یا نه عقل و منطق یک ابزار هست که در بعضی جاها کارآمد و بعضی جاها ناکارامد است مثل خط کش که طول را اندازه می گیرد و سرعت نور را نمی تواند محاسبه کند. و اینکه ان دوستان از قرآن مطلبی را آوردند و شما گفتید آن کسی که قران و پیامبر را قبول ندارد اولا اینجا همچین شخصی نبوده وگرنه قطعا به شکل دیگری بحث می شد در ثانی فرض براین بوده که حل مسئله مهم بوده و نه روش حل مسئله و چون شما خودتان اذعان داشتید قران را قبول دارید بنابراین یا شما استدلال عزیزان را باید بپذیرید یا باید بگویید من می خواهم بعد از اینجا با یک لائیک مباحثه کنم و او را متقاعد کنم که شیطان هست که اینجا هم کار عبثی است چون برای لائیک ابتدا باید خدا را اثبات کرد وقتی من نتوانم برای او خدا را اثبات کنم اساسا اثبات وجود یا عدم وجود شیطان چه نفعی دارد؟ ضمن اینکه قرآن هم یک کتاب هست و به گفته خود قرآن، از برهان استفاده می کند برهان هم یعنی دلیل ضمن اینکه از برهان استفاده می کند به مطالعه، تفکر، تعقل هم دعوت می کند مثلا شما معتقد هستید قرآن گفته این هست و جز این نیست و چاره ای هم نداری باید بپذیری اگر نپذیری با شمشیر گردنت را می زنیم؟ این قرآن در بین تمام کتب بیشترین رواج را در جهان دارد هزار و چهارصد سال هم هست که رواج دارد از رواج هم نیافتاده و به گفته خود قرآن رواج و شهرتش روز به روز هم بیشتر می شود و اینکه گفتید مگر قرآن برای انسان سازی نبود پس چرا خداسازی می کنند؟ به نظر من هم خلط مبحث شده است و هم مغلطه. بحث در مورد وجود شیطان بوده، اگر قرآن برای شما وحی نازل نیست من فکر نمی کنم به شکل دیگری بتوان وجود موجودی که جنسش از اتش است و انسان را فریب می دهد را اثبات کرد چون ما هر چه را که دیدیم بنظر آمده یا انسان است یا شی است یا حیوان است یا گیاه، حتی فرشته را هم نمی توانیم با عقل اثبات کنیم فقط توانستند خدا و معاد را با عقل اثبات کنند غیر از اصول دین (توحید و نبوت و معاد برای شیعیان امامت و عدل) تنها دلایل عقلانی و منطقی آورده اند در سایر مسائل ملزم کردن به اطاعت حتی ممکن است نهی هم کرده باشند از پرسیدن، یعنی گفتند فقط باید این طور عمل کنی مثالی بزنم وقتی یک نفر شد ارباب و دیگری شد برده، ارباب هر چی گفت برده انجام میده، حالا شما از این حیث که می گویید خدا حکیم هست پس هر دستوری می دهد حکیمانه است صحبت شما صحیح است ولی اینکه آیا می توانید عقل و منطق به جنبه حکمت خدا پی ببرید این به میزان حکمت من و شما بستگی دارد و موضوع دیگری است یا اینکه می گویید مگر خدا نیاز دارد؟ معلوم است که خدا نیاز ندارد. من و شما هم که خلق شدیم خدا نیازی به ما نداشت. اینکه هوشنگ با میلاد سر جنگ دارد، مگر خدا نیازی داشته که هوشنگ را خلق کند؟ لازمه خلقت این دشمنی ها را هم ایجاب می کند علی ای حال این بخش از صحبت هایتان را خیلی منطقی ندیدم: «از قران مدرک می اورید من قبول می کنم یک شنتو قبول ندارد پس نمی تواند تعریف خدا باشد
        زمانی یک مسلمان خدا را در حدو اندازه اگاهی خودش می تواند بشناسد که از قران و پیامبران دلیل نیاورد با عقل و منطق خودش بتواند روشن کند یکی دیگر را
        شما می گویید در قران کریم گفته (یعنی من حتما حتما باید قبول کتم وگرنه چوب تو استینم می کنند )اینکه نشد چرا سر هر چیزیو به قران ربط می دهند قران مگر برای انسان سازی نبود چرا از قران خدا سازی می کنند» برای من خیلی مهم نیست کسی مطلبی را بپذیرد یا نپذیرد و حتی در خصوص وجود یا عدم وجود شیطان هم نظری ارائه نمی دهم. فقط هدفم مطرح کردن همین جنبه های گفتگو بود که نظم و منطق خاصی نداشت و اگر مفهومی هم درنظر داشتید احتمالا به حاشیه رفته است و بعدا هم در کل از موضوع سخن تان دور شدید. من فکر کنم شما می خواستید انسان را به انسانیت ارجاع بدهید به درستی کردار و رفتار و گفتار و احتمالا این حاشیه ها باعث گم شدن مقصود شما شده باشد. و البته امیدوارم به درک نزدیکی از مقصودتان رسیده باشم. با تشکر. خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۵۶
        درود و ارادت جناب محمدی
        نوشته شما را خواندم و تشکر می کنم از توجهتان
        اما نوع نظر دهی تان که کلا محتاطانه بود را قبول ندارم
        در اخر که قران و چوب تو استین را گلایه کردید
        ایا غیر از این است ؟
        و متن مرا که فکر کردید به حاشیه رفته
        نه بزرگوار خیلی مستقیم و در حد توانم نوشتم که انسنها هر گناهی می کنند و دنبال مسبب می گردند و چون کسی گردن گیر نیست به شیطان نسبت دادند
        روزگار را مردم را اعمال را سیاهی و نفرت ها را و... را من خیلی خیلی با دقت در متن جاسازی کردم
        فقط کافی بود دقت کنید که متاسفانه شما نیز نتوانستید
        با این حال واقعا سپاس گزارم از متنی که نوشتید و من سه بار خواندم تا زحمت شما را قدر بدانم
        موفق باشید 🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۳۱
        درود مجدد جناب سلیمی عزیز و ارجمند خندانک
        بنده تصمیم گرفتم بپذیرم که متن تان را درک نکرده ام. احتیاط همانطور که فرمودید علی الخصوص که همه چیز مکتوب می شود. آن کسی که گناهش را به گردن دیگری می اندازد در نهایت فعلش به خودش بر می گردد هر چه زودتر به فکر اصلاح خودش باشد سود و منفعت بیشتری کرده است.

        همچنین متن زیبا، مخیل و تاثیرگذار بود خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۴۵
        جناب محمدی امیدوارم از زبان و بیان من نرنجید
        من فقط انچه را می بینم و بیشتر به فهمم نزدیک است بیان می کنم ،
        شاید کمی تلخ باشد اما باید عادت کنیم رو راست حرف زدن راستی و صداقت می اورد.
        سپاس از شما 🌹🌹🌹🙏
        سعید صادقی (بینا)
        دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۰۴:۴۰
        اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

        أَفَمَنۡ أَسَّسَ بُنۡيَٰنَهُۥ عَلَىٰ تَقۡوَىٰ مِنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٍ خَيۡرٌ أَم مَّنۡ أَسَّسَ بُنۡيَٰنَهُۥ عَلَىٰ شَفَا جُرُفٍ هَارٖ فَٱنۡهَارَ بِهِۦ فِي نَارِ جَهَنَّمَۗ وَٱللَّهُ لَا يَهۡدِي ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ ۱۰۹

        آيا كسى كه بنياد [امورش] را بر پايه تقواى الهى و رضاى او نهاده بهتر است يا كسى كه بنياد [امورش] را بر لب پرتگاهى سست و فروريختنى نهاده ؟! و آن بنا با بناكننده اش در جهنم سقوط مى كند؛ و خدا گروه ستمكاران را هدايت نمى كند

        لا يَزَالُ بُنۡيَٰنُهُمُ ٱلَّذِي بَنَوۡاْ رِيبَةٗ فِي قُلُوبِهِمۡ إِلَّآ أَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمۡۗ وَٱللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ۱۱۰ (سوره مبارکه توبه)

        بنايى كه از روى شك ساخته اند در دلهاى آنها پيوسته هست مگر آنكه دلهايشان پاره پاره شود، خدا دانا و حكمت كردار است.

        عاقبت به خیر باشید خندانک

        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۰:۴۶
        درود جناب صادقی عزیز
        و سپاس از نظرتان
        اما من اصلا ارتباطی نیافتم بین متن و حامنت شما
        اما این ایه شما از قران
        شما علم و عالم بدون دین و خدا رو قبول دارید
        یا یک مسلمان واقعی و خداترس بی علم و بی سواد را؟
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۲۵
        سلام و درود بزرگوار
        فصل الخطاب پاسخ کامنت تان را میدهم

        هدایت گرانه دو آیه ی مهم قرآن را برای خودم و دیگر دوستان من جمله شما گذاشتم پس بحثی پیرامون نثر شعر گونه ی شما نیست
        من اعتقاد قلبی خودم راجب شیطان با پذیرفتن چیز هایی خیلی قبل تز از عالم مادی باور پذیر می شود در این هم اضافات بحث را جایز نمی دانم

        ممکتوبات و تحقیقات من در مورد آنچه که دغدغه ام بوده راجب دین در قسمت دفتر گفتگوهایم و وبلاگ ام آمده است. با مطالعه ی آنها کمی در خواهید یافت دیدگاه من به موضوع دین چگونه است.

        و اما در مورد سوالتان جواب قطعی بنده

        جدای از اینکه عالم کافر را رد نمی کنم و حتی پیشش علم آموزی کردم و تخصصم هم در همین مورد پیش رفته اما

        چند نمونه از عالم های مومن مرا چنان عجوبه وار شیفته ی دین نمود که با تلبیغات منفی هم نمی توان حقیقت را کتمان نمود.

        ابوالقاسم فندرسکی، حسین بن ابراهیم تنکابی، سید احمد بن زین العابدین علوی، قاضی سعید قمی ، ملاصدرا ، میرداماد، سید جعفر کشفی ، سید محمد مهدی خراسانی، حزین لاهیجی، حمزه گیلانی، علی بن محمد بیاضی ، محمد بن محمد ، حسین بن زین الدین عاملی ، عبد النبی جزائری و .......... .

        و اما ایمان خود کلاسش جداست
        بارها نوشتم و گفتم دینداری بدون معرفت
        بریدن سر امام حسین می آورد

        شما خواهشا آنقدر با این بی خردی مسلمان نماها ابزاری برای رجحان بخشیدن به کافر یا سکولار ندهید.

        عاقبت بخیر باشید خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ۲۰:۴۰
        چقد خوب میشد ابتدا
        درست فهمیدن و درست حرف زدن را یاد می گرفتیم
        بی خردی مسلمان نماها، کافر ،،، چقدر راحت مرزبندی کردید
        و عاقلانه و اگاهانه بودن خود را تایید کردید
        در ضمن شما اصلا پیام متن را نگرفتید
        دوباره با حوصله بخوانید بزرگوار
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ۲۱:۳۲
        کجای متن بنده نشان از درست نفهمیدن بود بزرگوار
        شما نوشتید مسلمان واقعی خدا ترس بدون علم
        بنده هم نوشتم نابخرد

        آیا بی احترامی کردم؟
        مسلمان در عصر حاضر
        اگر بدون علوم ابتدایی راهرو مسیر دینداری باشد خوب کج می رود.

        من طرز سوال پرسیدنتون رو اینگونه دیدم که باز خواستید عالک کافر رو با مسلمان بی علم مقایسه کنید جوابم رو دادم

        سوالات جدید بپرسید بزرگوار


        بزرگوار آیه ای که آوردم خیلی خیلی اساسی است باور کنید
        با هر باوری که دارید داریم دارم اساس بنیان و عشق و عاطفه ی عمیق و ریشه دار قلبی اگر بر خود نگه داری برای خدا نباشد شاکله ی وجود در دریای تاریکی ها فلسفه بافی میکند آنجا عمیق میشود
        آنجا علم میسازد که جهل مرکبی بیش نیست
        انجا بینهایت پیش می رود

        شما فرمودید من با آگاهی حرف میزنم و
        خدای نا کرده شما رو نا آگاه می دونم یا کافران رو ؟

        کافران همان طور که از اسمشان معلوم است یعنی پوشاننده خوب بحثی نیست اما من به شما بی احترامی نمی کنم بگذریم که در جایی صراحتا قرآن را تکذیب کردید که انرا امروز در شما نمی بینم

        عاقبت به خیر باشید خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ۱۲:۵۷
        جناب صادقی عزیز
        من در رفتار و اعمالم همیشه سعی کردم خوب باشم و کاری نداشتم با کدام دین و مذهب موافق یا مخالف است
        برای من مهم انسانیت و درستی است
        من نه به قران بی احترامی می کنم نه به تورات نه به بهایی نه شنتو نه به بودا و نه به هیچ مذهبی ..
        چون من نه پیامبری از دینی هستم و نه رسالتی از جایی و قانونی دارم ،
        من قران را تکذیب نکردم این برداشت شما بوده
        سلامت باشید🌹
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۰۹:۳۶
        درود بر شما استاد سلیمی گرامی 🌺🌺💐
        دلنوشته بسیار زیبایی سرودید 💐💐💐
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۰:۴۳
        استاد حاجی پور عزیز
        سپاس گزارم 🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۰:۲۷
        درود بیکران بر جناب سلیمی
        و تمامی دوستانی که نظر داده اند
        دغدغه های ارزشمندی بیان شده است
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        «چشم ها را باید شست
        جور دیگر باید دید» خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۰:۴۳
        استاد سرمازه عزیز و ادیب درود بر شما
        🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۳:۰۳
        با درود در منطق پان تییسم هر آنچه که هست خود خداست (کلیت وجود) اگر شیطانی هم هست آن خود ماییم شاید باز هم برخی به من بتوپند ولی همیشه گفته ام که دین را هم خودمان ساخته ایم مگر اینکه الهی بودن آنرا اثبات کنند که تا این لحظه شخصی قادر به انجامش نبوده
        اگر هم دوست دارید بدانید که چرا دین خودساخته است با یک دلیل فوق منطقی و چیزی که امکان رد کردنش را نداشته باشند بیان میکنم

        دین به این دلیل خودساخته است که :

        خالقی با عظمتی که در کتب دینی بیان میشود چرا باید با علم بر انتخاب اختیاری من من را به بهشت یا دوزخ ببرد ؟

        این گفته مانند اینست که شما با علم بر رد شدن در یک آزمون وقت و هزینه خود را گذاشته رفته و رد شوید (کما اینکه هزینه و وقت برای خالق معنا ندارد

        منطق مورد فوق کجاست؟ و چرا باید خالقی با علم بر انتخاب من دین را به من بیان (تحمیل) کند ؟

        خواهشمندم این کامنت را حذف نکنید هدف ایجاد بحث نیست تنها دوست دارم نظرات را بشنوم خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۰:۴۳
        عارف افشاری غزیز درود بر شما
        من هیچوقت جسارت حذف کامنتی را نمی کنم هر چند نقدی منفی باشد ، کامنت شما که ارزشمند است
        همیشه وقتی متن های شما را می خوانم و یا کامنت های شما را
        احساس خوبی دارم چون دنبال مسیر باز و ازاد هستید برای حقیقت و اگاهی درست
        برلی همین شما را دوست دارم.
        ولی در افکارتان یک سطح یا لوِِل هم جلو بروید
        اینگونه که من برداشت می کنم بنظر می رسد نتیجه گری تان یکم زود شده در اندیشه تان
        باور کنید بارها وقتی حس کردم حتما این فکر درست است و یقین داشتم با ادامه دیدم هنوز زوده
        شما درک و فهم خیلی خاص و خوبی دارید اما به شرطی که ادامه دهید
        ببینید وقتی فیزیک را در یک نظریه در فیلتر غلسفه قرار دهید بعضی موارد واقعا جابجایی دارد
        پس هیچوقت نمی شود با یک علم نتیجه خوبی گرفت
        ارسال پاسخ
        محمد محمدنژاد(آشوب)
        دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۱۹
        درودها
        عالی و پر دغدغه خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۰:۳۵
        ارادت جناب اشوب عزیز 🌹🌹
        ارسال پاسخ
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۲۱:۳۴
        سلام و درود بر شما جناب سلیمی، ادیب گران‌مهر ناب خندانک خندانک
        قلم زرنگارتان مانا خندانک خندانک
        برقرار باشید و سبز خندانک خندانک
        شیما جریده
        دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۲۳:۳۲
        سلام جناب سلیمی عزیز خندانک
        یاد این پست بخیر 😊
        یه جمله از شما خوندم همیشه تو ذهنم موند
        نمیدونم زیر همین پست بود یا نه
        «مگر قرآن برای انسان سازی نبود ؟ چرا از آن خدا سازی میکنند»
        جای پست های این چنینی واقعا خالیه ، سراسر بحث و از نو فکر کردن
        زنده باشید و سلامت خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۰:۳۵
        درود و احترام شین بانو ی. عزیز
        همین که این کامنت را خواندم و یاداوری شما را از این پست
        کلی انرژی گرفتم ، حتی برای یک نفر هم مفید باشد این متن پس ارزشمند بوده
        اون موقع داشتم پایه ریزی می کردم که این بحثها مداوم باشند
        اعتقاد من این است یک سایت از هر نظر غنی تر از یک دانشگاه است
        اما به شرطی که اجبار و احتیاطی نباشد
        متاسفانه اینجا مدیریت مرا منع گفتند و در عوض کسی که راحت به خیلی ها اهانت و توهین می کرد را ازاد گذاشتند
        مطمعن باشید بحث های من بسیار روشنگرانه بودند در ادامه و هیچ افراط و جهت دهی نداشتند
        ممنون از نگاه. تان 🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        شیما جریده
        شیما جریده
        پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ۰۰:۳۸
        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۰:۴۸
        ارسال مجدد این متن
        بیشتر بخااطر کامنت ها و نظرات واقعا ارزشمند دوستان است
        هر بار این کامنت ها رو می خوانم احساس می کنم بسیار روشن گر است و ارزشمند
        سپاس از استید عزیز🌹🌹🙏
        جواد کاظمی نیک
        سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۰۱:۳۰
        درودبرشما استاد سلیمی عزیز وگرامی وگرانقدر بسیار پرمفهوم بود احسنت برشما 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ۱۲:۳۱
        درود جناب کاظمی
        لطف کردید
        🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ۰۱:۱۵


        درود تان باد عزیز
        جناب سلیمی خرد ورز خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ ۱۲:۳۱
        جناب انصاری بزرگوار
        سپاس از نگاهتان
        🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        دانیال حاجی زاده (اشک)
        چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۰۱:۲۸
        داستان بودن یا نبودن شیطان خیلی ساده است، مگر شما می توانید ثابت کنید که خدا نیست؟ غیر ممکن است، حتی اگر تمام فیلسوفان و دانشمندان جهان را جمع کنید، در تمام کتاب های آسمانی از شیطان که یک موجود است و با انسان فرق دارد، سخن به میان آمده، و هزاران سال است اسمش حتی بر دهان کافران آمده است، کسی که باید ثابت کنه وجود داره یا نداره کسی هست ادعا می‌کنه وجود نداره، تو باید اول با یه مدرک، مدرک های دیگه رو زیر سوال ببری، در حالی که مدرکی نداری جز گمان به همین سادگی فلسفه هم نیاز نداشت
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۴۰
        دوست عزیز
        شما مسئله را کاملا برعکس کردید
        ثلبت کردن هر چیزی به عهده مدعی است
        شما ادعا می کنید الماس دارید ، ایا من باید ثابت کنم که ندارید یا شما ثابت کنید که دارید
        در ضمن وجود شیطان یعنی نقص در معرفت خدا
        لطفا کمی بیشتر اندیشه کنید ، دانایی نقل و قول حرفهایی دیگران نیست
        سپاس 🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۳۷
        درود استاد بزرگوار
        ای کاش دکلمه می کردید
        و چرا شعر به این خوبی رو در قالب متنی ادبی عنوان میکنید
        تقدیمتان خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۵۸
        درود استاد ناطق گرامی
        چندین بار ویس کردم از نوشته ها را ولی ارسال نشد
        در مورد شعر هم حقیقتا در حد شعر ندیدم
        سپاس گذارم 💐💐💐💐🙏
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۲۲
        سپاس بانو
        در اولین فرصت بعد ازنظریات
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🙏🙏
        مهدي حسنلو
        مهدي حسنلو
        پنجشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۳۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        طوبی آهنگران
        طوبی آهنگران
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۷
        خندانک
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۲۷
        خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۳۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۳:۳۵
        درود بانو مهدیس
        بسیار عالی بود.
        اشارات و نکات زیبایی بود ،استفاده بردیم .
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۲۸
        درود و احترام بانو رحمانی گرامی
        اشاراتی بسیار زیبا و پرمغز داشتید
        در اینکه نفس درونی و بیرونی و اینکه بیرونی همان شیطان باشد
        قبل از توضیح من خاضعانه خواهش می کنم در چنین مباحثی خیلی راحت و قوی باشید و سعی در روشن کردن مسیردرستی و اشتباه بنده
        اما جبهه گیری نکنیم
        و اما شیطانی که شما اشاره داشتید
        انسان با خرد جمع شده و اگاهی یافته در پله ای پایین تر خردی بسته داریم تمام ذرات عالم دارای هوش است حتی در کوانتوم هم بعد از ازمایش قرار دادن میبینید یک هوشی باعث ریزش نظمو تغییر شده (البته اگر اشتباه نکنم )
        وسوسه انسان از چیست ایا چیزی غیر از همین اجماع ذرات یا اتمهاست ما شیطان را در بعدی دیگر تعریف داریم اما وسوسه ما از بعد مادی است
        چه دزدی باشد چه گناه چه مال حرام و ... تماما از وسوسه مادیاتی هست که ذات این مادیات به گونه معکوس وسوسه انگیز است یعنی کارشان همین است
        کدام گناه را می توانید نام ببرید خارج از بعد مادی قابل لمس ما باشد
        این شیطان نوعی انرژی در ذات هستی است همانگونه که ماده و ضد ماده است
        یا متن بسیار عالی که استاد ازادبخت گرامی محبت کردند ما نور و تاریکی را داریم همانطور هم انرژی های خاص هم هست و هنوز بسیاری ناشناخته هست
        همان قران عظیم بارها اشاره داشته خدا شما را خلق کرد و هر انچه را که نیاز دارید
        حالا گناه که از هوس می اید ایا وجودش (جاذبه برای بقا نسل و امیزش نر و ماده )ایا در طبیعت نیست و مادی نیست پس چرا این غریزه را به شیطان غیر مادی نسبت دهیم
        بله وسوسه درونی و بیرونی هست
        یعنی وسوسه از درون و التیام این وسوسه از بیرون کاملا طبیعی و لازم می باشد اینکه بعضی الزامات را با زیاده روی گناه کنیم هیچ دلیلی برای شیطان و وجودش نمی تواند باشد
        و البته این نظر من است
        شرمنده زیاد شد
        و هزاران سپاس از حضورتان بانو رحمانی 🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۳۵
        ارادتمندم جناب ازادبخت بزرگوار
        🌹🌹🌹🌹
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۰۱
        سلام و احترام دوست دارم بحث را ادامه دهید
        اگر اشتباه نکنم فرمایشات جناب سلیمی اینگونه است که هر چیزی در ذات خود جنبه هایی مثبت و منفی دارد که مربوط به خود آن چیز است ،نه عاملی دیگر
        مثل انسان که جنبه هایی مثبت و منفی دارد که مربوط به خود اوست
        در واقع صحبت از انرژی می باشد
        مثلا برداشتن یک سیب میتواند گناه باشد(عمل دزدی) و می تواند نباشد (داخل یخچال خودمان) ،حال چه چیزی باعث تفکیک دو موضوع میشود ؟ به فرموده جناب سلیمی انرژی و ذات سیب باعث میشود نه وجودی خارجی مثل انسان
        اگر برداشتم درست بوده دوست دارم نظرات دیگر دوستان را بشنوم و همچنین بانو رحمانی
        اگر نه جناب سلیمی لطف کنند تفهیم کنند
        با تشکر
        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۱۲
        درود استاد عزیز جناب ازاد بخت
        بله من نظرم همین بود که فرمودید
        و خواهش می کنم برداشت دوستان و پاسخشان را بشنوم
        بانو رحمانی بانو مهربانی و جناب زراعتی عزیز
        و باز بنده در خدمت هستم
        🌹🌹🌹🌹
        رضا سعادت نژاد
        رضا سعادت نژاد
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۹:۵۰
        سلام و عرض ادب مجدد خدمت جناب سلیمی بزرگوار که همیشه موضاعات نابی برای نوشتن دارند و خوشحالم که حضورشان باعث می شود چنین بحث هایی ایجاد شود ....البته جسارتم را ببخشید که به این بحث ورود می کنم...
        عرض ادب و احترامی هم به بانو رحمانی
        درباره عامل درونی(نفس اماره) و عامل بیرونی(طاغوت)متنی را نوشتید که در کتاب درسی دین و زندگی پایه دهم نگاشته شده و اگر اشتباه نکنم درس دوم یا سوم است(پارسال که برای کنکور درس می خواندم به خوبی در ذهنم مانده)
        البته جواب جناب سلیمی را بسیار هوشمندانه دیدم....قصد بی احترامی به نوشته های دینی و احادیث را ندارم و انهارا زیر سوال نمی برم...اما وقتی کسی ادعا می کند شیطان (به عنوان عامل بیرونی)وجود دارد باید زحمت اثبات را بپذیرد
        به عنوان مثال اگر بنده بگویم که خورشید با هزاران باتری لیتیومی کار می کند ، تا وقتی که این ادعا را به اثبات نرسانم مورد قبول شما نیست
        یا اگر یک کیسه لوبیا داشته باشم و شما از من بپرسید تعداد لوبیا ها فرد است یا زوج و من شانسی بگویم زوج و درست هم باشد....باز هم زحمت اثبات بر دوشم مانده و اثبات نکرده ام پس شما نباید حرفم را قبول کنید
        حالا وجود شیطان را چگونه اثبات می کنید؟؟(بصورت منطقی و علمی)
        کدام دانشمند شیطان را کشف کرده...کدام علم وجود شیطان را تایید می کند
        متاسفانه ما انسان ها وقتی دلیل علمی و منطقی اتفاقی را نمی دانم یا ان را به خدا نسبت می دهیم یا معجزه و چیزی ماورالطبیعه لقب می دهیم
        عامل بیرونی چیزی نیست به چز وسوسه
        به عنوان مثال وقتی قطعه اهنی را به اهنربا نزدیک کنیم به سرعت جذب اهنربا می شود...اگر 2000 سال پیش چنین اتفاقی می افتاد به دلیل اینکه کسی نمی توانست نیروی مغناطیسی را ببیند و درک کند...می گفتند این سنگ معجزه است و جادو می کند...
        اگر کسی وسوسه می شود و گناه می کند دلیلش انرژی نهفته حیات و طبیعت است
        در اخرین نتیجه های علمی بدست امده در سال 2021 به این نتیجه رسیده اند که حتی اشیا(دیوار..میز...صندلی...) به دلیلی الکترون های ازاد در اتم خود و برهم کنش های نوکلئونی دارای درک هستند!!!!!!پس انرژی درونی دارند
        پس ابزاری که ما به وسیله انها گناه می کنیم انرژی درونی دارند و وقتی دروه تناوب و فرکانس این انرژی درونی با انرژی حیات انسان یکسان باشد به یکدیگر میل پیدا می کنند....البته که من اطلاعات کافی در این زمنیه ندارم و فقط بر اساس مطالعه و تحقیق های دست و پا شکسته ام چنین چیزهایی را خوانده ام
        خلاصه مطلب این است که بهتر است تمام پدیده ها را بصورت علمی بررسی کنیم...
        موفق و سرزنده باشید
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۵۱
        سپاس از جناب سعادت نژاد گرامی
        که بسیار زیبا بیان داشتند و استفاده کردیم 🌹🌹🌹🌹🙏🙏
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۰۳
        درود مجدد بانو رحمانی گرامی
        ابتدا خواهش می کنم خیلی راحت در بحث باشید بانو رحمانی عزیز ایا میتوانید اثباتی غیر از قران کریم و امامان دتگاشته باشید
        با عرض معذرت بیشتر روایات و تواریخ مذاهب یک جانبه می باشد
        ودر زمانش کوچکترین مخالفت حکم قتل دارد
        مثال مارتین لوتر یا اسپینوزا در مسیح و یهود
        دنیا پایه و اساسش انرژی است از عالم ذرات تا یک نگاه کردن ساده و یک کلمه صوتی یا نوشتاری
        و همین انرژی کثپ شیژانی را وجود اورده که به نظر من صدرصد اشتباه برداشت شده
        سپاس 🌹🌹🌹
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۲۴
        درود بانو رحمانی
        بسیار عالی
        خندانک خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۰:۳۴
        درود بانو رحمانی
        جناب سعادت نژاد
        جناب ازادبخت
        بزرگواران من هم اکنون از زنجان رد شدم خخخ
        پشت فرمونم وگرنه هیچ یک از نظریات را بی پاسخ نمیذارم جدای از محتوای بحث بشدت به شخصیت شما حترام قائلم و پاسخگو هستم
        ذبانو رحمانی در مورد انرژی هم خیلی از گفته ها و نظریات قابل قبول نیست
        و اینکه ما به نظریات علمی با نگرشی متفاوت نگاه کنیم
        توضیح میدهم وقتی رسیدم
        🌹🌹🌹🌹
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۱:۴۹
        بانو رحمانی بزرگوار
        من واقعا از نوشته های شما لذت میبرم
        اما اینکه جبهه بگیرید و ناراحت شوید خوب نیست
        فقط یک سوال
        خدایوند بزرگ الان کنار من نشسته و با من حرف می زند
        ایا قبول دارید
        ایا قبول ندارید
        چرا ؟
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۲۹
        جناب سلیمی بزرگوار
        میدانم درست نیست من جواب بدهم چرا که سوالتان از بانو رحمانی است
        اما قبل از سوال پرسیدنتان
        لفظ جبهه گیری درست نیست،بنظرم توضیحات منطقی بود و دور از تعصب با ادله و منطق توضیح دادند،پیرامون مباحث مطرح شده توسط بانو رحمانی دوست دارم نظرتان را جویا شوم


        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۴:۱۵
        درود مجدد جناب ازاد بخت گرامی💐🍀
        ابتدا اینکه بحثی از مذهب و خداوند و پیامبران یا قران کریم نبود در واقع بحث از نبود شیطان بود
        اما وقتی پای هر بحثی به خدای یا قران کریم کشیده می شود
        همانند یک تیغ دو لبه عمل می کند
        خدا
        بانو رحمانی دقیقا خدا را توضیح دادند همانند مولد یک برق
        بسیار خوب پس خدا رفت زیر خرد انسان از بزرگی و خارج از ادراک بودن خارج شد
        شما میگویید خداوند یکی است چرا چون یک از نظر انسانها جالب و بزرگ است پس باز هم خدا رفت زیر خرد انسان
        خدا خوب و علم و دانش منطق و معلم عالمو خالق و قادر و ... است اما از نظر ما انسانها چون تعاریف ما از این کلمات عالی است وانها را به خدا نسبت می دهیم پس خدارا جوری که خودمان دوست داریم می خواهیم ، این نمی شود
        حالا من می گویم خداوند دوتاست هیچ کدام از دیگری قوی نیست و هیچ یک ضععیف نیست ایا شما می توانید یکی از این خدا ها را نفی کنید و من باز سه ،چهار و الی بیشتر می گویم
        شما کدام خدا را می توانید نفی کنید
        اگر کمی با دقت و کامل فکر کنید نمی توان هیچ کدام را نفی کرد چون دقیقا همانند همان خداییست که قبول دارید نفی ان خدا میشود نفی خدای خودتان که می پرستید
        (این بسیار جالب است اما کمی دقت و تفکر می خواهد)
        فرمودند معجزه پیامبران
        معجزه چیزی هست که فوق العاده و مانده گار باشد پس با این بحث باز هم خدا و پیامبر را ضعف می دهید
        و از طرفی کسانی که‌ معجزه و پیامبران را قبول ندارند از کجا ثابت کنند خدا را نمی شود که ما بگوییم چون قران گفته و یک بودا باید قبول کند نخیر این نهایت شرک به خداست
        هیچوقت وارد بحث خدا و قران و پیامبران نشوید
        چون به راحتی شکست می خوریم دلیلش هم این است که نمی شناسیم ما هنوز نتوانستیم شیطان را نفی کنیم پس چگونه هدا را قبول کردیم
        من نمیتوانم کمی عمیقتر بروم و یا جلوتر نگاهتان را
        چون مطمعنا قبول نمی کنند بزرگترین عرفا هنوز نتوانستند اسم اعظم را بیابند که فقط اسمی برای شان خدا باشد انگاه ما خدا را با کتاب اول دبیرستان شناختیم ان هم در مدرسه ای که که هیچ کتابی غیر از ان کتاب نبوده است
        خدا را نه می توان شناخت نه وصف کرد نه توضیح داد نه درک کرد نه دفاع و نه نفی
        لطفا این را قبول کنید
        کار عقل نیست خدا را توضیح دهد اگر توضیح دهیم یعنی خدا را کاشته ایم و انچه که از نظر عقلی خودمان قبول داریم و عالی میدانیم به خدا نسبت می دهیم و این دقیقا بزرگرترین اشتباه بشر بود تا چیزی به نام مذهب طبق امیال خود بسازد
        از بحث خدا و پیامبران و قران عظیم خارج می شوم چون نمی توانم
        اما در مورد انرژی و مواردی که بود
        من حاضرم توضیح دهم و بشنوم

        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۰۹
        درودتان 🌹
        نوشته ای جالب و بسیار بی ریا بود👌

        ولیکن.. یک نفر به حاج اسماعیل دولابی گفت.. چرا همش راجع به خدا حرف می زنی، چرا یک بار هم از شیطان چیزی نمی گویی.. پاسخ داد تا جایی که می توان از خدا حرف زد، از خدا گفت، از عشق به خدا دم زد، از زیبایی های آفرینشش، از پاکی های روان در کائنات گفت.. چرا شیطان؟

        و اما ..ریشه خیر و شر در نهاد خود ماست..

        در پناه مهربانی های خدا روزگار شاد خندانک

        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۲۳
        سپاس از نگاه زیبا و داستان عالی
        روزگارتان سبز
        🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۲:۱۵
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🙇🙇
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0