سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 23 شهريور 1403
    10 ربيع الأول 1446
      Friday 13 Sep 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲۳ شهريور

        شب ارواح خاموش

        شعری از

        محمد شریف صادقی

        از دفتر باد‌های ناگهان (منتشر نشده) نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ۱۴:۴۳ شماره ثبت ۱۲۹۰۰۹
          بازدید : ۷۵۹   |    نظرات : ۷۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        این را ببین این را ببین:
        رنگ‌های بی‌رنگ
        جعبه‌های جواهر
        پر از پوچی‌های رنگارنگ...
         
         
        «و کیست آن که برای حقیقت بایستد»
        و شمشیر قلب را
        از جسد فانی بیرون بکشد
        تا این شب کابوس را - افق تا افق - از هم بشکافد
        و خون سرخ سپیده‌دم را
        که در شریان‌های معنا جریان دارد
        بر روی این زمین رنگارنگ - اما تهی- فروبریزد؟
        و پس از این خون‌ریزی، چه خواهد خاست؟
        یک خورشید؟
        یک خورشید!
        چه خورشیدی!
        و سوگند به خورشید که تو خورشید را نمی‌شناسی
        آه و صد آه
        به یاد آورید آن صحنهٔ سقوط تجلی را
        آن غریبانه غروب مهر را
        و ما را که گمان می‌کردیم که
        خون خورشید است
        این سرخ‌وَش که بر دستان ماست!
        آه از دَستِ دَستان‌ِ  دیدگان
        بر دست ما!

        زنهار که آن نه خونابهٔ آفتاب،
        بلکه خون ارواح ما بود
        ما به تحقیق ارواح خود را قربانی کردیم
        به افتخار شب
        شب پوچی
        خدای بی‌خدایی باطل
        ما روز را کشتیم
        تا با خون آن
        مسیحای انجیل‌های نانوشته را تدهین کنیم(۱)
        و اینک اینجاست:
        شب ارواح خاموش
         
         
        (حاشیه)
        (۱) مسیح در اصل عبری، به معنای تدهین‌شده و مسح شده است، کما اینکه بنا به سنت پادشاهان و کاهنان بنی اسرائیل را با روغن تدهین کرده‌اند هر چند در ادبیات یهودی تدهین برای مسیح، معنایی عرفانی‌تر و عمیق‌تر دارد.
        ۱۲
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        شاهزاده خانوم
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۲۳:۰۰
        جالب بود و متفاوت خندانک
        درود بر شما خندانک
        شبتون آروم خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۲۳:۲۴
        درود بزرگوار خندانک
        سید هادی محمدی
        چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ ۰۸:۲۹
        درود بر شما جناب صادقی

        آفرین زیبا بود و عالی

        بمانید به مهر و بسرایید خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ ۱۰:۴۰
        درود شاعر عزیز
        با سکوت چتری خواهم ساخت
        سایه گستر
        عالمگیر
        پناه بی پناهان .
        عید سعید فطر مبارک
        شما را به مسابقه بداهه سرایی استاد احمدی زاده عزیز و گرامی دعوت میکنم خندانک خندانک خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        ۲ هفته پیش
        شعر یک دستی بود
        جناب صادقی .
        موفق باشید .
        خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف شما🙏🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        پژمان بدری
        ۲ هفته پیش
        سلام محمد جان
        این عشای ربانی کلمات
        منو یاد سکانس اول فیلم مصائب مسیح انداخت که مسیح با خدا تو جتسیمانی داشت حرف میزد بعد سربازای رومی اومدن گرفتنش حالا هرچند انجیل میگه مسیح مصلوب شده ولی قران میگه عروج کرده

        اما اگه به شعر برگردیم احساس کردم این کار بیش از حد تحت تاثییر اشعار اخوان بوده از قرآن و انجیل بگذریم خود اخوان هم زبانش از شاهنامه وام گرفته یعنی حماسی سراییدن
        وقتی کارتو خوندم انگار طبلهای جنگ تو سرم نواخته میشد

        که این بنظرم من میتونه یه نکته ی مثبت باشه

        اما اما اون خلق تصاویر برای من توش تجلی پیدا نکرده

        بذار اینو با یه مثال بگم
        مهدی اشرفی تو یکی از اشعارش میگه
        دورگردی خون خورشید را در شیشه کرده بود
        و با چراغ قو آن را به ما می فروخت

        یا خانوم پریسا صالحی
        تخت خالی بیمارستانم
        آمدنت یا رفتنت غمگینم می کند

        تو به زاویه دید بدیع این دو مثال توجه کن
        ببین آیا غیر از اون زبان حماسی شعرت
        چنین رخداد های نوینی تو واژگانت اتفاق افتاده؟؟؟

        به همه ی سپید سرا ها توصیه ام اینه بعد از زبان خوانش یکدست
        حتما روی صور خیال یا خلق تصویر مانور بدن!
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود بر آقای بدری و نقد بسیار زیباش. فکر میکنم بیشتر تحت تاثیر کتاب مقدس و ترجمه های آهنگینش بودم و احتمالا به دلیل علاقم به حماسه (که ابدا به قد و قوارم نمیخوره- ۴۸ کیلوگرم وزن و ۱.۷۹ قد😂) شبیه بعضی کارای اخوان شده هر چند بعید میدونم در سرایش این شعر مستقیما تحت تاثیر اخوان بوده باشم (اصل شعرو اصلا به انگلیسی گفتم و بعد ترجمه آهنگینش شد این🤦🤦🤦). درباره طبل های جنگ هم موافقم.
        درباره مواردی که مثال زدید خیلی جالب بودن. خصوصا اون مورد آقای اشرفی؛ هر چند لطافتی در بیانش هست که من ندارم. این دومین شعر سپیدیه که در عمرم سرودم و هنوز زبان شعر من چه کلاسیک و چه نو خامه و جای ورزش و کار داره. احساس میکنم شما بیشتر تصاویر نازک‌خیالانه رو در نظر دارید که لطافت زیادی دارن مثل: چاپ شدن پاییز پاییز برگ از دستگاه کپی متعجب (تو ذهنم مونده ها😁). من خیلی نوسانات احساسی زیادی دارم و به این دلیل تصاویر در شعرم این پیوستگی غیر عادی و نازک که مثلا در تصاویر شما هستند رو ندارن. اگر چه ممکنه کسی از «ذهنیت گرایی» زیاد خوشش نیاد ولی به نظرم در هر شعری باید تا حدی وارد بشه.
        درباره این شعر...
        شاید شگفت آور باشه که در مضمون این شعر من تحت تاثیر نیچه (در چنین گفت زردشت) و فروغ فرخزاد بودم اما در زبان به قول شبیه کتاب مقدس و قرآن و ایضا عهد عتیق شده بود.
        توصیه شما هم بجاست و من حتما در نظرش میگیرم (الان انقدر چیزا تو شعرام هست که باید درست کنم که یحتمل سال ها طول بکشه جا بیفته).
        باز هم ممنون بابت لطف زیادتون.
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۰۸:۲۱
        درود جناب صادقی
        خندانک خندانک خندانک
        مسعود علیپور
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۱۲:۴۰
        درود جناب صادقی عزیز
        زیبا و ناب سرودید خندانک خندانک خندانک

        بیروز و پاینده باشید خندانک خندانک
        محمدرضا آزادبخت
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۱۳:۰۵
        درود زیبا بود
        شهرام بذلی
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۱۳:۳۲
        درود برشما
        ملال انگیز و بغض آلود
        خشمگین و با جسارت
        استوار و با صلابت
        مانا ووبرقرار باشید
        محمد باقر انصاری دزفولی
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۱۷:۴۹
        لمتان توانا وهمیشه برقرار باشد
        درود درود
        خندانک خندانک خندانک
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۱۹:۲۰
        درود جناب صادقی اندیشمند و ژرف اندیش خندانک
        سپید زیبایی خواندم با تصاویری خیال انگیز خندانک
        سبز و سبزاندیش بمانید به مهر یزدان خندانک خندانک خندانک خندانک
        یاسر کریمی
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۱۹:۲۴
        درود بر شما و شعر زیبای شما خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        نرگس زند (آرامش)
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۱۹:۴۸
        درود وعرض ا رادت خندانک خندانک خندانک
        موفق باشید خندانک
        زیباست خندانک
        یاسر کریمی
        دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ ۲۱:۰۹
        درود بر شما خندانک
        وشعر زیبای شما خندانک
        نیره صدری
        سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ۰۰:۴۷
        درود برشما گرامی خندانک
        قلمتان نویسا
        به مهربسرایید
        خندانک خندانک
        محمودرضا رافعی (رافع)
        سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ ۰۸:۲۲
        شب ارواح خاموش را به زیبایی در این قاب عکس به تصویر کشیده اید استاد صادقی گرانمهر خندانک
        سپیدی ماندگار و پر بار خندانک خندانک
        مجید بهلول (میثم)
        چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ ۰۱:۱۸
        درود‌بر‌شما
        بسیار‌زیبا‌ست
        زنده‌باشید خندانک
        محمد فاضلی نژاد
        پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ ۰۰:۴۳
        سلام و درود به شما جناب صادقی
        عجب پایانی خندانک
        دم شما گرم خندانک
        محمد گلی ایوری
        ۲ هفته پیش
        درود بر شما
        زیبا و جالب بود
        خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف شما
        ارسال پاسخ
        ساسان نجفی(سراب)
        ۲ هفته پیش
        درود بر جناب صادقی عزیز..
        زیباااست..
        خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف شما
        ارسال پاسخ
        حسام رجبی
        ۲ هفته پیش
        به به ...فکر شو کن صبح از خواب بیدار شدی و ببینی استاد صادقی شعر گذاشته...اونم چ شعری...من یکی دوبار دیگ میخونم بعد نظرمو میگم...فعلا درحال حظ بردن هستم...دستمریزاد خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود. این دومین شعر سپیدیه که در عمرم نوشتم. بی رحمانه نقدش کن
        ارسال پاسخ
        فرشید به گزین
        ۲ هفته پیش
        حتی تا قبل از اشاره های نیمه دوم شعر و بعد از بند اول البتع، ادم در لحظاتی فکر میکنع قسمتی از یک کتاب مقدس رو میخونه

        مجددا خدمت میرسم
        ببخشید دیگه سلام علیک دیر یادم میاد خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود بر آقای به گزین گرامی. اثر مؤانست زیاد با عهد عتیق و قرآن همین میشه دیگه😂 نه حالا جدای از شوخی...این حرف شما کاملا مشاهده دقیقیه.
        ارسال پاسخ
        مسعود مدهوش( یامور)
        ۲ هفته پیش
        درودتان جناب صادقی ارجمند☘️☄️🌹🪴🎉

        بسیار ژوست،خوش ساخت ،زیبا،پر نغز،لذت بردم،دستمریزاد ،مخلد بمانید و نویسا☘️🌾🍃🌱🌟🙏⭐🤞🌸✨🪷🌹🪴👏💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥🏝️⚡🌊🌞🌛💫🌙🪐🎉🎊🪅🏅
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف شما🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        فرشید به گزین
        ۲ هفته پیش
        جای انجیل ها اناجیل بذاریم چطورهداز لحظ موسیقی
        و گذشته از این که کمتر اشناست و ذهن توی دست اندازی میافته

        و حتی ممکنه ذهن منتقد که با این جمع مکسر آشنا نباشه فکر کنه غلطه
        کلا یکی از رسالتهای شاعر ایجاد دردسر ، پیچ و خم ، طوفان فکری ، ضایعات فطرتی ، اتصالات ماهوی ، جنبشهای انیمه طور ، جریانات سیالات و جامدات قطری ، معاید الططری ، احسان الله خان اینجو و دیگران باشه
        التفاات دارین به عرایضم؟
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود. در واقع اگر دقت کنید شاعر به جای «مسیح» گفته مسیحا چون:
        مسی«حا»ی انجیل‌«ها»ی نانوشته...
        یعنی راستش من ناخوداگاه موسیقی درونی رو در نظر داشتم و هنگام سرودن. ضمنا اصل شعر رو من به انگلیسی گفته بودم و این ترجمه‌ شاعرانه همونه. در اصل انگلیسی من نوشتم
        Unwritten scriptures
        که واژه scripture در انگلیسی به تمام کتب مقدس تمام ادیان گفته میشه اعم از کتب عهد عتیق و جدید و قرآن تا کتب هندو ها و...
        و این جمله رایجی‌ست در فرهنگ یهودی و به تبع یکی از اصطلاحات معروف که مسیح در اناجیل استفاده میکنه و در انگلیسی به
        The scriptures say...
        Have not you read in the scriptures....
        ترجمه میشه از اصل یونانی. و دقت کنید Messiah در ادبیات معاصر انگلیسی معنی گسترده تری از شخصیت تاریخی حضرت عیسی داره (عیسی رو به شکل خاص Christ میگن که از کریستوس یونانی اومده و شکل عبریش משיח ماشیخ یا همون مسیحه).
        حالا من موندم که چی اون اصطلاح رو ترجمه کنم...گفتم مسیحای انجیل های نانوشته. اما در اناجیل هم اون حسنی که شما گفتید و حسن موسیقی درونی نیز: مسیحای ا«نا»جیل «نا»نوشته.‌..
        ولی باید فکر کنم.
        ارسال پاسخ
        سیده نسترن طالب زاده
        ۲ هفته پیش
        درود
        زیباست،
        جعبه های جواهر در برابر پوچی،
        اندیشمندانه میسرایید،
        علارغم اینکه سعی میکنم هماره ذهن و فکر و اندیشه های گران داشته باشم،،، به عنوان یک جنس دوم!! شیفته ی جواهراتم،
        و نمیتوانم در برابر وسوسه ی داشتن جواهرات زیبا، مقاومت کنم

        بهره میبرم خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف شما.
        ارسال پاسخ
        مرتضی میرزادوست
        ۲ هفته پیش
        درود بر شما جناب صادقی عزیز خندانک
        عالی و زیباست
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        مریم عادلی
        ۲ هفته پیش
        درود شاعر گرانقدر
        سروده ای جالب ومتفاوت بود
        خندانک خندانک خندانک
        سوگند به خورشید که تو خورشید را نمی‌شناسی
        آه و صد آه
        به یاد آورید آن صحنهٔ سقوط تجلی را
        آن غریبانه غروب مهر را
        زیبا بود
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف مداوم خانم عادلی بزرگوار🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        ۲ هفته پیش
        درود زیبا بود و جالب
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود بر همشهری عزیز. اگر نقدی بگی و ضعف هایی که به نظرت توش هست ممنون میشم عزیز🙏🙏🙏
        محمدرضا آزادبخت
        ۲ هفته پیش
        درود برادر خاص وژم نقد من به هیچ وجه پسندیده مذاق کسی نیست
        زبان نقد من را کسی متوجه نمی شود
        پس نقدی که در آن چیزی دستگیرت نشود به نظرم ارزش خواندن ندارد
        خیلی وقت است نقد نمی نویسم سپاس
        دوستتان داریم که همیشه به صفحه تان می آیم
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود مجدد آقای آزادبخت...حالا شما بنویس! من تلاش خودمو میکنم😁
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        ضمنا درباره سوال عالیتون...اگر حرفی راهنمایی چیزی هست بگید😁 من از شعرهات بهره میبرم اما از نقدت بهره ای نبردم. اصلا لزومی نداره نقد به زبان رگولار و عادی باشه. هر چه میخواهد دل تنگت بگو
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        شما که من رو میشناسید. پر حرفم و اهل احتمالات و جزییات. اما ابدا از نقد هنری کسی به شعرم ناراحت نمیشم. مثلا هر کسی در این سایت سبکی داره. آقای مانا یک جور نقد میکنه آقای بدری و آقای حسنلو یکجور. آسد هادی عزیز هم یکجور. شاهزاده خانوم و خانوم عجم یکجور. همه هم مفید هستن و خیلی بهم کمک کردن. شما هم بگی نور علی نوره.
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        میدانم شما هم بدنبال ماورای زیبایی هستید. حتی ماورای شکوه. شما به دنبال جنون هستید. من هم بدنبال همین گوهر هستم. ممکنه سبکمون متفاوت باشه اما راه برای رسیدن به خدا زیاده😂😂😂
        محمدرضا آزادبخت
        ۲ هفته پیش
        درود دونقددر شعر امشب با شب شعر جناب حسنلو نوشته ام بخوان آن ها را شاید کمکی کرده باشم
        بنده دونفر در زندگی من جریان دارد یکی بانو صیاد
        ودیگری دختر دیوانه
        دختر دیوانه مرا از نوشتن نقد محروم کرده است دختر دیوانه شخصیت خارجی دارد وبه هیچ وجه اهل جر وبحث نیست
        اگر بنویسم برای کسی دعوایم می کند
        اگر توانستم متقاعدش کنم می نویسم انشاالله در آینده
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود به روی چشم.
        ارسال پاسخ
        آوا     صیاد
        ۲ هفته پیش
        درود شعرتان زیبا و وزین بود
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف شما.
        ارسال پاسخ
        آرمان طاهری
        ۲ هفته پیش
        درودتان باد جناب صادقی استاد عزیز
        زیبا بود و دلنشین
        رد قلمتان ابدی 🙏🌹🤍
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف شما
        ارسال پاسخ
        اصلانی (امی)
        ۲ هفته پیش
        درود بر شما جناب صادقی عزیز خیلی زیبا بود. احسنت بر شما. امیدوارم شاهد آثار جدید شما هم باشیم مخصوصا شعر کهن. که دلنشین می سرایید موفق و موید و سلامت باشید. 🌷🌹⚘🌷🌹🌹⚘⚘🌹🌷🌹⚘🌹🌷🌹⚘⚘
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود. ممنون از لطف شما. والا مدتیه شیر شتر شعرم خشکیده😁🤦🤦 ولی به چشم. همزمان دارم رو کارای جدید کار میکنم و ایضا کارای قدیمی رو نقد و پالایش می کنم.
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        ۲ هفته پیش
        درود هرچه شعر اعم از کلاسیک یا شعر در قالب های نوسپیدوحجم وزبان محور وشعر گفتار ویا فراگفتار یا فراسپید به سمت زبان امروزی برود بازتاب وبازخورد بیشتری دارد
        به نظرم سرودن در کهن ملال آور است
        اگر حافظ زنده بود به نظر شما در سبک کهن شعر می گفت یا امروزی
        معلوم است امروز ی می گفت چون
        شعر صدای امروز است
        باید شعرت نسبت به پارسال یا سالهای گذشته ات جدیدتر باشد تا بتوانی حرفی برای گفتن داشته باشید
        فرشید به گزین
        ۲ هفته پیش
        آبجکشن
        به این گفته اعتراض دارم
        شعر قبل از هر چیز یک موضوع فردی است و در ذهن رخ میده
        میشه گفت که فلان شعر سودمند نیست ، اونم با مشخص کردن
        مصادیق سود ولی نمیشه فلان ژانر شعرو ملال آور دونست
        فرشید به گزین
        ۲ هفته پیش
        میدونم که اگه کسی شعرو بطور حرفه ای دنبال کنه امکان اینکه به سپید گرایش پیدا کنه زیاده . میدونم که شعر سپید گستردگیش خیلی بیشتره
        ولی اگه یک شعر کلاسیک حال کسی رو در لحظه خوش کنه سودمند هست و ملال کش
        فرشید به گزین
        ۲ هفته پیش
        مخلص محمدرضا جان
        خندانک
        کلا فکر کنم وجود ادمهایی که شعر کلاسیک میخونن یا میگن کافیه برای اینکه قبول کنیم این نوع شعر وجود داره
        در مورد نقش شعر در تخولات اجتماعی هم به نظرم بسیار بحث
        پیچیده ای است و چون مثبت بودن تحول کاملا نسبی هست
        نمیشه به سادگی نقش شعرو مثبت تلقی کرد

        ولی چیزی که نیاز به اثبات نداره احوال خوشی هست که نصیبنون میشه با خواندن یک شعر خوب
        واین کارکرد شعر محدود به نوع خاصی از سعر نیست خندانک
        البته محمد رضاجان نظرشون رو گفتن و قابل احترامه
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        ۲ هفته پیش
        درود ها

        باعث مسرت حقیر است که پس از بارگذاری شدن شعر افسانه های هستی

        نقدی بر آن بنگارید

        شادکام و شادی آفرین باشید خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود آقای افشاری اینچه حرفیه تو رو خدا ما رفیقیم تعارف نداریم که. ضمنا من مگر مشغله دیگه ای داشته باشم ولی اخیرا در فصای مجازی هم فعالیت خاصی ندارم و یکسره وقت رو یا صرف کارم میکنم یا صرف مطالعه ادبی و این سایت. البته به زودی دیگه نمیتونم چندان فعال باشم ولی حتما میخونم.
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        سپاس از شما بزرگوار

        دوست دارم شعرهایی بنویسم که معنا دار باشند و شما و عزیزان دیگر از خواندنشان لذت ببرید و البته معنا برداشت کنید

        باز هم ممنونم خندانک
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        ۲ هفته پیش
        شاید برخی از شاعران برترین اثر اخوان را زمستان یا قصه شهر سنگستان بدانند یا عده سختگیر تر شعر آنگاه پس از تندر را انتخاب کنند اما بنظر من شعر کتیبه نهایت کاری است که او میخواست به سر انجام برساند و رساند

        شاه نوشت این شعر قسمتی با این عنوان است

        کسی حال مرا داند که از اینرو به آنرویم بگرداند

        فهمش و زیستن با این جمله بنظر من جزو الزامات حقیقی زندگانی تفکری هر شخصیست

        این مورد را به این دلیل مطرح کردم که فرمودید از اخوان الهام گرفته اید

        خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        اتفاقا...شعر کتیبه رو بسیاری از اهل فن بهترین کار اخوان میدونن. اتفاقا اکثر «اخوان شناس» ها و در صدر اونها دکتر شفیعی کدکنی که رفیق اخوان هم بوده با شما موافقه
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        ۲ هفته پیش
        قطعا آخرین شعر حقیر مورد پسندتان خواهد بود و بیصبرانه منتظر نقد موشکافنه شما هستم خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود حتما.
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود. راستش من با این بیان که شعر به سمت زبان امروزی برود مشکلی نداشته و ندارم. مشکل من مبهم بودن زبان امروزی ست. مثلا اگر من به جای «این خانه اینجا نیست» بگویم «این خانه نه اینجاست» زبان من به شکل اتوماتیک قدیمی و ملال آور میشود؟ (اتفاقا...این خانه نه اینجاست به جهت آشنا زدایی زبانی و ایضا «غافل گیری» زبانیش برای من به شخصه جذاب تره). یا مثلا اگر من به جای «خاموش» بگم «خموش» شعر من ملال آور خواهد شد؟
        درباره فرمایش آقای به گزین:
        ولله و بالله نمیدانم اینکه میگویند مردم به شعر سپید بیشتر گرایش دارند از کجا آمده است. این «مردم» در تویتر و اینستاگرام و دورهمی خانوادگی و جمع دوستانه عمدتا شعر عروضی میخوانند نه شعر آزاد. نمیدانم شاید «مردمی» که من در طول بیست و چند سال عمرم دیده ام متعلق به سیاره دیگری هستند.
        اتفاقا من به ضرورت شعر سپید و آموزش آن در مدارس به طور جدی تر معتقدم. من معتقدم شعر سپید پتانسیل ادبی ما را زیاد می کند. اما شعر کلاسیک اتفاقا اثر شگرفی دارد. اینکه بعد از دویست سال جوان دهه هفتاد و هشتاد که عامی است شعر فروغی بسطامی را میخواند - که ابدا غول ادبی نبوده! - یعنی شکر کلاسیک اثر عظیمی در این مردم دارد چه بخواهیم چه نخواهیم.
        اینکه مولانا وزن ابداع میکند و می رقصد و شعر میگوید از سر شوق است. او دوست دارد با مفتعلن و مفاعلن برقصد:
        بیا! بیا! که شدم در غم تو سودایی!
        در آ! در آ! که به جان آمدم ز تنهایی!
        در این کلام چه رازی هست که بعد از هشت قرن اثرش از این موج اول و دوم و سوم و چهارم و... ۵۷۶۴۳۷۸۸ ام بیشتر است؟ لابد چیزی هست! نمیشود گفت که شعرای متقدم همه کم عقل بوده اند و نمیدانستند که این وزن عروضی فقط محدودیت است و قلم فرسایی کرده اند و...
        درباره تحولات اجتماعی...
        ما شاملو و اخوان (که اتفاقا هر دو به زبان باستانی افراطی گرایش دارند) و نوسرایان را داریم که درگیر تحولات اجتماعی اند. اما تو را به خدا وانمود نکنیم میرزاده عشقی و ملک الشعرا و توللی و ... (از معاصران امثال حسین جنتی) بیکار نشسته اند...
        قصیده دماوندیه ملک الشعرا در اثر و عظمت به هزار مجموعه شعر کلاسیک و نو می ارزد و تمام شعرهای نو و کلاسیک بنده را میشود با پنج بیتش طاق زد (تازه خودم را دست بالا گرفتم). من به شدت آدم منعطفی هستم اما در عین حال به دنبال حرف دقیق و مستدل هم هستم. حرف زور در کله ام نمیرود!
        ضمنا نباید استدلال های غربی ها درباره شعر را برای فارسی کپی پیست کرد...زبان انگلیسی ابدا انعطاف موسیقیایی و ریتم پذیری فارسی را دارا نیست. فقط متریک های شعرشان را با اوزان عروضی متنوع ما مقایسه کنید. اصلا انگلیسی از نظر قافیه زبان فقیریست. اینکه فرض کنیم پتانسیل شعر مثلا انگلیسی در قوالب کلاسیک با فارسی مشابه است نهایت ساده لوحی است.
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        ۲ هفته پیش
        حقیر در حد منتقد نیستم که نقدی درخور بر شعر شما یا عزیزان دیگر بنگارم

        تنها دل نوشته ای در فرصتی مناسب خواهم نوشت خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود هر زمان نوشتی روی چشم من جا داره.
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        ببخشید که باز زیاد حرافی کردم. هدفم این بود که طرح مسئله را تکرار کنم. من میگویم زبان امروزین را برایم تعریف کنید. آقای محمدی فرمودند چه میدانم مردم قرن ۲۱ نمیدانند نخجیر چیست. خب مگر من در عمرم نخجیر در شعر آورده ام! از شعر خودم مثال بزنید. مثلا بگویید نگو «بانگ»! نگو «سپیده دم»! نگو «سرخ‌وش» یا «سرخین» یا «سرخ گون». نمیشود که از چیزی که من هرگز نگفته ام برای من مثال آورد. بگویید آقا فلان ساختار صرفی را استفاده نکن. خب من اول باید از گیجی و منگی در بیایم که حدود و ثغور زبان امروزین کجاست؟ اگر مثلا من به جای «مثلِ» یا «مانندِ» بگویم «چون» یا «همچون» مجاز هست یا باید شعرم را اعدام صحرایی کنم؟
        این سوالیست که دوست دارم پاسخش را بشنوم. ولی متاسفانه مردم عاشق کلی گویی هستند و جزییات فراری...
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        اگر لحنم کمی تند بود از آقای به گزین و آزادبخت عذر میخواهم. ولی خواهش میکنم گیجی من را درک کنید.
        پژمان بدری
        پژمان بدری
        ۲ هفته پیش
        سلام محمد جان کلمه که تاریخ انقضا نداره میتونی از هر کلمه هر جا استفاده کنی ولی به قول حافظ هر نکته جایی و سخن مکانی...
        منظور از زبان امروز اینه تو وقتی از کلمه ای مثل خیابان استفاده میکنی یا گوشی همراه که در بستر زبانی امروزی آمدن مدرنیته شکل گرفتن سعی ات این باشه تو همون حال و هوا دور و ور سن و سال همون کلمات واژه های دیگه رو انتخاب کنی
        مثلا الان از کلماتی شبیه دردی کش یا طمطراق کمتر کسی استفاده میکنه
        قبلا اگه میگفتن می الان شاعر تو عصر حاضر میگه ویسکی ودکا(غزلهای پست مدرن)
        اگه از هم آغوشی قدما گفتن الان بی حجابتر از سکس میگن
        قبلا از چراغ میگفتن الان از لامپ و لوستر میگن
        قبلا درشکه بوده الان شاسی بلند
        قبلا اینترنت و وای فای نبوده تو الان میتونی راجع اینترنت و وای فای بگی
        حتی اگر قدرت بلاغت زبانیت بالا باشه از کلمات قدیم یا حتی انگلیسی یا زبان دیگه که تو محاوره ی ما جا افتاده تو زبان شعرت استفاده کنی
        مثلا ما بجای حراج میگیم آف off خورده
        بحث بحث انتخاب وآژه اس طوری که از شعر بیرون نزنه انگار با ماژیک فسفری روش خط کشیدی
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        محمدرضا آزادبخت
        ۲ هفته پیش
        من اگر جای شما بودم
        میخ سکوت را بر دندان خویش می کوبیدم
        هیچ حاشیه ای مرا به آتش حاشیه نخواهد کشید
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        محمدرضا آزادبخت
        ۲ هفته پیش
        درود منظورم جناب صادقی است
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود بر آقای بدری عزیز. خب این رو که قبول دارم و مشکلی نیست. ولی یه نکته هست درباره استفاده از کلماتی مثل وای فای و لامپ و لوستر و اینا و اینستا و فیس بوک و.... شاید یک زمان یه وبلاگ دربارش نوشتم و نظرتون رو جویا شدم. من احساس میکنم شاعر نباید زیاد حساب باز کنه روی مضامین موقت و تاریخدار که نه به صورت تاریخی جا افتادن و نه احتمالا مدت زیادی پایدار خواهد بود. مثلا الان شعرهایی که شعرای مشروطه و بعدش گفتن و درش از تلگراف و گرامافون صحبت کردن برا مردم الان ملموس نیستن (همون شمع و گل و می و جام بیشتر ملموسه برا مردم ما😂😂). من میگم شاعر از همه استفاده کنه اما بسامد اینا نباید افراطی باشه. البته مضامینی که مرتبط به اکتشافات علمی مشهورن شامل این نمیشن. قانون جاذبه هست تا تمدن مدرن هست. هر چقدر هم پیشرفت کنیم مفهوم گرانش جزء ذات طبیعته ممکنه معادلات فیزیک دقیق تر بشن ولی اصل وجود پدیده تغییر ناپذیره
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        البته ویسکی و کراک و دراگ های مختلف هم ممکنه جالب باشن😂😂😂👌👌👌👌
        پژمان بدری
        پژمان بدری
        ۲ هفته پیش
        وای فایِ تاریکی،
        همه جا روشن بود
        کرگدنِ سیاه
        به سازمانِ حقوقِ شر
        دایرکت داد:
        ستون فقراتِ آفریقا
        آنلاین بیرون زده است
        وطن در پست تسلیت نوشت:
        نسلِ /دردپا/یانیم فقیرم و گرسنه
        کار از دندان بر جگر گذاشتن،گذشته
        کبابش می کنیم امّا
        از کامنتِ خاورمیانه
        دلِ لایک ها خون تر شد؛
        چند تکه لبخند،
        در دهانِ انفجار جاماند
        که دوربین سراسیمه
        به تاریک خانه رفت
        هر نگاتیو
        صدایی محزون داشت
        بیل و کلنگِ غمباد گرفته
        عکس بعدی
        کارگران مشغول کارند
        تا تو ظاهر شدی
        غیر مجاز
        طلوع را دانلود کرد!!

        #غیر_مجاز
        #پژمان_بدری

        ارسال پاسخ
        پژمان بدری
        ۲ هفته پیش
        ذهن که خلاق باشه از دم دستی ترین مصلاح هم شعر میسازه نیازی به کلمات گردن کلفت نیست
        هر چیزیم عنرش بگذره حکم نوستالژی و پیدا میکنه
        روزی در آینده اگه اینترنت یا ...به چیز دیگه ای تبدیل بشه
        مخاطب اگه این شعرو بخونه میگه عخی اینا با چه چیزایی سر میکردن

        زمان حافظ و سعدی بنده خداها ساپورت که نبوده
        همه برقع داشتن اینام فقط چشم ابرو یارو میدیدن هی راجع به مژگان سیه و اینا شعر در میکردن
        شاعر الانم....
        دیگه جای خالی و خودت پر کن گلپسر خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود اینم حرفیه
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        شعر زیبایی فرستادی آقای بدری😈😈😈😈😈 خیلی بیان باحالی داشت.
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0