عرض ادب و درود
....
در مورد تشکر از طرف صاحب اثر
بسیار بجا بود .
چه صاحب اثر نقد را قبول نداشته باشد چه قبول داشته باشد تشکر از منتقد واجب و لازم است زیرا منتقد چندین بار شعر ایشان را خوانده با معیارهای سبک انتخاب شده برابری و عیار سنجی کرده وقت گذاشته مطالعات گذشته در ذهن خود را مروری کرده و در پایان نقد را نوشته.
تشکر و به قول شما تشکر خشک و خالی لازم است. حتما
کسی هم که نقد را باز گذاشته باید جنبه ی نقد پذیری را داشته باشد و باز به قول شما نقد گزنده است و همیشه بر وفقِ مراد نیست .
...
اما و اما اگر امکان داشته باشد قانونی مقرراتی وضع گردد تا کسانی که شایسته و بایسته نقد هستند ، نقد کنند بهتر است .
سبک ها مختلف هستند ،
نفری که نقد میکند اگر هم سبک باشد آدم دلش نمی سوزد و میگوید هم سبک شاعر است .
بارها مشاهده شده نفر منتقد سبکش چیز دیگریست ،برای همه نقد میکند.
که اکثریت گویش ها و نوشته ها تقریبا نظر شخصی است و نقد نیست
در واقع نظر شخصی بوده که با تیک نقد زده شده .
اگر به دنبال راه کار باشید عزیز بزرگوار مشخص کنند یا کنید حد المقدور منتقد در حیطه و محوریت سبک خودش نقد کند .
چگونه است منتقد
سپید میداند
غزل میداند
در موارد اطلاعات عمومی و سیاست خارجه و داخلی و تاریخ و معماری و غیره منتقد است .!
چگونه است ! اگر واقعا چنین منتقدی است چرا نامش در کتابها و مجلات و اخبار برده نمیشود تا ما هم سر تعظیم فرود آوریم .
.
.
ولی در مواردی که فرمودید ...
منتقد لایق و شایسته نقدی زده وقت گذاشته تحقیق کرده چندین بار شعر شاعر مورد نظر را خوانده ،
تشکر که چه عرض کنم باید برایش درودها فرستاد .
با تشکر از استاد عزیز .
با درود و عرض ادب خدمت دوستان گرانمایه. .
_ همانطور که میدانیم هدف از باز گذاشتن پنجره نقد این است که به دیگران اجازه دهیم تا اثرشان مورد نقد و بررسی همهجانبه قرار گیرد. بنده به عنوان یکی از خدمتگزاران و مدیران افتخاری سایت عاجزانه از دوستان شاعر تقاضا دارم در صورتیکه ظرفییت شنیدن انتقاد را نداریم؛ درخواست نقد شعر نکنند. زیرا نقد گزندگی خاص خود را دارد. و همیشه تعریف و تمجید پیش نمیآید؛ گاهی بیان کاستیها هم اتفاق میافتد ؛ که ممکن است به مزاج صاحب اثر خوش نیاید. و هم اینکه اتلاف وقت از جانب نقد کننده باشد.
کسی ممکن است، شاعر خوب و استادی خوب هم باشد. اما گاهی لغزشهایی دارد تذکرها در نهایت به اصلاح اثر ختم میشود. و نیز گاهی هم نقد کننده دچار اشتباه و خطا می شود، و دیگران ممکن است، نظر متفاوت داشته باشند _ بنا بر این صاحب اثر یا نقد را فبول دارد؛ یا ندارد. اگر قبول دارد ادب اقتضا میکند یک تشکر خشک و خالی از کسی که ساعتها وقت روی اثرش گذاشته شده بنماید . و اگر خیر، نقد را درخور اثرش نداند. پس دفاع کند تا باعث روشنگری شود . نه اینکه بی اعتنا باشد و فقط به آنهایی که تعریف و تمجیدی کردهاند بپردازد.
نظر شما در این خصوص چیست ؟