سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 8 بهمن 1403
    28 رجب 1446
      Monday 27 Jan 2025

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        وداع از اين دنيا براي ما بسيار نزديك است، ولي ما آن را بسيار دور مي‌بينيم وگرنه اينقدر با هم نزاع نداشتيم. محمدتقی بهجت

        دوشنبه ۸ بهمن

        همبستر ترس

        شعری از

        محمد شریف صادقی

        از دفتر باد‌های ناگهان (منتشر نشده) نوع شعر نیمائی

        ارسال شده در تاریخ حدود ۱ ماه پیش شماره ثبت ۱۳۴۶۸۰
          بازدید : ۵۴۳   |    نظرات : ۶۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        باریکه ای تاریک
        از زیرِ در، سرریز
        گشت و در هوا رقصید
         - چون جوهری در آب،
        ناگاه گِرد آمد...

        همچون شبح در خواب 
        بی‌صورتی صورت گرفت و
        دم به دم نزدیک‌تر آمد
        از چهره‌اش،
        خورشید خورشید، 
        تاریکیِ موّاج می‌تابید...
        شلاق امواجش
        لب‌های چشمان مرا بوسید...
        با بوسهٔ کابوس
        من عاشق وحشت شدم، وحشت!
        نگریختم از او
        آمیختم با او
        همبسترِ ترسم
        آبستن از من شد
        نُه ماه نَه!
        نُه روز بعد از آن
        یک صد‌قلویِ درد
        در خانه‌مان زایید
        من والد این دردها هستم
        همدرد‌ها داماد من هستند
        یا نوعروسانم
        من صاحب صد ها نوه هستم
        صدها که نام هر کدام ازْشان:
        درد ابن درد ابن من‌ست
        من: عاشق وحشت
        من: والد دردم
        (حاشیه)
        تا میتوانید نقدش کنید. باید پیرایشش کنم! کل شعر را در مدت کوتاهی (کمتر از بیست دقیقه) سرودم و احتمالا به کاهش و افزایش نیاز دارد. نیمایی ست اما اصراری ندارم نیمایی بماند. حس میکنم سرعت روایت در شعر در نیمه دوم آن سریع تر از اول آن است و ممکن است نیاز به گسترش باشد...علی ای حال... اگر هم فکر میکنید به درد نمیخورد و بهتر است رهایش کنم هم بگویید.
        ۱۶
        اشتراک گذاری این شعر
        ۴۶ شاعر این شعر را خوانده اند

        علی نظری سرمازه

        ،

        یدالله عوضپور آصف

        ،

        محمد باقر انصاری دزفولی

        ،

        محمدرضا آزادبخت

        ،

        امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)

        ،

        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

        ،

        محمد شریف صادقی

        ،

        مرتضی میرزادوست

        ،

        دانیال حاجی زاده (اشک)

        ،

        محمد اکرمی (خسرو)

        ،

        محسن گودرزی

        ،

        فرشید به گزین

        ،

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

        ،

        عارف افشاری (جاوید الف)

        ،

        ساناز قورخانه

        ،

        محمد رضا خوشرو (مریخ)

        ،

        محمد ساکی

        ،

        بهــاره طـــلایـی زیدی

        ،

        سید هادی محمدی

        ،

        محمد جواد جهانی

        ،

        نیلوفر شریفی (مهژین)

        ،

        یاسر کریمی

        ،

        مهدیس رحمانی

        ،

        سیده نسترن طالب زاده

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        رسول دبیر (نافذ)

        ،

        مسعود مدهوش( یامور)

        ،

        تکتم حسین زاده

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        امیر وحدتی یگانه

        ،

        یاسر قادری

        ،

        زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)

        ،

        محمدحسن پورصالحی

        ،

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)

        ،

        سید امین موسوی نژاد (شیفته)

        ،

        مدیر ویراستاری

        ،

        نرگس سیاه تیری

        ،

        عليرضا حكيم

        ،

        زهرا مددی

        ،

        جواد مهدی پور

        ،

        محمد حسنی

        ،

        لیلا گماری ( مأنوس شده با قلم)

        ،

        طاهره خان پور

        ،

        علی اسماعیلی

        ،

        آروین محمدی

        ،

        مهرداد مانا

        نقدها و نظرات
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        حدود ۱ ماه پیش
        درود .
        خلاقانه بود ...بد به دلتان راه ندهید
        جالب بود .
        فقط یک مطلب کوچک... این نوع از آبستن حوادث دستخوش اشعار شاعران زیادی بوده و نظر من این است اگر در این زمینه شعر گفتید باید مطلب نشنیده و تازه ای در آن به چشم بخورد .
        همین عزیزم ...
        ولی سروده خوبی بود موفق باشید خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ممنون از توجه شما
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بزرگوار
        جالب و زیباست
        تعدادی مصاریع خوش آهنگ نیستند
        مثل سوم و هفتم
        بعضی از واژه ها تغییر کنند بهتر است مثل : بی صورتی خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ممنون از تذکر به جای شما👌
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک
        درود برشما جناب صادقی عزیز خندانک
        بسیارزیبا بود خندانک
        خندانک خندانک
        اساتید هم به نکات ارزشمندی اشاره داشتند
        موفق باشید خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف مداوم شما
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        حدود ۱ ماه پیش
        بسم الله الرحمن الرحیم

        با سلام و عرض ادب خدمت فرهیختگان گرامی خندانک

        قرار است توصیه ای برای شاعر ارجمندمان آقای محمد شریف صادقی داشته باشیم. شاعران در سال های اول شعر و شاعری شان به تمرین نیاز دارند تا آموخته های خود را به شعر دربیاورند و خود را در ورطه های گوناگون بیازمایند و با سنجش فضاها و خلاقیت های ممکن توشه ای برای آینده ی خود فراهم آورند. بی نقص سرودن و ترس از نقد داشتن دو عامل ایستایی است که شاعران جوان را از شعر، باز می دارند. خواندن اشعار دیگران هم لازم است؛ هم اشعار بزرگان و هم شاعران معاصر و هم شاعران فعال در عرصه فضای مجازی که می بایست به الگو گرفتن از شیوه ها و بازخوانی آموخته ها هنگام سرودن شعر به کمک مان بیاید. کوشش مقدمه ی شعر است. وقتی شما الگوهای هنری را تمرین کنید و به آن ها مسلط شوید ملکه ی ذهن تان خواهد شد و در ناخودآگاهتان رسوب خواهد کرد آنگاه در بزنگاهِ شعر و شاعری که سرودن تان گُل می کند بداهه ای زیبا متولد خواهد شد. بعداً شما می توانید بداهه یتان را ویرایش کنید و تغییراتی در آن اعمال کنید و هر چه تمرین های بیشتری انجام دهید و از شعر و شاعری تان زمان بیشتری گذشته باشد و کوله باری از تجارب باشید احتمالاً نیاز کمتری به ویرایش های مجدد در شعرتان خواهید یافت و کم کم، سبک شعری خاص خود را پیدا می کنید. چیزی که می تواند به پیشرفت شما در این مسیر کمک کند اتکا به یکی از الگوهای هنری است به قول بروسلی من از کسی نمی ترسم که هزار فن یاد دارد بلکه از کسی می ترسم که یک تکنیک را هزار بار تمرین کرده است. در شعر ((همبستر ترس)) متوجه تلاش ارزنده شاعر در جهت وزن سروده هستیم لکن ایده ی شعر و تصویرسازی ها به اندازه کافی خلاقانه نبوده است. شاعر می بایست ذهن خود را رها کند و آن را آزاد بگذارد و از خطا کردن نهراسد تا بتواند مفاهیم و تصاویر نو بیافریند.

        تابنده باشید به مهر و زنده باشید به عشق خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ممنون از لطف و نقد ارزنده شما. بله همینطور است که می فرمایید. ان شا الله بتوانم بیشتر به این توصیه ها عمل کنم.
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        خندانک
        درود برشما جناب محمدی عزیز خندانک
        خداقوت خندانک
        استفاده کردم ازمطالب خوبتان خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید به گزین
        فرشید به گزین
        حدود ۱ ماه پیش
        مهدی جان محمدی سلام
        آقا عجب به دل نشست مطلب صمیمانه و محترمانه و توصیه گرتون خندانک
        ارسال پاسخ
        مهدی محمدی
        مهدی محمدی
        ۲ هفته پیش
        درود و سپاس بیکران شاعران گرانقدر آقایان صادقی ، فرشید به گزین و
        بانو عجم خندانک خندانک خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        درود بر شما استاد محمدی بزرگوار خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        جواد مهدی پور
        ۲ هفته پیش
        درود بر شما جناب استاد محمدی عزیز خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر جناب صادقی با صداقت
        بسیار زیبا و دردمندانه است
        ازدواج با وحشت و سه سوته پدر درد شدن
        فکر کنم یه هف هشتایی ماشین و یه چند میلیاردی وام اخلاسی بهت بدند خندانک
        و اما
        به نظرم چون در پایان
        من والد دردم
        را آوردید
        به سطر من والد این دردها هستم نیاز نیست علاوه بر این
        که نام هرکدامشان
        درد ابن درد ابن درد است خندانک خندانک خندانک
        تا بعد...

        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود فراوان. حتما به پیشنهاد شما فکر می کنم.
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        حدود ۱ ماه پیش
        درود
        اول که دیدم
        خواندم همستر شدن
        بعد دیدم ب ی بشر را هم دارد
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        وای خدا😁😅😂😂😂😂
        ارسال پاسخ
        یدالله عوضپور    آصف
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود👌
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب
        شعری بسیار زیبا و از جنس دل بود
        وبردل نشست
        بسیار مستفیض شدم
        هزاران درودتان باد
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر آقای دزفولی عزیز
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر شما جناب صادقی گرامی 🌺🌸🌷
        عالی بود خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر راوی عشق
        ارسال پاسخ
        مرتضی میرزادوست
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض احترام جناب صادقی گرامی خندانک
        درود بر شما
        ارزشمند و زیباست
        خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ممنون از لطف شما
        ارسال پاسخ
        امیررضا خانلاری (وکیل الشعرا)
        حدود ۱ ماه پیش
        هزاران درود چو آواز هزاران نثارتان خندانک
        نظر من را بخواهی استعداد سرودن نیمایی و سپید را داری خندانک
        تندرست باشید و رستگار به لطف پروردگار خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود و تشکر بسیار
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و درود جناب صادقی عزیز
        شعر با مفهوم و تاثیر گذاری قلم زدید
        فکر می کنم در زمینه تقطیع لنگیده اید
        مثلا:
        همچون شبح در خواب
        بی‌صورتی صورت گرفت و دم به دم نزدیک‌تر آمد
        از چهره‌اش، خورشید خورشید،
        تاریکیِ موّاج می‌تابید...
        شلاق امواجش
        لب‌های چشمان مرا بوسید...
        .
        .
        .
        البته من واقعا در حد نقد کردن نیستم و امید که اساتید محترم سایت راهنمایی کنند و ما هم بهره ببریم
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود فراوان خدمت خسرو خوبان. کاملا بجا و درست بود. راستش تقطیع این شعر را به این شکل با عجله هنگام تایپ در سایت نوشتم که البته احتمالا پر از ایراد است. حتما بازنگری میکنم ممنون عزیز
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        علاوه بر مثال شما، در «سرریز گشت و...» هم این مشکل هست. من یک مقدار شیطنت کردم و خواستم هجای کشیده سرریز رو برجسته کنم مانند تاریک در مصراع قبل ولی خب مشکلاتی در وزن به وجود میاد مگر اینکه ملاک تقطیعمون تاکید روی کلمه باشه و وزن رو با خواندن در «میان مصراع» ها دربیاریم که احتمالا خالی از اشکال نیست
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک خندانک خندانک
        فرشید به گزین
        حدود ۱ ماه پیش
        محمد شریف جان سلام
        به نظرم کارتون عالیه و کلی حرف میشه زد در موردش و سوال پرسید .
        چفدر این تقطیع که جناب اکرمی بزرگوار اشاره کردن مهمه
        چون من با حس کردم بعضی جاها خروج از وزن جزیی وجود داره که احتمالا با تقطیع مناسب درست میشه
        در مورد *ازشان* موارد مشابه رو مثلا در کارهای اخوان و اگه استباه نکنم مولانا دیدیم ولی این مورد برام تازگی داشت و جااب بود خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود فراوان خدمت دوست بی وفا😁😁😁 بالاخره یکسری به ما زدیدا. کاملا درباره تقطیع حق با شماست. من یک مقدار درباره کاربرد «مستفعلن» در نیمایی دچار شک هستم. حتی اول خواستم اسم شعر را آزاد بگذارم نه نیمایی. مصراع ها عمدتا به«مستفعلن» یا «مستفعلن فع» یا «مستفعلن فع لن (معادله دو تا «فع») ختم شدن. اما در نباید «...گرفت و دم به دم...» را مثلا می شکستم.
        ارسال پاسخ
        فرشید به گزین
        حدود ۱ ماه پیش
        ببخشید چقدر اشتباه تایپی ، تیپو خندانک دیگه ادیت نکنم خندانک
        یه موردم کمی مبهم بود برام
        توی مقدمه برای القای فضای هراس به نطرم کمی سینمایی بود که اتفاقا شاید باعث همذات پنداری بیشتری هم بشه
        اگه صحبتم درست باشه ، اون گرد امدن جوهر ، یه جور وارونه نکاه کردن و به عقب برگشتن رو در ذهن داشتین؟
        چون در حالت عادی انتظار داریم جوهر پخش،شه

        ولی در ژانر وحشت از این افکتها استفاده میشه
        حالا نمیدونم چقدر پرتم از مرحله ولی امیدوارم خیلی نباشه خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        اوه چه سوتی بدی دادم. در واقع اینه: در هوا رقصید چون جوهری در آب. (جمله تموم شد) ناگاه گرد آمد (یعنی جوهره جمع شد). در واقع نباید بعد آب، کاما میذاشتم. بلکه باید نقطه میذاشتم و خط بعد رو فاصله میدادم.
        ولی بله بعد پخش شدن، عملا انگار برعکس میشه و بر میگرده. اول به نزمی پخش میشه و بعد ناگهان جمع میشه.
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر جناب صادقی والااندیش خندانک
        زیبا و جاندار و جذاب خندانک
        قطعا در نیمایی استعداد فوق العاده ای دارید. شک نکنید. خندانک
        فقط جناحتان را باید مشخص کنید.
        آیا مثل اخوان یا معینی کرمانشاهی (دو نیمایی بر رکن مفاعیلن بسیار مشهور دارد. به ترتیب «عجب صبری خدا دارد» و «جنگل») پایبند قافیه و زنگ مطلب مورد نظر نیما هستید؟
        جالب اینکه این شاعران «کاتولیک تر از خود پاپ»، بیشتر ارتدوکس بودند و توصیه های نیما را از خود نیما بیشتر به کار می بردند.
        نیما به دفعات قوافی مخدوش استفاده کرده است. گاهی کلماتی را به عنوان زنگ مطلب گرفته که اصلا اشتراک حروفی ندارند و فقط هم آهنگ بوده اند...
        پیشنهاد می کنم چند نیمایی مشابه معینی کرمانشاهی بسرایید تا بعدها گرایش نیمایی تان مشخص تر شود.
        در ادامه چند بخش اول نیمایی «جنگل» از معینی کرمانشاهی را می آورم تا میهمانان صفحه تان ببینند ایشان چه خط کش و ترازی گذاشته است برای اظهار وفاداری به اسلوب قافیه و زنگ مطلب مورد نظر نیما:

        هلا ای شیر پیر بندی از ژرفای دام خویشتن فریاد کن
        تا روبهان بی مبارز مانده در جنگل
        برون ریزند از جنگل

        درختان را سیه می بینم از زاغان
        تو نیز ای مرغ عشق و آرزو
        با نغمه های چنگی ژولیده مو، هویی بکش
        کاین جغدهای شوم
        برخیزند از جنگل

        نمی آید چرا از دانه زنجیر پای شیرها بانگی
        که میمون ها ز وحشت، جست و خیزی کرده
        بگریزند از جنگل

        نمی آید چرا از جنگلی مردان
        که بریان از تف خورشید نیرنگند فریادی؟
        که صیادان پر آز و هوس با کوله پشتی ها
        بپرهیزند از جنگل

        معرکه است نه؟
        البته یک نکته را هم خاطرنشان می کنم. قلمتان به طرز مشهودی، به زبان مدرن مجهز است.
        در هر حال اینها که گفتم نظرات یک مخاطب عادی است. با اساتید حرفه ای چک کنید عزیز. امیدوارم در آینده نیمایی های درخشانی از شما بخوانم.
        به مهر یزدان بمانید شادکام و تندرست و رستگار خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر آقای زراعتی ممنون بابت اشتراک نقد و نیمایی معینی. راستش نیما هم برای وزن و هم قافیه اهمیت زیادی قائل بوده. اما خب در شعر من قافیه ها نامنظمند و چند خوشه اند مثل:
        (۱) آب / خواب
        (۲) رقصید/ خورشید/ می تابید/ بوسید / زایید
        و البته قوافی غیر اصلی مثل آمیختم و نگریختم. اما نیما و برخی دیگر خیلی منظم تر استفاده می کنند. مثلا در شعر مهتاب، قافیه و ردیف اصلی در آخر هر می آیند: خواب در چشم ترم می شکند. و البته قافیه های درونی (شب تاب و مهتاب مثلا).
        من شخصا گرایش خاصی ندارم ولی ممکن است به مورد خاصی ناخوداگاه بیشتر تمایل داشته باشم که بقول شما باید با امتحان کردن بیشتر بفهمم
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        درود مجدد خندانک
        اثرتان را دوبار دیگر خواندم و احساس کردم که به غیر از «خورشید» آن چهار قافیه دیگر (با معیار زنگ مطلب نیما) خوش نشسته است (مخصوصا آخری یعنی «زایید» خیلی جاندار و محکم است). به نظرم نوع تقطیع باعث شده بود روان نخوانم.
        از مصداق نیمایی زیبای شما خارج می شویم و یک مطلب عام را در مورد نیمایی مطرح می کنم:
        «قافیه» بدون پیوستگی کاربردی با «زنگ مطلب» برای نیما اهمیتی ندارد.
        هر جا هم لازم شد گونه نوظهوری از قوافی استفاده کرده اما زنگ مطلب را حفظ کرده است.
        کلاسیک سراها غالبا وقتی نیمایی می گویند فرم سنتی قافیه را رعایت می کنند اما از زنگ مطلب غافل می شوند. البته استثنایی هم وجود دارد. شاعران کلاسیک سرایی که به ندرت نیمایی می گویند اما حق زنگ مطلب را به جا می آورند. مثل «معینی کرمانشاهی» و خود شما
        باز تاکید می کنم نیما، از چنان قوافی عجیبی استفاده کرده است که دسته بندی جدیدی در حوزه قوافی پدید آمده است و آن هم به خاطر اصالت زنگ مطلب در نظر اوست که شکل قافیه را تحت تاثیر قرار می دهد.
        رجوع شود به دسته بندی های قوافی جدید در دوران معاصر که برخاسته از شاعرانه های نیما و برخی یارانش است.
        در پناه خدای مهربان باشید. خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        بسیار ممنون بابت تکمیل بیاناتتان. بله شاید دلیلش این باشد که مثلا من اگر بخواهم قافیه را به شکل قوی استفاده کنم غزل مینویسم😁 و البته من هر کاری لازم باشد و به ذهنم برسد برای اعتلای موسیقی شعر انجام میدهم. ممنون از همراهی شما
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        حدود ۱ ماه پیش
        احساسگرا و دردمند واژگان بهتری نیافتم درود خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود فراوان
        ارسال پاسخ
        ساناز قورخانه
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر شما 🌺
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ممنون از لطف شما
        ارسال پاسخ
        محمد ساکی
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب استاد صادقی عزیز و ارجمند


        با دقت به این اثر زیبای حضرتعالی احساس می شود که دارید سرنخ ماجرا را به دست می آورید:
        از چند بعد:
        فرم و ساختار، نوع بیان و شکل روایت، مضمون، محتوا و از همه مهمتر یافتن رشته های ارتباط با مخاطب بدون انحراف از مسیر ذهنی و مطلب و منظور قلبی خود

        احساس می کنم سرنخ ماجرا را دارید به دست می آورید؛ آن را رها نکنید
        با آرزوی موفقیت های روزافزون
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ممنون از شما
        ارسال پاسخ
        محمد جواد جهانی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود 🌹🌹
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام جناب جهانی ممنونم
        ارسال پاسخ
        یاسر کریمی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر شما جناب صادقی خندانک
        زیبا سرودید با تصویری خاص خندانک
        احسنت عالی بود خندانک
        خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود فراوان. ممنون از لطف شما
        ارسال پاسخ
        مهدیس رحمانی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود جناب صادقی
        بسیار زیبا خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر سما و ممنون از لطفتان
        ارسال پاسخ
        سیده نسترن طالب زاده
        حدود ۱ ماه پیش
        درودتان گرانمهر
        بسیار زیبا و اندیشمندانه سروده شده است
        هم نوای نیمایی را داراست هم فخامت استاد معین کرمانشاهی و تفکر یشمین ماث راز نیز در خود دارد
        ترس، در روزگار ما، سهم بسیاری از مردم جهان است
        ترس از جنگ، ترس از جابه جایی قدرتها و عواقبش، ترس از نرخ مسکن و طعام و سوخت، و بیم از هوش مصنوعی و..
        حتی ترور بایلوژیک مثالا، میتواند این روزها بسیاری از سیاستمداران را تحت تاثیر قرار دهد

        هماره باشید و بتابید
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ممنون از لطف مداوم شما...متاسفانه کار من و ترس به عشق و عاشقی کشیده. انگار خودم ناخوداگاه به سمتش میروم...
        ارسال پاسخ
        رسول دبیر (نافذ)
        حدود ۱ ماه پیش
        باسلام و احترام استاد
        بسیار هم عالی
        درودها نثارتان
        خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ممنون از لطف شما
        ارسال پاسخ
        مسعود مدهوش( یامور)
        حدود ۱ ماه پیش
        درودتان جناب صادقی ارجمند🌹🌲

        زیبا و دلنشین ،قلمتان پایا،لذت بخش و گیررا🍻🥂🙏🌹🌲
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر ترانه سرای گرامی ممنون از لطفتان
        ارسال پاسخ
        امیر وحدتی        یگانه
        حدود ۱ ماه پیش
        درودها بر جناب صادقی عزیز.
        نیمایی نابتان خواندم و لذت بردم.
        در زمینه نیمایی مهارتی ندارم و
        از نظرات ارزشمند اساتید بهره
        می جویم.
        نبض قلمتان سبز سبز سبز
        خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود ممنون از لطف شما آقای یگانه عزیز
        ارسال پاسخ
        یاسر قادری
        حدود ۱ ماه پیش
        درود محمد جان عزیز
        خیلی هم زیباست
        استعدادش رو داری خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        ممنون دوست عزیزم
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر شما
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        ۲ هفته پیش
        درود بر شما جناب صادقی گرامی

        از شعر ناب و مطالب ارزشمند دوستان بهره مند شدم

        برایتان سلامتی و پیروز ی آرزومندم

        زنده باشید به مهر

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود ممنون از لطف مداوم شما
        ارسال پاسخ
        محمد حسنی
        ۲ هفته پیش
        درود جناب صادقی
        زیبا بود شعرتان
        قلمتان مانا
        در پناه خدا خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        ۲ هفته پیش
        درود و سپاس
        ارسال پاسخ
        مهرداد مانا
        ۲ هفته پیش
        پس از مدتها در فضای مجازی اهالی ایران زمین، اتفاق زیبایی افتاد. این که یک نفر درخواست نقد داشت و بقیه نیز چون جنبه و صدق بیان ایشان را می دانستند، دریغ نکردند. من تنها با " لب چشم " حال نکردم. چون میان دو سمت یک ترکیب، باید ارتباطی معقول و قابل تجسم باشد. راستی اگه جناب زراعتی کامنت بنده را می بینند، آنچه اینجا ایراد فرموده اند را با تیک سبز بفرستند.
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1