چهارشنبه ۷ آذر
|
دفاتر شعر محمد شریف صادقی
آخرین اشعار ناب محمد شریف صادقی
|
منم آن بچهٔ مدّاح که خواندیش «خَلَف»
که به خلوت شدهام شهرهٔ مشروب و عَلَف(۱)
مستِ می، نعرهای از نوحه زدم دوش، چنانک
ساقی افسوسکنان بست فلنگ از سَرِ صف(۲)
(یا...ساقیام خندهکنان بست فلنگ از سر صف)
رقص مستی کنم و خلقْ عزا پندارند!
فکّم افتاده از این فکر و دهانم پُرِ کف!
چون ندیدم احدی خُردهخریدارِ خِرَد
خودفروشی شدم از عُمدهفروشانِ شرف!
خنده از شادی، و اشک از غم دل رندی نیست
عاشق آن بود که در اوج بلا داشت شَعَف
خرّم آن خاطر رندی که از این ضد و نقیض
مغز او غرقِ تناقض شد و فهمید هدف
آنکه از اشکِ ریا نامهٔ اعمال بسوخت
عیب باید نکند زآنکه بسوزد مصحف
سخنِ صادقِ رندان چه غریبست شریف
گوهری گمشده در پهنهٔ پُرْ پوکهصدف
(حاشیه)
(۱) ماده ای مخدر که مصرف آن خصوصا در سالهای اخیر رایج شده است.
(۲)در نقد این شعر که من مدت ها پیش سرودهام، ممکن است کسی ایراد بگیرد که «فلنگ» بستن یک اصطلاح عامیانه است و با زبان شعر تناسب ندارد خصوصا با واژهٔ آرکائیک «افسوسکنان» سازگار نیست. در جواب باید گفت این کاربرد اصلاح فلنگ بستن کاملا عمدی بوده و این به یک عقیدهٔ نه چندان رایج برمیگردد که من درباره طنز در شعر دارم. من معتقدم زبان شعر باید «خود-سازگار» باشد اما به یک استثنا در این زمینه معتقدم و آن در ایجاد طنز است؛ از نظر من برای ایجاد طنز در شعر میتوان در یک شعر «محاورهای» یا «نو» از نظر زبانی واژه های باستانی را برای طعنه و طنز به کاربرد و برعکس. زیرا اساس طنز مبتنی بر اشاره به «تناقض» هاست و من معتقدم تناقض در خود زبان هم میتواند طنز ایجاد کند هر چند من شاعری مبتدی هستم و لزوما در این زمینه موفق نیستم.
|
|
نقدها و نظرات
|
درود بر شما. و ممنون بابت نظر شما عزیز. راستش این شعر در «دفاع» از مذهب سروده شده است نه در ذم آن. این شعر در دفاع از دین خدا سروده شده در برابر کسانی که آن را قبضه کردهاند و با دورویی آنچنان تیشهای به ریشهٔ آن زدهاند که مغولها و صلیبیون نزدند. اگر نقد مداحان دوروی مشروبخور یا مالهکش کفر است و خامی است پس نقد اهل مسجد هم کفر است و آنکه گفته: ز کوی میکده دوشش به دوش میبردند امامِ شهر که سجاده میکشید به دوش! (حافظ) هم کافر است. عراقی و سنایی و عطار و... هم جملگی ملحد و کافرند و فقط حاج فلان مداح میماند و حوضش! ضمنا بنده کلا با باور های چپ و کمونیستی مشکل دارم و نمیدانم چرا شما این حرف را به پیش کشیدید. درباره بدخواهان هم من نمیدانم چه چیز ناحقی گفته شده است. شعر از زبان بچه مداحی ریاکار گفته شده که همه سال به فسق و فساد مشهور است و ناگهان دکان باز میکند. خب الان ادعا این است که چنین چیزی وجود ندارد؟! در نهایت من با مداحی مشکلی ندارم. مداحی اهل بیت فضیلت است اما تجارت با دین خدا...نه عزیز من، اینها ضد مذهب است. | |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
درود بر شما. والا ما ریش را که میگذاریم با سیبیل میگویند بسیجی میزنی😁! ریش را میزنیم میگویند شبیه تودهای و کمونیستا شدی😁 هر دو را هم میزنیم میگویند شبیه احمدی نژاد شدی! بازی سه سر باخت است برادر من😅😅😅 به قول خواجه، «این همه نقش میزنم از جهت رضای تو». گفتید «این شریف را ما پیشتر در رکاب یک گروه دیده بودیم » من نمیدانم منظور شما کدام گروه است خوشحال میشوم اگر بگویید. من متاسفانه شما بزرگوار را به یاد ندارم و عیب از من است البته. و ممنون از ابراز محبت شما. راستش نوآوری در شعر ساحات زیادی دارد و من هنوز دارم در مکتب شاعران کلاسیک تا معاصر (از سبک خراسانی و عراقی تا نئوکلاسیک و پست مدرن و...) درس پس میدهم و هر روز چیزهای زیادی یاد میگیرم و اصلا از شعرم راضی نیستم. این شعر هم از این قاعده مستثنا نیست. من بیشتر به قصد «حمله» و «نقد» شعرها را اینجا مینویسم ولی متاسفانه یا خوشبختانه فقط ابراز محبت میبینم. دوست دارم بگویند چه چیزی در این شعر نچسپ و اذیت کن است. اینطوری آدم رشد میکند وگرنه تعارف و تعریف و تشویق اگر چه لازم است و نباید بر سر مردم تازیانه کلمات را کوبید ولی خب وقتی از حد بگذرد ممکن است مخرب باشد. دوست دارم اگر تمجیدی هم هست مسلح به «ادله» باشد درست مثل مورد شما که من بفهمم نقاط قوت کجاست. ممنون از لطف شما و پوزش بابت طولانی بودن کامنتم | |
|
یحتمل منظور مانا جان شریف واقفی است به سن شما قد نمیده ای روزگار پیر شدیم رفت | |
|
سلام دوباره این عالی ست که واقعا دنبال نقد کارهایتان هستید و بی تردید به ترقی شما منجر خواهد شد . در مورد مرحوم مجید واقفی شریف نیز ، فرشیدجان اشارتی داشتند. البته بنده تنها قصدم مزاح بود و ظاهرا جناب استکی کلا حکم تیر شما را صادر نمودند😅😅 جدای از بحث شعر اگر ما هر عقیده ای را " غیرقابل نقد و ابطال و ابدال " بدانیم، دچار دگم اندیشی هستیم. تعصب چه به مذهب و چه به لامذهب، هر دو نشان از الیناسیون دارد. و هیچ کس هم " جوجه روشنفکر " یا " جوجه مذهبی " نیست. اصلا در یک ساحت و صحن ادبی و علمی، به کار بردن القابی از این دست را توهین و تحقیر می دانم. راستی فرمودید مرا به یاد نمی آورید؟ خوب این طبیعی ست. زمانی جزو کاربران بیش فعال همین جا بودم و حالا پیر شدم و کمتر می آیم. در هر صورت امیدوارم از شما باز هم بخوانم | |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
درود بر شما استاد مانای بزرگ نقد بسیار پر بار و آموزندهای بود بسیار آموختم دست مریزاد | |
|
درود بر آقای ساکی عزیز. متاسفانه من در کامنت ها چندان سعی نکردم قضیه را باز کنم و مصداقی حرف زدم چون شاعر حدالامکان بهتر است شعر خودش را تحلیل نکند اما چون ممکن است موجب برداشت غلط شود عرض میکنم. اولا اگر دقت کنید بیت اول نمیگوید «مداح» بلکه میگوید بچهٔ مداح که ظاهرا خلف است. این بچه مداح میتواند دهه شصتی باشد، هفتادی باشد یا هشتادی یا هر زمان دیگری. یک شخص مثالیست که به رذایلی دچار است که دو تای آن مخدر و الکل است. در استدلال شما دو مشکل هست: اول. من هرگز ادعا نکرده ام مردم برای «ارتقای شغلی یا هنری» مخدر مصرف میکنند و اشاره به مخدر فقط در بیت اول است. دوم. اینکه شما مواردی را سراغ ندارید، به معنی نبود آن نیست! ضمنا من هرگز ادعا نکردهام که بودن در مکتب اهل بیت موجب انحراف است! برعکس: کاسبی و تحریف آن و فروکاهیدن آن به ظواهر و رفتارهای زننده انحراف است و این مسئله در شعر مثل روز روشن است. اما متاسفانه عدهای دوست دارند حساس باشند. اصلا گیرم من تمام ادعاهایی ناکرده را کرده باشم! خب که چه؟ آیا الفاظی که یکی از دوستان گفتند شایستهٔ بنده بود؟! اصلا همین واکنش های انتحاری را همین مداحان احساسی بی سواد و رقاص بین شیعیان رایج کردند وگرنه سنت خدا این است که: و جادلهم بالتی هی احسن. | |
|
جناب آقای ساکی عزیز احتمالا اهل لرستان و لکستان باشید. این گونه نقدها فقط باعث حساسیت میشه و شعر شاعر را به حاشیه می بره.
این شعر در نهایت صحت و سلامت ساختار و محتواست . و بعید و عجیب است صدور چنین فتاوی و برداشت ها از دوستان ناب | |
|
سلام رفیق رفقا بابا بیخیال محمد یه شعر نوشته اونم با نیت خاص خودش این آسمون ریسمونا چیه بهم میبافیم یعنی نمیدونم چرا ما مردم انقدر دوست داریم یکی یه چیزی بگه تو دایره ی آگاهی و اعتقاد ما نباشه بریم یه گیری بدیم خلاصه به قول حضرت حافظ پارتی کن ترسم که روزِ حشر عِنان بر عِنان رَوَد تسبیحِ شیخ و خرقهٔ رندِ شرابخوار هیچکیم از عالم غیب خبر نداره که خیلیا براش فتوا میدن،محمد جان تو سربلندتر از این حرفایی بنویس و این ریاکاران دوهزاری و پودر کن کن کن کن کن کن | |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
درود بر شما...موفق باشید 🌹🌹🌹 | |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
درود بر شما و ممنون بابت لطف مداوم شما | |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
همیشه لطف دارید آقای اکرمی🙏🙏🙏🙏 | |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
درود ممنون از لطف شما. بله حق با شماست عمدتا بدون نقش نمای اضافه خوانده میشود ولی ای داد از دست فعلاتن! مگر اینکه یک چیز شبیه این بگوییم: بچه مداح منم، آنکه بخواندیش خلف... ممنون که گفتید به این مسئله سر فرصت فکر میکنم. | |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
|
درود. حرف حساب جواب ندارد👌👌👌 | |
|
☀️ صَلّی اللهُ عَلی اَباعَبداللهِ الحسین وَ مُحِبّانه اَجمَعین ☀️
| |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
شاید به لحاظ ساختاری شعری زیبا باشد
ولی معنی عاقلانه ای ندارد
"منم آن بچهٔ مدّاح که خواندیش «خَلَف»
که به خلوت شدهام شهرهٔ مشروب و عَلَف"
آدم عاقل چنین حرفی را به شعر نمیزند
"خلف"در شعر میتواند کنایه و غیره باشد
آدم عاقل به باور های دینی مردمان حمله نمی کند
البته نوبرش را نیاورده ای جوان خام
روز های بسیاری از جوانی کمترین صرف بحث و جدل درباره باور های دینیم با جوجه کمونیست هایی بود که سنگ کار گر را به سینه میزدند
وحالا بیشتر آنها کارخانه دار شده خون کارگر در شیشه میکنند
عطر و رنگ پول ودلار عوضشان کرد
همان بیتی که در مطلعی آورده ای ممکن است اسباب دست آدم فروشی قرار گیرد که به کمک دشمنان وبد خواهان سایت با مراجعه به فتا ایجاد مشکل و سنگ اندازی کنند