شنبه ۱ دی
|
دفاتر شعر محسن ابراهیمی اصل (غریب)
آخرین اشعار ناب محسن ابراهیمی اصل (غریب)
|
ماعاشقانه چون گذراندیم عمرخویش
دیوانگی روایت ما بود و جمله کیش
نشکسته عهدو بنده ی آنیم گرچه در
دل های ما نمانده دگر جا برای نیش
وابسته بوده نبضِ نفس هایمان به درد
ما زنده ایم با غمِ دوران و دردِ بیش
دانسته دل زدیم به دریا و حاصلش
مرگ غرورما شد وقلبی همیشه ریش
هرآنچه هم گذشته به ما بازگشته ایم
مجنون و عاشقانه تر از روزهای پیش
محسن ابراهیمی اصل
،
|
|
نقدها و نظرات
|
درود بر استاد محمدی گل اگر درست برداشت کرده باشم محور xها ارتباط بین مصرع ها محورyها ارتباط بین ابیات محور z درهم تنیدگی واژگان انتخابی | |
|
درود بر دوست وبرادرعزیزم سید هادی محمدی بینهایت خوشحال شدم از نقد پربارتون. کاملا درست میفرمایید راستش بیشتر تمرکزم روی اوزان بوده این مدت و خودم هم ضعف هایی که گفتید رو کم وبیش حس می کنم و حتما با توجه به نقد شما برای رفع ضعف ها تلاش می کنم. از اینکه هستید و در کلاس درستان می آموزیم بینهایت خرسندم🙏 ارادتمندم رفیق جان | |
|
عرض ادب و احترام استاد محمدی گرانقدر سپاس از زحمات بی بدیلتان | |
|
درود بر استاد محمدی خسته نباشید | |
|
سلام و درود استاد محمدی بزرگوار نقد تخصصی و پربار شما را خواندم؛ اگرچه خواندم و فهمیدم اما در عمل با مشکل روبه رو می شوم،چون تمام این نکات با تمرین و ممارست زیاد بدستدمی آیند نه خواندن زحمات شما مچکرم سلامت و تندرست باشید | |
|
سلام و درود استاد محمدی بزرگوار خیلی عالی ممنون که وقت می گذارید برای این نقدهای پر بار، کلاس ارزشمندی هست که در سایت شعر ناب، بر شناخت و یاد گیری بیشتر ما کمک می کند موفق و سلامت باشید | |
|
درود بر شما جناب استاد محمدی عزیز | |
|
درود بانوی گرامی سپاسگزارم از حضورتان🙏🙏🙏 | |
|
درود وعرض ادب بانو عجم فرهیخته خوشحالم که مورد پسندتان بود والا اگر بعضی ها عرصه رو تنگ نکنند با نیش وکنایه هایشان کجا بهتر از اینجا در محضر شما اساتید همیشه آموخته ام بنده خوشحال ترم که قابل دانستید و تشریف آوردید🙏 | |
|
درودبرشما درکتون می کنم برادرخوبم ولی همه میدونیم نیش وکنایه زدن کارآدمهای مریض وخیلی خیلی ضعیفه ویک آدم قوی اصلا نبایدبهابده به این جورآدما وحرفاشون..... بزارین خوش باشن شایداینجوری تخلیه بشن وآروم ودیگه بقیه رواذیت نکنن | |
|
درودوعرض ادب و احترام بانو حکیمی فرهیخته وگرامی خوشحالم که مورد پسندتون بود سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود مهرداد جان سپاس از حضورت🙏 لطف دارید🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود بر شاهزاده بانو غزل آخرتون رو خوندم و خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم👌 خوشحالم که مورد پسندتون بود سپاسگزارم از حضورتون🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
عرض ادب و احترام جناب خوشرو خوشحالم که ارتباط گرفتید با شعر حرف دل بود دوست ادیب و گرامیم سپاسگزارم از حضورتان🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود وعرض ادب جناب استکی محبت دارید بزرگوار سپاسگزارم از حضورتان🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود جناب بذلی خوشحالم که مورد پسند بود سپاس از حضورپرمهرتون🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
سلام رفیق جان دیدگاه جالبی بود داداش ومثل تمام نظراتت برام ارزشمند و مفید راستش تقریبا همه شعرهام برای تخلیه بغض هست و این غزل رو که بعد از مدتها نوشتم رو دوست دارم مثل بقیه بچه هام ممنونم ازت برای راهنمایی های همیشگیت💙 | |
|
درود بانو طالب زاده فرهیخته و اندیشمند لطف دارید و خوشحالم که شعر بنده مورد پسندتان بود سپاسگزارم از حضور پرمهرتان🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود بر دوست شاعر و خوش ذوقم جناب رمضانی از آمدنت همیشه خوشحال می شوم دوست من سپاسگزارم از وقتی که گذاشتید ارادتمتدم🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درودوعرض ادب بانو کاسیانی شاعر خلاق و گرامی خوشحالم که همراه شدید با این شعر سپاسگزارم از حضور پرمهرتان🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
عرض ادب واحترام جناب کریمی خوشحال شدم از حضورتان سپاسگزارم بزرگوار🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
عرض ادب و احترام خدمت شاعر زیباقلم بانو صدری گرامی از همراهیتان بسیار خرسندم و خوشحالم که شعر بنده مورد پسندتان بود سپاسگزارم از حضورتان🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود وعرض ادب جناب نظری عزیز همراهیتان همیشه ارزشمند است سپاسگزارم از حضورتان🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود و عرض ادب بانوشرقی فرهیخته و گرامی لطف دارید همیشه شاعر گرامی از حضورتان بسیار خوشحال شدم سپاسگزارم 🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود جناب عبداله پور لطف دارید بزرگوار سپاسگزارم از حضور پرمهرتان🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود وعرض ادب خواهر فرهیخته و مهربانم بانو زند گرامی بنده هم خیلی خوشحالم از حضور شما لطف شما همیشه شامل حال بنده بوده خواهر خوبم سپاس از دعای خیرتون خوشحال شدم🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
عرض ادب واحترام بانوی فرهیخته وگرامی خوشحالم که مورد پسندتان بود سپاسگزارم از لطف شما🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
عرض ادب واحترام جناب دزفولی عزیز خوشحالم از همراهی ارزشمندتان سپاسگزارم از لطفتون🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
عرض ادب واحترام جناب واسع عزیز لطف دارید شاعر توانا سپاسگزارم از حضورتان🙏🙏🙏 | |
|
🌹🍀🌼❤️🌼🍀 خوش آمدید 🍀🌹🍀🌼🍀🌹 | |
|
درود جناب اکرمی هنرمند خوشحالم از دیدنتون سپاسگزارم از لطف شما🙏🙏🙏 | |
|
درود بر شاعر بسیار خوب جناب صادقی لطف دارید بزرگوار ایده خوب و سازنده ای هست وبه نظرم درست تر میاد سپاسگزارم از همراهیتان🙏🙏🙏 | |
|
عرض ادب واحترام جناب به گزین عزیز حضور در کنار شما عزیزان باعث افتخار بنده است خوشحالم که شعر به دلتان نشست سپاسگزارم از حضور ارزشمندتون🙏🙏🙏 | |
|
عرض ادب واحارام سپاسگزارم بانو خدابنده🙏🙏🙏 | |
|
عرض ادب واحترام سپاسگزارم بانو پنام🙏🙏🙏 | |
|
عرض ادب واحترام سپاسگزارم بانوخضری🙏🙏🙏 | |
|
عرض ادب واحترام سپاسگزارم جناب مهدی پور🙏🙏🙏 | |
|
عرض ادب وارادت دوست خوب وشاعر با احساس حضورت همیشه باعث افتخار و خرسندیست احساس و دیدگاهم فکر می کنم به شما خیلی نزدیک است و به همین دلیل بنده نیز از اشعارتان حس خوبی می گیرم ارادتمندم و خوشحال شدم از حضورتون🙏🙏🙏 | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم.
شعری پیش رو داریم از جناب آقای محسن ابراهیمی که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
در سه محور این شعر را نقد میکنم
🔴 تحلیل عمودی شعر X
🔴 اتفاقات زبانی Y
🔴 رفتار یکسان واژه ها Z
👈🔷 محور X
مهمترین عامل پیوستگی غزل ارتباط عمودی بین مصاریع و ابیات است که نتیجه ی همه ی بردارهای درونی غزل به یک بردار برآیند ختم میشود و مخاطب میتواند هم شعر را درک کند و هم همزادپنداری با شعر نماید.
به یاد داشته باشیم برخی اشعار ممکن است پاره پاره شعر خوبی باشند ولی شاعر قدرت آن را ندارد که با ملات درایت این پاره ها را بهم ربط دهد و هنگام خوانش شعر، آن را کلاژ از هم گسیخته می بینم.
اما محسن برخلاف این سخنان این پیوستگی را در شعرش حفظ کرده و در غزل پنج بیتی خود این اصل مراعات شده گرچه پنج بیت برای غزل حداقل است و شاعر کمی باید شعر را بسط میداد و فراز و فرودی خلق میکرد اما قابل قبول بود.
روایت از مصراع اول شروع و دریک خط سیر ادامه می یابد و به نوعی ابیات همدیگر را همپوشانی میکنند.
شعر باید امری خودکفا باشد که به هر سوال و ابهام مخاطب جواب دهد وگرنه ردیف کردن پی نوشت در شعر، ضعف شاعر است و عدم قدرت انتقال مفهوم وی را می رساند.
در هر حال محسن از این بعد نمره ی قبولی میگیرد هرچند مسیر سیرش خطی است اما
ایرادی نمیتوان بر آن وارد کرد.
شعر محسن تصویر و تعبیر هیجانات و اندیشه های او در خصوص جامعه و انسانها است.
در این حادثه ی ذهنی زمان و مکان و جغرافیا بر شاعر اثر گذاشته تا اینگونه ناله سرایی کند.
👈🔷 محور Y
زبان در شعر هسته ی مرکزی پردازش و نمود نوشته هاست و المانی است که نمیتواند از شعر جدا شود بر اساس قاعده ایی که یکی از شاعران چینی به اسم تسرینگ ووسر در قرن حاضر ابداع کرده و به قاعده ی چوان سانگ معروف است زبان همزاد شعر است روح شعر است جزو لاینفک شعر است.
اتفاق زبانی یکی از مهمترین موضوعات پیرامون نقش زبان است.
اساسا زبان در شعر، متشکل از زیرساختها و روساختهایىست که به باور اکثریت، تنها روساختها باعثِ ایجادِ اتفاق زبانى در شعر مىشوند. اگر بخواهیم با دیدى دقیقتر به روساختهاى زبان بپردازیم، باید به بازىهاى زبانى و استفاده از سیستم جانشینى در زبان اشاره کنیم. برخى معتقدند جابهجایی افعال در خدمت شعر، باعثِ ایجادِ اتفاقِ زبانى مىشود برخی برعکس آن را حادث شدن اتفاق زبانی میدانند خود زبان تصویر ساز است و تصویر سوز گرچه باور خیلی ها با آن منافات دارد.
قطعا و حتما بهکارگیرىِ مؤلفههایى از جمله «استعاره، مجاز، تشبیه، کنایه و…» باعث اتفاق های زبانی میشود البته این استعمال باید درست و بهجا باشد وگرنه خود همین مولفه ها باعث سلاخی شعر ما میشود.
محسن در این غزل از استعاره بیشتر استفاده کرده تا دیگر مولفه ها که به زعم من یکی از نقاط ضعف این غزل همین بوده و با عنایت براینکه تعداد ابیات هم کم است بیشتر جلوه گری میکند.
محسن در این غزل از بازی های زبانی کمتر استفاده کرده بازی زبانی باعث میشود اولا موسیقی درونی شعر تقویت شود و در ثانی برای مخاطب جذاب باشد اما محسن در یک خط، سیر کرده و توالی را در این شعر از یاد برده است.
گرچه شاید عده ای باورهای رادیکالی نسبت به زبان داشته باشند و آن را وسیله ی رسانش مفهوم به مخاطب بدانند اما به زعم من یکی از اهداف زبان رسانا بودن آن است و شاعری موفق است که از سایر اهداف زبان هم باخبر باشد.
👈🔷 محور Z
در شعر واژه و واژه گزینی اولویتی است که هرگاه فراموش شده شعر از تب و تاب افتاده
شما شعر موزونی را در نظر بگیرید
قوافی صحیح، وزن صحیح، دارای ارتباط عمودی و افقی، ساختار درست اما با این همه آن تاثیر جادویی را بر مخاطب ندارد چرا؟
جواب این مسأله گزینش واژگان ناصحیح در شعر است و عدم رعایت اصل حسن همجواری کلمات توسط شاعر
واژه گزینی توتم شعر است و اگر درست انجام نشود حتی کارکرد زبان و رسانش آن مختل میشود.
استفاده از شبکه های معنایی، کلمات چند معنایی، کلمات مترادف ،کلمات متضاد، کلمات هم آوا، کلمات هم نویسه،
کلمات هم آوا _ هم نویسه، کلمات چند تلفظی، کلمات هم خانواده باعث میشود که
رفتار واژه ها از یکسانی و جمود نجات پیدا کنند و هیجان خوانش برای مخاطب همچنان متصل باشد.
مثلا همین مصراع محسن
👈 هرآنچه هم گذشته به ما بازگشته ایم
گذشته و بازگشت همین قصه را دارند و باعث شده که واژه ها در یک خط راست حرکت نکنند اما خب در شعر محسن عزیز این شگرد خیلی کم بود.
همچنین در واژه های ساده و مرکب که خود شامل واژه های وندی و وندی مرکب است همین قاعده تکرار میشود.
برای محسن عزیزم آرزوی موفقیت دارم
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی