سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
|||||||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
به نظر شخصی بنده بله دارد منتها.....
زیبا بنظر آمدن بدلیل اینکه دنیا در حال تغییر دائمیست گاها تغییراتی جزئی میکند و زیبایی در انظار و شرایط محیطی مختلف گاها متفاوت است.
جمله ی معروف وُلتِر( فیلسوف و نویسنده ی فرانسوی ) که میگوید: " اگر از وزغ بپرسید زیبایی بزرگ چیست،به شما خواهد گفت وزغ ِ ماده!" را در نظر بگیرید و مثلا بوکوفسکی( شاعر و نویسنده) را که برای توصیف ِ صورت کج و معوج و پر از جوش و فرورفتگی ِ خودش همواره از کلمه ی وزغ استفاده میکرد!
جمله ی زیبایی باید در نگاه ِ تو باشد نیز گواه ِ برداشتهای گاها سلیقه ای از زیباییست منتها نظریات ِ جامع تر در مورد زیبایی وجود دارد که مثلا معتقد است " طبیعت ،یک زیبایی جامع و مشترک را همچون پیوندی میان فرم و احساسات برقرار کرده است" ( دیوید هیوم ،فیلسوف)
آنچه من از این جمله استنباط میکنم اینست که ممکن است گاهی شلوار ِ دمپا بیتل مد و زیبا و گاهی شلوار دمپا تفنگی ِ فاق بلند در نگاه مردم زیبا بنظر برسد ( که جای بحث بسیار دارد) منتها بدلیل ملاکهای جامع و مشترک نهادینه شده در طبیعت " کت و شلوار" همیشه زیباست!!
در نگاه مهرداد مانا نویسایی و درفشانی ِ فلسفانی ِ تودرتو زیبا شده
در نگاه مهرداد عزیزیان اثر چشم نوازی که اکنون پیش روی اوست.
به استناد حرفهای از جنس دیوید هیوم و البته عقل خودم بر این باورم ،آنچه گفتار را به شعر و شعر را به شعر زیبا تبدیل میکند همان پیوند مشترک ِ نهادینه شده در طبیعت با سرشت انسانیست و این پیوند را در شعر بنده " تناسب و آهنگ" میدانم که البته میتوان چندین فاکتور دیگر هم به آن افزود
ولی این بیت حضرت سعدی شاعرترین شاعری که تا به امروز شناخته ام همیشه در خاطرم است که در وصف زیبایی معشوق میفرماید
متناسبند و موزون حرکات ِ دلفریبت
متوجهست با ما سخنان ِ بی حسیبت
" تناسب" و " موزون " بودن لازمه ی دلفریبیست تا آنجا که شاعر برای حفظ آن بی حساب را با کمک از آرایه ی ممال به بی حسیب تبدیل میکند.
یادم رفت دارم شعر محسن ابراهیمی رانقد میکنم!
غزلی ۹ بیتی پیش رویم است با ساختاری به شدت منسجم و تصویر آفرینی ِ قوی که هر مخاطبی میتواند آنرا در ذهنش تبدیل به فیلم کند.
شاید آن قسمت سیگار کشیدن را برخی نتوانند مجسم کنند که ایرادی هم ندارد چون برای سلامتی مضر است!!!
ولی مثلا برای بنده که در بوشهر سرباز بودم و یکی از تفریحاتمان گره زدن سیگار ۵۷ بدلیل نرم شدن بیش از حدش بواسطه ی شرجی هوا بود این مصرع هم مضر نبود!
این شعر را از نظر مضمون شبیه شعر آخر بانو عجم میدانم و هر آنچه برای لذت بخش خواندن ِ آن اثر ِ زیبا دلیل آوردم در این اثر نیز صادق است.
غزل پیش رو یک مراعات نظیر است که قافیه در آورده و تبدیل به غزل شده!!
هوای شرجی،رود کارون،موج،نی همبان،لنج،چپک،تنبک،رقص،صدای جیر جیرکهای شط و و و ... که هم تصویر سازند و هم خدا را شکر آخرش میفهمیم شاعر چه میخواست بگوید!
وزن بسیار هوشمندانه واژه چینی شده به گونه ای که شعر،شما را میخواند نه شما زحمت خواندن ِ او را!
راحت و روان بخوانید و نترسید ،تپق نخواهید زد،شاعر کارش را بلد بوده.
در نهایت برای اینکه نقد از حالت بیانیه فاصله بگیرد عرض کنم که هر دو مصرع ِ
جدائی را همانگونه دلم دشوار میخواهد
و
همیشه خاطراتش را دلم بسیار میخواهد
به گمانم در قد و قواره باقی شعر نبود.
و نکته ی دوم در مورد صفت " بی مقدار" است که در گوش ِ عموم به معنای ناچیز و کم جا افتاده تا بیش از حد و بسیار
درود بر شما
وارد واکاوی هجا به هجا نشدم ولی با نگاهی اجمالی نکته ی خاص و ایرادی بنظر نمیرسد اگر رسید اساتید زحمت آنرا خواهند کشید
سپاس از ابراهیمی عزیز و غزل زیبایش