سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 1 آذر 1403
    20 جمادى الأولى 1446
      Thursday 21 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۱ آذر

        رحیل

        شعری از

        نیلوفر راستگویان

        از دفتر تردید نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۰۳ شماره ثبت ۹۳۸۴۶
          بازدید : ۵۱۰   |    نظرات : ۲۵

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر نیلوفر راستگویان

        به خواب خویش دیدم من شبی زین دشت پوسیده
        خزان رخت سفر بسته
        پرنده, آشیان ,چینه, همه بیدار صبح تازه ی دشت اند
        من خلوت گزیده بی خبر در بستر اندوه خوابیده !
        بهار مست چشمان تو خواب از اسمان چیده
        مرا در عطر بیداری نگاه توست پیچیده
        تمام بیکران من از انوار طلسم تو
        شده یک ذره یک نقطه که در حسرت به دنبال نگاه تو نیاسیده
        به چشم خویش دیدم من دعای نفرت الود
        کسی را که بدیده عشق خود بر ناکجا رفته
        کدام عاشق به جان عشق خود نفرت کند توشه ؟!
        خدا خواهد کند رحمی به دستان گره بسته ؟؟
        به این اندام یخ کرده که بر پاهای بیرحم گذار زندگی طوقی بگسترده ؟؟
         
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۵۳
        درود بانو
        بسیار زیبا و خوش آهنگ بود
        موفق باشید خندانک
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۱۸
        سپاسگذار از نظرتون
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴
        سلام حسی که توی شعر دارید لطیف و ارام و با احساس بود
        ولی احساس میکنم ب قالب سپید و غزل اشنایی کمی دارید
        اگر به سپید علاقه دارید نیازی نیست برای قافیه تلاش کنید
        هر چند بنظر من سپید سرودن سخت است نمیگویم سخت تر ولی ان هم قواعد خاصی دارد این شعر بین نثرو سپید و غزل معلق بود سعی کنید برای هر قالب قواعد خاص خودش رو بکار ببرید
        یاحق خندانک
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۱۵:۱۳
        با سلام و درود قطعا بهتر خواهد شد .
        با تمام تلاش .
        سپاس
        ارسال پاسخ
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۱۵:۲۴
        تردیدی نیست که شعر تنها از طبیعت به وجود نمی آید بلکه با احساس، اندیشه، قریحه و فعل آدمی نیز سروکار دارد و از تلاش ذهنی انسان در زبان شکل می گیرد. لهذا از آنجایی که پدیده های مولود آدمی ثبات ندارند، شعر وقواعد مربوط به آن هم نمی توانند، حالت ثابتی داشته باشند. از این رو بسیاری از قاعده های شعری به مرور زمان تغییر کرده اند .
        آنچه را که برای شعر سپید گفته اند نیز از این دایره خارج نمی باشد. تنها چیزی که می تواند به عنوان معیار ، در شعر سپید قابل پذیرش باشد، نبود وزن عروضی و قافیه است. دیگر مشخصه هاي آن می توانند در تقویه فرم و ادبیت آن مؤثر باشندکه ازاین جهت نظر شما صادق است .
        ارسال پاسخ
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۱۵:۳۸
        دوست عزیز اگر اضافه گویی من را میبخشید باید عرض کنم اهنگ و فضا و تسلسل وحس شاعراگر اشتباه نکنم حتی در گونه سپید جز ارکان شعر است .
        خندانک
        ارسال پاسخ
        بهروز ابراهیمیان
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۱۶:۲۷
        درود بر شما، بسیار عالی بود خندانک
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۱۸
        سپاس از لطفتون
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۲۱:۳۳
        سلام شاعربزرگوار
        قلمتون سبز
        به مهارتی شاعرانتان
        هزاران درودباد
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۱۶
        ممنونم از شما ولطفتون به امید پیشرفت
        ارسال پاسخ
        سیدحسن خزایی
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۲۲:۲۵
        سلام و درود: سروده‌ات زیباست و زیباتر هم میشود اگر از تردید سرودن بین شعر کلاسیک و شعر نو رها شوی.
        قبل سرودن قالب سروده ات را معین کن و ادامه بده با تسلطی که بر واژگان داری و خیال پردازی شاعرانه‌ات موفق میشوی از نقدها برای پیشبرد هدفت استفاده کن. خندانک خندانک خندانک
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۱۸
        نقد لازمه پیشرفت است و خوشایند طالب آن قطعا استفاده خواهم کرد .با سپاس از شما خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد جواد جهانی
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۰۷:۱۳
        درود ها سرکار خانم راستگویان
        قلمتان مانا و ماندگار 🌹
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۰۸:۴۰
        سپاس گذارم ازت
        ارسال پاسخ
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۰۸:۴۱
        سپاس از لطفتون دوست عزیز
        ارسال پاسخ
        بهنود کیمیائی
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۱۶:۰۷
        درود
        برشما
        بسیار بسیار
        عالی و دلنشین بود
        🌷🌷🌷
        منیژه قشقایی
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۲۲:۲۴
        درود نیلوفر عزیزم خندانک
        مجتبی شهنی
        چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ۰۱:۰۲
        درررود
        بسیار
        زیبا
        و
        عاااااااالی


        *_꧂🌸☘️჻*
        🌸 🌿 *꧁꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭꯭🌸_____*
        ☘️჻🌸🌿
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ۱۶:۲۱
        ممنونم دوست عزیزم
        ارسال پاسخ
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۱۵:۲۱
        سلام و عرض ادب فراوان به شما

        شعر شما را خواندم و با نظر جناب قنبر پور موافقم
        بین سپید و نثر مرز باریکی ست
        شعر سپید ، موج نو و آزاد سخت ترین قالب شعر است
        آگاهی شما از قالب و قواعد می تواند به شما کمک کند
        و راه را آسان تر نماید
        به امید روزی که سپید زیبایی را از قلم توانمند تان
        بخوانیم

        جان تان از گزند زمانه مصون باد

        قلمتان مانا و ماندگار در شاعرانه ها و عاشقانه ها
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۳۲
        درود بر شما سرکار خانوم راستگویان...
        در مورد شعر شما باید عرض کنم به شدت ارتباط عمودی شعر قابل تحسین است...از آن خوابی که راوی میبیند و خزان رفته و ...ولی خب شاعر هنوز در بستر غم خوابیده تا پایان شعر آن نخ نامرئی اتصال برقرار بود...
        چیزی بی ربط به شعر و یا نیمه کاره رها نشده بود...
        پایان‌شعر هم ختم کلام به جایی بود...
        اما در لهجه ی شعر و چینش شعر به سپید بودن آن نتوانستم‌ایمان‌ بیاورم،اولین خاصه ی شعر سپید خلاصه گویی آن است که خود دلیل نبود الزام بر وزن عروضی میباشد
        و البته لهجه ای که از قله های این سبک شاعران نامدار و پیشکسوت به ما ارث رسید و البته هرکدام باید با ضرب دست خود آن را خاص خود کنیم....فکر میکنم صور خیال در شعر شما به قدر کفایت راضی کننده است،جدیت در شخصیت شما همچنین نشان از جدی گرفتن شعر دارد و به امید خدا آینده ای درخشان پیش روی شماست...
        نکته ی دیگر این است که در سطر بندی سبک سپید
        هرجا بندی به تکامل رسید چه یک کلمه باشد چه صد کلمه باید به بند بعد سفر کرد،این ظاهر خاص سبک سپید است
        مثلا:
        به خواب خویش دیدم من
        شبی زین دشت پوسیده...
        هر کدام یک بیت یا بند مجزا در شعر سپید میتوانند باشند و معنای مستقل و کامل خود را دارند....
        به هر حال از خواندن شعر شما لذت بردم و امیدوارم که شاد و سالم و بهروز و به کام و با جدیت تمام به سمت و سوی هنری زندگی خود بپردازید.... خندانک خندانک
        نیلوفر راستگویان
        نیلوفر راستگویان
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۳۸
        با سلام و درود ممنونم از نقد شما دوست عزیز بسیار اموختم .
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        محمد قنبرپور(مازیار)
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۲۸
        سلام مجید
        نقدت عالی بود خندانک
        ارسال پاسخ
        چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ ۰۰:۰۹
        درود متقابل آقا مازیار خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3