شنبه ۲۶ آبان
|
دفاتر شعر سید علیرضا خوانساری(بیدل)
آخرین اشعار ناب سید علیرضا خوانساری(بیدل)
|
بسمه لا اله الا هو
دیشب نفس امَاره با ( عصیان ) سخن گفت امشب نفس لوامه با ( نور و امید ) پاسخ میدهد
خوش به حال اصحاب نفوس مطمینه
که خدای عزیز فرمود ( یا ایتها النفس المطینه ادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی )
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
حی قیوم و دل پر درد و شب دیجور بود
عذرها من خواستم اما دلم رنجور بود
------
ذکر می گفتم به درگاهش ز عشق
پر نیازیهای دل گفتم همه از نور بود
------
حی یا قیوم ما چون بٌد حلیم
فرصتم دادی بگویم انچه را مخمور بود
------
گفتم و گفتم , سحر گشتم به خواب
وندر ان خوابم همه ذوالنور بود
-------
چون شنیدم من دلم سبٌوح و یا قدٌوس گفت
شاد گشتم چون امیدی بهر من مشکور بود
-------
چونکه نالیدم ز تنهایی خود
شکوه کردم من که بی منصور بود
------
پس شنیدم یک منادی گفت در گوش دلم
بندگان را ما بهمراهیم نی کسی محصور بود
------
هر چه خواهد ان دل رنجور , گو
من شنیدستم تو نامهجور بود
------
هر که اید بر دَرم , هرگز مرانم من کسی
خانه ما خانه امید هر مسهور بود
------
گفت او ای بیدل تنهای من
هر شبت مهمان ما , گر تو ندیدی کور بود
-------
چشم دل را باز کن افسانه شو
بزم ما از چشم اغیار جهان مستور بود
-------
رو تو دوری کن زان گمگشته راه
شب به بزمم تا سحر مسرور بود
------
دل چو ایینه نمایی ما دران
دل چو صافی باشدت پر نور بود
------
گفتمش یارب مکن ما نا امید
چ.نکه دل در قید ان مزدور بود
-------
گفت خود , واره , ز ابلیس رجیم
کز ازل او بنده ای مغرور بود
-------
گفتمش در سختیم اندر جهان
گفت , صبری , اخرت معمور بود
------
در گذر تو از ضعیفان بهر ما
تا تو را من یار بود و یار بود
------
گفتمش ایا شَوم من بر یقین
گفت گر یارت فقط ان حی یا قیوم بود
-------
بیدلی کم کن , فروافتادگانم , دستگیر
تا به ایام غریبی من تو را خود یار بود
----------------------------------------------
مسهور = شب بیدار نگاهداشته شده = انکه خواب در شب به چشمش نرسد
سَهٍرَ = شب زنده داری کرد ساهر = شب زنده دار
-------------------------------------------------
( الهی هب لی کمال الانقطاع الیک و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب ال
النور فتصل الی معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلقة بعز قدسک ) فرازی از دعای شعبانیه
|
|
نقدها و نظرات
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.