گـفـتهاندم نیـمهشـب بس ناگهان
وقـت خواب مردمان این جهان
غربتی افـتد مـیان سـینهات
که بسـوزاند ز برگ و ریشـهات
گـفـتهاندم بس غریبی میکنی
گرچه انکارش به رندی میکنی
چهـرهات خـندد ولـیکن از درون
پاره پاره گـشـته جانت از جـنون
گـفـتهاندم که شـکـسـتی کوزه را
در عـبور از گرگ و مـیش کوچهها
ریختی بر خاک آن شـیروعـسل
تا رهـاگردی از این جـنگ و جـدل
بُردهای بَرّه سـپردی دسـت گرگ
گـفـتهای که نوش جانت پیـره گرگ!
بُردهای دار و ندارت را به دزد
دادهای گـفـتی حـلالت باد مُزد!
خـسـتهای از کـشـمکـشها بییقـین
دل زده از جَـوِّ سنگین زمـین
بالهایت را گـشادی سوی اوج
میپری بلکه برون گردی ز فوج
ای عزیز دل! عزیز دل! عزیز!
دردهایت را درون مـن بریز
میشـناسـم خـوش تو را ای جانِ جان
همـچو من یک سـرکـشی عصـیانکنان
گرچه عمـری در تعـدّی زیســتیم
هرگز امّا اهـل سازش نیـســتیم
گرچه سـختیها بُوَد بیانتها
آدمِ خـود بودهایم از ابتـدا
گرچه عـمر نوح گـیریم ارمغـان
همچـنان بیگانه مانیـم از جـهان
ما که ذهن و جسم و جان جِـنسِ پَـریم
بیگَه آن سوی ثـریّا مـیپـریـم
پوسـت از تن گر شکافد جای خون
صدهزاران شاپرک پاشـد بُرون
بیامان در سـینه پرپر میزنند
در پِیِ راه فراری از مناند
تا کِی آنان را بپوشـانم درون
عاقبت من را دَرَند از اندرون
کس نمیداند چـرا یا چـیسـت این
اَبلهیم یا عَقـلکی باقیـسـت این؟
هرچه تمـهـیدات اندیـشــند خـلق
هـیچ فرقی هـم ندارد! هـیچ فـرق!
گاهی انسـانها به قالبهای خـود
در نگـُـنجـند و نمیگـُـنجـند خُب
گاهی انسـانها برای یک شکـسـت
بر همان قالب رسـیدند از اَلَسـت
گاهی انسـانی بسـازد قالبی
که نبـوده پیـش از او در جانبی
جوشـش تو شاهدم بر ادّعاسـت
من نگـویم این، خـدایم هم گـُواسـت
ایســتایـی کن عـزیزِ نازنین
ارزشـش را داد این، حالا ببـین!
مـهـرماه ۱۳۹۷
محمد موسوی
( به دوست عزیزم سـما سـلطانی )
اولا بسیار بسیار زیباست
خوش ریتم و کوبنده و با صلابت هیچ اشکالی در وزن و قافیه ندارد
ولی اجازه ی نقد داده اید در کمال ادب و احترام بعرض میرسانم کلماتی مانند
( گفته اندم) یا (در نگجند) بر سروده تان رنگ کهنگی و واپس گرایی زده است
وحال اینکه شما شاعر توانایی هستید به راحتی میتوانستید با کلمات ساده امروزی این لغات را جانشین سازی فرمایید مثلا در همین اولین مصراعتان
"گـفـتهاندم نیـمهشـب بس ناگهان" خیلی راحت ( گفته اندم ) با ( خواب دیدم ) قابل جایگزینی است
( خواب دیدم نیمه شب من ناگهان)
بهترینهارا برایتان آرزو دارم