سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    ...نیا...

    شعری از

    علی نظری سرمازه

    از دفتر ...من و تنهایی تنها نیستیم... نوع شعر غزل

    ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۵۶ شماره ثبت ۱۱۸۱۴۵
      بازدید : ۶۷۲   |    نظرات : ۹۵

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه

                         ...نیا...
    آدمی چهره عوض کرده بشر نیست نیا 
    عاری از عارضه ی خوف و خطر نیست نیا
    روی ریلی که ره آورد تمدن شده است
    چشم دُردانه ی دل مرده به در نیست نیا
    کوپه بی کوکبه ی گرم نگاهت زده یخ
    دل به راه فَرَجت دیده ی تر نیست نیا
    لات تَرسی که تراشیده ی دست و دهن است
    نپرستیده تر از طرح تبر نیست نیا
    عالم از کثرت آدم به ستوه آمده است
    صحبت از سیصد و ده با سه نفر نیست نیا
    قلب ها در غُل ویروسی غم  زنگ زدند
    ضد زنگار دل از جنس جگر نیست نیا
    منتظرهای فرج غرق غنائم شده اند
    از مسلمانی ما هم که خبر نیست نیا
    روزکوری همه جا جاری و ساری شده است
    کسی انگار که بی تاب سحر نیست نیا

          
     
                      
    ۱۴
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    سید هادی محمدی
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۳۶
    سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا بنویسم.
    ضمن عرض تبریک به مناسبت عید بزرگ نیمه ی شعبان و سلام و درود به ساحت مقدس حضرت والا مقام ولی عصر عج ا… تعالی فرجه الشریف.
    شعر جناب آقای علی نظری سرمازه را نقد و بررسی میکنم شعری در خصوص حضرت امام زمان با عنوان (نیا)


    🔷وارونگی مفاهیم در ‌شعر

    وارونگی مفاهيم در شعر را می توان از نظرگاه جامعه شناسی ادبیات، موضوعی قابل توجه و شایسته ی تامل دانست. پايه‌ی اين موضوع نیز بر اين گذارده شده است كه در شعر بنا به علل و عواملی كه در پی خواهد آمد، پاره‌ای از مفاهيم،‌ جايگاه ارزشی و ضد ارزشی خود را به يكديگر وانهاده‌اند.

    می دانيم كه در ساحت زبان، كلمه (دال) در شرايط مختلف با مفهوم خود (مدلول) ارتباط دارد. در ساحت طبيعی زبان، اين رابطه مستقيم و بر اساس هنجار معمولی و سطحی آن است همچنان كه در اين ساحت از زبان وقتی می گوييم «نیا »، اين واژه را به چيزی با مشخصات طبيعی و علمی و معمولی آن نسبت می دهيم. زبان ساحت ديگری نيز دارد كه در مرحله‌ ی فراتر از ساحت طبيعی آن، تعيين كننده‌ی رابطه ‌ی كلمات و مفاهيم آن ‌هاست. اين ساحت‌ همان ساحت شعر است كه زبان در ارتباط بين دال و مدلول به نوعی هنجارگریزی متوسل می شود.
    و مشاهده میشود که ردیف کردن( نیا ها)
    در آخر شعر از طرف شاعر به آمدن تعبیر می‌شود و شاعر دیگر نمی‌تواند پرده بر گفتار خود اندازد و در آخر شعر راز مگوی خود را برملا می‌کند.

    کار شاعران در واقع پرده گشايی از چهره‌ی واژه‌ها و كشف ارتباطاتی است كه هر واژه با مفاهيم و مدلول‌های تازه‌تر و ناشناخته‌تر دارد. بايد به اين نكته ی دقيق توجه كنيم كه كار شاعران كشف رابطه‌های پنهان مانده بين واژه‌ها و مفاهيم و مدلولات جديد است نه جعل رابطه. زيرا در ساحت غيرمعمولی زبان كه اوج آن را در شعر می دانيم، وجه استعاری كلمات حتما بايد مبتنی بر علاقه‌ای باشد كه آن علاقه در حقيقت رشته‌ی نامريی پيوند ميان واژه و مفهوم است. كار شاعر ابتدا كشف اين رابطه‌ی پنهان است و سپس بستن عقد واژه‌ و مفهوم جديد،‌بی آن كه دليل اين پيوند را كه در ادبيات به آن «علاقه» می گویند، به شكل عريان فاش كند. كشف اين علاقه در مرحله‌ ی بعد از پيوند بين واژه و مفهوم جديد، بر عهده‌ ی خواننده و مخاطب شعر است و اين است راز آن لذتی كه ما از استعاره‌ها و كنايه‌های به كار رفته در شعر شاعران می بريم. يعنی لذت كشف علاقه و نخ ارتباطی بين يك واژه و مدلول تازه‌ی آن. البته بايد توجه داشت كه رابطه‌های جديد نيز وقتی پرده برداری
    می شوند، پس از مدتی كاربرد و تكرار به ساحت طبيعی و معمولی زبان تنزل پيدا
    می كنند.

    با این مقدمه برویم سراغ شعر


    🚩آدمی چهره عوض کرده بشر نیست نیا
    عاری از عارضه ی خوف و خطر نیست نیا🚩


    وزنی که شاعر برای شعرش انتخاب کرده

    فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن

    (رمل مثمن مخبون محذوف)

    که در ابیات بررسی خواهیم کرد که چقدر بر روی این وزن سوار شده و یا جاهایی خروج از وزن دارند.


    این مصراع دقیقا بر وزن انتخابی سوار است و شاعر با اختیار شاعرانه فعلاتن را به فاعلاتن تبدیل و مصراع را به سلامت سروده است.

    ✍️ یادآوری برای دوستان جدید الورود

    تسکین یکی از اختیارات شاعری است که طی آن شاعر می‌تواند یک هجای بلند به‌جای دو هجای کوتاه بیاورد؛ اما عکس اختیار تسکین (آوردن دو هجای کوتاه به‌جای یک هجای بلند) از نظر عروض‌پژوهان، صحیح نیست
    شاعر می تواند به جای «فعلاتن» اوّلِ وزن «فاعلاتن» بياورد. به عبارت دیگر، شاعر می‌تواند فقط در رکن اوّلِ مصراع، به جای فعلاتن (ᴜ ᴜ - -)، فاعلاتن (-ᴜ - -) بیاورد. البتّه عکس آن درست نیست؛ یعنی نمی‌تواند به جای «فاعلاتن» از «فعلاتن» استفاده کند.


    🔷 تفاوت انسان با بشر مطابق آیات قرآن کریم چیست؟

    آنچه از بررسی آیات و سخنان مفسران به دست می‌آید این است که تفاوت معنایی چندانی بین لفظ انسان و بشر وجود ندارد. این دو از الفاظ مترادف هستند که هر دو بر یک معنا دلالت دارند. ولی برخی از اهل لغت بین این دو قائل به تفاوت و فرق اندکی شده‌اند و می‌گویند آدمى را نسبت به فضائل و کمالات و استعدادهای درونی‌اش انسان، و نسبت به جسد و ظاهر بدن و شکل ظاهرش بشر می‌گویند.

    لغت شناسان می‌گویند واژه «بشر»، مفرد است، به معنای انسان و دلالت می‌کند بر مذکر، مونث، مفرد، تثنیه و جمع، گاهی خودش تثنیه بسته می‌شود مانند قول خداوند بزرگ که فرموده است:
    «فَقَالُواْ أَ نُؤْمِنُ لِبَشَرَیْنِ مِثْلِنَا...»

    اصل کلمه‌ی انسان، «انسیان» می‌باشد؛ زیرا در زبان عربی، مصغّر آن «انیسیان» است. و واژه‌ی «انسیان»، یا از ریشه «اِنس» و بر وزن «فعلیان» بوده، و یا از ریشه «نسیان»، بر وزن «افعلان» می‌باشد.

    🔷انسان و بشر، از نگاه قرآن و مفسران

    با توجه به تفسیر آیاتی که در آنها لفظ انسان و بشر بکار رفته، چنین استخراج و استنباط می‌شود که تفاوت معنایی چندانی بین این دو لفظ وجود ندارد. حتی در قرآن کریم نسبت به موضوع واحد که عبارت از خلقت و آفرینش بشر بوده، گاهی از لفظ بشر و گاهی از لفظ انسان، استفاده شده است. همچنین برخی از مفسران در تعدادی از آیات، لفظ «بشر» را به «انسان»، معنا و تفسیر نموده‌اند که تمام این امور، دلیل بر مترادف بودن این دو لفظ، در کلام عرب و استعمالات قرآنی است.

    در این‌جا به چند آیه به عنوان نمونه اشاره می‌شود:

    📌 پروردگار بزرگ در مورد آفرینش انسان، می‌فرماید: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ».
    در این‌جا از لفظ انسان استفاده نموده است.

    📌 در آیه: «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُون»،
    لفظ بشر را بکار برده‌اند.

    📌 «وَ مِنْ ءَایَاتِهِ أَنْ خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُون.»
    برخی از مفسران، بشر را انسان معنا کرده‌اند.

    📌 «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قالُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى‏ بَشَرٍ مِنْ شَیْ‏ء»، در این‌جا نیز، بشر به انسان تفسیر شده است.

    📌 «قالَتْ رَبِّ أَنَّى یَکُونُ لی‏ وَلَدٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنی‏ بَشَرٌ»
    در این آیه نیز لفظ بشر را به معنای انسان گرفته‌اند

    🔷 انسان و بشر از دیدگاه اهل لغت

    برخی از اهل لغت می‌گویند: تفاوت و فرق مختصری بین انسان و بشر، وجود دارد و آن این‌که: «آدمى را نسبت به فضائل و کمالات و استعدادهای درونی‌اش انسان، اما نسبت به جسد و ظاهر بدن و شکل ظاهرش بشر می‌گویند.
    بنابر این، از دیدگاه برخی از لغت شناسان، در بیشتر مواردی که در قرآن مجید، مراد از انسان، جثّه و هیکل ظاهری او بوده پروردگار بزرگ، از لفظ بشر استفاده نموده است. مانند: «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً.»
    یا مانند: « قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکمُ‏ْ یُوحَى إِلىَ‏َّ».
    در این آیه اشاره به این مطلب است که انسان‌ها در بشریت و ظاهر خویش با یکدیگر مساوی هستند و همانا برتری و فضیلت افراد بر یکدیگر به کارهای نیک و عمل صالح آنها بستگی دارد.



    🚩روی ریلی که ره آورد تمدن شده است
    چشم غزاله ی دل مرده به در نیست نیا🚩


    این بیت هم از نظر وزنی سالم و درست بر ارکان افاعیل نشسته است.

    ✍️البته غزاله باید مشدد خوانده شود تا وزن درست باشد

    🔷 اهالی وادی شعر این گونه می گویند که قافیه و یا ردیف جدید، با خود، حرف جدید می آورد و یا حداقل به شاعر این کمک را می کند که حرف های بسیار تکرار شده ی خود را با بیانی نو و تازه ارائه دهد. البته به شرط این که اولاً این گونه قافیه و ردیف ها آن ظرفیت معنایی و یا لفظی را داشته باشند که بتوان بر روی آنها سرمایه گذاری کرد و ثانیاً شخص شاعر هم آن قدر توانایی داشته باشد که بتواند این نوآوری را آن گونه که شاید و باید عرضه کند و به قول معروف قافیه و ردیف را به خوبی در اثرش جا بیندازد.
    به زعم من جناب نظری تاحدود زیادی در این امر موفق بوده‌اند چه از نظر انتخاب قوافی و چه از نظر انتخاب ردیفی کوتاه و توانسته اند در شعر هم محور عمودی و هم محور افقی را بالانس نگه دارند.


    🚩کوپه بی کوکبه ی گرم نگاهت زده یخ
    دل به راه فرجت دیده ی تر نیست نیا🚩

    🔷 در این بیت سه ویژگی شعر ، زبان شعری ، تصویر گری و ایجاز و فرم درونی مستحکم توانسته شعریت را به مخاطب منتقل کند .
    چیزی که در وهله ی اول به نظر می رسد این است که این قطار، خود زندگیست ؛ و این همراهی خواسته شده، همان همراهی در سفر زندگی است. شاعر فکر می کند اگر کسی که اورا دعوت به همراهی می کند، در سفر زندگی همراهش نشود، در این صورت هیچ اتفاقی(از اتفاقات بیان شده) نمی افتدو ظهوری در کار نخواهد بود.
    در مجموع این بیت دارای بافتار منسجم و استحکام اجزاست که به خوبی با رعایت ایجاز از عهده ی اجرا و انتقال حس و پیام برآمده است.خواننده با حس همذات پنداری ، به این نکته که فرصت ها در حال گذرند و در کل عمر سفر کوتاهست ؛ ونیزاینکه اگر فرصت ها دریافته نشود هیچ اتفاق خوبی رقم نمی خورد به اندیشه و چالش ذهن و روح کشیده می شود.عاطفه و تفکر همراه می شوند تا در سفرکوتاهشان به فکر منجی و ظهورش باشند.


    🚩لات ترسی که تراشیده ی دست و دهن است
    نپرستیده تر از طرح تبر نیست نیا🚩


    🔷اعراب گذاری در شعر برای جلوگیری از ابهامات

    یکی از مشکلاتی که در عمده ی اشعار مشاهده میکنم عدم اعراب گذاری برخی کلمات است که این کار باعث ایجاد شبهه در خوانش و در برخی موارد باعث تغییر معنا می‌شود.
    زبان فارسی ریشه هندواروپایی دارد و زبان عربی از ریشه عبری و سامی برخاسته است؛ در نتیجه این دو زبان از نظر دستوری و آوایی تفاوت‌های بنیادینی با یکدیگر دارند.
    در زبان عربی، اکثر واژگان به همراه علامت‌های صدادار نوشته می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا در خواندن این واژگان دچار مشکل نشوید. مثلاً:‌ «اَلعَرَبیَه».

    اما در خط فارسی ما واژگان خود را نشانه‌گذاری نمی‌کنیم و به‌عنوان‌مثال، واژه دوحرفی «یخ»‌ می‌تواند به سه شکل «یَخ، یِخ و یُخ» خوانده شود.

    درنتیجه، برای جلوگیری از به‌اشتباه افتادن، تنها راه چاره تکرار و به خاطر سپردن تلفظ و املای هزاران واژه است. این مسئله، به‌خصوص در افراد کم‌سواد، مسن و کم سن بسیار مشکل‌ساز است و خواندن و نوشتن را برای ما فارسی‌زبانان سخت می‌کند.
    بهترین کار برای درمان این کار اعراب گذاری روی برخی کلمات است خصوصا درشعر که باید معنا و مفهوم به طور کامل منتقل شود

    به عنوان نمونه در بیتی که نقدش میکنیم کلمه ی 🚩 ترسی🚩

    اگر منظور شاعر مذهب ترسا است که املای صحیح آن ترسا است نه ترسی
    تَرسا، واژه‌ای پُرکاربرد در ادب فارسی ، به معنای مسیحی و نصرانی، خاصه عابد مسیحی است.

    اگر این واژه با ضمه خوانده شود معنی چیز دیگر است اما املای آن تُرسی است
    که دهخدا در باره ی آن می‌گوید

    📌ترسی. [ ت ُ ] ( ص نسبی ) هر چیز که بصورت سپر مشابه باشد. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). منسوب به ترس که سپر باشد و سپرمانند. ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) نام غضروفی باشد از غضروفهای حنجره که به لمس در زیر زنخدان پیدا باشد، و آنرا درقی نیز گویند. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). رجوع به تُراس شود.📌


    🔷 با عنایت بر کل بیت و واژگان آن احتمال میرود که ترکیب لاتِ ترسا منظور شاعر بوده و آنرا به اشتباه لاتِ ترسی نوشته است و اما ترکیب 🚩 لاتِ ترسا 🚩

    واژه ها به صورت منفرد، فقط بخشی از ابزارهای زبانی اند كه شاعر در اختیار دارد و چنان كه خواهیم دید، فقط نمی توان به آنها متكی شد. یك بخش مهم كار شاعر، تركیب سازی است یعنی كنار هم نهادن دو یا چند واژه مستقل و ساختن یك واحد جدید زبانی كه به طور مستقل عمل كند و معنی دهد. مثلاً «نعره» یك واژه است و «سنگ» هم واژه ای دیگر. شاعر، این دو را ترکیب
    می كند و «نعره ی سنگ» را می سازد. این تركیب در شعر، معنایی تازه می یابد كه نه نعره است و نه سنگ:



    خواب دریچه ها را

    با نعره ی سنگ بشكن

    بار دگر به شادی

    دروازه های شب را،

    رو بر سپیده

    وا كن

    شفیعی كدكنی

    نخستین بهره ی تركیب سازی، افزایش امكانات زبان است یعنی زبانی كه تعدادی واژه برای بیان مفاهیم خاصی داشته، اكنون ترکیبهای بسیاری هم دارد كه مفاهیم دیگری را منتقل می كنند و بدیهی است كه هر چه امكانات زبان بیشتر باشد، انتقال مفاهیم ساده تر خواهد بود و دست شاعر برای انتخاب، بازتر.

    ✍️اما آیا همه ی این ترکیب ها مفید است و درست؟

    ترکیب لاتِ ترسا به زعم من به لحاظ معنایی دچار تناقض است چرا که لات یکی از بت های زمان جاهلیت اعراب در مکه بوده و ترسا مذهب مسیحیت است که خداوند را قبول دارد و این ترکیب نمی‌تواند درست باشد چه به لحاظ فرهنگی و هنری و حتی معنا.
    هر ترکیب نامعمولی ترکیب شاعرانه نیست ترکیب شاعرانه علاوه بر نو بودن باید معنا دار هم باشد.



    🚩عالم از کثرت آدم به ستوه آمده است
    صحبت از سیصد و ده با سه نفر نیست نیا🚩

    🔷نماد پردازی در شعر

    در ادبیات و خصوصا شعر، نماد یکی از شگردها و ترفندهای تصویرسازی است و این قابلیت را دارد تا با توجه به سابقه ذهنی و روحیه ی خواننده در زمانهای مختلف و حتی در یک زمان معانی متفاوتی بپذیرد به بیان دیگر نماد را میتوان در شرایط گوناگون تأویل کرد این تأویل پذیری نماد به دلیل پیچیدگی و بیکرانگی معانی نهفته در آن است. نمادپردازی در شعر حرکتی است که هر کدام از شاعران در حد توانایی استعداد خود در راستای پویایی و غنای شعر گامی چند برداشته اند.

    در منابع فرنگیان سمبل یا نماد را به دو نوع تقسیم کرده اند: ۱- سمبلهای قراردادی یا عمومی یا سنتی Public Conventiona

    ۲- سمبلهای خصوصی یا شخصی (Personal یا Private)

    دکتر شمیسا سمبل را سه نوع میداند
    📌وضعی یا قراردادی شاعر خود سمبل را وضع میکند مثل سمبلهای منطق الطیر.

    📌سنتی که در افواه مردم ساری است و به همان وضع هم در آثار ادبی استفاده میشود. مثلاً شیر سمبل شجاعت است. استفاده از این هر دو نوع خودآگاهانه است.

    📌 شخصی
    سمبلی است ناخودآگاه مثل زنبور طلایی در بوف، پنجره در شعر فروغ. محققان دیگری هم در طبقه بندی نمادها، نمادهای کیهانی ماوراء الطبیعه ،اخلاقی ،مذهبی پهلوانی، فنی و روانشناسی را مشخص میکنند به نظر لوی اشتروس هر نمادی به دلیل ساختار لایه لایه اش به طور همزمان میتواند در دسته های مختلف جای بگیرد؛ زیرا یکی از کاربردهای نماد پیوند دادن چندین زمینه به یکدیگر است به همین دلیل او در بررسیهای اساطیری خود، به عمد از به محصور کردن نمادها در چارچوب طبقه بندی اجتناب میکند.

    نماد سیصد و سيزده نفر که به عنوان یاران امام عصر معروفند نیز از همین مقوله هستند
    گرچه شاعر صرفا به عدد اشاره کرده و سیصد و سیزده را نمادی از کل انسانها گرفته و در بیت خود از کثرت انسانها سخن گفته اما توجه نداشته که این سیصد و سیزده نفر رهبران قیام هستند نه نفرات معمولی و هرکدام بخشی از قیام را اداره خواهند کرد
    و این بیت نتوانسته حق مطلب را به درستی ادا کند.



    🚩قلب ها آهنی اند و همگی زنگ زدند
    از مسلمانی ما هم که خبر نیست نیا🚩

    در بخش وبلاگ آموزش نگارش مبحثی رو شروع کردم راجع به حشو
    ان شاء الله دوستان با پیگیری آن درست تر بنویسند
    (همگی) در این بیت حشو محسوب میشود و میشد به جای آن از کلمه ی دیگری استفاده نمود.


    🔷دنیای آرمانی در شعر

    تصور وجود دنیایی آرمانی در آن سوی واقعیت بسیار دیرین است و دست کم به افلاطون، فیلسوف یونانی میرسد که عالم مثل را عالم حقیقت میدانست فلوطین بنیان گذار فلسفۀ نوافلاطونی هـم بـه ایــن موضوع اشاره کرده است که «محسوسات دارای وجود حقیقی نیستند و عالم، جز سایه ای از خدا و انعکاسی از او نیست
    «این اعتقاد در قرن هجدهم به وسیله ی سوئدنبرگ فیلسوف ،سوئدی گسترش یافت و در قرن نوزدهم با افول ایمان مسیحی و جست وجوی راههایی برای گریز از رنج ها و ناکامی های دنیای واقعیت این تفکر به وجود آمد که دستیابی به جهان آرمانی نه از طریق دین و عرفان بلکه به وسیلهٔ شعر ممکن است
    حال این جهان آرمانی را جناب نظری با آشنا زدایی در شعر مورد توجه قرار داده است.
    شارل بودلر – شاعر پیشرو سمبولیست های قرن نوزدهم فرانسه – می‌گوید
    «از طریق شعر است کـه روح، شکوه و زیبایی آن سوی گور را مشاهده می کند.» سمبولیست ها بر این باور بودند که شاعر با قدرتی که دارد می تواند دنیای آرمانی نهفته در آن سوی واقعیت را ببیند و از آن خبر دهد و به همین می کوشیدند چنین دنیای باشکوهی را در اشعارشان بیافرینند و القا کنند. البته چنین دیدگاهی را در ادبیات عرفانی گذشته ایران و نگرش بدبینانه عرفا و صوفیه به دنیا که همه مظاهر هستی را مجازی و سایه هایی از حقیقت دانستند و بر این باور بودند که برای شناخت ،حقیقت باید از ظواهر و محسوسات گذر کرد – نمی توان نادیده انگاشت چرا که تمام مظاهر وجود از نظر صوفیه جلوه های حق اند و آنچه ما با حواس خود درک می کنیم، سایه های حقیقت اند. بنابراین، وجود جود آنها مجازی است همچنین آبشخور بسیاری از قصه های جهان را باید همین اندیشه جاودانگی و آرزوی زیستن در دنیایی پر از آرامش و کامیابی و نیز ملال و دلزدگی از رنج ها و ناگواری های جهان واقعیت دانست. از ایــن روست که بیشتر این گونه قصه ها به رویارویی قهرمان قصه با پری پیکر و پیوند و آمیزش آن دو با هم و سرانجام سفر به دنیای جاودانگی می انجامد و بدین گونه، آدمی را در دنیایی فراواقعی با آرزوهای دیرینش هم آغوش میکند
    در پرتو چنین اندیشه ای است که بسیاری از شاعران و نویسندگان در آثار خود به
    شیوه های گوناگون به آفرینش و القای دنیای آرمانی پرداخته اند.



    🚩روسیاهی همه جا جاری و ساری شده است
    کسی انگار که بی تاب سحر نیست نیا🚩

    🔷اندیشه ی انتظار و منجی در شعر شاعران

    اندیشه ی انتظار و بیان سیمای امام مهدی (عج) در شعر شاعران متعهّد به اهل بیت (ع) از دیرباز تاکنون؛ به ویژه در شعر دوره معاصر، به وفور دیده می شود. شاعران معاصر زبان فارسی و عربی، باب جدیدی را در زمینه شعر و ادب، به نام ادبیّات مهدوی گشودند و از دریچه ی شعر، امام مهدی (عج) را به عنوان منجی آخرالزّمان به تشنگان حقیقت معرّفی کرده اند
    شاعران معاصر فارسی زبان، با بیانی ادبی و با استفاده از تعابیر استعاری، کنایه و تشبیه به وصف و مدح سیمای امام مهدی (عج) پرداخته اند؛ در حالی که شاعران عرب بیشتر به صورت مستقیم به وصف سیمای امام مهدی (عج) پرداخته اند. افزون بر این، شاعران با اقتباس هنری و ادبی از تفاسیر آیات و روایات متواتر، به وصف امام مهدی (عج) پرداخته و به شعر خویش صفت جاودانگی و تأثیرگذاری بر مخاطب بخشیده اند.



    🚩این نیا ها همه معنای بیا دارد و بس
    ای که از حال همه با خبری زود بیا 🚩


    🔷 ساختار شکنی در قالب شعر

    وقتی که قالب شعر در یک سبک ادبی طوری تغییر یافت که عین آن قبلاً وجود نداشته است به آن ساختار شکنی در شعر می گویند.
    کاری که جناب نظری در این ‌شعر انجام داده و در مقطع غزل که یکی از مهمترین ارکان غزل است قافیه و ردیف را عوض کرده
    علاوه بر این ساختار شکنی در آخر شعر لذت کشف مخاطب را یکباره گرفته و شعر خودش و نیا ها را توضیح داده و به زعم من با این کار غزل خودش را سلاخی کرده است.
    نمی‌شود به دلیل نوع آوری تابو شکنی کرد و ریتم غزل را عوض کرد

    امید که شاهد آثار پربارتری از جناب نظری سرمازه باشم

    خندانک خندانک خندانک

    یا علی مدد

    سید هادی محمدی






    منابع اسنادی



    📌مکارم، شیرازى ناصر، تفسیر نمونه، ج 5، ص 337، دار الکتب الإسلامیة، تهران


    📌 قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، ج 1، ص 192 و 132، دار الکتب الإسلامیة، تهران


    📌 راغب اصفهانى، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 124 - 125، دارالعلم الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول



    📌 وولف، ویرجینیا، اتاقی از آنِ خود، ترجمۀ صفورا نوربخش


    📌 مارتانوسباوم و دیگران؛ دربارۀ عشق، ترجمۀ آرش نراقی، نشر نی


    📌 شفایی، محمد علی؛ از کوچه تا پرواز، تحلیل و گزیده­ی شعر فریدون مشیری، انتشارات پایا


    📌 زرقانی، سید مهدی؛ چشم انداز شعر معاصر ایران؛ نشر ثالث، چاب اول


    📌 شمس لنگوردی،محمد؛ تاریخ تحلیلی شعر نو، نشر مرکز، تهران، چاپ اول


    📌 شمیسا، سیروس؛ سبک شناسی شعر، نشر میترا


    📌 خسروی، زهرا؛ ادبیات تطبیقی شرقی- اسلامی، انتشارات حوزه معاونت پزوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
    بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
    بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵
    درود و عرض ادب و ارادت محضر استاد ارجمندم جناب آقای دکتر محمدی عزیز و بزرگوار خندانک
    خدا قوت خندانک
    خداراشکر که باز هم توفیق داشتم نقد ادیبانه دیگری از شما استاد توانمند بخوانم و بیاموزم
    سپاسگزارم خندانک

    اتفاقا بیت اخر و مبحث ساختار شکنی استاد نظری برای من جای سوال داشت و دیروز در یکی از محافل ادبی از یکی از اساتید در مورد این غزل سوال کردم که ایشان هم با نظر شما موافق بود .

    باز هم از شما سپاسگزارم استادم خندانک
    سایه پرمهرتان مستدام خندانک خندانک
    خداوند حافظ و نگهدار شما عزیز بزرگوار باشد انشالله خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    افسانه پنام (مولد)
    افسانه پنام (مولد)
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۳۲
    درود بر شما استاد محمدی نقدی پربار از شما خواندام،
    سواای داشتم؛
    ترکیب های چون لات ترسا، یا نعره های سنگ،
    این ترکیب ها رو چگونه باید بسازیم و در شعر جابدیم و همگاهنگی برقرار بشه؛
    و به شعر آسیب نرسونه؟!
    ممنونم از شما زحمات شما،در پناه خداوندگار خندانک
    ارسال پاسخ
    سید هادی محمدی
    سید هادی محمدی
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۴۰
    درود بر شما خانم پنام

    ترکیب ساختن مدیون مطالعه و داشتن دایره ی واژگان وسیع
    و همچنین حس شاعری است.
    شاعر تنها در هنگام سرودن شعر نباید به فکر ساختن ترکیب باشد
    بلکه در طول زندگی حتی هنگام انجام دادن کارهای روزمره به فکر ترکیبات
    شعری باشد که آنگاه می‌شود شاعری برجسته و تمام قد
    وگرنه خیلی ها وزن و قافیه و سایر ملحقات شعر را بلند اما کوتوله ی شاعری
    باقی مانده اند چون به زعم من شاعری هم سواد می‌خواهد هم ذوق و حس و هم مطالعه ی دم به دم
    بنده خودم حتی هنگام رانندگی به فکر شعرم و برخی ترکیبات با مشاهده ی
    اطراف برایم ساخته می‌شود مثل ترکیب لولای مغز و غیره که از ابداعات خودم میباشد خندانک
    سید هادی محمدی
    سید هادی محمدی
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۴۰
    درود بر شما بانو رجائی

    سپاس از شما و حضورتان

    ممنونم بابت تعاریف و الطافتان خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۵۶
    درود بیکران بر هادی جان هدایت کننده خندانک
    استاد گرامی از اینکه قلم رنجه فرمودید و با نقد بجا و بی نظیرتان سروده ی ما را مزین نمودید صمیمانه تشکر می کنم
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    چقدر نکته های آموزنده داشت بسیار ممنونم انشاءالله در اولین فرصت تغییرات لازم را اعمال خواهم کرد
    شاد باشید و در پناه عشق شادی آفرین بدرخشید خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۵۲
    خندانک
    درودبرشما استادعزیزجناب محمدی خندانک
    بسبارعالی بود
    آموختم مثل همیشه ازکلاس درستان خندانک
    خداقوت خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    افسانه پنام (مولد)
    افسانه پنام (مولد)
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۱۱
    درود استاد محمدی بزرگوار؛
    درست است حس شاعری هست ولی دایره واژگان خیلی کم است و همین است که اجازه ترکیب های نو و بدیع رو از ما میگیره،
    ولی علاوه بر اینها اینکه ترکیب را بسازیم و با تناسب بخواهیم در شعر آن را جا بدیم کار دشوارتری است بنظرم،
    و در آن ضعف دارم😕
    در شعری که امروز روی سایت قرار گرفت خیلی سعی کردم ترکیب بسازم یک هفته ای دورش بودم،هربارکه ضعفم در شعر نمایان میشد با ناراحتی دفتر را میگذاشتم و میرفتم ولی مدام در ذهنم به دنبال ترکیب های زیبا و نو بودم
    و تسلیم نشدم...
    ولی واقعا خیلی سخته؛ولی امیدوارم که در کنار شما اساتید بزرگوار و تلاش های خودم بتونم این مشکل رو برطرف کنم...
    مریم کاسیانی
    مریم کاسیانی
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۲۰
    درود بر شما استاد محمدی گرامی خندانک
    از کلاس درس پر بارتان محظوظ شدم
    بسیار ممنوم برای اشتراک علم تان که به رایگان هدیه می دهید
    خدا به شما سلامتی و خیر وافر دهد خندانک
    ارسال پاسخ
    سید هادی محمدی
    سید هادی محمدی
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۵۲
    درود بر شما جناب سرمازه خندانک
    سید هادی محمدی
    سید هادی محمدی
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۵۲
    درود بر شما بانو عجم

    سپاس از شما و حضورتان خندانک
    سید هادی محمدی
    سید هادی محمدی
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۵۴
    درود بر شما بانو کاسیانی

    سپاس از شما و حضورتان

    ممنونم بابت تعاریف و الطافتان خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۵۴
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    جواد کاظمی نیک
    جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ۰۳:۳۰
    دوردبرشما استاد عزیز جناب محمدی عزیز وگرامی وگرانقدر ممنونم بابت مطالب آموزنده و مفید شمااستاد عزیز سپاسگزارم 🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    ارسال پاسخ
    عباسعلی استکی(چشمه)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۰۷
    درود شاعر گرامی
    میلاد باسعادت قطب عالم امکان
    امام زمان
    منجی موعود
    حضرت حجت ابن الحسن
    عجل الله تعالی فرجه الشریف
    بر همه شیعیان ومنتظران ایشان
    مبارک باد خندانک خندانک خندانک خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۳۴
    درود چشمه ی همیشه جاری
    خندانک خندانک خندانک
    به امید آمدنش
    آفتاب هم
    عینک آفتابی
    سفارش داده است خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۲
    خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۹
    خندانک
    درودبرشما استادعزیزجناب سرمازه خندانک
    بسیارعالی بود خندانک خندانک خندانک
    هم شروع خوبی داشت هم ارتباط عمودی وافقی شعرخوب بود وهم بیت پایانی عالی بود خندانک خندانک
    اللهم عجل لولیک الفرج خندانک خندانک
    کاش این جمعه بیاید آن مرد.... خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۳۹
    درود بر بانوی واژه های ناب
    خندانک خندانک خندانک
    ممنونم از لطف شما
    سپاسگزارم
    همچنان از بزرگان ادب می آموزیم خندانک
    شاید این جمعه که نه
    جمعه ی بعدی
    شاید... خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۳
    خندانک
    ارسال پاسخ
    اميرحسين علاميان(اعتراض)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۵:۵۴
    درود بر جناب نظری گرانقدر و عزیز
    نبض قلمتان سبز🍀
    شاعرانگی‌هایتان مستدام و تنور دلتان گرم خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۴۴
    درود بر امیر خان ناب سرای دوست داشتنی خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    اینطور که معلومه باید ما نو بنویسیم تا شما بزرگوار نقدش کنید خندانک
    کهنه ها را نسیه هم نمی دهی خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    زنده یعنی
    زنده بودن با قدیمی های حال
    حال ها امروز نه
    فردا قدیمی می شوند... خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۳
    خندانک
    اميرحسين علاميان(اعتراض)
    اميرحسين علاميان(اعتراض)
    جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ۰۱:۴۳
    اختیار دارید بزرگوار
    ما نوستالژی بازیم اتفاقا😅 نه بابا این چه حرفیه... شما چشم و چراغ ما هستید
    اینروزا کمی گرفتارم اما به محض اینکه سرم خلوت بشه چشم مینویسم
    هرچند سلیقه شعری-ادبی من نو و مدرنه خندانک
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۵۲
    شعر زیبایی بود خلاقانه


    خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۵۱
    سپاس و درود بیکران جناب خوشرو
    خندانک خندانک خندانک
    شاد باشید
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    جواد کاظمی نیک
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵
    🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    محمدرضا آزادبخت
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۷:۵۳
    سلام سروده زیبا وجالب خندانک
    جواد کاظمی نیک
    جواد کاظمی نیک
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲
    🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۴۶
    درود بیکران بر مرد دوست داشتنی ناب جناب آزادبخت گرامی
    خندانک خندانک خندانک
    ممنونم از حضور انرژی بخشتان خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۳
    خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۵۵
    خندانک
    جواد کاظمی نیک
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۷:۵۴
    دورد برشما استاد عزیز جناب نظری علی جان عزیز بزرگوار وگرامی وگرانقدر بسیار زیبا وعالی نوشتی وقلم زدید لذت بردم دوردبرشما احسن برشما تقدیم گل های زیبا بشما 🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۴۷
    سپاس جواد جان خندانک
    چقدر تو ماهی عزیزم! خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۴
    خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۵۵
    خندانک
    ارسال پاسخ
    مسعود مدهوش
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۵۹
    درودها شاعر گرانقدر جناب استاد سرمازه

    غزلی زیبا و روان و دلنشین خواندم و لذت بردم🙏🌹☘️🍂🍂🌾🌿🌿👏🌱🍃
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۵۰
    درود بر جناب مدهوش ترانه سرای ناب خندانک
    سپاس از لطف و نظر ارزشمندتان خندانک خندانک
    شاگرد شما خوبان هستیم خندانک
    ارسال پاسخ
    بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۵۳
    به به خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک


    دروووووود بر شما استاد نظری عزیز خندانک خندانک
    چقدر زیبا
    ممنون بابت این شعر قشنگ
    باور کنید همه ی دردها و غم هام پرید خندانک

    دست و قلمتون بی بلا

    سایتون مستدام خندانک خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۰۶
    درود بر بانوی افقهای ناب
    خندانک خندانک خندانک
    ممنونم که پسندیدید خندانک

    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۴
    خندانک
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲
    🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۰۷
    سپاس جواد جان خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    جواد کاظمی نیک
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵
    مممونم علی جان 🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    رحیم فخوری
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۰۴
    سلام و عرض ادب محضر استادم جناب نظری گرمتراز آفتاب درخشنده تر از ماهتاب

    زیبا عالی درخشان است
    اثر دلنشینتان استاد جان

    قلب ها آهنی اند و همگی زنگ زدند
    از مسلمانی ما هم که خبر نیست نیا

    روسیاهی همه جا جاری و ساری شده است
    کسی انگار که بی تاب سحر نیست نیا
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۱۱
    درود بر جناب فخوری فخر افرین خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    ممنونم از حضور انرژی بخشتان خندانک
    استاد عزیز
    قلم رنجه نمایید نقدی سپید بر یکی از سیاهه های ما بنویسید خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۴
    خندانک
    ارسال پاسخ
    رحیم فخوری
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۰۴
    با احترام تقدیم استاد نظری عزیز
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۷
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد امیری
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۲۷
    درودجناب نظری عزیز
    فوق العاده بود غزلتان.
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۱۵
    به به ! جناب امیری عزیز خندانک
    ستاره سهیل سایت
    کجایید برادر؟
    خندانک خندانک خندانک
    ممنونم از حضور نابتان خندانک
    یکی از شعرهایت را درج کن استفادکنیم خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۴
    خندانک
    ارسال پاسخ
    تکتم حسین زاده
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۳۴
    این نیا ها همه معنای بیا دارد و بس
    ای که از حال همه با خبری زود بیا

    درودها استاد نظری
    عالی بود
    اجر شما با صاحب الزمان عج
    عید شما مبارک💮
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۱۶
    ممنونم خانم حسین زاده
    سپاسگزارم خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    شاد و سلامت باشید
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۴
    خندانک
    ارسال پاسخ
    احسان فلاح رمضانی
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۲۷
    روی ریلی که ره آورد تمدن شده است
    چشم غزاله ی دل مرده به در نیست نیا خندانک خندانک

    درودها بر شما جناب نظری عزیز خندانک
    بسیار زیبا قلم زدید خندانک
    عید بر شما مبارک خندانک
    اللهم عجل لولیک الفرج خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۳۷
    سلام بر جناب رمضانی بزرگوار
    شاد و سلامت باشید
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵
    خندانک
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    جواد کاظمی نیک
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵
    🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    مریم کاسیانی
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۳۳
    درود بر شما شاعر ارجمند
    خیلی زیبا و دلنشین بود
    عیدتان مبارک خندانک
    اللهم عجل لولیک الفرج
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۳۵
    درود بیکران خانم کاسیانی
    سپاس از حضورتان
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵
    خندانک
    ارسال پاسخ
    حسن  محمدقاسمی
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۱:۰۴
    درود بزرگوار
    بسیار زیبا سروده اید
    نبض قلمتان جاویدان خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵
    خندانک
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    جواد کاظمی نیک
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵
    🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۳۴
    سپاسگزارم جناب قاسمی
    خندانک خندانک خندانک
    شاد و سلامت باشید
    ابراهیم کریمی (ایبو)
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۲۴
    سلام و درود
    اندیشه‌ای زیباست که بی روتوش حال و وضع جامعه‌ای را می‌بیند که رو به تباهی است امید اما هنوز گوشه ای سوسویی می‌زند ...
    زیبا بود جناب سرمازه گرما فزا
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۳۲
    درود بر جناب کریمی گرامی
    خندانک خندانک خندانک
    ممنونم از حضورتان خندانک
    آره
    امید هنوز گوشه ای سو سو می زند
    آرزو هم گوشه ای
    خدا را چه دیدی!
    شاید بهم برسند..
    ارسال پاسخ
    منیژه قشقایی
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۲۲
    درود استاد سرمازه گرامی
    زیبابود خندانک : خندانک

    او که حاضر است و ما غائبیم
    در حقیقت باید برای خود دعا کنیم خندانک
    برقرار باشیدو پایدار
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۲۹
    درود بر بانوی نور و انرژی ناب
    خندانک خندانک خندانک
    ممنونم از حصورتان خندانک

    ارسال پاسخ
    منیژه قشقایی
    منیژه قشقایی
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۵۰
    می آموزم از محضرتان لبریز از انرژی و نور ناب الهی باشید💎🌈✨🙏❤️
    یونسی یونس
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۲۰:۲۲
    عرض سلام و ارادت جناب نظری گرامی
    بسیار زیبا و موزون..لذت بردم از غزل خندانک

    میلاد امام عصر مبارک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۵۰
    بیکران درود جناب یونسی
    خندانک خندانک خندانک
    شاد و سلامت باشید
    ارسال پاسخ
    افسانه پنام (مولد)
    چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۳۳
    سلام و درود جناب سرمازه بزرگوار
    شعر زیبایی از شما خواندم خندانک
    ان شاءالله که آقا بیایند خندانک
    در پناه خداوندگار خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۵۱
    بینهایت درود خانم پنام
    ممنونم از حضورتان
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵
    🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    محمد فاضلی نژاد
    جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۰۰
    سلام و درود به جناب نظری عزیز و زیبا قلم بسیار بسیار لذت بردم از سروده ی زیبای شما و امیدوارم جناب استاد محمدی هم هرجا هستن سالم و سلامت باشند
    دمتان گرم خندانک خندانک خندانک
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ۰۱:۰۴
    درود بر جناب فاضلی عزیز
    خندانک خندانک خندانک
    ممنونم از حضورتان
    ارسال پاسخ
    سیدیحیی حسینی
    جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۲۳
    باسلام ودرودها

    نبض قلب و قلم سبز، سبز
    زیبا نقش
    شیوای قلم،
    جوهرکلک طلای ناب، بااندیشه پاک
    در پناه ایزد منان
    لحظه هاغرق آرامش

    🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴
    ☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️☘️
    🪷🪷🪷🪷🪷🪷🪷🪷🪷🪷🪷
    🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۰۳
    درود بیکران بر جناب حسینی نازنین
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۰۴
    سپاس بیکران جناب حسینی
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۰۸
    درود بر نابیان عزیز و گرامی خندانک
    احتراماً
    با توجه به نقد گرانبهای جناب هادی محمدی گل خندانک
    در خصوص سروده ی ...نیا...
    سروده به صورت زیر ویرایش شده است
    از جناب هادی محمدی و دیگر دوستان بزرگوار نقاد
    که باعث تعالی شعر و ادب و معرفتند صمیمانه تشکر می کنم خندانک خندانک خندانک

    ...نیا...

    آدمی چهره عوض کرده بشر نیست نیا
    عاری از عارضه ی خوف و خطر نیست نیا

    روی ریلی که ره آورد تمدن شده است
    چشم دُردانه ی دل مرده به در نیست نیا

    کوپه بی کوکبه ی گرم نگاهت زده یخ
    دل به راه فَرَجت دیده ی تر نیست نیا

    لات تَرسی که تراشیده ی دست و دهن است
    نپرستیده تر از طرح تبر نیست نیا

    عالم از کثرت آدم به ستوه آمده است
    صحبت از سیصد و ده با سه نفر نیست نیا

    قلب ها در غُل ویروسی غم زنگ زدند
    ضد زنگار دل از جنس جگر نیست نیا

    منتظرهای فرج غرق غنائم شده اند
    از مسلمانی ما هم که خبر نیست نیا

    روزکوری همه جا جاری و ساری شده است
    کسی انگار که بی تاب سحر نیست نیا


    جواد کاظمی نیک
    شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۴۹
    🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    جواد کاظمی نیک
    شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۳۴
    🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۵۷
    خندانک
    عرض ادب
    درود بر شما
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۵۲
    بیکران درود خانم شرقی
    خندانک خندانک خندانک
    سلامت باشید
    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    جواد کاظمی نیک
    شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۳۴
    🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
    🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
    🪻🪻🪻🌹🌹
    ⚘️⚘️⚘️⚘️
    🌺🌺🌺
    🌻🌻
    ❤️
    ارسال پاسخ
    علی نظری سرمازه
    علی نظری سرمازه
    دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۴۹
    ممنونم جواد جان
    شاد و شادی آفرین باشید
    خندانک خندانک خندانک
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0