من نشستم در اتاقی
در هم اینک که کلامی،
گشت جاری،
پی از افکارو نشانی ،
زان همه حرف و خطابی ،
که بران بودم و یادی، ...
گر نبودست و نبودم به یقین
نتوانست و توان ام سخنی
ان دگرها به همین سیره و راهی
زان دگرها که گراییده بشد
تا کنون حرف و کلامی
به قلم جاری و افکار
از این سیره نتاجی،
اندکی بهر تسلسل...
نگهی می کنم از وادیِ بودن
نه خیالی،
نه تعهد نه قراری،
نه تقدس نه گمانی،
نه تعصب ،
نه تعلق ،
نه تملق،
نگران ازتو نه از خویشم و دان ی ،¹
زتعلم که چه دانم چه معانی
نه توان فاضله شهری
نه به جمهور و مُثُل نخبه گرایی ، (افلاطون)
ریشه در دید نه خویشم ، نه به تنبیه رئیسم ²
نه وجود از برِ نصرم که در اغراض نشینم، ³
نه به اشراق یقینم،
نه ز سقراط و مشائی پی اخلاق چنینم
که جدل رانظری نیک وخودایی،
نه به دنبال پولس شرح نصارم، ⁴
نه کلیسا سخن از دین وتوماسم، 5
نه به تلفیق چو کنفوسیوس
حکیمی به توانی، 6
نه زتاریخ دکارتی چواثر کرده توانم،7
که نوین دیده خیالی به سر آرم،
ونه مشتاق به زیبایی ولذت
تابع ازجان و اپیکور
نه مادی نگری را به خیالی برهانم،8
اندر اندیشه ی خویشم که چنانی،
چه کسان بود و توانی،
لیک در من چه توانی ،
چه خیالی ،زچنین دیدو نگاهی،
پیِ این راهنمایی ، رهی از قرن و توالی ،
اینک از من چه براید !!!
تا سپارم به دگرها چونشانی، .
تابع از خویش و خیالم
نه بران ره که تو خوانی!!!!!
از «روح اله سلیمی»ناحیه
پ ن
1 دان=دانش
2 تنبیهات ابو علی سینا
3 ابونصرفارابی
4 پولس:فیلسوف و پیشوای نصاری هاکه فلسفه خداشناسی در دین مسیحیت را پایه گذاشت
5 توماس :،که نگرش مسیحیت را بافلسفه ارسطو تلفیق داد و مدتها به عنوان فلسفه کلیسای کاتولیک شناخته می شد
6 کنفوسیوس،: حکیم و فیلسوف چینی قبل میلاد که اثارش تاثیر مهمی بر نگرش فلسفه شرق گذاشت
7 رنه دکارت: ریاضی دان بزرگ و فیلسوف اصالت عقل از بنیانگذارن فلسفه جدید
8 جان لاک و اپیکور:
اپیکور: ایجاد مکتب اپیکورسم یا همان طرفداران زیبایی ها و لذات دنیای مادی
جان لاک : از جمله فلاسفه مکتب تجربه گرایی و روشنگری بودند
#بعضی وقتها فکر میکنم اگر دانشی که مثلا از این بزرگان نقل ، و ادعای دانش یا اگاهی داریم ، اگر دانش اینها را کنار بگذاریم ایا خودمان چیزی حز ادعا داریم ؟#
جناب سلیمی
موفق باشید .
همراه گل