سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
غزلی پیش رو داریم از شاعر جوان سرکار خانم حسین زاده که با خوانش این غزل معلوم میشود شاعری تازه کار و در ابتدای راه است اما با استعداد بالا
غزل با رکن فاعلاتن
بارها در سایر نقد ها اشاره کرده ام مطلع و مقطع غزل مهمترین ابیات هستند و خواننده و مخاطب در ابتدا و انتها شعر را همراهی و نتیجه میگیرد چیزی که در غزل خانم حسین زاده مکنون مانده است.
مطلع که با یک جمله ی ساده شروع میشود عاری هست از عناصر خیال فقط خبری صرف است و بس نه نوآوری دارد و نه صنعت،
به کار بردن کلمه ی نار برای جبر قافیه است و از زیبایی شعر کاسته است چه به کار گیری لغات عربی در غزل و شعر امروز ایرادی است که وارد شده است.
فقط مراعات کردن وزن و قافیه برای یک نوشته نمیتواند درست بودن آن را اثبات کند، و شاعر باید از همه ابزار موجود چه در حوزه ی صور خیال و چه در به کار بردن صنایع ادبی استفاده نماید تا شعرش شعر شود و حرفی برای گفتن داشته باشد.
استفاده از قافیه و ردیف های کم سابقه و ارائه صورتی متفاوت در غزل از ملزومات غزل امروز است.
محدود شدن غزل به مضامین صرفا عاشقانه و تهی شدن از مضامین اجتماعی، فلسفی، سیاسی معضلی است که در غزل های دوستان مشاهده میگردد.
این روزها کمتر شاهد غزل هایی که به مسائل و دغدغه های دیگر انسان عاشق می پردازد هستیم. انگار که روزهاست جنبه های دیگر زندگی انسان از غزل رخت بربسته است و تنها باید به محدود شعرهای موجود در این زمینه دل خوش کرد.
ناگفته نماند که احساساتی گری و مستقیم گویی به جای بهره گیری شاعرانه از عاطفه در کنار دیگر امکانات و عناصر شعری، در بسیاری از غزل ها نیز تنها منجر به شعاری شدن شعرها شده و شعر را تا سطح دست نوشته های احساساتی تنزل داده است.
در بیت دوم هیچ خط و ربط معقول بین مصاریع وجود ندارد از شکست در قمار زندگی تا خنده های نیش گونه ی یار فاصله است و در یک سطح کلامی نیستند.
در بیت سوم علیرغم وجود مراعات النظیر ها باز شاعر معادله را حل کرده و کشفی برای مخاطب نگذاشته است.
شعر خوب شعری است که صورت و محتوایش پرورده و آراسته باشد و ضمنا خواننده از آن لذت ادبی ببرد، یعنی درست همان صفاتی که یک شعر خوب باید داشته باشد.
سایر ابیات تا انتها همین ریتم را در پیش گرفته و شاعر در یک خط ممتد بدون فراز ها و فرودها صرفا برای جور کردن قوافی شعر را سروده است.
ایرادی که در کل غزل خانم حسین زاده قابل ذکر است دوری از عناصر خیال IMAGE است
بیان مسائل عادی زندگی یا مسائل جدید روز، به شیوه عاطفی و شاعرانه تاثیر بیشتری از بیان معمولی، بر خواننده می گذارد. در این غزل روایت صرف حاکم است و هیچ رویا و تصویری شگرف وجود ندارد.
تمامی ابزارهایی که شاعر میتوانست برای کانکشن با مخاطب به کار ببرد مهیا بوده اما ابزار ها کنار گذاشته شده و روایتی دیگرگونه و ساده استفاده شده است،
امید که شاهد آثار پربارتری از این شاعر با استعداد باشیم
ایام عزت مستدام
سید هادی محمدی