سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 7 ارديبهشت 1403
    18 شوال 1445
      Friday 26 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۷ ارديبهشت

        تنهایی

        شعری از

        تخلص(بانوی بهار)

        از دفتر شعرناب نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ۱۶:۴۲ شماره ثبت ۱۰۵۴۱۰
          بازدید : ۳۴۷   |    نظرات : ۱۹

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر تخلص(بانوی بهار)
        آخرین اشعار ناب تخلص(بانوی بهار)

        چه قدر من تنها بودم
        وقتی که،...
        شانه هایت شالیزار گیسوان دیگری بود.
         
         
        بانوی بهار
        ۱۴
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۵۹

        خندانک خندانک
        تخلص(بانوی بهار)
        تخلص(بانوی بهار)
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۹:۲۲
        خوش امدی بانو جان
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۵:۰۶
        درود بانو
        غمگین و زیبا بود خندانک
        تخلص(بانوی بهار)
        تخلص(بانوی بهار)
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۹:۲۲
        سلام
        خوش امدید استاد
        نگاهتان پراز لطف است
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شادان شهرو
        چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۰۲:۱۷
        درود بر بانوی بهار
        سپید زیبایی ست, لب مریزاد

        چه قدر (من) تنها بودم
        وقتی (که)،...
        شانه هایت , شالیزارِ گیسوانِ دیگری بود. خندانک خندانک

        مهندسی کردن و معماری کردن شعر, یعنی ارائه ی تصویری که حامل مفهومی باشد . حالا این مفهوم می تواند ( حسی) باشد . و یا ( منطقی ) باشد . و یا تلفیق ( منطق و حس ) باشد که به آن ( خرد ) میگوییم

        تصویری که شما ارائه نموده اید . یک تصویر حسی ست .
        آنچه داخل پرانتز هست , اگر هم حذف هم بشوند , صدمه ای به این سکانس تصویری حسی نمیزند

        چه قدر تنها بودم
        وقتی،شانه هایت , .. شالیزارِ گیسوانِ دیگری بود.

        ولی ..
        ایجاز بمعنای کوتاه سرودن نیست . بلکه بمعنای به اندازه سرودن است .
        در سُرودن , (فرقی نمی کند, سروده ی ما کلاسیک باشد یا نیمایی و یا سپید) / برای اینکه مخاطب, را با "بیتی" ناب یا با "بندی" ناب سورپرایز (غافلگیر ) کنیم , باید نخست بستر آن سورپرایز شدن را توسط بیت های دیگر و یا بندهای دیگر فراهم کنیم . متاسفانه خیلی از سپیدسرایان ما از این مهم غفلت می کنند و رسم غلطی را هم جا انداخته اند .

        سروده ی شما از یک بند تشکیل شده . و غافلگیری مخاطب در اون لحاظ نشده . . انصافآ بند قشنگی هم هست .
        ولی سورپرایز شدن مخاطب به این است که مخاطب در حین خواندن یکدفعه خودش را در برابر بند قشنگی ببیند . بند قشنگی که هدف و قصد شاعر از سرودن در اصل همان بند بوده . ولی آنرا در میان بندهای دیگری گذاشته تا مخاطب را غافلگیر کند .
        وظیفه ی بندهای دیگر ( حالا می تواند دو یا چند بند باشد ) این است که ذهن مخاطب را در دست بگیرد و او را کشان کشان به سمت بند اصلی هدایت کند تا زیبایی آن بند, او را به وجد بیاورد . و شگفتزده کند .

        در شعر کلاسیک , بیتی که وظیفه ی چنین کاری را بعهده دارد ( شاه بیت ) می نامیم. شاه بیت , بیتی ست که تصویرسازی و مفهوم پردازی آن در اوج است . در جوار شاه بیت و بر حسب تعداد ابیات سروده , که آن سروده می تواند مثلن قالب غزل باشد . تعدادی "بیت طلایی" هم بخدمت گرفته می شود . بیت های طلایی , بیت هایی هستند که تصاویری بدیع و چشمنواز دارند . کار این بیت ها ایجاد نوسان ملایم و مطبوع در ذهن خواننده هست تا او را در خوانش تمام شعر مشتاق نگه دارد .

        در نیمایی و سپید هم همینطور است .
        شاه بند , بندی هست که برجستگی تصویری و مفهومی خودش را مدیدن بندهای طلایی و معمولی هست .

        حالا شاید شما بپرسید که خیلی از سپیدسرایان سروده های کوتاه در حد یک بند دارند ؟ اگر اینکار اشتباه است چرا عمومیت دارد
        پاسخ روشن است .
        روشمندی آنها و تعداد آنها موید درست بودن کار آنها نیست .

        این وظیفه ی مخاطب است که از کلیت یک شعر آنچه باب میل و طبعش هست گلچین کند . مثلن شعری از سهراب می خواند و این مصراع را انتخاب می کند ( تا شقایق هست , زندگی باید کرد )

        ولی , زیبایی و دلنوازی این مصراع به خاطر این است که مخاطب آن را از کلیت یک شعر استخراج کرده . آنهم بعد از غافلگیر شدن و مواجهه با آن بعد از خواندن بندهایی که این بستر غافلگیری را فراهم کرده اند .

        سروده ی شما قشنگ است . ولی لذت غافلگیری را برای مخاطب فراهم نکرده اید . سروده ی شما باید طوری باشد که مخاطب در حین خواندن . همین بند را از دل کلیت شعرتان بیرون بکشد . مثل همان ( تا شقایق هست , زندگی باید کرد )







        تخلص(بانوی بهار)
        تخلص(بانوی بهار)
        چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ۰۸:۵۹
        سلام
        خوش امدید استاد
        واین بزرگی ولطف را سپاس
        خرسندم که در مکتب بزرگانی چون شما می آموزم
        قدر دان این لطف وبزرگواری هستم جناب شهرو
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سارا خوش روش
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۰۹:۱۴
        درود بانوی بهار،بسیار زیبا ،کوتاه و تأثیرگذار🌹🌹🌹
        تخلص(بانوی بهار)
        تخلص(بانوی بهار)
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۹:۲۴
        نگاهتان زیباست وحضورتان پر بها
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ژکا گرجاسی
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۶
        زیبا بود
        موفق باشید خندانک
        تخلص(بانوی بهار)
        تخلص(بانوی بهار)
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۹:۲۴
        نگاهتان به مهر ولطف است
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        حسن  مصطفایی دهنوی
        پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ۰۸:۵۶
        سلام و درود
        بسیار زیبا است
        سربلند و پاینده باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        تخلص(بانوی بهار)
        تخلص(بانوی بهار)
        پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ۱۴:۱۷
        سلام
        نگاهتان پر از لطف ومهربانی ست
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ۱۶:۴۳
        زیبا بود مزین به نفد جناب شهرو خندانک
        محمد فاضلی نژاد
        پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ۱۶:۴۷
        خندانک
        درود به شما
        سمیرا عاشوری
        پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ۲۰:۲۶
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک سلام و درود
        بسیار دلنشین بود خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مجید فکری
        جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ۰۵:۵۳
        درود بر شما دلنوشته زیبایی بود خندانک خندانک
        فاطمه گودرزی
        جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ ۱۸:۲۲
        درود بانوی بهار
        کوتاه و زیبا خندانک خندانک خندانک
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۰۸:۱۵
        درود بر شما
        کوتاه وپر معنا ......ایام بکام
        تخلص(بانوی بهار)
        تخلص(بانوی بهار)
        سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۹:۲۳
        حضورتان ارزشمند است
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0