سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 7 آذر 1403
  • روز نيروي دريايي
26 جمادى الأولى 1446
    Wednesday 27 Nov 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      چهارشنبه ۷ آذر

      قتل شب

      شعری از

      محمد جواد عطاالهی

      از دفتر شعرناب نوع شعر چهار پاره

      ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۴ شماره ثبت ۱۰۱۳۳۶
        بازدید : ۱۰۰۶   |    نظرات : ۷۶

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر محمد جواد عطاالهی
      آخرین اشعار ناب محمد جواد عطاالهی

      بیهوده آمدم ، همه جا آسمان همین رنگ است
      بعد تو چرخ دنده ایی از این زمان نمی چرخد
      قرمز شده است ماه و زمین ذوب می شود در خود
      خورشید بعد رفتن تو   مهربان نمی چرخد

      شب کشته شد درست همان جا میان اقیانوس
      در خون او هزار نهنگ جوان ستاره شدند
      شمشیر ها میان فضایی که ملتهب می شد
      دور طلوعِ حادثه گشتند و ماهواره شدند

      حالا منم درست همین گوشه ایی که می دیدم
      شب با هزار لشکر آماده قد علم می کرد
      .
      گویا به عهد چرخششان برقرار می مانند
      حالا که نیست چرخش این کهکشان تماشایی
      حالا که جسم شب شده مصلوب قطبِ بی ایمان؛
      فانوس های معتقدِ تا همیشه دریایی

      دیگر اگر شهاب بخواهد که آرزو بکند
      از چشم های نور زده خواهشی نخواهد بود
      بعد از تو زهر عقربه ها حاصلی نخواهد داشت
      بعد از تو در بهشتِ من آرامشی نخواهد بود

      باید که از جهنمیان خانه ایی کرایه کنم
      شاید که شب دوباره به چشمان من سری بزنی
      من ایستاده ام که اگر خواستی غروب کنی
      خورشید کاش نور زمین را به مشتری بزنی

      در گوشه ایی کنار تنوری که پخته شد از من
      سر می زنم به کُنده غزل های تازه دود شده
      در کوچه ها سرود دل انگیز ظهر جاویدان
      می آید از بلند ترین نیزه ی عمود شده

      باید که کوه ها به همان استعاره برگردند
      حالا که بی ستاره ترین شانه های کیهانند
      حالا که تب لبان مرا باز کرده می گویم
      این دشت های خشک   زنا زاده ی بیابانند

      اما تو ماه من تو که تنها ترین شب اندوزی
      دیگر چگونه چشم به آن قرص خسته بندازم
      حالا که گرگ ها همه گی سرسپرده ی روزند
      نور تو را چگونه به چشمان بسته بندازم

      با من سقوط کن، ته این چاه، رستگاری ماست
      یادت که هست شب چه قدر با سقوط همدل بود
      حالا که مرتفع شده دشمن برای چیره شدن
      حالا که سرفراز ترین سنگ قبر دنیایی
      با من سقوط کن
      ۱
      اشتراک گذاری این شعر
      ۴۴ شاعر این شعر را خوانده اند

      محمد قنبرپور(مازیار)

      ،

      محمد علی رضاپور

      ،

      آذر مهتدی

      ،

      مرتضی سماواتی

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      آرمین پرهیزکار

      ،

      مهرداد عزیزیان بی تخلص

      ،

      مولود سادات عمارتی

      ،

      حمید غرب

      ،

      مریم کاسیانی

      ،

      محمد جواد عطاالهی

      ،

      رضا رضوی تخلص (دود)

      ،

      ایمان اسماعیلی (راجی)

      ،

      لیلا گمار (مأنوس شده با قلم)

      ،

      مسعود آزادبخت

      ،

      سحر موسوی

      ،

      شعله(م جلیلی)

      ،

      احمدی زاده(ملحق)

      ،

      هادی محمدی

      ،

      مدیر ویراستاری

      ،

      محسن ابراهیمی ( غریب )

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      اميرحسين علاميان(اعتراض)

      ،

      فاطمه رضایی برما(آینه عدم)

      ،

      پریسا صمدی

      ،

      آرمان پرناک

      ،

      سعید صادقی (بیدل)

      ،

      سجاد جم

      ،

      مهرداد مانا

      ،

      محمد مهدی نورالهی

      ،

      عليرضا حكيم

      ،

      دانیال فریادی

      ،

      موسی ظهوری آرام(آرام)

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      فاطمه افکن پور

      ،

      مهدی محمدی

      ،

      سیاوش اسفندیاری

      ،

      علیرضا شاه محمدی (عشاهیر)

      ،

      اله یار خادمیان(صادق)

      ،

      حسین مراغه

      ،

      بهروز ابراهیمیان

      ،

      محمد باقر انصاری دزفولی

      ،

      سعید ساعدی

      ،

      سیاوش آزاد

      نقدها و نظرات
      سید هادی محمدی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۰
      سلام و درود خدمت محمد جواد عزیزم

      شعرت را چندین بار خواندم زیبا بود، قوی بود و استخوان دار
      همان چیزی بود که از محمد جواد انتظار میرفت اما

      نقدی را که میخواهم بنویسم برای خود خودت است چرا که محمد جواد را شاعری تشنه ی یادگیری و نقد پذیر و از همه مهم تر با ادب می دانم.
      عهد کردم برای کسانی که در شعر و شاعری  تاتی تاتی میکنند و
      خودشان را خدای شعر میدانند و بی سوادی خودشان را قبول ندارند نقدی ننویسم چون وقت سایت وزین شعر ناب گرفته میشود و اطاله ی کلام است و مصداق بارز آیه ی

      صُمُّۢ بُكۡمٌ عُمۡيٞ فَهُمۡ لَا يَرۡجِعُونَ  هستند.

      در خصوص ساختار شکنی و اینکه در بند آخر چهارپاره ات
      مقید به قافیه نشده ای  و وسط چهار پاره بیتی خارج از عرف آورده ای مطالبی را عرض میکنم.

      محمد جواد عزیزم در شعر غزل های ناتمام سلمان عزیزم اشاره به این ساختار شکنی کردم چون نمیخواهم مطلب تکراری باشد از منظری دیگر این امر را واکاوی میکنم.

      سوال   آیا پزشکی که در عمل پیوند قلب، مغز را به جای قلب پیوند دهد درون قفسه ی سینه ساختار شکنی کرده و یا مرگ بیمار خود را رقم زده؟ و به جای آن پزشکی که بدون جراحی قلب باز با پرتو نگاری و یا اشعه درمانی رگهای مسدود را باز کرده کار کاریزما انجام داده؟ و نتیجه ی کدام موثر بوده است؟

      در بحث ساختار شکنی در شعر هم روال همین است.
      کدام بسامدها در شعرت را بالا پایین کردی، دامنه ی لرزش کدام واک ها را تغییر دادی که ادعای ساختار شکنی میکنی.
      مگر غیر این است که بند بند شعرت روی نخ افاعیل و بحر تابیده شده. مگر نه این است همه ی بندهایت در قالب چهارپاره ای که دوبیتی های متصل به هم هستند و ربط و خط عمودی و افقی را در آنها رعایت کرده ای.
      کدام رزونانس شاخه در شاخه ی شعر تغییر یافته که ما آن را ساختار شکنی قلمداد کنیم.
      نیما اگر ساختار شکست سبکی در اندازه و قانون پدید آورد
      اشل داد دست شاعران، قالب معرفی کرد که شعری را درون آن اگر جا دهیم یا جای می گیرد که میشود نیمایی یا جای نمیشود که هر اسمی میتوان بر آن نهاد

      فرار از مسولیت و ناصحیح نوشتن و آخر شعر را به امان خدا رها کردن ساختار شکنی نیست.
      دوستان سپید نویس و کلاسیک نویس هم هر وقت در پرداخت شعر کم می آورند قیود را رها کرده و ادعای ساختار شکنی دارند. اگر این روال ادامه پیدا کند و هر کس برای خودش سازی بزند چیزی از شعر و شاعری باقی نخواهند ماند

      وقتی که قالب شعر در یک سبک ادبی طوری تغییر یافت که عین آن قبلاً وجود نداشته است به آن ساختار شکنی در شعر می گویند نه اینکه در قالب چهارپاره یا غزل شعری بگوییم و بعد قافیه ای را عمدا یا سهوا دستکاری کنیم و بعد مدعی ساختار شکنی باشیم.

      دیکانستراکشن در ادبیات مقوله ای است که من خودم از آن استقبال میکنم و همیشه معتقد به پویایی هستم در هر حوزه ای اما قانون باید برای ساختار شکنی ارائه بدهی
      بدون فرمولاسیون هیچ تغییری اثر گذار نخواهد بود و جز هرج و مرج وتباهی چیزی به ارمغان نمی آورد

      ممنون که اجازه نقد دادی رفیق شاعر تمام جوان من

      شعرت لایق تشویق ایستاده است

      ارادتمند

      سید هادی محمدی

      خندانک
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      خندانک










      محمد قنبرپور(مازیار)
      محمد قنبرپور(مازیار)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۲۸
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      مبحث خوبی بود
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      محمد قنبرپور(مازیار)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۰۷
      سلام استاد شعر فربه و استخوان دار و محکمی بود البته در مورد قافیه بنظرم ناهماهنگی وجود داشت بیت آخر آخر کمی نادرست بود البته چون تخصصی در کلاسیک ندارم و نظر دادم باید ببخشید و از نظر شما اساتید استفاده می کنم با احترام خندانک
      ا
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      مریم کاسیانی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۱۹
      سلام
      ممنون که زحمت می کشید و نقد می کنید
      بهره بردم و آموختم خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۳
      سلام استاد بزرگوار
      اول از همه بسیار سپاسگزارم از شما و دیگر اساتید که همواره در تلاش برای ارتقای سطح ادب و ادبیات سرزمینمان هستید و شخصا بسیار شرمنده شما عزیزان هستم.
      ادعای ساختار شکنی در ادبیات قطعا ادعای بزرگی است و همه واقفیم که اندازه دهان مثل منی نیست ، همیشه در انتخاب واژه هایی که استفاده می کنم مراقبت دارم و در این شعر آنچه شکسته شده ساختار تثبیت شده قالب چهارپاره است که به هرحال به دلایل درست یا غلط شکسته شده است .
      استاد عزیز تقریبا همیشه در مقابل نقد ها دفاعی نمی کنم و حالا هم دفاعی بابت خود سروده ندارم اما نکته ایی که درک نکردم مقایسات شما بود که امری حسی و ذوقی را با علوم و امور تجربی مقایسه کرده اید ، مگر شعر ساحت اعجاز با کلمات نیست ؟ مگر ادبیات با جابه جایی ها و خرق عادت و ترک عادت ها پیشرفت نکرده است این سوالی است که برای این کوچک پیش آمده است و واقعا جز دانستن این مسئله نیتی ندارم و عذر خواهم از شما، اما این جسارت را میکنم تا نتیجه ایی حاصل شود باز هم عذر می خواهم
      بسیار سپاس گذارم از لطف و نقد ارزشمند شما استاد بزرگوار
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۵۲
      درود سرکار خانم کاسیانی

      لطف دارین

      🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      سید هادی محمدی
      سید هادی محمدی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۰۲
      محمد جواد عزیزم

      پاسخ خودت را خودت دادی

      مثال من جهت تقریب ذهن بود همه هنرها چه هنر جراحی چه نقاشی چه شعر ساختار و اسلوبی دارند و اگر قرار بر ساختار شکنی باشد باز هم بر اساس قاعده و روش
      فراتر از مثال من اندیشه کن
      روزی آنقدربا قانون مندکردن و حساب شده و لایه لایه اندیشه گزاشتن در شعرت ساختار بشکن که عده ای پیرو سبک ت باشند این است خلاصه ی کلام من

      چرا همیشه دیدگاه ما به شعر این است که چون دایره کلام است و اعجاز کلمات پس هر طوری باید نوشت
      به زعم من ناچیز حتی خودم را عرض میکنم تا در حیطه ای خدای آن نشدیم حق ساختار شکنی نداریم مگر اینکه ساختار شکنی ما عظیم باشد و قابل دفاع

      باز هم از صبوری تو در نقد تشکر می کنم رفیق
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۳
      سلام دوباره استاد گرامی

      باز هم ممنونم از شما
      نقد اساتید همه اش منفعت است، صبوری نمی خواهد
      خندانک
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۰۲
      درود هادی جان عزیز خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۲۶
      خوب، برسیم به دوست عزیزمان محمد جواد عطاالهی عزیز
      خیلی بی مقدمه
      آیا فیلم ویل هانتینگ ِ نابغه( ویل هانتینگ خوب) را دیده ای؟
      اگر ندیده ای حتما این فیلم را ببین
      دیگر دوستانی هم که حس میکنند ذوق و استعداد شاعری دارند ،این فیلم باارزش را ببینند.
      فیلم در مورد یک نابغه ی بالفطره ی ریاضیست که در یک محله ی پایین شهری خلاف خیز زندگی میکند،نظافتچی یک دانشگاه است،و عموم اوقات فراغتش به اغتشاش ،دعوا و خلاف میگذرد( اشتباه برداشت نکنی محمد جواد!! نمیخواهم بگویم تو خلافکاری 😊)
      تمام کلام فیلم و پیام فیلم در مورد استعدادهای عجیب و غریبیست که هرز میروند بدلایل متعدد.
      و اما ربطش به محمد جواد عطاالهی چیست؟!
      محمد جواد عطاالهی یک نابغه ی بااستعداد معاصر در زمینه ی شعر است( فارغ از هر سبکی که بخواهد در پیش بگیرد)
      محمد جواد عطاالهی بدلیل هوش سرشارش با هجمه ی بیرحمانه ای از داده ها مواجه است که این انبوه داده برای او حکم تیغ ِ دولبه را بازی خواهد کرد!
      عموم ِ نوابغ در زمان خودشان از نعمت همنشینی با توده ی مردم محروم بوده اند و معمولا ( دور از جان شما) بعد از مرگشان کشف شده اند.چه هنرمند،چه فیلسوف،چه دانشمند که برای هر کدامشان میشود چندین مثال زد( فقط یک نمونه،نیکولا تسلای نابغه در فقر مرد با اینکه در واقع مخترع برق او بود نه ادیسون!)
      منظورم از هم نشینی با مردم چیست؟
      یعنی اینکه من ِ بخت برگشته بفهمم محمد جواد چه میگوید ،نه اینکه تمام سلولهای خاکستریم را بسوزانم برای دریافت شعر ،چه برسد به مشعوف شدن از شعر در لحظه ای که مشغول خواندنش هستم.
      آیا باید شعر را ۳ مرتبه خواند و در مرتبه ی چهارم از آن لذت برد؟ نمیدانم،گمانم نه.
      رک و بی پرده بگویم که محمد جواد عزیز شما طیف مخاطب خود را به ۱ نفر از ۱۰۰ نفر رسانده ای.
      نامداران معاصر کیستند؟ آیا پیچیده و سنگین سروده اند ؟
      به کجا چنین شتابان
      گون از نسیم پرسید( جناب شفیعی کدکنی)

      نشود فاش کسی آنچه میان من و توست
      تا اشارات نظر نامه رسان من و توست( جناب ابتهاج)


      من اينجا بس دلم تنگ‌ست
      و هر سازی که می‌بينم بدآهنگ‌ست.
      بيا ره‌توشه برداريم،
      قدم در راه بی‌برگشت بگذاريم،
      ببينيم آسمانِ "هر کجا" آيا همين رنگ‌ست( جناب اخوان ثالث)

      اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است ،
      دنیا برای از تو نوشتن مرا کم است،( جناب بهمنی)
      و
      و
      و
      ....
      مطمئن هستم وقتی شعری در سایت محترم ناب ارائه میکنید با استقبال بسیار خوبی مواجه میشوید ولی آیا بسنده کردن به این استقبال برای راهیابی به قلب مردم کافیست؟آیا به همین میزان بسنده میکنیم؟ آیا دوست نداریم روزی یکی از کتابهایمان را در دست یک دختر دبیرستانی یا یک بانوی خانه دار یا یک جوان دانشجو یا بر لب یک پیرمرد باصفا ببینیم؟
      روی سخن با خودم هم هست.
      عذرخواهی فراوان میکنم از اساتید چون در این نقد به وزن و عروض و قافیه پرداخته نشد منتها به نظرم این حرف هم ارزشش را داشت که با رنگ سبز به صفحه بنشیند
      🙏🙏🙏
      آرمین پرهیزکار
      آرمین پرهیزکار
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۸
      درود بر شما جناب عزیزیان خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۹
      سلام جناب عزیزیان عزیز
      این که بنده را در شعر نابغه می دانید قطعا از لطف شماست و واضح است که اینطور نیست .
      آن فیلم عالی را هم دیده ام و واقعا خوب است که ۶مه این فیلم را ببینند ، در شعر سهل و گیرا نویسی بسیار مشکل تر پیچیده نویسی است و راه درازی تا آنجا در پیش دارم.
      در آخرت بسیار ممنونم از نقد شما ادیب گرامی که غیر از تعاریف ما بقی کاملا درست است
      در پناه حق
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۰۰
      سپاس جناب پرهیزکار عزیز🙏🌺
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۰۰
      سپاس از آرامشت جواد عزیز🙏🌺
      مریم کاسیانی
      مریم کاسیانی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۴۸
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۰۵
      درود بر مهرداد عزیز
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۲۲
      درود بزرگوار
      دلنشین و زیباست
      جسارتا بیت ششم جا نمانده؟ خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۰
      سلام استاد عزیز
      ممنونم از لطف شما گرانقدر
      بند سوم به صورت تک بیت است
      در پناه حق سلامت باشید
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      عباسعلی استکی(چشمه)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۵
      شاید کسی بگوید :
      چهار پاره برای حل در قافیه ماندن شعراست
      حالا بیت کم می آورند خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰
      سلامی دوبار استاد عزیز
      کل روایت شعر درباره بعد از قتل شب است و در آن تک بیت راوی بعد از بند دوم که می گوید
      شب کشته شد درست همان جا میان اقیانوس
      در خون او هزار نهنگ جوان ستاره شدند
      چنگال ها میان فضایی که ملتهب می شد
      دور طلوعِ حادثه گشتند و ماهواره شدند
      گویا یاد گذشته و قبل از قتل شب و لشکر کشی شب می کند
      حالا منم درست همین گوشه ایی که می دیدم
      شب با هزار لشکر آماده قد علم می کرد
      مانند یک فلش بک به گذشته و برای این منظور همین تک بیت کافی بود این دفاع کوچکی بود که داشتم امیدوارم شما به بزرگیتان ببخشید استاد گرامی
      خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۲۵
      خوشحالم ار دیدار مجدد با شعری از محمد جواد عطاالهی دوست داشتنی🌺🌺🌺
      اما در مورد نظر نیاز به تامل بیشتری دارم. بدلیل عمق زیاد آن اکنون در حال دست و پا زدم برای غرق نشدن هستم!
      بگذار خودم را پیدا کنم و بعد نظر بنویسم دوست عزیز🌺🌺🙏🙏
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶
      سلام جناب عزیزیان بزرگوار
      بنده هم خوشحالم و سپاسگزارم از محبت شما
      منتظر نظر ارزشمند شما ادیب گرامی خواهم ماند
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۴۷
      خندانک
      درودبرشما خندانک
      بسیارزیبابود خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۴
      سلام
      ممنونم از لطف شما بانوی بزرگوار
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۲
      با سلام بر اهالی شعر ناب
      و محمد جواد عزیز و دوستان منتقد

      .از دیروز که مطلب جناب مهرداد عزیز را دیدم دوست داشتم چیزی بنویسم از اونجایی که مدیر ویراستاری عزیز با کامنت های بنده میانه خوشی ندارند و زود از از کادر سبز خارج می‌کنند گفتم نوشتنم بی نتیجه بماند بنده به هیچ وجه منتقد نیستم و ادعایی ندارم هر چه در این کادر قلم فرسایی مزاحمت گونه میکنم حرف دل است و تبادل نظر به هر حال امروز تصمیم گرفتم بنویسم هرچه باداباد

      باید بگویم ذائقه انسان ها در هر زمینه و مبحثی متفاوت است غذا/لباس/تفریح/ورزش/ووو
      و شعر که آن از بدو پیدایش با خلاقیت و نوآوری و بدعت همراه بوده در گذشتگان مدل های مختلفی از شعر در قالب های تقریبا جدید و نو خودنمایی کرده زمانی غزل و زمانی نیمایی آمد روی دستها و حتی غزل را طاقچه نشین پس گوشه و بخشی از هنر خصوصا شعر به سلیقه برمی‌گردد شاملو در جایی نوشته بود : شاعر ممکن است تعریفی از فرمول شعر در اختیار نداشته باشد اما اشعار درخشانی بنویسد منتقدان بتوانند مشخصات آن را فرموله کنند. به هر نقد چه تعریف و تعریف از شعر چیزی است در شرایط و محدوده مختلف مثل برداشت شخصی/ جغرافیای/ فرهنگی /اخلاقیات اقلیمی و روانشناسی اجتماعی هزار و موضوع دیگر... منظورم این است که نمی‌توان از حوزه هنری تعریفی زمان شمول به دست داد هر تعریفی شاید بتواند مدتی کسانی را قانع کند و معیاری موقتی به حساب بیاید اما مسلماً نمی‌تواند و نباید حکم نهایی شمرده شود)
      پس با دقت و نظر و طرافت در تمامی ابعاد ادبیات و هنر متوجه می شویم که شعر فرمول نمی‌شناسد و نقد و نظر منتقد به محدوده ذهنی و سلیقه ای خودش برمی‌گردد
      اما نظر من در مورد شعر با توجه به سن و سابقه محمد جواد این شعرو حتی اشعار قبلی ایشان قابل ستایش و تقدیر و تعریف است و حتی بیشتر از آن اخلاق و متانت و صبوری و نقد پذیری ایشان را باید ایستاده تشویق کرد
      من خودم شخصا مخالف سخت نویسی ام و ازاینکه شعر را چند بار باید بخوانی تا محتوا منظور و مفهوم را بفهمی مخالفم
      اما جدای این مباحث و مسائل، این شعر در رساندن مفهوم خیلی هم سخت گیر نبود تقریباموفق بود استعاره ها و تمثیل ها و ذهنیت و تصاویر عمیق در شعر حتی بدون ترکیبات من درآوردی بی‌معنی است بدون واژگان پرطمطراق و فرازمینی که بیست و سه نفر باید مغذشان را روی هم بگذارند تا بفهمند مثلا فلان بیت فلان سطر یعنی چی و در نهایت رفیق گرمابه اش مثل زورو با چند بطری نوشابه از آسمان فرا می رسد و شروع می‌کند به نوشتن اینکه
      (این یعنی آن
      آن یعنی این و شاعر منظورش در این سطر فلان است و در آن سطر بهمان است)

      و اینکه محمد جواد یکی از بی حاشیه ترین دوستانی بود که در سایت دیدم فکر میکنم مثال( ویل هانتینگ) جناب عزیزیان کمی زیاده روی بود به هر حال می گویم حالا ماییم و محمد جواد نابغه و نیازمند به انگیزه و امید و روحیه و شعری که مطمئنن بعد از کلی فکر و حس و ویرایش و ویرایش حرف های زیادی برای گفتن دارد و شاید محمد جواد کلی اسرار مگویی در آن دارد البته با شناختی که از ایشان دارم و می‌دانم بیهوده نویسی در ذاتش نیست و من شک ندارم دلایلی برای قانون گریزی در قالب و تعریفاتی برای محتوای آن دارد
      خیلی مممنون از مهرداد و هادی عزیز که آمدند و نوشتند و آموختیم و می‌دانند چقدر دوستشان دارم

      یاحق 🌿
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۱
      درود بر نازیار دوست داشتنی👏👏👏🌺🙏
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۷
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۵۱
      سلام مازیار گرامی
      ممنونم از پنجره سبزت
      در پناه حق سلامت باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۵:۵۸
      واووووووو 👌👌👌محمد جواد چه اورده ای رفیق خندانک
      دمت گرم میگم چند وقته نیستی پس زدی
      رفتی دل اقیانوس و یا این شعر پر وپیمان
      واقعا شعر فربه و جانداری است
      و این سطرت دیوونه ام کرد محمدجواد

      باید که کوه ها به همان استعاره برگردند
      حالا که بی ستاره ترین شانه های کیهانند
      حالا که تب لبان مرا باز کرده می گویم
      این دشت های خشک زنا زاده ی بیابانند
      خندانک خندانک خندانک خندانک

      عالی هستی عالی خیلی دوست دارم یه نقد بلند بالا از خوبی‌اش بنویسم حیف شعور شعری ندارم حیف منتظر دوستان می‌مانم
      عالی
      عالی
      عالی
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶
      سلام مازیار عزیز
      بسیار سپاسگزارم از شما دوستان و اساتید که بسیار ازتان در این مدت آموختم خندانک
      بله این چند روزی هم که نبودم حاصلش همین چهارپاره شد
      باز هم بسیار ممنونم از لطف و محبتت و همیشه از قلمت می آموزم که در اندیشه و شاعرانگی از بهترین هایی
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۶:۱۰
      سلام و درود خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۶
      سلام
      سپاسگزارم از لطف شما جناب رضاپور گرامی خندانک
      ارسال پاسخ
      آذر مهتدی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۰۱
      درود بیکران جناب عطاالهی
      بسیار زیبا و چقدر پرو پیمان
      عالی عالی بدرخشی چون ماه در شبهایی که می رود به خورشید دلسپرند....
      🌺🍃🌺🍃🍃🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۷
      سلام بانوی گرانقدر
      خوش آمدید
      زیبا نگاه شماست
      بسیار ممنونم از لطف و همراهی شما
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      آذر مهتدی
      آذر مهتدی
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۲۱
      🌺🍃🍂🍂🍂🍂🌺🍃🌺🍃🍂🍂🍂🍂🍃🌺🍃🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🌺🌺🌺🌺🌺🌺🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
      آرمین پرهیزکار
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۰۸
      سلام و عرض ادب دوست عزیز جناب عطاالهی
      خیلی زیبا بود. تصویر سازی های نابی در شعرتان خلق کردید لذت بردم
      در پناه حق موفق و موید باشید خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۴۹
      سلام دوست گرامی
      بسیار ممنونم از لطف نظر و همراهی ات
      سلامت و برقرار باشی شاعر گرامی
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۵۹
      سلام شاعر خوب و بااستعداد سایت
      بسیار زیباست
      جسارتا دو بیت آخر هم قافیه نیستند
      موفق باشید
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰
      سلام بانوی بزرگوار و شاعر ارجمند
      خوش آمدید
      بسیار ممنونم از لطف و همراهی شما
      در مورد بند آخر حق با شماست و ابیات هم قافیه نیستند، البته این ساختار شکنی ها از خاصیت های شاعری در دوران پسا نیما است.
      باز هم ممنونم از لطف شما
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      محمد قنبرپور(مازیار)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۴۸
      👌👌👌👌
      مریم کاسیانی
      مریم کاسیانی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۰
      نامدار باشید ان شالله خندانک خندانک
      رضا رضوی تخلص (دود)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۹
      سلام و درود جناب عطاالهی عزیز
      زیبا سرودید
      شاد باشید و سلامت
      خندانک خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۲۸
      سلام
      خوش آمدید جناب رضوی
      ممنونم از لطف همراهی شما ادیب گرامی
      در پناه حق
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۵۷
      به به به
      سلام محمدجواد عزیز
      چه کردی گل پسر دمتگرم
      بسیار دلنشبن بود و دلنگار
      اگرچه با ساختار شکنی ات ارتباط پیدا نکردم
      با این حال منتظر نظر بزرگترها میمانم
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۵
      سلام جناب راجی عزیز
      بسیار ممنونم از لطف و همراهی شما
      البته شما خود استادید و نظرتان بسیار ارزشمند
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      لیلا گماری ( مأنوس شده با قلم)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۰۰
      سلام و درود
      زیبا سرودید
      خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۷
      سلام
      خوش آمدید
      ممنونم از لطف شما
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود آزادبخت
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۲۳
      سلام و احترام محمدجواد عزیز
      بسیار زیبا بود
      فکر کنم یک بیت رو جا گذاشتی
      در هرصورت متفاوت بود و زیبا
      درود برتو
      خندانک خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۸
      سلام جناب آزادبخت بزرگوار
      بسیار ممنونم از نظر لطف و همراهی ارزشمند شما
      در پناه حق
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سحر موسوی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۲۹
      درود بیکران خندانک

      بسیار زیبا و ناب خندانک خندانک خندانک

      قلمتان نویسا خندانک

      موفق باشید خندانک

      خندانک

      خندانک

      خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۹
      سلام بانوی گرامی
      خوش آمدید
      زیبا نگاه شماست
      ممنونم از لطف شما
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محسن ابراهیمی اصل (غریب)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۵۵
      سلام وادب واحترام محمد جواد عزیز خندانک خندانک
      اشعارت را دوست دارم چرا که در آن تصاویر جدید وحرفهای تازه فراوان است.
      وقتی نامت را برای اثری تازه در سایت می بینم می گویم به به محمد جواد...
      وقتی وارد میشوم می بینم مثل همیشه با قلمی جسور و همان تصاویر نو وحرفهای تازه مواجه می شوم و بعضی اوقات چندبار شعرت را می خوانم و بالا پایین می کنم تا لذت کامل را برده باشم والبته بیاموزم از قلم توانمندت
      البته اگر جسارتم را ببخشی نه به عنوان منتقد که سوادم در آن حد نیست اما به عنوان طرفدار پروپا قرص اشعارت با جناب محمدی موافق هستم.
      در آخر
      این نظر شخصی من بود
      ازت تشکر می کنم بابت اشعار زیبایت
      وقتی نیستی جای خودت واشعارت بسیار خالی است
      ارادتمندت محسن خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۱
      سلام جناب ابراهیمی عزیز
      همیشه نظرات و الطاف شما باعث مسرت است و بسیار برایم ارزشمند به همین سبب بسیار از شما سپاسگزارم خندانک
      در پناه حق محفوظ باشید بزرگوار
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۰۶
      درود به دوست خوبم محمد جواد
      نبض قلمت سبز
      سرفراز باشي خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۰
      سلام جناب علامیان گرامی
      خوش آمدید
      ممنونم از لطف و همراهی شما بزرگوار
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      آرمان پرناک
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۴۵
      سلام و درود بیکران بر دوست بزرگوارم محمدجواد عزیز
      بسیار زیبا قلم زدید
      باید سر فرصت دوباره این شعر را بخوانم، سرشار از تعابیر زیبا و منحصر به فرد خندانک
      دست مریزاد
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۰۱
      سلام
      بسیار ممنونم از حضور و لطف شما جناب پرناک ،شاعر عزیز
      همراه شما عزیزان ارجمند را ارج می نهم
      در پناه حق دوست گرامی خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سعید صادقی (بینا)
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۰۸
      عالی سرودید بزرگوار
      هر چه بگویم کم است
      درود بر شما خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۰۱
      سلام جناب صادقی بزرگوار
      ممنونم از لطف همراهی شما
      در پناه حق گرامی
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      دانیال فریادی
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۱۸
      سلام دوست من

      زیبا سرده ای

      لذت بردم
      ولی چرا سعی نمی کنی در شعر سپید هم قلم بزنی
      ما در شعرکلاسیک بزرگان فراوانی داریم
      من هنر اولم در نقاشی و حجم سازی است
      برای مثال بگوییم در هیچ نمایشگاه جهانی اثر کلاسیک جا ندارد
      بیشتر ان کار ها فقط جایشان در موزه هاست
      فکر کنم در اینده شعر کلاسیک هم جایش در حوزه هنر کم رنگ شود
      موفق باشی دوست خوب من خندانک خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۵۳
      سلام دوست عزیز
      ممنونم از لطف و همراهی شما
      این که شعر منظوم را شعر کلاسیک می گویند اصولا اشتباه است نظم و نثر حالات کلام اند و اتفاقا نظم نو تر نثر است به نظرم سپید نوعی بازگشت به قبل از کشف نظم است
      البته این نظر شخصی است
      در پناه حق
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      دانیال فریادی
      دانیال فریادی
      پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۲۶
      سلامی دوباره
      ولی فکر نکنم اینطور باشه شعرنو یا نیمایی ظهوری نیم قرن دارد وشعر سپید زیر مجموعه شعر نو است
      خندانک خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۴۳
      شعر نیمایی وزن و قافیه دارد و واقعا ابتکاری جالب در کار نیمای بزرگ بود اما به نظر بنده نمی شود سپید را ادامه دهنده تغییرات نیما در شعر دانست و اگر شعر نیمایی را پیشرفت و کشف حالت تازه ایی در موزون سرایی بدانیم شعر سپید به کل بازگشت به نثر است که چیز تازه و جدیدی هم نیست نثر مخیل از آغازین دوره های پیشرفت زبان وجود داشته است و البته شعر است و در جای خود اما نو نیست ، باز هم میگویم این نظر شخصی بنده است و چون بنده و شما هر دو هنر آموز این عرصه ایم و بحث دوستانه است مطرح کردم و شاید باید نظر اساتید را جویا شد. خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۴۱
      سلام و درود
      ماشاء الله به توانایی های والای شما عزیز خندانک خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۴
      سپاس خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۲۳
      سلام و درود دوست خوب و با دانشم
      مثل همیشه زیبا و تحسین برانگیز

      خوشحالم که شما اینقدر خوبی
      قلمت جاوید خندانک خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۲۳
      سلام جناب محمدی عزیز
      خوش آمدید
      بسیار ممنونم از لطف و محبت شما گرامی
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ۰۶:۵۱
      سلام و درود خندانک
      بهروز ابراهیمیان
      پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ۱۳:۴۵
      درود شاعربزرگوار
      بسیار زیبا و دلنشین سرودید قلمتان همواره پرتوان باد خندانک خندانک
      محمد باقر انصاری دزفولی
      پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ۱۳:۴۸
      زیبا
      وبردل نشست
      هزاران درودتان باد
      شاعر وادیب بزرگوار
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۴۷
      به امید پیشرفت تان در شعر ناب . درودها خندانک
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۰۲
      سلام دوست عزیز
      ممنونم از لطف و همراهی شما
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵
      درودها باز هم خواندم و لذت بردم
      محمد جواد عطاالهی
      محمد جواد عطاالهی
      چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۴
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵
      خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      2