سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

سه شنبه 28 ارديبهشت 1400
  • روز بزرگداشت حكيم عمر خيام
8 شوال 1442
    Tuesday 18 May 2021
    • روز جهاني موزه و ميراث فرهنگي

    پر نشاط ترین اشعار

    کانال رسمی شعرناب

    بار پروردگارا، دلهاي ما را به باطل ميل مده پس از آنکه به حق هدايت فرمودي و به ما از لطف خود رحمتي عطا فرما، که تويي بسيار بخشنده (بي‌منّت). آل عمران آیه ۸

    سه شنبه ۲۸ ارديبهشت

    یوسف دل

    شعری از

    سعید صادقی (بیدل)

    از دفتر اشعار کلاسیک نوع شعر قصیده

    ارسال شده در تاریخ جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ ۰۱:۵۲ شماره ثبت ۹۱۴۴۹
      بازدید : ۳۲۴   |    نظرات : ۳۴

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر سعید صادقی (بیدل)
    آخرین اشعار ناب سعید صادقی (بیدل)

    شرح احوال دلم را که چه دیدم ای عشق
    یاد کن گر چه شکایات جدیدم ای عشق
    دردها بر سر عهد من و تو مستور است
    غیر تو کیست بداند چه کشیدم ای عشق؟!
    خاطر از بازی این دهکده خالی کردم
    مجلس زُهد تو را یکسره چیدم ای عشق
    در جوانی چو به سربازی ایمان رفتم
    سوختم سرد شدم تا که بریدم ای عشق
    غافل از عهد قدیم و هدف خویش شدم
    در چنین مرحله ای خیر ندیدم ای عشق
    دوره ای بر منِ انکار گرِ یاس آمد
    تا که از میوه ی ممنوعه چشیدم ای عشق
    فاتح از کوچه و بازار خلایق گشتم
    تا ز بن بست زمین باز رمیدم ای عشق
    آمد از دور صدایی که مرا یاری هست؟
    حیرت از عالم انفس که شنیدم ای عشق
    آشنایی ز درونم ره آفاق گرفت
    این حضوریست که ارزنده خریدم ای عشق
    آشنا تر که شدم با نفس یوسف دل
    تحت روح القُدُسَش خانه گزیدم ای عشق
    آب در کوزه و ما گرد جهان می گشتیم*
    یار در خانه ی دل کرده شهیدم ای عشق
    مژده و بیم دهد آنکه به دل داده پیام
    هادی مقصد جان خود طلبیدم ای عشق
    تا چنین فرصت احیای هویت باقی ست
    عارف کامل دین داده نویدم ای عشق
    باغبان میرسد و لاله ی دل میچیند
    دست تکوین جهان رفت امیدم ای عشق
    صبح روزی که در میکده را باز کنند
    هاتفی سر دهد آواز سعیدم ای عشق
     
    * قدیما باید از تغییر در بیت مولانای عرفان
    همینجا از دوستان پوزش بطلبم 
    ۷
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    سلمان مولایی
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱
    سلام

    و

    از ساختار شعر ، نوع چینش کلمات ، به کار گرفتن قوافی درست، نبود سکته های ناجور در وزن ، ردیف زیبای انتخاب شده و ... این ها همگی نشان از آن دارند که با شعر و شاعری خاص رو به رو هستیم که توانا هستند و مسلط .
    اما چیزی که از ابتدای شعر حواس مرا به خویش جمع می کرد و از دیگران پرت ، عدم ایجاد موازنه در دو سوی تصاویر آفریده شده در یک بیت بود ، اصولاً در غزل آرایه های لفظی و معنوی با تکیه بر این توازن و قرینه سازی است که جان می گیرند و در کنار این موازنه است که کلمات می توانند باری کنایی داشته باشند و یا قابلیت ایهام گونه بیابند یا در لفاف استعاره پیچیده گردند .
    بد نیست در این جا به دو نمونه از ابیاتی که نبود این‌ موازنه در آن ها آسیب زا بوده است اشاره کنیم .
    بیت سوم ؛ شاعر در این بیت از کلمات خاص بازی و دهکده استفاده می کند و ذهن مخاطب آماده می شود که مصراع دوم این کلمات کمال یابند و تصویر دنباله دار شود و قرینه ای برای یکی از آن ها یا هر دو بوجود آید اما شاعر از مجلس زهد و برچیدن اش سخن می گوید که نه تناسبی با بازی دارد نه یا دهکده .
    بیت چهارم ؛ سربازی ایمان ترکیبی ست که باید در مصراع دوم گسترده شود و کامل اما به یک باره رها شده و آن چه در مصراع دوم روی می دهد اصولاً چیزی نیست که تنها مختص سربازی باشد .

    در سایر ابیات نیز آن گونه که سزاوار به قدرت این قلم باشد تصویرسازی های دوسویه و دنباله دار صورت نگرفته است و هر مصراع نقش خود را بازی می کند تا جایی که می توان جای مصاریع را عوض کرد .
    آشناتر که شدم با نفس یوسف دل
    مجلس زهد تو را یکسره چیدم ای عشق
    نفس با زهد ، عشق با دل و یوسف با چیدن مجلس توسط زلیخا و برچیده شدن آن به سبب زیبایی یوسف از لحاظ تصویری قرینه می شوند و ...

    اما نباید این گونه باشد و تصویر یک بیت باید آن چنان در دو مصراع گسترده شود که امکان جدا کردن آن ها وجود نداشته باشد و بدون یکدیگر ، معنا کامل نشود و تصویر الکن بماند.

    حرف آخر این که از چنین قلم قدرتمندی که دلایل قدرت اش را در ابتدا بر شمردم بدون شک انتظار خواننده بیشتر است ، آن هم خواننده ای سخت گیر و دیرپسند و دانستن همین انتظارات به جا و درست است که می تواند بهترین حاصل انتشار شعر در نظر عموم باشد و نتیجه اش به هر چه زیباتر شدن شعر و آزمودگی قلم شاعر منجر شود .
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۲:۰۴
    سلام و عرض ادب استاد ارجمند و عزیز جناب مولایی
    حضورتان پای شعرم قوت قلبی است برای پیمودن راه

    نکات بجا و موشکافانه و ریزبینانه تان کوششی مضاعف از
    سمت من می طلبد تا سواد ادبی خود را در مسیر پیش رو هرچه بیشتر بالا ببرم.

    زیباترین سپاس ها تقدیم حضور ارزشمندتان
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۱۴
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۱۳
    خندانک
    درودبرشما خندانک
    زیبا بود
    قلم توانمندی دارید والبته مطمانا جابرای بهتروبهترشدن هست
    موفق باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲
    درودها بر خانم عجم عزیز
    لطف بیکران بله امید که
    مسیر پیشرفت رو
    آهسته و پیوسته
    به پیش بروم خندانک
    ارسال پاسخ
    مهرداد مانا
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۲۰:۵۳
    سلام و عرض ادب
    با اجازه ی شما و با اجازه ی سلمان نازنینم ، و برای تنویر بیشتر گفته هایی که در نقد ایشان آمد ، بحث را با بررسی چند بیت از یکی از غزلهای مرحوم معینی کرمانشاهی ادامه میدهم :


    قصه یوسف و آن قوم چه خوش پندی بود
    بعزیزی رسد افتاده به چاهی، گاهی

    همانطور که میبینید ، در مصرع اول صحبت از یوسف شده و در مصرع بعدی با کلمه ی چاه و عزیز ، داستان را تکمیل میکند .

    هستیم سوختی ازیک نظر ای اختر عشق
    آتش افروز شود برق نگاهی، گاهی

    در این بیت هم به پیوست اختر و سوختن که در مصرع اول آمده اند ، در مصرع دوم هم آتش و برق ، کار را تمام کرده اند


    عجبی نیست، اگر مونس یاراست رقیب
    بنشیند بر گل هرزه گیاهی، گاهی

    در این بیت نیز ، یار و رقیب در مصرع اول ، با کنایت مستعار خار و نیز گل پیگیری شده ، تا موازنه ی معنایی و فرایند تکمیل مصرع اول با مصرع دوم انجام گیرد .


    زرد رویی نبود عیب، مرانم ازکوی
    جلوه بر قریه دهد خرمن کاهی، گاهی

    و مجددا با همان صدور به مطلوب که در مصرع دوم آمده ، حرف ناتمام مصرع اول به منزل کمال رسیده است ...

    دارم امید که با گریه دلت نرم کنم
    بهر طوفانزده سنگی است پناهی، گاهی


    و همینطور این بیت که مصرع دوم از پی مصرع اول آمده و معنای مورد نظر شکل میگیرد .



    قطعا با توجه به پتانسیل بالا و حوصله ی وافری که در قلم شما میبینم ، رعایت این قاعده ی زیبا دور از توان نخواهد بود . و البته به صحبتهای سلمان عزیز هم اضافه کنم ، این موازنه را نه فقط برای غزل که برای شعر سپید هم لازم میبینم و جملات آن سبک از سروده نیز بایستی به هم قابل پیوند باشند .


    جسارت و پرحرفی ام را ببخشید
    دوستتان دارم و چشم به راه ترقی بیشترتان هستم

    با تقدیم گل خندانک
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۲۱:۰۵
    سلام و عرض ادب استاد عزیز مانای ماندگار
    بله نکته ها بسیار پیوسته و به قدری جای خالی داشت در
    قلمم که شیدای شناختش گشتم و چقدر زیباست عطش آموزش

    استاد عزیز مانای گرامی از وقتی که برای شعر حقیر گذاشتید کمال تشکر و قدردانی را دارم عزیز دوست داشتنی خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۲۱:۲۰
    درود بر تو استاد عزیزم خندانک
    ارسال پاسخ
    مهرداد مانا
    مهرداد مانا
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۲۱:۲۷
    من بهت افتخار میکنم سعید جان خندانک
    مهرداد مانا
    مهرداد مانا
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۲۱:۲۷
    سلام عزیز دلم .. ممنونم که محبت میکنی حدیث جان خندانک
    علی معصومی
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴
    خندانک خندانک خندانک
    علی معصومی
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۴۴
    خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۴۸
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۲:۰۲
    سلام و عرض ادب استاد ارجمند و عزیز جناب مولایی
    حضورتان پای شعرم قوت قلبی است برای پیمودن راه

    نکات بجا و موشکافانه و ریزبینانه تان کوششی مضاعف از
    سمت من می طلبد تا سواد ادبی خود را در مسیر پیش رو هرچه بیشتر بالا ببرم.

    زیباترین سپاس ها تقدیم حضور ارزشمندتان
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۲۵
    به نکته ی مشابه ی استاد
    اشاره کردید و خوشحالم ازین بابت

    مانا باشید و پایدار خانم عبدلی عزیز
    خندانک خندانک
    اصغر ناظمی
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۵۷
    سلام
    وعرض ادب
    خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۴:۰۴
    سلام و عرض ادب
    جناب ناظمی بزرگوار
    حضورتان سبز
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۵:۳۸
    سلام و درود رفیق
    غزلی بسیار زیبا قلم زدید
    به دل نشست خندانک

    در جوانی چو به سربازی ایمان رفتم
    سوختم سرد شدم تا که بریدم ای عشق
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۵:۵۱
    سلام مهدی جان
    خوشحالم
    امید که روزی
    پا به به نوش نقد کنیم
    از دست شما

    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    مهدی محمدی
    مهدی محمدی
    جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷
    در قلب منی رفیق.
    چشم
    حتما کمی فرصت لازم دارم
    ممنون خندانک
    سینا خواجه زاده
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۷:۳۴
    دردها بر سر عهد من و تو مستور است
    غیر تو کیست بداند چه کشیدم ای عشق؟!
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    درود بسیار برشما شاعر گرامی
    دوست بزرگوار جناب صادقی
    از سروده ی دلنشینتان بهرمند گشتم و لذت ها بردم.
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۹:۱۹
    سلام جناب خواجه زاده ی عزیز
    لطف کردی مانند همیشه مرا به مهر خود
    استوری عزیز دوست داشتنی خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    سحر غزانی
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۷:۵۸
    درود جناب صادقی
    غزلی ناب و زیبا و دلنشین بود
    نویسا و مانا باشید خندانک خندانک
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۹:۲۱
    سلام و درودها
    خانم غزانی بزرگوار و گرامی
    خوشحالم ازین بابت
    مهرتان پاینده
    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    امید کیانی (امید)
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۲۱:۱۸
    درود آقا سعید گرامی
    شعر زیباتان را تواما با نقد و نظر اساتید و دوستان عزیز خوندم
    قلمتان مانا و لایکتم خندانک خندانک

    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ ۰۱:۱۹
    زنده باشید جناب کیانی عزیز و بزرگواری
    لطف کردید برقرار باشید به مهر خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    آرمان پرناک
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۲۱:۴۶
    درود بر شما
    بسیار زیبا بود
    خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ ۰۱:۲۰
    زنده باشی و مسرور
    لطف کردی خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    شنتیا شاه ولی
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۲۳:۱۲
    درود بر شما استاد عزیز
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ ۱۵:۵۵
    زنده باشی
    خوش آمدی
    خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    مریم کاسیانی
    يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ ۰۳:۳۳
    درود بر شما🌺

    صبح روزی که در میکده را باز کنند
    هاتفی سر دهد آواز سعیدم ای عشق

    ان شالله همیشه جوانه ی امید در دل و جانتون شکوفا باشه🌺
    سعید صادقی (بیدل)
    سعید صادقی (بیدل)
    يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ ۱۵:۵۶
    زنده باشید خانم کاسیانی عزیز
    درود بر شما بسیار ممنونم ازتون

    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
    تحت روح القُدُسَش خانه گزیدم ای عشق
    آب در کوزه و ما گرد جهان می گشتیم*


    درود جناب صادقی سروده ی زیبایی بود

    قلمتون نویسا خندانک
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقدو تحلیل شعر شاعران سایت

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

    حمایت از شعرناب

    شعرناب

    با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0