جمعه ۲ آذر
غزل ( 25 ) شعری از نادر مسلمی ( ن م قطره )
از دفتر غزل نوع شعر غزل
ارسال شده در تاریخ شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ۲۳:۱۰ شماره ثبت ۶۵۴۷۷
بازدید : ۸۶۹ | نظرات : ۲۸
|
دفاتر شعر نادر مسلمی ( ن م قطره )
آخرین اشعار ناب نادر مسلمی ( ن م قطره )
|
غزل ( 25 )
ای که نمک از لب شیرین تو هم چون شکر است
زَهر کلامت که مگو خود همه قندی دگر است
باغ تو سر سبز و بَرَت دور تر از دست فلک
خوشه ی عشقی اگر از تاک تو چینم هنر است
قهر تو لطف است و صفا خشم تو مهر است و وفا
نام تو بر لوح دلم آفت جان را سپر است
ای شه خوبان دو عالم که غنی تر زِ تو نیست
حکم تو بر جمله گدایان جهان مُعتَبر است
بَر درِ سلطان کرم دست گدا رَد نشود
دیدن رویت به کرامت همه خود سیم و زر است
گر چه نظرها بکنندت ز طمع بلهوسان
سهم من از روی تو اما چه بُوَد یک نظر است
من که اسیرم به دو زلفت به کمندش چه دهم
تا که رها گردم از این چاه که قعرش خطر است
مَنفَعت از عشق اگر بَهره ی معشوق بُوَد
حاصل عاشق همه خون در دل و خونین جگر است
سنگ چو در نَهر فِتَد گر چه به دریا نرسد
نَرم کُند آب روان هر چه که جان سخت تر است
دکتر نادر مسلمی ( ن م قطره )
|
|
نقدها و نظرات
|
درود بر جناب سلیمی سپاس از لطف ارزنده تان
وزن ارکانی شعر چنین است : مفتعلن مفتعلن مفتعلن مفتعلن رجز مثمن مطوی ( سریع مثمن مطوی )
شعر بر اساس تضاد و تناقض سروده شده و غرض توصیف صفات متناقض نمای معشوق است همان طور که جناب سعدی علیه الرحمه می فرماید :
داروی مشتاق چیست زهر ز دست نگار مرهم عشاق چیست زخم ز بازوی دوست و یا زهر از قِبَل تو نوشدارو فحش از دهن تو طیبات است
سپاس گزارم
| |
|
باز هم سلام خدمت استاد ارجمندم جناب مسلمی عزیز باید به عرضتان برسانم بنده کمی عجله به خرج دادم در خواندن شعرتان و این اشتباه بزرگی است برای کسی خود را شاعر خطاب میکند و به شما و خودم قول میدهم که چنین اشتباهی را تکرار نکنم باز هم از محضرتان عذر میخواهم | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
بسیار زیبا و دلنشین بود