سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 9 آذر 1403
  • روز بزرگداشت شيخ مفيد
28 جمادى الأولى 1446
    Friday 29 Nov 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      جمعه ۹ آذر

      سوره ی باران

      شعری از

      عظیمه ایرانپور

      از دفتر سپهر نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۳۰ شماره ثبت ۵۴۹۱۸
        بازدید : ۱۲۹۲   |    نظرات : ۴۲

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر عظیمه ایرانپور

      فروتنانه قدم زد در امتداد خیابان
      پناه بردم از آن شب به شانه های بیابان
       
      چه اتفاق عجیبی کنار پنجره افتاد!
      تلاقی دو نگاه و نزول سوره ی باران
       
      قسم به لحظه ی دیدار...رد پاک نگاهش
      کشید فصل دلم را به انتهای زمستان
       
      تفألی زدم و با کلام نافذ حافظ
      گرفت رنگ گلستان، درون کلبه ی احزان
       
      حضور روشن عشق و پرنده ای که رها شد
      شکست قفل قفس را به پیش چشم نگهبان
       
      میان ظلمت یلدا، طلوع چشم نجیبش
      نگاه گرم خدا بود.. روی نقطه ی پایان
       
      عظیمه ایرانپور
      ۱
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۴:۵۵
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      دروداستاد بانوی عزیزم خندانک خندانک خندانک
      بسیارزیبا بود مثل همیشه خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      استادلنگرودی هم توضیحات خوبی دادن
      موفق باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۴۸
      سلام بانو
      ممنونم از لطف و محبت همشگی تان خندانک
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۶:۱۴
      درود بانو
      بسیار زیبا و دلنشین بود خندانک
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۵۲
      درود و سپاس گرامی
      خوشحالم زیبا خواندید خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۴:۰۸
      سلام و عرض ادب خدمتتان
      زیبا سرودید و بر دل نشست
      تصویر سازی های خوبی را در این شعر شاهد بودیم.مانند:
      تلاقی دو نگاه و نزول سوره ی باران

      تفألی زدم و با کلام نافذ حافظ
      گرفت رنگ گلستان، درون کلبه ی احزان
      و ...

      مقطع شعر هم تمام کننده خوبی ست و این نکته ای ست که بعضاً در اشعار برخی مغفول می ماند.
      اما با اجازه یکی دو نکته تقدیم می کنم:
      اول اینکه در بیت ماقبل آخر «به پیش» بر دل نمی نشیند و شاید اگر می فرمودید «کنار» بهتر می شد.
      دوم اینکه همانطور که خود بهتر از حقیر واقف هستید وزن این شعر « مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن » است که وزن دوری ست.بنابراین اگر در پایان هر نیم مصراع از هجای کشیده استفاده کنید در حکم هجای بلند محسوب می شود.یعنی دقیقا همان اتفاقی که در پایان هر مصراع می افتد.با این وصف در دو مصراع یک هجای کوتاه کم است:
      قسم به لحظه ی دیدار...رد پاک نگاهش
      نگاه گرم خدا بود.. روی نقطه ی پایان
      که در این دو مصراع دقیقاً پس از سه نقطه یک هجای کوتاه کم است.گرچه احساس حقیر این است که خود در خوانش متوجه این تفاوت نسبت به بقیه مصاریع شدید و به همین دلیل از سه نقطه استفاده فرمودید.
      عفو بفرمایید.
      مؤید باشید. خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۸:۵۴
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      وحید سلیمی بنی
      وحید سلیمی بنی
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۹:۲۸
      درود بر رهای لنگرودی
      مثل همیشه با دست پرمی آیید و بعضی از مطالب را برای دوستان توضیح می دهید که این قابل تقدیر است.
      ولی در مورد شعر سوره ی باران بانو ایرانپور انگار دچار لغزش شده اید. وجود سه نقطه ها ( یا همان مکث ) تداخلی با وزن شعر نمی کند. وزن دو مصرع مذکور که تذکر داده اید صحیح است و با تقطیع مفاعلن فعلاتن (2) بار برابری می کند.
      سپاسگزارم و عزت زیاد خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۹:۴۴
      درود بر شما برادر عزیزم
      عرض بنده این نبود که سه نقطه ها محل اشکال است.عرض این بود که چون وزن دوری است بنابراین یک هجا در آغاز نیم مصراع دوم کم دارد.همچنین ایجاد مکث به وسیله سه نقطه نیز نمی تواند جبران کننده آن یک هجا باشد.دلیل آن هم این است که در اوزان دوری بعد از هر نیم مصراع به خودی خود مکث به وجود می آید.
      واژگان پایانی در نیم مصراع های اول از مصاریع مذکور به ترتیب «دیدار» و «بود» است.هجای پایانی در این واژگان اگرچه کشیده(بلند+کوتاه) است اما همانطور که عرض شد چون در پایان نیم مصراع آمده تنها یک هجای بلند محسوب میشود و این همان اتفاقی ست که در هجای پایانی مصراع نیز می افتد.
      لیلا باباخانی (سما الغزل )
      لیلا باباخانی (سما الغزل )
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۲۶
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۰۵
      سلام و عرض ادب بزرگوار
      از این که با دقت و حوصله شعررو می خونید واقعا خوشحالم
      و سپاس از تشویق های دلگرم کننده تان
      درمورد نکاتی که فرمودید
      همونطور که میدونید خیلی رایج و مرسوم هست که میگن پیش چشم فلان شخص این کاررو کردم ومرسوم نیست که بگن کنار چشمش
      درمورد وزن هم شعرو بااجازه تون تقطیع می کنم تا درستی وزن مشخص بشه
      ق/سم/ب/لح/ظ/ی/دی/دار
      م/فا/ع/لن/ف/ع/لا/تن
      ن/گا/ه/گر/م/خ/دا/بود

      داشتن مخاطب فهیمی چون شما باعث افتخار هست خندانک
      ارسال پاسخ
      علی   صادقی
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۶:۵۸
      سلام وعرض ادب
      محضر دوستان علی الخصوص سه بزرگوار..........
      قصدم این نیست که جمع بندی کنم ..وخدای ناکرده اظهار فضل....
      انشالله توجه کنید ..بعد اگر پاسخی لازم دیدید ..بدهید...
      ******************
      با دومنطق مشکل قابل حل است
      اول اینکه به لحاظ جمله بندی در شعر...شاعر به راحتی می تواند در مصرع
      ((قسم به لحظه ی دیدار...رد پاک نگاهش)).بعد از کلمه ی دیدار ((که )) اضافه کند...ومشکل کمبود هجا در نیم مصرع دوم حل شود ...وراحت وزن دوری گردد ..واز اختیار ات شاعری بهره ببرد...وهمچنین در مصرع
      ((نگاه گرم خدا بود.. روی نقطه ی پایان))..........در ابتدای نیم مصرع دوم
      ((به ))..بیاورد ..وخلاص.........
      ***********************************
      منطق دوم ...اگر بخواهیم در شعر فضولی نکنیم ...وبه همین حال باقی بماند
      نظر جناب سلیمی دراولویت است...((بهترین راه تشخیص وزن ..تقطیع به ارکان است..))
      اما..اما...اما:
      ((این قاعده وجود نداره که هر بحر متناوب الارکانی که ارکان زوج یافردش عینا تکراری باشند وزن دوری نامیده بشه ))

      این شعر بروزن عروضی "مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن " است
      ولی دوری نیست.......پس وزنش بدون مشکل هست
      نمونه جهت اثبات

      مژه سیاهت ار کرد به خون ما اشارت
      ز فریب او بیندیش و غلط مکن نگارا...................حضرت حافظ

      فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن..............متناوب هست ..ولی دوری نیست
      چون در مصرع دوم... رکن دوم ((مشترک )) در دونیم مصرع هست
      والسلام ./ خندانک
      لیلا باباخانی (سما الغزل )
      لیلا باباخانی (سما الغزل )
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۲۵
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      باقر رمزی ( باصر )
      باقر رمزی ( باصر )
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۲۰
      خندانک
      ارسال پاسخ
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۰۲
      سپاس بانو خندانک
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۰۲
      سپاس خندانک
      اکبر رشنو
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۸:۵۵


      درود ها

      گرانقد ارجمند بانو !

      همیشه خوب ودر خور ارزنده و عالی

      وپر پیمان ِ بود

      و "تلاقی دو نگاه و نزول سوره ی باران "

      عجب تعبیری عالی !

      مضمونی بدیع و این " نزول " چه بر جای جاودانگی نشسته

      و این" سوره ی باران " که کنایتیست از اشک که مفسر بایدش

      تا گشوده شود هرچه آنچه زلال در اوست

      و این نزول مکانت بلند اشک را و نزولش در پیش چشم ما که

      چقدر معنی بر ملا می کرد

      آفرینان بر شما و دست مریزاد

      و این گونه تعبیرات شاخه های بلند و پر بار و بازده شعرند

      و رنگ شعریّت را به همه ی بند بند شعر بیشتر خواهند زد

      و ادبیّت که زاییده ی تخیّلی قویست اعجاز بر می انگیزد در
      سخن

      و در شعر بر تری از آن احساس بلند و ارجمندیهای مضمونست

      و پیام متعالی

      که قله مینماید در نظر

      درودتان و دستان مریزاد

      و خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      باقر رمزی ( باصر )
      باقر رمزی ( باصر )
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۲۰
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۰۴
      سلام و عرض ادب بزرگوار
      قدردان حضور ارزشمندتان
      و قلم زیبایتان هستم
      سپاس خندانک
      ارسال پاسخ
      وحید سلیمی بنی
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۶:۲۱
      درودی دوباره
      تقطیع به ارکان اثباتی است برای عرایض بنده
      قسم به لحظه ی دیدار...رد پاک نگاهش
      قسم به لحـ (مفاعلن) ظه ی دیدا ( فعلاتن) ر ردّ پا (مفاعلن) ک نگاهش (فعلاتن)
      و همچنین
      نگاه گرم خدا بود.. روی نقطه ی پایان
      نگاه گر (مفاعلن) م خدا بو (فعلاتن) د روی نقـ ( مفاعلن) طه ی پایان ( فعلاتن)
      استفاده از اختیارات در اوزان دوری اجباری نیست
      آیا غیر از این است
      باقر رمزی ( باصر )
      باقر رمزی ( باصر )
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۲۱
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۱۰
      سلام و عرض ادب بزرگوار
      نقد جناب لنگرودی مرا به فکر واداشت و از چند استاد صاحب نظر در این رابطه سوال کردم همه به اتفاق معتقد بودند
      در وزن دوری در انتهای مصرع هجای کشیده به بلند تبدیل نمی شود
      و چنین چیزی صحیح نیست و درواقع وزن دوری در این مورد تفاوتی با وزن های دیگه نداره
      ارسال پاسخ
      جهان شاه تاج مرادی
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۶:۳۵
      درود و سلام.
      غزل زیبایی سروده اید.
      شعر متناوب الارکان می باشد اما در دسته اوزان دوری قرار نمی گیرد. در اوزان دوری تعداد هجاهای هر نیم مصرع فرد می باشد.


      مشخصات اوزان دوری:

      1) بعد از پاره اول هر مصراع وقفه یا مكثی بالقوه یا بالفغل هست ، چنان كه در شعر فوق بعد از بار غمت میكشم و گر نكند التفات مكثی می توان كرد.
      بار غمت -UU-/می كشم -U-/ وز همه عا -UU-/ لم خوشم-U-

      2) وزن دوری از اركان متناوب درست می شود نه از تكرار یك ركن ، مانند وزن شعر فوق كه از تناوب مفتعلن و فاعلن درست شده است.

      3) هجای پایانی نیم مصراع اول مثل هجاهای پایانی مصراع ها همیشه بلند است اما به جای آن می توان هجای كشیده یا كوتاه بیاید.

      4) هجاهای هر مصراع اعم از كوتاه یا بلند زوج است و معمولا هر نیم مصراع هفت یا پنج هجا دارد.بار غمت -UU-/می كشم -U-

      تعداد اوزان دوری زیاد است اما سه تا از آنها جزء پر كاربرد ترین اوزان محسوب می شود:

      1) مفتعلن فاعلن//مفتعلن فاعلن:

      صبح بر آمد ز كوه// چون مه نخشب ز چاه

      ماه بر آمد به صبح// چون دم ماهی ز آب

      2) مستفعلن فعولن// مستفعلن فعولن:

      دل می رور ز دستم، صاحب دلا خدا را

      دردا كه راز پنهان//خواهد شد آشكارا

      3) مستفعل مفعولن// مستفعلم فعولن:

      دایم گل این بستان// شاداب نمی ماند

      دریاب ضعیفان را//در وقت توانایی

      كاربرد دو وزن دوری زیر نیز زیاد است:

      1) مستفعل فع//مستفعل فع

      چندان كه گفتم// غم با طبیبان

      درمان نكردند// مسكین غریبان

      2) مفاعلن فاعلن//مفاعلن فاعلن:

      جهان فرتوت باز// جوانی از سر گرفت

      به سر ز یاقوت سرخ// شقایق افسر گرفت.
      لیلا باباخانی (سما الغزل )
      لیلا باباخانی (سما الغزل )
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۳۰
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      باقر رمزی ( باصر )
      باقر رمزی ( باصر )
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۳:۲۱
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۱۳
      سلام و درود
      سپاس از حضور سبزتان خندانک
      ارسال پاسخ
      لیلا باباخانی (سما الغزل )
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۸:۲۸
      سلام استاد بانو
      بسیار زیبااااااا
      از نظرات ارزشمند دوستان هم بسیار بهره ها بردم
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۱۴
      سلام بانوی غزل های آسمانی
      زیبایی در نگاه شماست
      سپاس خندانک
      ارسال پاسخ
      باقر رمزی ( باصر )
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۹:۲۱
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      دروووووووووود بر شما خندانک خندانک خندانک خندانک
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۱۵
      سپاس خندانک
      ارسال پاسخ
      آرمین اسدزاد (الف)
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۹:۳۷
      درودها بانو جان خندانک
      یکی از بهترین کارهایتان را خواندم و لذت بردم
      دستمریزاد و احسنت خندانک

      به گوش من، آهنگ این شعر یکدست بود و هماهنگ
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۵۰
      سلام بزرگوار
      خوشحالم مورد پسندتان واقع شده
      سپاس از لطفتان خندانک
      ارسال پاسخ
      زهرا منصوری
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۰:۵۳
      سلام
      بسیار زیبا سرودید مهربانو
      درود بر شما خندانک
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۱۶
      سلام دوست عزیز
      سپاس از نگاه گرمتان خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۲۵
      درودبرشما
      بسیار زیباست
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۱۶
      درود و سپاس گرامی خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی صادقی مود
      يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ۱۶:۵۵
      درودها خانم ایرانپور
      بسیار زیباست خندانک خندانک
      برقرار باشید
      خندانک
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۱۸
      سلام بزرگوار
      سپاس از حضور سبزتان خندانک
      ارسال پاسخ
      باقر رمزی ( باصر )
      دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ۰۹:۲۴
      سلام خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      درود بزرگوار خندانک خندانک خندانک خندانک
      پیران و پدران را پیر تجربه .... و گران بدانیم
      میلاد مولا و رهبر همه انسانهای جهان را به همه ی پدران و مردان ، بدون در نظر گرفتن نژاد ، مذهب یا عقیده ای خاص را تبریک و تهنیت میگویم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      تقدیم شما
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک

      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۲۳
      سلام بزرگوار
      منم میلاد مولا و روز پدر را به شما تبریک میگم خندانک
      ارسال پاسخ
       صادقي(آپو)
      دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۰۵
      هزاران درود شاعر فرزانه
      بسيار زيبا و دلنشين قلم زديد
      لذت بردم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک سلامت و شادكام باشيد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      عظیمه ایرانپور
      عظیمه ایرانپور
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ ۱۲:۲۴
      سلام گرامی
      سپاس از همراهی و حضور سبزتان خندانک
      ارسال پاسخ
      صحبت  پارکی ( صُبی )
      چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ۰۹:۱۴

      شاعر توانا
      مهربانو عظیمه ایرانپور
      به به
      بسیار زیبا
      /
      قسم به لحظه ی دیدار...رد پاک نگاهش
      کشید فصل دلم را به انتهای زمستان
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      2