سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
  • شكست حملة نظامي آمريكا به ايران در طبس، 1359 هـ‌.ش
16 شوال 1445
    Wednesday 24 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      چهارشنبه ۵ ارديبهشت

      خرمگس

      شعری از

      صبّاغ کلات

      از دفتر خلوت شاهد نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۲۱:۰۶ شماره ثبت ۳۱۷۳۲
        بازدید : ۲۴۱۰   |    نظرات : ۱۰۶

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر صبّاغ کلات


      خرمگس
      .............

      « دست و پـاگیر ، آبرو را »،

      سر بریـدم ؛

      جای عشق*

      « بره ، گر ،گرگی کند ؛»

      غـولی است ؛
       
      بی پروای عشق .

      ............................

      باکی از خسران ، نیـَم ؛

      نا دیـده ،

      سـودا ، می کنم *

      دان مشکی ،

      در سر اندازی ، به دست ؛

      از پای عشق

      .................................

      پـای پیـل است ؛

      و پر پـروانـه ؛

      یـاغی یـار ،

      و مـن *

      منطق وحدت :

      همین فحوا ست ؛

      با امضـای عشق

      ...........................

      عشق ، از اول ،

      بوده بود ؛

      و جلوه را ، هستی ، نمود *

      مهـر، بان اش : کردگار ؛ و

      پرتوش :

      دنیای عشق

      ........................

      این چنین !

      تفسیر شد ؛ توحید عشق ،

      از مولوی : *

      دو  ولا ،

      در یک لـوا ،

      شـولا ، کند ؛

      مـولای عشق

      ..............................

      عاشق الـله شو ؛

      معشوقه ،

      نیـکـو ، می کشد *

      « خود ، دیت ، باشد » ؛

      « بها ، را ، باش » ! !

      پایا پای عشق

      ***********

      حور ،

      دور است ؛ از مـدار مهـر؛

      پس ،

      با این حساب *

      جنت و دوزخ ،

      چه توفیـری کند ؟

      منهـای عشق

      ..............................

      انکر الاصوات ؛

      این معروف گوش :

      عر عر نهیـق  *

      منکرش :

      سهوی سرایی ،

      زان سر سرنای عشق

      ................................

      خط  خورد ؛ خـدّ حُمیرا

      از
       
      حمیـر زمهـریر  *

      با ...

      سپیـد برف ،

      پر سردش ،

      پـزد :

      حلوای عشق .

      ......................................
      1 – عروض : با سلام . به خانم مهـربانوی دانشورم .و زحمت بسیار..
      2 – دستور : الف- مفعول = « دست و پاگیر ، آبرو را » = این عبارت مساوی باعبارت (سر آبروی دست و پا گیر را ، بریدم ) است ؛ که مفعول صریح یا بی واسطه( دیرکت ، مستقیم ) ، از یک حرف اضافه و به همراه (را) به کار رفته .بدون حروف اضافه :( از ، به ، با ،بر، برای ،و...)که درواقع مفعول، کلمه (سر ) است .و بقیه عبارت ،=مضاف الیه است . ب- بوده بو د=ماضی بعیداز فعل(بودن).که از مختصات دستوری درشناخت سبک
      است . در خراسان جنوبی بیشتر ، با تلفظ( بیده بید . ) رایج است .
      3–بدیع: الف- واج آرایی=در(انکرالاصوات) در مصرع دوم «س»و
      بعدی
      (پ)ودر ( این چنین تفسیر.حرف« ل »و..
      ب – ارسال مثل:(نادیده سوداکردن. نادیده خریدن)وتلمیح وشایدمنشاء آن،اشاره،بداستان زبیده خاتون:بانوی قدرتمند هارون الرشیدو بهلول
      باشد(خرید بهشت و خواب دیدن.و..)
      ج-کنایه- درمصرع آخرحلوای کسی راپختن،کنایه از مراسم ، برای بعد مرگ
      4- گرته برداری : الف- در بیت ( این چنین تفسیر..)اندیشه،ازمولوی است
      ؛که فرماید:(عاشقی گرزین سرست؛گر،زان سرست؛عاقبت مارا، بدان سررهبرست)یعنی:«جمله معشوق ست»و ب دربیت( منکربن اصوات...) گرته ای متضمن ازداستانی از جناب مولوی ست؛که میفرماید(پیرگفتش:
      تویی؛که در یاری * دل نبستی ؛ به عشق گفت آری)(بانگ برداشت؛گفت : ای خردار*هان خرت یافتم بیارافسار)
      5–واژگان :باغی= ناشزه...دان مشکی= کمربند مشکی کاراته باز..و..
      لوا=پرچم،رایت،درفش،بیرق،بیدق(محاوره.).
      مولوی=مولانا.بلخی سراینده مثنوی.صفت نسبی از مولا=دستار. سر بند
      شال.عمامه.مولا.مولی=بادومعنای متضادآقاونوکردراینجاهردومرادست
      مفهوم وحدت عشق...نُمـود= مصدر بریده است = نشان دادن ازمصدر ساده نمودن،مساوی نشان دادن واسم مصدرش:نمایش است .اگر حرف ( او ) درمصدری اصلی باشد در اسم مصدر ، به ( آ ) بدل می شود . و هر حرفی هم که به (آ) وصل شود ؛ یک (ی) می گیرد . به نام وقایه ( از وقی ، محافظت چیزی) مثل : افزودن و افزایش . سرودن و سرایش و...گاهی،
      که مرکب شود ؛ مساوی (کردن = انجام دادن ) می شود ؛ مثل : جلوه نمود ، مساوی جلوه کرد ؛ که گاه ، به اشتباه می اندازد . (بیشتر ، درکاربردساده اش) . لذا گاه ، به جای ( کردن ، نمودن ،را می نویسند ) که غلط است . مثل . کج نمود ؛ و ریخت= کج کردو؛ریخت ..
      ولا = مهر.عشق،هواخواهی
      6-کوچه : شیپوررا ازسرگشادش بادمیکردند
      7 – اقتباس : الف آیه : انکرالاصوات لصوت الحمیر ..و از حدیث قدسی :از(من طلبنی وجدنی) تا(.....و من عشقته ؛ قتلته و من قتلته ؛ فعلیّ دیته ؛ و انا دیته .).... دیت= دیه..
      8- بیان بیتی به عبارتی دیگر:(سینونیم )= (عشق، از اول...).یعنی:عشق ،مقدم برکاینات بود(زمان) ؛و بخاطر نمایش عشق، بودکه هستی هم،به جلوه، درآمد ( دنیا. مکان )
      9- تاریخ ادبیات=(خرمگس)نام کتاب اتل لیلیان وینیچ
      ۱۶
      اشتراک گذاری این شعر
      ۴۲ شاعر این شعر را خوانده اند

      سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      حمیدرضا کشیتی

      ،

      خدیجه زینالی ( مهربانو)

      ،

      سیده نسترن طالبزاده

      ،

      محراب همتی (پرواز)

      ،

      نجمه طوسی (تینا)

      ،

      صفیه پاپی

      ،

      صبّاغ کلات

      ،

      كاك باران كورد ملكشاهی

      ،

      منوچهر مجاهدنیا

      ،

      اله یار خادمیان(صادق)

      ،

      فاطمه رها

      ،

      آزیتا احمدی

      ،

      ساحل شیدا(ساحل)

      ،

      میثم دانایی

      ،

      مهدی رستگاری

      ،

      غلامرضا مهدوی(مهدوی)

      ،

      محمد ایثاری نیا (جوینی)

      ،

      ناهید زرین نگار

      ،

      سلیمان حسنی

      ،

      منصور شاهنگیان

      ،

      حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)

      ،

      احمد رشیدی مقدم (گمنام)

      ،

      طارق خراسانی

      ،

      نگار حسن زاده

      ،

      سپیده افضلی(صبحدم بامدادان)

      ،

      طلعت خياط پيشه (طلاي كرماني)

      ،

      محسن کلهری(روخان)

      ،

      عباس خوش عمل کاشانی

      ،

      آگاه ( بختیاری )

      ،

      زینب جعفری(تارا)

      ،

      محمد مير سليماني بافقي(باران)

      ،

      مهدي ازوج (هومن )

      ،

      عباس وطن دوست

      ،

      بختیار فرّخ

      ،

      سعید چرخچی

      ،

      جواد مهدی پور

      ،

      قاسم پیرنظر سلیم

      ،

      مصطفی مهدویان پور(دل به دوش)

      ،

      نسترن ماندگار

      ،

      فاطمه سپهری

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0