سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 3 آذر 1403
    22 جمادى الأولى 1446
      Saturday 23 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        شنبه ۳ آذر

        1001

        شعری از

        احمدی زاده(ملحق)

        از دفتر عاشقانه های افراغ اندیشه نوع شعر افراغ اندیشه

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ۱۲:۴۸ شماره ثبت ۱۶۳۳۱
          بازدید : ۶۸۲۸   |    نظرات : ۷۰۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        1001
        بار نوشتم
         چشمانت, تفسیر نشد سوختم 
        از هجرانت
        آیه نازل،  آتش شد گُل
        به اشاره ای یکی از 
        پلک هایت.
        2-
        بامن باش  دریا باش
        با او باش....
        بداهه >>
        تقدیم به غائب حاضر!
        http://www.fardanews.com/files/fa/news/1392/7/2/175325_177.gif
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر
        ۱۸۶ شاعر این شعر را خوانده اند

        سید حاج فکری احمدی زاده (ملحق)

        ،

        علیرضاجهانگیری نوین

        ،

        امیر

        ،

        علی افشاری (فانوس)

        ،

        نادر اقبال

        ،

        فاطمه جهانباز نژاد

        ،

        زهرا ستایش کیا

        ،

        فرزاد بهارا

        ،

        غلامعباس عالم دوست

        ،

        آمنه رمضانی

        ،

        سمیرا شریفی (آسمان)

        ،

        مریم شجاعی

        ،

        کریم لقمانی سروستانی

        ،

        احمد بیرالوند

        ،

        فرهین رام

        ،

        محسن حامد (باران)

        ،

        میثم الهی خواه(قاصدک باران)

        ،

        صادق آل موسوی،بیژن

        ،

        حسین علی دلجویی

        ،

        سیما زرعکانی

        ،

        امير حسين اميريان .د

        ،

        آناهیتا مهربان

        ،

        صدف عظیمی

        ،

        رضا محمدصالحی

        ،

        محبوبه گرشاسبی(محبوب)

        ،

        بهناز رستمی(سبزینه)

        ،

        نسیم

        ،

        فاطمه سادات فاطمی جبلی

        ،

        کبوتر باران(حسين باران)

        ،

        مهدی خدایی (آیدین)

        ،

        فرمیسک

        ،

        ابراهیم اشراقی

        ،

        مسعود مرهونی

        ،

        ناهید فتحی (راشا)

        ،

        لیلا مهذب(دنیا)

        ،

        حامی شریبی

        ،

        فاطمه برونی (خودم)

        ،

        سامان سعیدی

        ،

        زهرا زمانی(نیروانا)

        ،

        آرامش ظهرابی

        ،

        غلامرضا حاجی محمد

        ،

        مریم رئیسی اردلی

        ،

        علیرضا امیرخیزی

        ،

        سیدعلی منصوریان (سید)

        ،

        فاطمه خواجویی راد

        ،

        سعید مطوری /مهرگان

        ،

        محمد علی شیردل

        ،

        سمانه هروي

        ،

        محسن ابراهیمی ( غریب )

        ،

        فاطمه رحمتی

        ،

        رضا عظیمی

        ،

        شکوفه بهارانه

        ،

        محمد رضائی پور

        ،

        یوسف شجاع

        ،

        احمد الماسی

        ،

        حسام يغمايي مقدم

        ،

        داریوش خطیر

        ،

        غلامعلی بهروزی

        ،

        حامد خلجی

        ،

        پریا نیکدل

        ،

        علی صمدی

        ،

        اصغراروجی(غریب)

        ،

        محمد دهقان

        ،

        شفیقه طهماسبی

        ،

        فهیم بخشی (رسا)

        ،

        مرجان جلال موسوی

        ،

        ژیلاراسخ

        ،

        حسن دولتی (درویش)

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        محمدرضا پهلوان(عرشيا)

        ،

        مهسا اربابی (افسانه)

        ،

        رضا جوکار

        ،

        مهران کاظمی

        ،

        محمد مير سليماني بافقي(باران)

        ،

        عرفا

        ،

        ابوالفضل عظيمي بيلوردي ( دادا )

        ،

        طيارغيبعلي زاده

        ،

        زهره ساجد

        ،

        آذین پژوهش

        ،

        حامی تنها

        ،

        سید ظاهر موسوی

        ،

        (رش هیچکس)

        ،

        پروانه نیک اندیش(تنها)

        ،

        حاجی محمود جعفری

        ،

        خاکسار

        ،

        پونه سادات محمدی

        ،

        فاطمه زرمحمدی (سپهرجاوید)

        ،

        ساجد بهشتی

        ،

        محمدتقی زندی پور(طوقی)

        ،

        شیلا چابلی

        ،

        محبوبه زیدی (ماه پوپک)

        ،

        حامد برزگر

        ،

        عابد ساوجی

        ،

        موسی عباسی مقدم

        ،

        علی مردانه (امید)

        ،

        زهرا برادران (زری کوچولو)

        ،

        هوشنگ احمدی

        ،

        مشکوة توکل

        ،

        حسین توسطی (حس تو)

        ،

        بهزاد تفقدی

        ،

        محمدتنها

        ،

        دریا عظیمی

        ،

        نازنین ازیدهاک

        ،

        طاها

        ،

        میثم دانایی

        ،

        عبدالوهاب شیرودی

        ،

        مدیریت سایت

        ،

        علی قنبری فیروزآبادی

        ،

        مینا فیروز

        ،

        آنا پورتقی

        ،

        سیدمحمدمیرزاحسینی

        ،

        حوریه(دلشید)اسماعیل تبار

        ،

        فروزان شهبازي

        ،

        طلعت خياط پيشه (طلاي كرماني)

        ،

        هاشم دانش مایه(دانش)

        ،

        سمیه سلطانی(سایه عشق)

        ،

        حجت اله یعقوبی(سکوت)

        ،

        ایوب خسروی

        ،

        محمد رضا نظری(لادون پرند)

        ،

        لیلا کبیر

        ،

        رضا آرمان

        ،

        میلاد صادقی (دخو)

        ،

        رضا نظری

        ،

        محمد رضازاده

        ،

        علی اسماعیلی

        ،

        ژيلا شجاعي (يلدا)

        ،

        فاطمه رها

        ،

        باقر رمزی ( باصر )

        ،

        احمد بختیاری

        ،

        زهرا سادات مهاجری

        ،

        محسن آریان

        ،

        حیران دوست

        ،

        بهزاد رستمی

        ،

        تینایاسین

        ،

        اوکتای سلامی

        ،

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)

        ،

        صفیه پاپی

        ،

        مهدی رستگاری

        ،

        يلدا پاييزان

        ،

        مونس ارجمندی

        ،

        زینب جعفری(تارا)

        ،

        فاطمه ضیاالدینی

        ،

        سمیرا حاجی کمالی

        ،

        فریبا غضنفری

        ،

        یاغمور

        ،

        سپیده ی صبح

        ،

        علی دولتی

        ،

        علی غلامی

        ،

        مهدی رفوگر

        ،

        امیر جلالی( ا م دی )

        ،

        نیره ناصری

        ،

        مسيحا (ياغي)

        ،

        سیده لاله رحیم زاده(آلاله سرخ)

        ،

        پرستو پورقربان (آنه)

        ،

        سارا تاجیک

        ،

        امیدمرادی

        ،

        غلامعباس ریاحی(آریا)

        ،

        تکتم میرزایی

        ،

        مهدی زاهدی (میم زا)

        ،

        محمد رستمی

        ،

        مهدی علیدادی

        ،

        فاطمه باقری (سایه)

        ،

        ایرج محرم پور

        ،

        وحید غلامحسینی

        ،

        احسان کریمیان علی آبادی

        ،

        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

        ،

        فاضل فخرالدینی تخلص (مالک)

        ،

        محمد قنبرپور(مازیار)

        ،

        شعله(م جلیلی)

        ،

        محمد حسین اخباری

        ،

        مرضیه حسینی

        ،

        رامینه خوشنام

        ،

        مانا جمشیدی ( مهرداد )

        ،

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)

        ،

        منیژه قشقایی

        ،

        رضااشرفی فشی

        ،

        پوریا رستمی ( پیر خرابات )

        ،

        حوریه دردانی حقیقی

        ،

        حمید قلی پور

        ،

        مجید قلیچ خانی

        ،

        معصومه خدابنده

        ،

        مدیر ویراستاری

        ،

        حسن لطفی

        ،

        فاطمه افکن پور

        ،

        حمید فیروزآباد

        ،

        مجیدنیکی سبکبار

        نقدها و نظرات
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۳۹
        ۱۰۰۱
        بار نوشتم
        چشمانت, تفسیر نشد سوختم
        از هجرانت
        آیه نازل، آتش شد گُل
        به اشاره ی یکی از
        پلک هایت.

        درود استاد احمدی‌زاده گرامی!

        افراغ اندیشه‌های شما همواره ناب است و دل‌انگیز.

        چه زیبا در چند واژه، وسعتِ اندیشه‌ی نابتان را اوج بخشیده‌اید؛ مخصوصا در این تلمیح زیبا:
        آیه نازل، آتش شد گُل خندانک
        که گلستان شدن آتش بر ابراهیم را در نگاه نخست به ذهنم متبادر کرد؛ شاید هم آغاز آفرینش و یا چیزی دیگر مورد نظر شاعر بوده است.

        علاوه بر تلمیح مورد اشاره، شعر سرشار از دیگر آرایه‌های سخن نیز هست؛ از جمله:
        _ واج‌آرایی (تکرار واج‌های *آ* و * ش*)

        _مراعات نظیری که بین واژگان: (آیه)؛ (تفسیر) و (نازل) وجود دارد و نیز مراعات نظیرِ واژگان: (چشم) و (پلک)

        _ سوختن از هجران: استعاره‌ی مکنیه. هجران به آتش تشبیه شده و از ویژگی‌های بارز آتش، سوزندگی‌ست.

        _ و یا سجع و آهنگی که با واژگان: (چشمان) و (هجران) گوش احساسمان را نوازش می‌دهد؛ هرچند (ان) در (چشمان) نشانه‌ی جمع است؛ امّا از آنجا که این شعر، کلاسیک نیست تا مقیّد به قافیه باشد، به نظرم آمدنش در کنار (هجران) موسیقی زیبایی ایجاد نموده و مهم‌تر از تمام این‌ها، احساس معنوی و نابی که با خوانش کوتاه پرمحتوایتان، به خواننده منتقل می‌شود.
        اینجاست که سخن نظامی مصداق پیدا می‌کند که:
        کم گوی و گزیده گوی چون دُر
        تا ز اندک تو جهان شود پُر
        لاف از سخن چو دُر توان زد
        آن خشت بود که پُر توان زد

        مرسوم است که اعداد رو در شعر، به حروف می‌نویسند؛ به نظرم این‌که هزار و یک‌بار رو در بند نخست، آن هم با عدد نوشته‌اید، جزو رمز و رازهای افراغ اندیشه‌ای خاص خودتان و برای تاکید بیشتر و تفکّر و مکث بیشتر مخاطب است؛ چون مکثی که با خوانشِ اعداد به اندیشه دست می‌دهد، متفاوت‌تر از حروف است.

        در مورد زیبایی‌های ظاهری سخن، مطالبی را نوشتم؛ حال آن‌که، بار معنایی این اثر بسیار زیاد است و هرچه بگوییم، باز هم نمی‌شود اندیشه‌ی ژرف شاعر را تفسیر نمود؛ به قول مولانا:
        هر کسی از ظن خود شد یار من
        از درون من نجست اسرار من

        مشعل اندیشه‌های والایتان همواره فروزان باد! خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        🌻🌻🌻
        ظهر آدینه است و آغاز محرم و لحظات معنوی نماز و دعا. پیشکش به پیشگاه پرشکوه امام زمان (عج):

        تو می آیی؛ دلم، این را گواه است؛
        همه، آدینه ها، چشمم به راه است؛
        پر از نرگس شده، گلدان قلبم؛
        بیا؛ #احساسم_آخر، بی‌گناه است!
        #زهرا_حکیمی_بافقی
        #الف_احساس
        🙏اللهم عجل لولیک الفرج!🙏
        🌻🌻🌻

        در پایان ضمن تقدیر از زحمات بی‌دریغ مدیریت سایت شعر ناب، استاد احمدی‌زاده بزرگوار، به عنوان یکی از مدیران افتخاری سایت ادبی شعر ناب، خدمت اعضای فهیم این سایت وزین، خاطرنشان می‌کنم:
        با توجّه به این‌که در سایت ادبی شعر ناب، شاعران نوپا نیز در کنار استادان عزیز اشعارشان را به اشتراک می‌گذارند و بسیاری از آنان تشنه‌ی آموختن زیبایی‌های سخن هستند، از جمله اهداف واکاوی آرایه‌های ادبی اشعار، آموزش به این دسته از عزیزان است.
        موفقیت همگان را از درگاه دانای مطلق خواهانم.خندانک
        محمد حسین اخباری
        جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۳
        بسیار بسیار اعلاست
        مصداق بارز ( خیر الکلام ما قَلَّ و دَلَّ)
        سایه تا بر شعر و ادب وسایت وزین شعر ناب مستدام باد
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        مهرداد مانا
        جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۵۵
        سلام
        احتمالا دوستان از شعر هیچ ایرادی نگیرند و برای اینکه چالشی ایجاد شود و تبادل اطلاعات و سلایق میسر گردد ، من از مسیری یکطرفه وارد شده و اشکالات اثر را از دیدگاه شخصی بررسی میکنم :

        1001
        بار نوشتم
        چشمانت, تفسیر نشد سوختم
        از هجرانت
        آیه نازل، آتش شد گُل
        به اشاره ای یکی از
        پلک هایت.



        نوشتن عدد به جای حروف از هیبت اثر کاسته است ، هزار و یکبار را با حروف مینوشتید شاعرانه تر بود . از طرفی ما دو دسته قافیه داریم اینجا که ریتم اثر را شکل دادند . دسته ی اول ( گل / نازل ) که البته نیمه مقفی اند اما نمیتوان منکر موسیقی تولیدی این دو کلمه شد .
        دسته ی دوم ( چشمانت . هجرانت . پلکهایت ) که اگر به جای پلک مثلا ابرو استفاده میشد که نسبت به پلک هم سابقه ی اشاره ی بیشتری دارد و هم هنگام جمع به حرف نون متصل میشد و تقافی محسوستری شکل میگرفت . البته اینرا هم عارض شوم که جمع کردن کلمات برای ایجاد قافیه جایز نیست و مثلا درختان با مردمان هم قافیه نیستند .


        حالا برسیم به این تثلیث :

        بامن باش دریا باش
        با او باش....

        قادر نشدم منظور دقیق شاعر را دریابم . اما اگر برای غایب حاضر سروده شده بایستی یک ارجاع درونی یا بیرونی پیدا میشد که مخاطب شعر کشف شود . کلماتی مثل ظهور / آدینه / فرج/ عدالت/ زمان / غایب و ..... که خوانندگان بوی حاضر غایب را استشمام کنند . الان اگر غزل عارفانه و عاشقانه را از هم سوا میکنیم بر پایه ی همین ارجاعات و اختصاصیات است . که مثلا خواننده میتواند تشخیص بدهد مطلوب این شعر خداست یا انسان ؟
        و اما فرصتی ست تا از زحمات و پیگیریهای دلسوزانه تان و فضای شاد و شاعرانه ای که برای کاربران فراهم نمودید تشکر کنم . بخصوص ما مهاجرانی که از مکه ی مصیبت اینجا آمده ایم ، قدرشناس عملکردتان هستیم و همینطور از باقی خانمها و آقایانی که مانا و دوستانش را چون نگینی در میان گرفته و مرا مبهوت و شرمسار محبت و مرامشان نمودند . دم همتون گرم ... و خدا را شکر که اینجا احساس بهتری دارم و این میسر میشد مگر با مهربانی کاربران و مدیران نازنین این سایت . خندانک خندانک

        فاضل فخرالدینی تخلص (مالک)
        جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۴۸
        با عرض سلام و خداقوت
        درود بر شما استاد بزرگوار
        اقیانوس افراغ اندیشه تان پرتلاطم⚘
        پاینده باشید گرانمایه
        🌼🌼🌼
        شعله(مریم.هزارجریبی)
        جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۴:۰۴
        درود جناب استاد ملحق گرامی
        کوتاه و پر محتوا نگاشتید

        مانا باشید به مهر

        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک
         مرضیه حسینی
        جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۷
        درود استاد مهربان. من همیشه با مطالعه افروغ اندیشه های حضرتعالی به تفکر واداشته میشوم. بسیار در این زمینه موفق عمل می کنید. خندانک خندانک
        رامینه خوشنام
        جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۳۸
        درود وعرض ادب استاد گرامی🙋🏻‍♀

        بسیار زیبا بود🍃🌸🌸
        معصومه خدابنده
        شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ۰۰:۵۲
        سلام و ادب
        درود بر شما
        مسيحا الهیاری
        شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ۱۳:۳۸
        متاسفم برای شعر برای.شاعر و کسانی که کالبد شکافی کلمات و ترکیبها یک شعر را نقد تلقی میکنند چون پیش زمینه داده مانا مخصوصا به نظر او اشاره کردم که نوشته احتمالا کسی شعر را نقد نکند یعنی چی این حرف و تشویش اذهان ...بماند.
        برای مثال جناب مانا وقتی برای شعر کوتاه و زیبا و پر مفهومی که تمایلی هم به شعر هایکو دارد از پی نوشت گرفته تا نام شعر این همه مطلب کنار هم سوار میکند در حالیکه کلی شعر در سایت هست که اول راه هستند و باید راهنمایی شوند چه میتواند باشد جز استفاده از بلندی سایه این صفحه برای خود تبلیغی .....آیا پلک بن مایه ادبی و شعری دارد آن هم شعری عارفانه یا ابرو ....این نقد نشد نسخه پیچی با سلیقه شخصی شد واقعا ابرو برای این شعر از پلکهای بهتر میشد ..به جای پرداختن به مفهوم کلی شعر که آمده به هنرمندی تمام کل جریان آفرینش را که منجر به خلقت معشوق شاعر میشود را در یک شعر کوتاه جای داده شاعر و این بی نظیر است .شاعر ازهجران میسوزد آیه ناز میشود .زمین روییدن آغاز میکند با بهار گل و آتش و عناصر دیگر
        چرا با کنکاش بیهوده و فقط برای اینکه بگوییم ما جور دیگر میبینیم یا دانش ادبی فراوان داریم یک شعر را مو به مو سلاخی میکنیم ..واقع اگر قرار بود ما تا حالا کاری کنیم یا کسی شویم شده بودیم ...خواننده بوی غایب حاضر را استشمام کند فرمودند و هیچزی برادر من داستان لیل مجنون نیست یا سریالی که نویسنده ذره ذره باید چراغ سبز بده نشانه گذاری مفهومی وووو تا خواننده بداند منظور شاعر چیست شاعر مینویسد و شاید فردا هزار نفر هر کدام با فهم خود معنی کنند شعر را .
        اگر قرار بود شعر منظور برساند میشد رمان و غیره گاه چنان شعرهای کوتاهی حتی از فروغ و شاملو میخوانم صد بار فکر میکنم آخرش میبینم آنقدر صریح بوده جریان که ندیدم .اصلا قرار نیست اشکالات اثر را از دید شخصی بیان کنیم یا نقد بلد هستیم و علمی و عمومی نقد مینویسیم یا هیچ ..به نظرم شما این شعر را بر دارین با کسب اجازه شاعر برا خودتان طور دیگر بنویسی. هیچ جای این شعر شاعر دنبال قافیه سازی نبوده آن هم در شعر نیمایی مطلق کوتاه یعنی چی جمع کردن کلمات برای قافیه جایز نیست .من واقع متاسفم اگر آن شعر میداند اینگونه کند وای بر من نادان .......شرمنده استاد فکری خواستم از عظمت صفحه ات بی بهره نشم حلال کن




        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۹ ۰۹:۲۰
        من دلم خوش بود که تو منو میشناسی
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3