چهارشنبه ۷ آذر
|
دفاتر شعر محمد شریف صادقی
آخرین اشعار ناب محمد شریف صادقی
|
مشکل شود که شرح دهم شوقِ تیرِ مست
کز یک تفنگ تا دلِ عشّاق پر گرفت...
(بیتی از یک غزل)
|
|
نقدها و نظرات
|
درود. ممنون از لطف شما. تبدیل یک تراژدی بود به حماسهای غنایی... و البته اگر چه در غزلی که سرودهام منظور خاصی دارد اما میتواند در معنی وسیعتر ناظر به هر تیر ظلمی در سینه مظلومی باشد... | |
|
درود بر آقای عزیزیان. نقد به جا و بسیار آمپزندهای بود. اما دو نکته هست که باید عرض کنم؛ راستش منظور از تفنگ در این شعر خود تفنگ است و اینجا تفنگ استعاری نیست و شعر اگر چه ظاهرا غناییست اما مضمونش سیاسی-اجتماعیست (البته ایراد از من است که ابیات دیگر غزل را نیاوردم) و حالا انتقاد شما را میتوانیم اینگونه باز گو کنیم که به جای تفنگ از واژهای استفاده کنیم که استعاره از تفنگ باشد. ممکن است چنین تغییری شعر را بهتر کند (۲) در باب حذف «را» مفعولی. من شاید مطلبی در این باره به عنوان وبلاگ بنویسم... مدت مدیدیست که درباره کاربرد «را» مفعولی در شعر تحقیق میکنم چون کلیت قضیه برایم مشکوک است؛ وجوب وجود «را» مفعولی عمدتا برای واژه های معرفه مطرح است و معمولا اسامی جنس و نکره را اگر بدون را مفعولی هم بیاوریم مشکلی ندارد (مقایسه کنید: کتابی خواندم(نکره)، کتاب خواندم(جنس) و آن کتاب را خواندم (معرفه) که اگر کسی بگوید «آن کتاب خواندم» ما بلافاصله مشکلی در جمله حس میکنیم لااقل در زبان معیار عادی). حالا سوال این است که آیا همواره آوردن «را» مفعولی برایم اسامی معرفه خوش مینشیند؟ مثلا: جانم بسوختی و به دل دوست دارمت (حافظ) که از مشهورترین و زیباترین اشعار حافظ است. حافظ میتوانست بگوید «جان را بسوختی و به دل دوست دارمت» چون «جانم» واضحا معرفه است(اینگونه اشکال وزنی هم ندارد و را مفعولی هم سر جایش است و بعید است حافظ آن هم در این غزل تکنیکی این مسئله را در نظر نداشته باشد) ولی طبق تجربه من همه «جانم بسوختی» را موثرتر و احساسی تر و زیباتر مییابند. حالا قضیه به نظرم به کانتکست شعر و فعل برمیگردد. دقت کنید بحثم صرفا روی لازم و متعدی بودن فعلها نیست بلکه اساسا انگار یکسری افعال کمتر فقدان را مفعولی را القا میکنند (مثل سوختن یا سوزاندن یا شکستن). وگرنه شرح دهم با تو داستان فراق (حافظ) سعدیا گر همه شب شرح غمش خواهی گفت (سعدی) دل من شرح غم یار مکن گو نکنم (ملک الشعرای بهار) حالا به نظرم سوال این است که خواننده آیا فقدان «را» در این بیت بنده حس میکند یانه. اگر اینگونه باشد من بهتر است «را» مفعولی را اضافه کنم. حتما دربارهاش فکر خواهم کرد. باز هم ممنون بابت تیزبینی آقای عزیزیان👌👌👌🙏🙏🙏 | |
|
ویرایش جناب عزیزیان بسیار زیباست از کامنت پرمحتواتون بهره بردیم درود بر دو بزرگوار | |
|
درود مجدد بله بنده صرفا در مورد ۱ بیت نظر دادم و اطلاع از مضمون کل شعر نداشتم .
حذف را ی مفعولی در هر صورتی از نظر بنده ضعف تالیف است ( توجه بفرمایید که بنده خودم نیز به کرار " را" ی مفعولی را در شعر حذف کردهام) منتها نباید آنرا توجیه کرد مثلا در همان مصرع حافظ اگر من به شما بگویم که حذف رای مفعولی ۲ مفهوم جدا بوجود میآورد چه ۱. ای جان من" اشاره به معشوق" ، تو سوختی و من عاشقانه دوست دارمت ۲ . جان من سوخت ولی هنوز دوست دارمت در اشعار تمام شاعران ما ضعف تالیف قابل ردیابیست و وجود خطا در شعر یک شاعر برجسته نمیتوان مبنای بدعت یا تغییر قوانین قرار بگیرد حذف رای مفعولی در آثار تمام شاعران قابل ردیابیست منتها ضعف تالیف است
| |
|
درود ممنون از نظر روشنگر شما🙏🙏🙏 | |
|
درود ممنون از لطف شما عزیز🙏❤️🙏 | |
|
درود بر همشهری بزرگوار. لطف داری عزیز👌❤️🙏 | |
|
درود. ممنون از شما آقای مهدیپور بزرگوار | |
|
درود. ممنون آقای دزفولی عزیز | |
|
درود فراوان بر دوست عزیز آقای کریمی | |
|
درود😁 شاید به را نیاز داشته باشد...شاید هم نه😁😁😁 من خیلی کله شق هستم آقای سرمازه🤣🤣 درود ممنون بابت نظر زیبایتان ای کاش... | |
|
درود. ممنون لطف دارید خانم خدا بنده🙏🙏🙏🙏 | |
|
سلام بر آقای بهگزین که برخلاف بنده (که «حرّاف السلطنه» هستم) ، کم میگوید و گزیده میگوید. راستش به قول جلال الدین هر کسی از ظن خود شد یارِ من...و هرکس برداشت خودش رو کرده که کاملا قابل درکه و اتفاقاااا خیلی هم خوبه (من خودم به حس شاعرانه زمان سرایش این بیت دسترسی ندارم و شاید هر لحظه دنیای جدیدی برام خلق کنه). راستش اینکه غزل کاملا آماده نیست یک بحثه و اینکه همه ابیاتش قابل انتشار نیست یک بحث دیگه. من برای مدیریت سایت شعر ناب احترام زیادی قائلم که این پلتفرم رو در اختیار ما قرار دادن و ما باید تابع قوانین و سیاستهای سایت باشیم. بنابراین من هم نمیتوانم تمام ابیات بعضی غزلها رو منتشر کنم. من حتی وبلاگ طنزی نوشته بودم که کاملا مودبانه بود اما اشاره غیر مستقیمی داشت به یک مسئله رکیک (در لفافه). من هم گفتم اگر منتشر کنم صدای کلی آدم در میاید و ممکن است منتشر نشود و به جای نقد ادبی و اصول شاعری باید بر سر مسائل بیهوده بحث کنیم!🤦🤦🤦 ضمنا من ممکنه مصراع دوم را ویرایش کنم و تغییر ایجاد کنم...اما در باب مصراع اول، کلهشق تر از این حرف ها هستم🤣 وبلاگی هم نوشتهام در باب بحثی که با آقای عزیزیان داشتم که با توجه له عدم انتشار احتمالا در روز شنبه منتشر خواهد شد. خوشحال میشوم اگر نظر خودتان را در آن بحث هم بگویید. | |
|
البته وبلاگی که گفتم انگار الان منتشر شده | |
|
درود. بر آقای حاجی پوری. مدت کوتاهی نبودید دلتنگ شده بودم🙏🙏🙏 | |
|
درود. ممنون بابت محبت مداوم شما🙏👌🙏🙏 | |
|
درود. ممنون از لطف فراوان شما👌🙏 | |
|
درود. ممنون از لطف شما👌🙏🙏🙏 | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
سلام و درود
بیت خوبی است
در بحر مضارع مثمّن اخرب مکفوف محذوف
هم غنایی است و هم حماسی.
و هم شِکوائیه ای مضمر بر اوضاع کنونیِ جهان
بویژه فلسطین و سوریه و یمن و لبنان.
سلامت باشید.
قلم تان نویسا