سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 2 مهر 1403
    20 ربيع الأول 1446
      Monday 23 Sep 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        دوشنبه ۲ مهر

        انفجارِ امّید...

        شعری از

        محمد شریف صادقی

        از دفتر باد‌های ناگهان (منتشر نشده) نوع شعر تک بیتی

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ۲۳:۴۴ شماره ثبت ۱۳۱۶۹۳
          بازدید : ۴۵۳   |    نظرات : ۵۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        تو آن مِهبانگِ* امّیدی، که بِشْکُفت از دلِ پوچی!
        مگر گمگشته زآن یابد گذر زین منزلِ پوچی...
        (مطلع یک غزل)
        [حاشیه]
        *مهبانگ: تولد هستی از نیستی، معادل انفجار بزرگ (Big Bang)؛ مهبانگ امید به سان امیدی‌ست ناگهان، رستاخیز‌وار از دل هیچ...چنانچه یکبار در قصیده‌ای گفته بودم:
        بزن مهبانگِ امّید از دلِ هیچ
        که من بر هیچ و پوچ امّید دارم!
        ضمنا یک سوال: به نظر شما «...بشکفت از دل پوچی» بهتر است یا «...سر زد از دل پوچی»؟
        ۱۲
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۵۲

        سلام و درود

        تک بیت زیبایی است در بحر هزج مثمن خندانک خندانک خندانک


        در مورد پرسش تان در پی نوشت شعرتان :



        تو آن مِهبانگِ* امّیدی ، ( شکُفتی ) از دلِ پوچی!

        مگر ( گم‌گشتگی) یابد گذر زین منزلِ ( کوچی) ..



        که این‌طوری در صورت تک بیتی بودن ؛ هم معنا و‌ مفهوم سازی گسترش پیدا می‌کند و هم تک بیتی ( ذوقافیتین) می شود .


        البته نظر شخصی ام بود ولی چون پرسیدید ؛ نوشتم .



        اما نظریه‌ی فضاییِ هابل یا همان به قول ِ شما ( مه‌بانگ)
        یا ( بینگ‌بنگ) که این نظریه یک مدلِ کیهان‌شناسی ست
        و تاکنون از دیدگاهِ آزمایشات و رصدهای نجومی ، توانسته
        است بیش‌ترین تائیدات را از سوی جامعه علمی بین المللی
        به دست آورد.


        کیهان شناسان با اصطلاحِ بیگ بنگ به شرح و تفسیر این ایده
        می پردازند که جهان از یک حالتِ نخستین بی نهایت گرم
        تشکیل شده و تمام کائنات در یک هسته اتم یاحتی کوچک‌تر
        از آن جای داشت و در یک لحظه این فضا و زمان آغاز می شود
        یعنی با یک بیگ بنگ که حاصل گرانش شدید ناشی از فشردگی
        بوده، شروع شد.

        به طور کلی امروزه چنین پذیرفته می شود که مقولاتی مثل فضا ، زمان ، ماده ، انرژی و قوانین طبیعت جملگی با بیگ بنگ پا به عرصه‌ی وجود گذاشته اند.

        شاهد و دلیل وجود بیگ بنگ ، قانون مشاهده شده‌ی هابل است. فردی دانش‌پژوه به نام  ادوین هابل (Edwin Hubble) در سال 1929 میلادی ، از طریق مشاهدات خود و بررسی روی انتقال به سرخ 24 کهکشان و مقایسهٔ آن‌ها با یکدیگر به این نتیجه رسید که کهکشان‌های دورتر با سرعت بیش‌تری در حالِ دور شدن هستند،
        همان‌طوری که معادلات اینشتین هم پیش‌بینی کرده بودند.

        دانشمندان به این فکر افتادند که اگر جهان در حالِ انبساط باشد ؛پس احتمالاً آغازی را داراست . اگر این کهکشان ها در گذشته های دور، به زمین خیلی نزدیک تر بودند. اگر حرکت کهکشان ها در زمان گذشته را در ذهن خود مسیریابی کنیم ، نه تنها به زمانی می رسیم که جهان آغاز شده، بلکه به این مفهوم می رسیم که کلیه کهکشان ها باید از یک حجم کوچکی شروع به حرکت کرده باشند.


        دانشمندان علم نجوم و اخترشناسی می‌گویند جهان به سرعت در حال انبساط است و ۹۴ درصد کهکشان‌های جهان هرگز برای انسان‌ها قابل دسترس و رویت نیستند و انسان می‌تواند حداکثر فقط ۶ درصد کیهان را با تجهیزات نجومی و تلسکوپ های پیشرفته و ماهواره های شناور در فضا شناسایی کند.

        محققان تصریح می‌دارند که امروزه ، بیش‌تر کهکشان‌های عوالمِ موجود ، سریع‌تر از سرعتِ نور ، در حال ِ دور شدن هستند.

        شعاعِ ( جهانِ قابلِ مشاهده )  ۴۶.۱ میلیارد سالِ نوری است و این حد فاصله‌ای است که نور اجرامِ کیهانی می‌توانند خود را به ما برسانند.

        به گفتۀ اخترشناسان کهکشان‌هایی که بیش از ۱۸ میلیارد سالِ نوری با زمین فاصله دارند، برای همیشه غیرقابل دسترس هستند، در واقع انبساط کیهان طوری کهکشان‌ها را از یکدیگر دور می‌کند که حتی اگر با سرعت نور به سمتشان سفر کنیم، هرگز به آنها نخواهیم رسید. زیرا فراتر از فواصل ۱۴.۵ میلیارد سال نوری، “انبساط کیهان” کهکشان‌ها را سریع‌تر از آنچه نور می‌تواند حرکت کند، از یکدیگر دور می‌کند.

        ما فقط نور ِ کهکشان‌هایی را می‌بینیم که در هستی قابل مشاهدۀ چشم و دوربین های ما قرار دارند ؛ نه خودِ آن‌ها را و از زمانِ بیگ بنگ تاکنون فرصت داشته‌اند خود را نمایان سازند ؛ وَرایِ (جهانِ قابلِ مشاهده) کهکشان‌هایی وجود دارند که با سرعت نور در حال دور شدن هستند و نور آنها هرگز به ما نخواهد رسید. این نکته نیز حائز اهمیت است که هر شی در جهان قابل مشاهده” هم لزوماً قابل دسترس و شناسایی نیست.

        طبق تخمین‌ها (جهان قابل مشاهده) دارای حدود ۲ تریلیون کهکشان است.

        تلسکوپ فضایی هابل در زمان بررسی تصویر فراژرف که تنها ۰.۰۰۰۰۰۳% از آسمان را نشان می‌داد فقط توانست ده درصد از کل کهکشان‌های موجود در آن عکس یعنی حدود ۵۵۰۰ کهکشان را شناسایی کند و ۹۰ درصد کهکشان‌های باقی مانده یا خیلی کم رنگ یا خیلی پررنگ یا خیلی مبهم هستند و هابل نمی‌تواند اطلاعاتی را از آنها به دست آورد.

        این نکته نیز باید ذکر شود که وقتی جهان با شوک ِ ناشی از بینگ بنگ در حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش ، تشکیل و شروع به انبساط کرد ؛ فضا زمان با سرعتی بیش‌تر از نور گسترش یافت و این فرصت را داشت تا شعاع جهان قابل مشاهده به ۴۶.۱ میلیارد سال نوری برسد. این موضوع ناقض گفته ی انیشتین نیست که هیچ چیز نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند ؛ زیرا این فضای خالی است که انبساط می یابد و تنها برای اجرام مادی است که سد سرعت نور نمی‌تواند شکسته شود.



        - شما چون تیک نقدتان خاموش بود من بیش ننوشتم .
        ولی برای گسترشِ کمی و کیفیِ فعالیت تان در رشته تحصیلی مورد علاقه خودتان یعنی فیزیک و همچنین در رشته‌ی ادبیات و شعر ، می توانید در این سه جا که می نویسم ؛ عضو شوید و ثبت نام کنید حتماً :

        ۱ - پارک علم و فناوری تهران و محل استان خودتان .

        ۲- بنیاد نخبگان تهران ،
        اقدام از طریق معاونت فرهنگی - دانشجوییِ دانشگاه‌تان .

        ۳- سازمان بسیج هنرمندان استان محل زندگی یا تحصیل تان .



        سلامت و دلشاد باشید .

        خندانک خندانک خندانک

        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۲۹
        درود ممنون از توضیحاتی که فرستادید. راستش من خودم تخصصم فیزیک است و خیلی اصطلاحات خودمان را دوست دارم در شعر استفاده کنم اما می‌ترسم شعر دشوار و نامفهوم شود. یادم می‌آید غزلی گفته بودم به این مطلع:
        چو گرانش است چشمت! کِشَدَم به چشمهٔ جان!
        به مدارِ آفتابت، تو زمینِ دل بگردان!
        متاسفانه بیت دوم این غزل فاجعه است ولی برای طنز آن را نقل می‌کنم:
        نکن عیب از مسیرم؛ که به مختصات عشقت
        نه که حلّ دیگری هست، به معادلاتِ میدان!
        معادلات میدان مثلا در نسبت عام یا الکترومغناطیس یا نظریه میدان های کوانتومی ، معادلاتی هستند که با حل آن‌ها تحول سیستم مشخص می‌شود و مثلا مسیر حرکت جسم مشخص می‌گردد. حالا می‌گوید در مختصات عشق تو فقط یک حل به معادلات میدان هست و این همان مسیری است که من به دور تو طی می کنم (اشاره به یگانگی جواب معادله مسیر🤣🤣). خلاصه خودم هم گاهی خنده ام میگیرد
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۱۶
        درود مجدد خدمت خانم کوهواره من متوجه پیشنهاد شما برای اصلاح شعر نبودم (شاید هم کامنتتان را ادیت کردید). ممنون از توجه و پیشنهاد شما. راستش را بخواهید بخشی از غزل سروده شده و ردیفش «پوچی» است. در مصراع دوم بیت مطلع این غزل «...گمگشته زان...» ، ضمیر آن در «زآن» به «مهبانگ امید» برمیگردد که با سر زدن و شکفتن و درخشش خود راه گذار «گمگشته» از «این» منزلِ پوچی (که اتفاقا شاعر قصد توصیفش را دارد) را نشان دهد. در یک شعر «زان» و «زین» فقط تقابل میان «مهبانگ» و «پوچی» نیستند بلکه وظایفی موسیقیایی را هم به عهده دارند.
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۳۳

        درست می فرمایید .
        پوچی درست است .

        محمد اکرمی (خسرو)
        محمد اکرمی (خسرو)
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۰۰
        درود بانو
        ممنون از توضیحات خوب و آموزندتون
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۵۲

        سلام سپاس گیتانواز سایت خندانک خندانک خندانک

        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۴۱
        درود بزرگوار
        تک بیت زیبایی است
        جسارتا:
        1- آیا از سروده های خودتان است؟
        2- زبان شعر کهنه و متناسب با سن شاعر 80 ساله نیست ؟
        3- برای پاسخ به سوال شما بقیه ابیات را باید دید و سنجید
        4- استدعا دارم کلا از حواشی پرهیز نمایید چون تجربه ثایت کرده آخر و عاقبت ندارد . شما میتوانید از واژه پی نوشت(پ.ن.) استفاده نمایید
        با عرض پوزش
        خرم و تندرست باشید خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۰۸
        درود. ممنون از نظر شما عزیز🙏🙏🙏🙏
        راستش نمی‌دانم سوال اولتان شوخی‌ست یا جدی. بله شعر از خود بنده است و اگر شک دارید می‌توانید به دنبالش بگردید.
        زبان شعر کهنه نیست حتی یک کلمه کهنه و منسوخ در این شعر وجود ندارد تازه جدید هم وجود دارد. مضمون هم قدیمی نیست (کلمه «مهبانگ» چند دهه است که ساخته شده و اصلا تا همین قرن اخیر وجود خارجی نداشته است).
        اگر منظور شما استفاده از مخفف های «زان» و «زین» (مخفف از آن و از این) است، اینها هیچ ارتباطی به کهنه یا نو بودن زبان ندارند چون اساسا اینها ارتباطی به زبان رسمی ندارند و مخصوص شعرند (شما در کل بوستان سعدی و مقامات و نثرهای قدیمی این موارد را نمی‌یابید! چون اساسا زان و زین و کز و... صرفا مختص شعر هستند و شعرای فارسی برای ایجاد انعطاف موسیقیایی آن ها را وارد شعر کرده اند و هیچ ربطی به کهنه بودن زبان ندارند.
        زبان کهنه، زبان اشعارامثال اخوان ثالث و شاملو است (من هم گاهی استفاده می کنم) وگرنه این واژگان که من استفاده کردم (به استثنای مهبانگ) همگی در اشعار منزوی و سیمین بهبهانی و دیگر غزلسرایان نو هست. نیاوردن «زین» و «زان» در شعر افتخاری نیست، چه بسا جز فروغ فرخزاد من هیچ قله‌ای در شعر معاصر را نمی‌شناسم که از آوردن این مخففات اجتناب کرده باشد.
        درباره اینکه گفتید برای پاسخ به سوال باید بقیه ابیات را دید، تا حدی موافقم و شاید در سیاق کل شعر بهتر نمود پیدا کند.
        مورد آخر هم فکر می‌کنم شوخی بود😁😁😁 یه شعری بود که میگفت «علیکم بالمتون لا بالحواشی». راستش نوشتن حاشیه برای درک بهتر شعر است و شعرا هم گاهی بر شعر حاشیه استفاده می‌کنند که همان پی نوشت است که اشاره فرمودید.
        ضمنا آنچه برخی حاشیه می‌پندارند برای من اصل است و آنچه برخی اصل می‌پندارند برای من فرع و حاشیه است.
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۲۷

        سلام و احترام استاد استکی پدر گرانقدرمان خندانک

        استاد بزرگوار آخر چرا اینطوری فکر می کنید؟

        ببخشید لطفاً که من اینو می نویسم ولی سال‌ها پیش که به سایت شعرناب برای اولین بار آمدم همین طوری باهام برخورد شد . چرا باید فی المَثَل به یک تازه‌وارد در یک جمعِ شریف به جای خوش‌آمدگویی و استقبال همش شک کرد ؟! وجداناً خودتان واقفید که من ِ نوعی کینه ای نیستم و از حواشی هم بیزارم اصلاً خوشم نمیاد وقتش را هم ندارم ؛ ولی از کامنتِ امروزتان به شعر آقای صادقی ارجمند ، ناخودآگاه یادِ اون روزها افتادم تا جایی رنجیدم و دور از حضورِ این جمعِ عزیز باهام بدرفتاری شد که خودِ مدیر سایت استادسیّداحمدی زاده عزیز بنده خدا با نوشتن و توضیح و رَفعِ ابهامات ، اذهانِ مختلف الافکار را بالاخره قانع نمودند که والله بالله چنین نیست و فقط ذهنیت پَردازیِ نادرستی است از یک تازه وارد در این جمع .

        از ایشان همواره سپاس‌گزارم که همیشه حمایت‌کننده قلم ها و افکار در خانواده بزرگ و بین المللی سایت شعرناب هستند به صبر و زیبااندیشی و مَرامِ بزرگوارانه شان !



        امیدوارم سلامت و دلشاد باشید.
        درپناه امن حق خندانک خندانک خندانک

        عباسعلی استکی(چشمه)
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۲۳:۵۳
        درود استاد بانو حسین زاده گرامی
        تشکر از توجه شما
        استاد بانو متاسفانه مواردی که فرمودید را بیاد نمی آورم
        با این وجود اگر موجب نگرانی شما شده ام عذر تقصیر میخواهم
        لطفا بدل نگیرید خندانک خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        عباسعلی استکی(چشمه)
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۰۸
        درودی دوباره جناب صادقی عزیز
        چند سوال کردیم و یک نصیحت
        1-مرقوم فرموده اید"(مطلع یک غزل)"
        نام غزل را مینوشتید بهتر نبود؟
        چرا همه دلسروده را ارایه نمیکنید؟
        آیا ما را قابل نمیدانید؟ علت دیگری دارد؟
        بار اولتان نیست
        2- از ادیب و شاعر توانایی مثل شما انتظار سروده به زبان روز داریم
        3-شکر خدا با مورد سوم که موافق بودید
        4- نصیحت کردیم مرد جوان
        منظور بدی از طرح این سوال ها نداشتم
        تنها نظرم را گفتم
        خرم و تندرست باشید خندانک خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۲۰


        سپاس استاد استکی مهربان خندانک
        من اصلاً باورم نمی شود که هفت سالِ تمام از آمدنم به سایت شعرناب یا به قول دوستان دانشگاه ناب می گذرد
        و انگار همین دیروز بود خندانک یادش بخیرررر خندانک

        همیشه می آموزم از محضر شریف همگی شما گرانقدرانِ کوچک‌نواز الهی که زنده باشید و سایه لطف تان بر سرمان همواره مستدام خندانک

        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۴۳
        درود مجدد خدمت آقای استکی عزیز. راستش من از سخنان شما ناراحت نشدم ولی فکر کنم خانم کوهواره یک مقدار حساس شدند.
        درباره سوالاتتان؛ من نام غزل را گذاشته‌ام (انفجار امید...یا مهبانگ امید). اینکه چرا همه غزل را نفرستادم چند دلیل دارد: (۱) هنوز تمام ابیات آن کامل نیست و من این بیت را هم فرستادم و از عزیزان درباره یک واژه خاص در بیت مطلع نظرخواهی کردم و عزیزان هم نظر دادند. (۲) فهمیدم ممکن است عده‌ای به تک بیت متمایل باشند و وقت خواندن یک غزل چند بیتی را نداشته باشند خواستم با آن مخاطبان هم ازتباط برقرار کنم.
        زبان روز را هم توضیح دادم و لزومی به توضیح مجدد نیست.
        من هم نگفتم منظور بدی داشتید و من هم لحن بدی نداشتم و برداشت بدی هم نکردم.
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۵۵

        سلام جورِ استاد بِه زِ مِهرِ پدر
        کشیدن دارد
        نه نگران نباشید فقط تعریف خاطرات بود.



        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۱۸
        درودارجمند
        فلسفی اخلاقی پندانه ی رندانه ای بود
        باتوجه به بار سنگین گمگشته بگمانم شکفت بجا استفاده شده
        موفق باشید
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۷:۲۱
        درود ممنون از نظر خوب شما👌👌👌👌
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۵۶
        درود جناب شریف صادقی گرامی
        قلمتان نویسا
        بنده نیز با بشکفت موافق‌ترم
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۲۷
        سلام آقای عزیزیان بزرگوار. ممنون از نظر شما🙏🙏🙏 البته بین دوستان اختلاف بسیار هست که کدوم بهتره😁 ولی من همه نظرات رو در در نظر خواهم داشت
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۲۳:۳۰
        درود بر جناب صادقی تیزهوش خندانک
        عمیق و زیباست خندانک خندانک
        ان‌شاءالله که همیشه در همه عرصه‌ها موفق باشی... خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۲۳:۵۸
        درود ممنون شاهزاده خانوم گرامی🙏🙏🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        ساسان نجفی(سراب)
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۳۹
        درود بر جناب صادقی عزیز..
        زیبااااااست..
        خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۳۱
        ممنون از لطف شما👌👌👌
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۰۷
        درود بر شما جناب استاد صادقی گرامی خندانک

        عالی ست

        به نظر می رسد سر زد در خوانش روانتر ست


        زنده باشید به مهر

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۳۳
        درود ممنون که نظر دادید در این باره. راستش «سر زد» از نظر موسیقی صوتی بهتر است و حتی متناسب تر است از نظر معنوی. اما در بشکفت نوعی آشنایی زدایی هست. حالا من مانده ام و سبک سنگین کردن. در جلوه‌های هنری تصویر شده از مهبانگ (که با واقعیت این رویداد خیلی متفاوت است🤣) گاهی به شکل انفجاری تصویر میشود که شبیه به شکفتن جهانی جدید است و گاهی تبدیل غنچه به گل را تداعی می‌کند.
        ارسال پاسخ
        آرمان طاهری
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۰۷
        درود جناب صادقی عزیز زیبا سروده اید🙏🌱🤍
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۳۴
        درود ممنون برادر عزیز👌👌
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۲۰
        درود بر جناب صادقی با صداقت
        زیباست
        خندانک خندانک
        خندانک
        در مورد سوال
        برای تداعی نور سر زدن خوب است
        و برای تداعی گل بشکفتن خوب است
        نظرم شخصی است خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۳۵
        ممنون. اتفاقا نظرتان کاملا درست و متین است لیکن من دغدغه کوچکی داشتم که در کامنت آقای مهدی پور بیان کردم.
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۲۵
        نه هستیم و نه نیستیم
        هستیم در نیستی
        و
        نیستیم در هستی
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۳۵
        🙏🙏🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        عباس (یزدان) عظیمی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۲۸
        درود بر شما
        به نظر من خیزد از دل پوچی هم بد نیست
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۳۸
        درود بسیار ممنون بابت توجه شما. اتفاقا خیزد از نظر صوتی درست مثل سر زد مناسب است. منتها تعبیر برخاستن برای این پدیده اگر چه زیباست اما در «سر زد» هم معنای برخاستن و طلوع کردن هست (خورشید سر زد) هم معنای سبز شدن و شکفتن. از این جهت من سر زد را ترجیح دادم اما در بشکفت نوعی آشنایی زدایی مستقیم هست. حالا باید سبک سنگین کنم که کدام بهتر است.
        ارسال پاسخ
        فرامرز عبداله پور
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۰۶
        درود
        زیبا و دلنشین و پر معنا
        سروده اید
        ⚘🌺❤
        رقص قلمتان ابدی
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۳۵
        🙏🙏🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۰۳
        بداهه ای تقدیم شعر زیبای شما
        شاعرو استاد دانا
        سرودی
        تک بیت ناب
        روشن کردی
        دل و عقل را چون آفتاب
        بشکفت از دل پوچی
        شب را با مهتاب
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۵۸
        ممنون از لطف شما🙏🙏
        ارسال پاسخ
        حسام رجبی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۱۱
        درد...بسیار پر معنی و شگرف...
        درمورد سوال، جسارتا بشکفت بهتره، چون یجوری بیشتر ب مفهوم مهبانگ میاد...
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۵۹
        درود. اتفاقا یک استدلال همین است👌👌👌 ولی ببینم چه می‌شود
        ارسال پاسخ
        یاسر کریمی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۴۱
        درودها بر شما جناب صادقی عزیز خندانک
        شعر زیبایی سرودید خندانک
        من فکر کنم شکفتن از هیچ نیست خندانک
        ولی شاعر در تخیل خود زیاد هم در بند عقل نیست
        و شکفتن شاعرانه تر است
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۵۲
        درود. و ممنون از نظر لطف شما👌 نظر زیبای شما را در نظر میگیرم❤️👌👌👌
        ارسال پاسخ
        مریم عادلی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۳۳
        باسلام ودرود شاعر گرانقدر
        بسیار بیت زیبایی بود
        بشکفت از دل پوچی زیباترش کرده
        و وزین تر
        خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۴۹
        درود. ممنون از لطف شما خانم عادلی عزیز👌👌👌
        ارسال پاسخ
        مریم عادلی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۳۴
        باسلام ودرود شاعر گرانقدر
        بسیار بیت زیبایی بود
        بشکفت از دل پوچی زیباترش کرده
        و وزین تر
        سیده نسترن طالب زاده
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۱۰
        درودتان
        عالمانه و ژرف و زیبا
        خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۲۰:۲۶
        🙏🙏🙏🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۲۳:۴۹
        درود جناب برادر گل وژم استاد صادقی با نظر استاد بانو کوهواره موافقم خیلیعالی بود
        زیبا و وزین
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ۲۳:۵۷
        درود. ممنون عزیز جان.🙏🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۵۳

        سلام و تشکر خندانک خندانک خندانک

        فرشید به گزین
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۰۴:۱۶
        عجب پس فیزیک خواندید
        دیدم از نظریه گالوا صحبت میکنید
        خندانک
        اساتید فیزیک برای اینکه دانشجو متوجه بشه که فیزیک فقط فرمولهای ریاضی دبیرستانی نیست حربه‌های مختلفی دارند
        ترم اول کارشناسی درس فیزیک عمومی ۱ با کتاب مستطاب
        هالیدی رو با دکتر منصوری که اگه اشتباه نکنم اختر فیزیک خوانده بود و مدیر مجله نجوم هم بود ، داشتم
        میانترم دومش فقط یک سوال بود:
        اگر جمعیت چین روی خط استوا به سمت غرب شروع به دویدن کنند ، میزان تغییر اندازه حرکت زاویه‌ای کره زمین‌رو محاسبه کنید

        همین و هیچ‌ عددی هم در صو ت سواال نبود . مثلا باید وزن
        متوسط هر چینی یا جمعیت چین رو خودمون تخمین میزدیم
        فکر کن هنوز ۱ میلیارد نشده بود
        عهد ژوراسیکو انورا خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۳۶
        درود بر شما. راستش بله. منظورتان دکتر رضا منصوری استاد دانشگاه شریف است؟ اتفاقا تا همین چند مدت قبل «شریف» بودم و دفاع کردم. هر وقت هم میپرسن «شریف! دانشگاه شریف چطوره؟» منم با تحریف یک بیت از فردوسی میگم «شریف در شریف زار و خار است و سست!!»😁🤣. من هیچ چیزی را به اندازه فیزیک دوست ندارم (حتی ادبیات را) و همین علایقم فعلا کار دستم داده.
        درباره سوال امتحانتونم قضیه جالبه. واقعیتش اینه که گاهی فیزیکدان‌ها واقعا از این کارها می‌کنن (داستان «گاو کروی» در این زمینه مشهوره). الان کار بجایی رسیده که ملت با الهام از ترمودینامیک و مکانیک آماری اقتصاد هم تحلیل میکنندکه البته از وادی استاندارد فیزیک خارجه🤣
        ارسال پاسخ
        فرشید به گزین
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۳۱
        بله دکتر رضا منصوری
        فرشید به گزین
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۳۴
        حتما بازنشسته شده چون این قضایا مربوط به سالهای پایانی دهه ۶۰ هست نزدیک به ترم موشکباران و پایان‌جنگ
        شاید شنیده باشین که سال ۶۷ یک ترم از کلاسهای شریف در هتل هیلتون (استقلال) ؟ برگزار شد خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۳۲
        درود مجدد. نه والا در این زمینه چیزی نشنیدم. فکر میکنم الان دکتر منصوری بازنشسته باشن.
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۰۵
        درود جناب صادقی
        بیت زیبا و دلنشینیه
        فکر کنم همین (بشکفت) بهتر از (سر زد) باشه
        پیروز و دلشاد باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۳۲
        درود ممنون از نظر شما
        ارسال پاسخ
        جلیل میاحی
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۱۰
        درود بیکران جناب صادقی عزیز
        بشکفت
        همیشه یک قدرت و یک توان پشت یک شکفتن است
        حال از هیچ که باشد قدرت اعظم است.
        موفق باشید خندانک
        محمد شریف صادقی
        محمد شریف صادقی
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۱۱
        درود ممنون از پیشنهاد شما🙏🙏🙏🙏
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۴۹
        خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2