جمعه ۲ آذر
تغییر جنسیت! شعری از دانیال فریادی
از دفتر نرگس های سوخته نوع شعر سپید
ارسال شده در تاریخ جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۲۰ شماره ثبت ۱۰۴۳۱۴
بازدید : ۴۳۱ | نظرات : ۲۹
|
آخرین اشعار ناب دانیال فریادی
|
پنجره را می بندم
گلدان را اب می دهم
اجاق را خاموش می کنم
صبحانه ی تک نفری من
اماده است!
روزنامه را باز می کنم!
پایین صحفه
نوشته است!
دختری تغییر جنسیت داد!
روزنامه را می بندم
به دختر عمویم زنگ می زنم
مردی با صدای کلفت جواب می دهم!
با تعجب گوشی را می گذارم!
به فکر فرو می روم!
پنجره را باز می کنم
نفسی تازه می کنم
باز از نو
شماره اش را می گیرم!
با تشکر
دانیال فریادی
با نقد خویش راهگشا باشید
|
|
نقدها و نظرات
|
سلام بانوی ممنون از لطف شما پاینده باشید و شاد | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
پنجره را بسته است
یعنی انتظاری از محیط بیرونی ندارد یا حد اقل به احساسات
و در کل تجارب شخصی توجه نمی کند میخواهد زندگی تازه یا دنیای
جدیدی برای خود رقم بزند
و چه خیال انگیز است این شروع
بدون کاربرد آرایه های پر پیچ و خم
شاعر به آفرینش خیال پرداخته است
در قدم دوم شاعر گلدان را آب میدهد
گل و آب هر دو امید بخش و منشا نشاط و سرزند گی هستند
و نشان میدهد که سراینده سرشار از امید به آینده و مطمین از تصمیم خود در پی ایجاد تغییرات زندگی بخش است
اگر تنها همین مطلع را در بررسی کنیم
نشان میدهد که با استفاده خلق جملات خیال انگیز
شاعر در هدفش موفق بوده
بقیه سروده هم به همین زیبایی
از جمله بعنوان آرایه ادبی استفاده نموده
که ارزش آن به مراتب بالا تر از
خلق خیال توسط یک یا دو واژه متوالی است
این بحثی است که مدتها در پی باز کردنش در سایت بوده ام
ولی به دلیل غیبت مخاطبم موفق نشدم
ایشان معتقد بود که شاعر باید در هر خط آرایه ادبی بیاورد
و انگیزه و خیال را در پشت آنها پنهان نماید
ولی کمترین معتقد است که این روش به تنهایی کفایت نمیکند
و گاهی باعث درد سر مخاطب میشود
روشی که هر خط و یا مجموعه ایاز خطوط خیال انگیز باشد
بسیار موثر تر است
و کمترین هم معمولا از همین روش و یا توام نمودن دو روش استفاده میکند
ولی نمیدانم چرا این جناب فریادی یا به دفتر شعر کمترین نمی آید
اگر هک بیاید به تعارفی اکتفا می کند