بیایید
قدری درنگ کنیم
راه دوری در پیش رو نیست
راز کشف اقاقیا باماست
_ساده زیستی اساسِ بهزیستی ست_
( نفسِ اماره ..... هماره
همان همیانِ شرطی شده ذهن است
ومالیخولیای لوامه
تنش عقلِ کورمال ما......)
نقش فساد عمارتها
خودرا ازاین سمِّ غلیظِ ناجوانمردانه سوا کنید .
رود مهیب سیل افکن را
به عینه در بطن خویش نظاره گر باشید ۰
ببخشایید اگر ،
صریح و صاف سخن می گویم
بی ایهام سدِّ سدید ابهام
تمام فاجعه از این زمین بی مساحت کور است
اگر که در پیِ پیمانِ پایدار خویشتنید
مُلهَمه بافِ پندارِ مشروطِ خود مشوید
مواظب پاسبان های سرراه خود باشید
مطمئن شوید ؛
در سکوت راز سرشار دیگری ست
آنگاه ، باعقل مطمئنه همنوا شده اید .
زاویه ، تضمین ضابطه نیست
ترفندِ تسهیلِ بی ارتباط رابطه است
بردارید درّه را از میانجی تان
جویای خویش شوید در اعماق بکارت
اینجا عروج دیگری ، همنوای لحظه لحظه های شماست
راز صعود تمام پیامبران
........
* در قرآن به (چهار گونه ) نفس انسانی اشاره شدهاست. در تعریفی از نفس آمده است؛ نفس آن چیزی است که تعیین موجودیت میکند در ظاهر و باطن و نشانه اش این است که خواسته دارد.
نفس امّاره (روان بَدفَرما): در آیه 53 از سوره یوسف به این نفس اشاره شدهاست. نفس اماره انسان را بسوی کارهای زشت هدایت میکند.
نفس لَوّامه (روان سرزنشگر): در آیه 22 سوره قیامت به این نفس اشاره شدهاست. این نفس انسان را بخاطر اعمال زشتی که مرتکب میشود، سرزنش میکند. از این نفس به وجدان تعبیر شدهاست. بر اثر تکرار کردارهای زشت و گناهان، این نفس کارکرد خود را از دست میدهد.
نفس مُلهَمه (روان الهامگیرنده): در آیه 7 و 8 سوره شمس به این نفس اشاره شدهاست. این نفس، موجب نوعی پیوند میان انسان و عالم غیب است و از عالم غیب به آن الهام میشود.
نفس مُطمَئنّه (روان بیگمان): در آیه ۲۷ سوره فجر، به این نفس اشاره شدهاست. این نفس متصل به خدا است و به واسطه این پیوند، دارای اطمینان است. کسی که این نفس در او بیدار میشود، راه و روش خود را مییابد و به دنبال یقین حرکت میکند.
بلی ،
تمام این تبیین و تفسیرهارا می توانیم با مشاهده ی ذهن ورفتارهای متناقض آن در خود باواکاوی عمیق در خویش بطور ملموس و عینی مشاهده گر باشیم . یعنی این ذهن شرطی شده ی ماست که ناخودآگاه آمرِ تمام افعال خوب وبد وریزو درشت ماست که با کسب خودآگاهی لازم می توانیم خودرا برای همیشه از اسارت ذهن شرطی شده ی خود خلاص نماییم.
آموزنده و زیبا بود