سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        کسی می اید!

        شعری از

        دانیال فریادی

        از دفتر نرگس های سوخته نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۰۱:۲۴ شماره ثبت ۱۰۲۳۵۷
          بازدید : ۴۰۲   |    نظرات : ۳۰

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر دانیال فریادی

        کسی می اید!
         
                          کسی میرود!
                                         کسی میمیرد!
         
        سوسن شال می بافد
         
                           ان هم در تابستان!
         
        داود گل می فروشد
         
                             ان هم در قبرستان!
        ستاره هر شب
                      سر اتوبان
                        پرسه می زند!
        شاید:
        کیف پولش را گم کرده است!
         
        خواربار فروش محله ی ما
        جایزه می دهد!
        هرشب
        قوطی های خالی خاویار را
        اما!
        همیشه
        ماست ش
        بوی ترشی سیب می دهد!
         
        با تشکر
        دانیال فریادی
        لطفا با نقد خویش راهشگا هم باشیم
         
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ۲۳:۰۸
        با سلام جناب فریادی عزیز

        اولا سپید تان حس خوبی بهم داد به لحاظ به تصویر کشیدن

        درد و رنج جامعه، و شاعری که از خود عبور کند و به درد و رنج جامعه بپردازد باید برایش کف جانانه زد.

        راجع به سپیدتان هم عرض کنم که
        ایراد کار شما در شاعری عدم تصویر سازی است البته در این شعر خصوصا.
        یکی از جذابیت های سپید به دلیل نداشتن وزن و قافیه و بحر
        وجود نقطه ی اتصالی است به نام تصویر

        در شعر شما

        تمام مولفه ها فیلدهای کاملا عادی و به‌دور از تصویر مناسب است.
        آمدن و رفتن و مردن
        بافتن شال در تابستان که معمولا کسانی که بافتنی می بافند
        در تابستان می بافند تا زمستان استفاده کنند پس امر خارقی اتفاق نیفتاده است

        فروختن گل در قبرستان و پرسه زدن در اتوبان امورات روزمره ای است که شاهد آن هستیم و برای مخاطب جذبه ای ندارد

        همچنین بحث فروشنده و ماست و ترشی سیب

        چندین مورد شعر های شما را هم در پایگاه نقد خوانده ام و
        نقد دوستان هم شبیه نظر من بود

        ذهنتان را به ناممکن ها سوق دهید شما استعداد این امر را دارید. چنان کلمات را درهم بپیچید که مخاطب میخکوب شود نه اینکه منفعل ‌.
        موسیقی درون، تصاویر بکر، آزادی شاعر در سرایش،معماری مدرن، موسیقی ، قرینه سازی، ایجاز ، صدا و رنگ از عناصر تشکیل دهنده ی شعر سپید هستند.
        امیدوارم در شعر بعدی شما شاهد این تحول باشم و این مولفه ها نمود پیدا کنند.


        ایام عزت مستدام

        سید هادی محمدی

        خندانک
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ۲۳:۴۵
        درود و عرض ادب و احترام خدمت استاد والااندیش و گرانقدرم خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۰:۳۳
        درود بر شما جناب محمدی ارجمند خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۱:۵۶
        سلام و تشکر از دوست عزیر اقای محمدی محترم
        و تشکر از نقد شما
        شما شیوه موسیقی سازی در این شعر سپید نمی بینید
        کسی می اید/کسی میرود/کسی میمیرد/
        وهمین تکرار لفط کسی در اغاز هر سه سطر یکی ار شیوه های موسفی ساز در شعر است که نمونه های بسیار خوبی در شعر سپهری و فروغ وشاملو و....دارد شیوه ای که دکتر شمیسا ان را قایم مقام ردیف می نامند و معتقد است که به لحاظ موسیقایی کار ردیف را منتها در ابتدای سطر انحام می ده
        د.ودر ادامه می گویم
        سوسن شال می با فد/ان هم در تابستان/داود گل می فروشد/ان هم در قبرستان.واین بار پس از کاربرد ردیف اغارین در سطرهای قبل به وضوح قافیه را در واژه های تابستان و قبرستان وارد شعر می شود وبا انکه می دانیم اساسا شعر عیر سنتی و عیر نیمایی نیازی به کاربرد قافیه ندارد اما کیست که منکر تاثیر جادویی قافیه در خلق موسیقی باشد؟
        وکدوم شاعری در صورت توانایی استفاده از ان(ودر صورتی که شعرش به ان نیاز داشته باشد)
        از ان چشم بپوشد؟
        ستاره سر اتوبان پرسه می زند/انگار کیف پولش را گم کرده است/
        شما به این موصوع حرف کلیشه ای می گویید
        هزاران حرف در خودش دارد
        یا در این شعر تصویر سازی وحود ندارد!خودم قبول دارم رنگین و زیبا بودن تصاویر این شعر باعث می شود عدم انسجام ساختاری شعر دیرتر به چشم بیاید
        به نطر خودم شعر با پایان (از خوارباری فروشی ...)بدی..مواجه می شود جونچون دیگر از ندسقی و عناصر موسقی ساز خبری نیست و معتقدم این یکدست نبودن کاربرد موسیقی در کلیت اثر به شعر ضربه زده به ویژه که اعاز شعر توام با موسقی باشد و پایان شعر عاری از موسیقی
        ولی در این شعر تصاویری فراونی از خانه و خانواده است
        با تشکر مجدد از شما اقای محمدی خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۲:۰۷
        خندانک خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۹:۰۰
        با سلام جناب فریادی عزیز شاعر مستعد سایت

        من معمولا پای نقدی که نوشتم برنمیگردم چه صاحب اثر آن را بپذیرد یا نه که مهم انجام رسالتم است.
        و با این نقد هاست که شاعر قد میکشد

        نکته ای که مرا برگرداند پای نقد شما

        کپی نظر خانوم لیلا کرد بچه بود از پایگاه نقد برای شعر شما و گذاشتن دقیق و بی تغییر آن برای جواب من
        البته بی تغییر فقط در قسمت های تعاریف از شعر شما
        و حذف برشمردن ایرادات آن و به نوعی سانسور نظر خانوم کرد بچه در جهت مثبت انگاری برای این شعر

        که در نت موجود است و نیازی به بازگو کردن آن نیست

        که اگر بخواهم جوابی هم بدهم باید برای لیلا خانوم بدهم تا شما

        سعی کنید مطلبی را هم که از نت کپی میکنید منبع آن را هم ذکر کنید و با سلامت کپی کنید تا امر مشتبه نشود


        موفق باشید


        🌷🌷🌷🌷🌷🌷
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۹:۴۹
        سلام مجدد بر دوست گرامی اقای محمدی عزیز...در پایان نقدمن اشاره کردم که در پایان شعر از (خواربار فروشی....)شعر بنا به گفته خانم دکتر کرد بچه دارای نقص موسیقی یایی شده وار کانون خانه و خانواده دور شده است با مغدرت خواهی اینکه نمی دانستم باید حتما منابع نقد را برای شما بیان کنم
        در هر صورت بازم ممنون از نقد شیرین شما
        من خودم میدانم که شعر هایم پر از نقص و ایراد است ولی یکی ار مشخصه های شعر من بر خلاف سخن شما تصویر گرای در کل شعر هایم است که بنا به گفته ی بیشتر اساتید جای حرف دارد
        با تشکر مجدد از دوست گرامم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مهرداد عزیزیان
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۱۰:۲۷
        درود🌺
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۲۰:۲۷
        خندانک خندانک خندانک







        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۱۵:۱۵
        درود بزرگوار
        جالب و زیبا بود خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۲۰:۲۷
        خندانک خندانک خندانک :




        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۰۸:۵۸
        درود فراوان
        در سپید تخصص ندارم
        خیلی نمیتوانم چیزی بنویسم
        بسیار زیبا بود درود بر شما خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۲۰:۲۷
        خندانک خندانک خندانک





        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۰۹:۳۱
        بداهه ای تقدیم شعر زیبای شما
        سرودهایت
        حدیث بزم یاران شده است
        زمزم شعر هایت
        چشمه جوشان شده است
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۲۰:۲۷
        خندانک خندانک خندانک





        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۱۱:۳۲
        سلام و درود خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ۲۰:۲۸
        خندانک خندانک خندانک




        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رسول رفیقی
        يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ۰۲:۱۴
        درودها شاعر گرامی بسیار زیبا و درد آلود قلم زدید🌷
        فقط تنها چیزی که حق مطلب شعر شما رو ادا نکرد کوتاهی شعر و اینکه جای بیشتری برای گفتن و سرودن بود و انگار هنوز خیلی حرف ها ناگفته مانده..سپاس⚘
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۲:۱۰
        خندانک خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        دانیال فریادی
        يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ۱۴:۵۴
        : خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک
        آرزو عباسی ( پاییزه)
        يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ۲۳:۴۵
        درود بر شما ادیب بزرگوار خندانک خندانک
        شاعرانگی‌ هاتون مستدام خندانک خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۲:۰۹
        خندانک خندانک خندانک


        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۰:۳۴
        درود بر شما خندانک خندانک
        موفق باشبد در شاعرانه هایتان
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۰۲:۰۹
        خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۱۸:۳۹
        سلام و درود
        احسنت بر شما
        خوب پیش می روید. خندانک
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۱۹:۴۵
        خندانک خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۱۸:۴۰
        تقدیم تان:

        سلام و درود
        فرهیخته ی گرامی
        لطفاً با سرایش در مکتب ادبی نورگرایی،
        به گسترش این مکتب ارزشمند بومی،
        مددکار باشید!
        مکتب ادبی نورگرایی در همه ی قالب های شعری بطور عام و در شعر پیشرو بطور خاص می تواند به کار برود. منظور ما از شعر پیشرو، گونه هایی است همچون سه گانی، سروش، شعر سبز یا چندآهنگ و شعر تک.
        تقدیم شما بزرگوار:


        مکتب ادبی نورگرایی
        شعر پیشرو
        گونه ی سه گلشن

        (آغاز گر:)
        "ای ستم ها! شما نمی مانید
        بیش کم ها! شما نمی مانید"

        (پیکره:)
        می رَوید و ترانه می آید
        نور ایمان به خانه می آید

        می رَوید و غزل نمی خندید
        گلشن خوش بهانه می آید

        ای کلانشهر قهر با گل سیب
        -که اسیری به تازیانه ی باد-
        چیستی پس تو؟!
        رونوشتی میلیونی از قوطی کبریت؟!

        آی مهواره ی کلاغ سرشت!
        - که در آسمان هم هستی -
        چیستی پس تو؟! زاده ی ابلیس؟!

        آی خیل ماشین ها!
        های اسبان آسیاب فریب!
        در بیابان شهر دایره ای
        آسیب - آسیب
        تا کدامین کمال می رانید؟!

        گرچه خیلی زیاد هم باشید
        آی بسیار های کم مقدار!
        بعد از این، آن یگانه می آید

        گفته خورشید پشت ابر به کوه
        در سپیده دم تغزل شان:
        صدهزاران ترانه می آید

        در حقیقت، فسانه ها، حق اند
        همه اسطوره می شویم به عشق
        - اگر اهلش باشیم -
        در حقیقت، فسانه می آید

        (پایانبخش:)
        "من دلم روشن است‌‌؛ می بینید."

        مکتب ادبی نورگرایی
        در نورگرایی، جامعه ی پسامدرن امروز در کنار جنبه های مثبت سنت و با نگاهی معنوی و امیدوارانه و در عین حال، واقعی (و البته با آرایه پردازی های جهان ادب و هنر) به تصویر کشیده می شود.
        اصول توحیدی، خانواده، میهن، اخلاق،
        جلوه های طبیعت، جلوه های مثبت، سازنده و غیر خرافی سنت، نوستالژی با تأکید بر پاسداری از ارزش های کهن و بازسازی آنها بصورت پیشرو و هماهنگ با دنیای امروز (بجای افسوس خوردن های بی فایده) و مواردی از این قبیل، مفاهیم مکتب نورگرایی را تشکیل می دهند و همه ی آنها - با شدت و ضعف هایشان - جلوه هایی بهره مند از نور خداوند یکتا دانسته می شوند
        (الله نور السموات و الارض).

        سه گلشن:
        گونه ای آمیخته از شعر سنتی و نو،
        با سه بخش آغازگر، پیکره و پایانبخش
        (که گاهی بخش نخست یا پایانی آن حذف می شود)
        با انعطاف پذیری زیاد در هریک از این سه بخش و در قافیه و وزن و....
        سه گلشن، همانند سه گانی، سروش،
        شعرسبز یا چندآهنگ و شعر تک،
        گونه ای از شعر پیشرو است.
        دانیال فریادی
        دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ۱۹:۲۷
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک




        خندانک خندانک خندانک خندانک
        حنانه الادا
        سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ۱۴:۳۷
        بسیار عالی بود
        من واقعا لذت بردم 🌹🌹🌹
        دانیال فریادی
        دانیال فریادی
        سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ۱۷:۳۷
        خندانک خندانک خندانک خندانک



        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        9