سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 27 آبان 1403
    16 جمادى الأولى 1446
      Sunday 17 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲۷ آبان

        بازآ بانو

        شعری از

        پریسا کلهر

        از دفتر قلم شکسته نوع شعر سپید

        ارسال شده در تاریخ شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۰۸ شماره ثبت ۱۰۰۷۶۹
          بازدید : ۴۷۴   |    نظرات : ۲۰

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر پریسا کلهر

        تو همان پریزاده ای که
        رگ خواب مرا درچنگ کشیده
        آه از ارمغان سفر تو به خوابم چه می دانند؟!
        این جماعتی که هنوز در این اندیشه اند که
        من بی تو زنده خواهم ماند!!

        نکند...
        نکند خدایی نکرده
         رفتنت ،رفتنی بی برگشت باشد!!

        بازآ بانو
        بازآ به سمت من که روحم درین وادی
         خشه دار شده...

        بازآ که
        ارواح خاطراتت
        تارو پودم را تنیدند...

        آه نمی دانی چقدر بیرحمانه
        کرم کردند این فریاد های
        هیستریک شده خانه!!!

        بازآ پری من
        بال هایت را حصار کن...

        تا در و دیوار این خانه
        روی سرم آوار نشده
        بازآ...

        بازآ لااقل
         بگذار در آغوشت بمیرم(:
         
        __پریسا کلهر__
        تیر1400
         
         
         
        درود بر شما دوستان و بزرگان سایت
        ارزشمند شعر ناب
        مفتخرم می کنید که عمیقا و جدا نقدم کنید و کمبود ها و ایرادات
        کارهایم را بازگو کنید🌹🌹

         
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۰۷:۵۵
        درود بانو
        دلنوشته زیبا و پر احساس بود
        عنصر خیال؟
        آرایه های ادبی؟ خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۵۵

        🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۵۵
        سلام پریساجان خندانک

        مخاطب شعر کدام بانوی نیک اقبال است ؟ احتمالاً مادرتان

        زیبابود و ناب خندانک خندانک
        محمد قنبرپور(مازیار)
        سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۱۳
        با سلام بر اهالی شعر
        و بانو کلهر
        در ستون سبز و بر خلاف وعده ای که به خودم داده بودم و پیروی درخواست شاعر در پای شعر (متن) با احساس و لطیف بانو کلهر روده درازی کرده و در ابتدای گفت گو ایرادی که همون اول شعر مشخص بود عرض کنم و آنهم ابهام در مخاطب شعرتان با توجه به واژه \\\\\"پریزاد\\\\\"نامی که برای جنس مونث استفاده می‌شود و لیکن معمولا نام پریزاد ذهن مارو به سمت معشوقه می‌برد چون هیچ کدی در شعر نبود که اشاره ای به دوست، مادر، خواهر ، دختر و یا خود شاعرباشد و شخصی که در شعر پذیرفتنی باشد اینکه با توجه به جنسیت شاعر نام مناسبی نبود البته اگر شاعر مرد بودند پذیرفتنی بود
        در نهایت حذفش قطعا میتونست مشکل رو حل کنه/تو همانی که
        رگ خواب مرا درچنگ کشیده/(هر چند خود جمله مشکل تالیف دارد که مانا هم به آن اشاره کرد)

        یا حفظ آن و آوردن واژه مادر یا شخص مورد نظر در انتهای شعر میتونست خواننده رو از سردرگمی نجات بده
        بازآ لااقل
        بگذار در آغوشت بمیرم /مادر/دخترم/پریسا/

        _مورد دیگر اطناب(کش دادن زیاد)
        گاهی شعری بی مورد و نابجا کوتاه می‌شود و جای خالی خیلی زیادی حس می‌شود وگاهی شعر اسیر اطناب و طولانی بودن و اضافات که با حذف آن هیچ مشکلی در شعر ایجاد نمی شود که شعر شما در گروه دوم قرار دارد و حسی که می‌شد حتی سه خط هم بازگو کرد
        .........
        تو همانی که
        رگ خواب مرا درچنگال کشیده
        آه این جماعت
        هنوز در این اندیشه اند
        که من بی تو زنده می مانم
        بازآ
        که روحم خدشه دار شده
        بازآ
        بال هایت را حصار کن
        تا در و دیوار این خانه
        روی سرم آوار نشده
        بازآ
        لااقل بگذار در آغوشت بمیرم
        دیدیم که با حذف بسیاری از سطر ها مشکلی درشعرتان پیش نیامد بهترین محصول یک درخت زمانی است که شاخه های اصافی ان هرس شده باشد پس این کار رو در تمامی اشعارتون انجام بدین

        و سخن آخر این تنها بخشی از چیزهای حداقلی که باید رعایت شود می باشد و دیگر مواردی که شما رو به شاعری بهتر خواهد رساند تسلط به فنون شعر و صناعات ادبی و ابزار شعرو دایره واژگان وسیع تر و استفاده از تصاویر و رفع ضعف‌های تکنیکی یکی از مهم‌ترین ایرادات این اثر دور بودن از تصاویر و مضامین روز است که باید به سمت نو شدن حرکت کنید و قطعا با تلاش و ممارست خوانش اشعار شاعرین خوب معاصر روز به روز اشعار خوب تر و خواندنی تر از شما بخوانیم

        یاحق🌿
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۳۸
        سلام ممنون از زحمتت .. و در کل " در چنگ کشیدن رگ خواب " نحوا درست نیست و معنای مورد نظر را نمی رساند . آنچه شعر را از متن متمایز می کند صور خیال است که در این شعر ندیدم و دوست خوبمان باید به سمت آن حرکت کند
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        محمد قنبرپور(مازیار)
        سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۴۹
        سلام بله درسته مانا در چنگال شاید کمی بهتر بود خندانک
        مرسی مانا
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۲۷
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۲۷
        خندانک خندانک
        سحر غزانی
        چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳
        سلام پریسای عزیزم
        اول بگم که خیلی پر احساس نوشتی و بعد اینکه
        جنابِ  ورد زورث میگه که  حتي نامأموس ترين كشفيات شيمي هم میتونه  احساس شعر و شاعريو برانگيزه به شرطي كه شاعر  احساسش کنه ذهن شاعر از هزاااران پيوند كه بين انسان و طبيعت وجود داره ممكنه يكيو حس كنه و در حقیقتِ دنیای خودش بهش نظم بده . در واقع بزار اینجوری بگم شعر ،  از اين كوشش شاعر زاده میشه  براي نمايش دركش از نسبت هاي بین انسان و طبيعت...
           اين پيوند ظاهری نیست بلکه ذهنيه . درك اين ارتباط ميان انسان و طبيعت تجربه ای شاعرانست و حاصلشو میگیم خيال شعری !
         كه همين خيال عنصر اصلي شعره

        برات یه مثال از شعر دقایقِ آقای بدری میزنم که متوجه منظورم بشی:


        خورشید غمگین
        بر تراس صبح نشست
        درختی اعضای پاییزی اش را
        از روی زمین جارو می زد
        آوازِ دشتی گنجشک ها
        نوای این تراژدی شد
        فهمیدم ابرها
        دودِ سیگار آفتاب اند
        شاید کسی
        جلوی چشمانِ آسمان
        پیاز رنده کرد
        که باران گرفت(این یه بخشی از شعر بود)

        میبینی چطور بین کارای انسانی و طبیعت ارتباط برقرار شده؟!
        این اتفاقیه که توی شعرت باید بیافته
        در کل نوشته ای كه توش خيال و تعرف خيالی در مفاهيم ، وجود نداشته باشه، نميشه بهش گفت شعر
        درواقع یکی از تفاوتهای شعرو دلنوشته همینه عزیز دلم
         چون اگه  بخوایم هر شعر مؤثر و زيبايی عنصر خيالش بگيريم  میشه حرفی که همه در حالت معمول هم میزنن
         . اون قديمیا البته به جز اونایی كه ديد منطقي و فلسفي نسبت به مفاهيم داشتنن و خيالو جوهر اصلي شعر میدونن و درستشم همینه
        و نکته بعدی که میخواستم بهت بگم اینه که
        بندی رو بی آرایه رها نکن که خاصیت شعر به همین ترکیب سازیو آرایه هاشه البته در کنار صورخیال
        و اما پریسا جانم پایانِ شعر خیلی زیاد مهمه من همیشه میگم کل شعر یه طرف آخرِ یک شعر یه طرف دیگه
        همیشه آخرین دیدار ها
        آخرین نگاه ها😁 آخر فیلما و داستاناست که اونا رو تو ذهن ما جاویدان میکنه
        از این باب یک شعر وظیفشه بنظرم که پایان کوبنده ای داشته باشه که توی ذهن ها ثبت بشه
        من اگه شعری پایانش خوب نباشه حتی اگه در طول مسیر شعر ازش لذت برده باشم با یه پایان سطحی همه ی اون لذت به فنا میره
        پس همیشه سعی کن پایان کوبنده تر و قوی تر از شعرت بنویسی که همیشه تو ذهنِ منِ مخاطب بمونی
        موفق باشی عزیزم
        مطمعنم از بهترین قلم ها میشی😍👌🏻
        چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۳۲
        آفرین سحر جان خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد مانا
        مهرداد مانا
        چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۵۵
        سر پیری هم این نوه شده دلخوشی من .. خندانک
        ارسال پاسخ
        سحر غزانی
        سحر غزانی
        چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۵۹
        ممنونم گلاله جانم خندانک
        سحر غزانی
        سحر غزانی
        چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ۱۸:۵۹
        ماناکه پیر نمیشه
        بهنود کیمیائی
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۰۷:۳۵
        درود
        شاعر
        عزیز




        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۷:۵۵

        🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃
        ارسال پاسخ
        آرمان پرناک
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۲۱:۲۱
        درود بیکران بر بانو کلهر گرامی
        سپید بسیار زیبا و با احساسی سرودید

        قلمتان سبز
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۲۱
        درود بر شما خندانک
        زیبا بود خندانک خندانک
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ۰۰:۱۴
        درود بانوی کلهر
        زنده باد خندانک خندانک خندانک
        مسعود میناآباد  مسعود م
        سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۳۹

        درود بانو

        هیستریک = شوریدگی و پریشان حالی
        شخصیت هیستریک یا نمایشی،
        یکی از انواع تیپ‌های شخصیت می‌باشد.
        خصوصیات عمده‌ی این تیپ شخصیتی، توجه‌طلبی افراطی و آرایش ظاهری برای جلب توجه و هم‌چنین داشتن رفتارهای هیجانی و نمایشی است.

        این قبیل افراد، بسیار تلقین‌پذیر بوده و در روابط بین‌فردی، بیش از حدِ متعارف، از خود صمیمیت نشان‌می‌دهند.
        تیپ‌های هیستریکال بسیار احساسی، برون‌گرا، شورانگیز، تابع امیال، ساده‌لوح، بی‌آلایش و غالباً جذاب هستند.
        علاوه‌بر جذاب بودن -‌به‌ویژه در بین جنس مخالف- مردم‌پسند نیز هستند. گستره‌ی شیوع این تیپ شخصیتی، در بین هنرمندان و به‌ویژه بازیگران سینما و در بین زنان، بیش‌تر از مردان است.

        از نت ---------------- خندانک خندانک خندانک
        مسعود آزادبخت
        چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ۲۲:۰۴
        درود برشما
        بسیار زیبا سرودید
        خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        8