سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 27 آبان 1403
    16 جمادى الأولى 1446
      Sunday 17 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲۷ آبان

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        واژه گزینی در شعر
        ارسال شده توسط

        م فریاد(محمدرضا زارع)

        در تاریخ : شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۴:۴۴
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۱۷ | نظرات : ۱۶

        واژه گزینی یکی از مهارتهای اساسی فن بیان و بویژه شعر است. شاعر مثل هر هنرمند دیگری سعی می کند احساس یا اندیشه ای را که به او الهام شده است در قالب یک اثر هنری(در اینجا شعر) بیان کند. این اثر هنری باید از یک سو با معیارهای زیبایی شناختی آن شاخه ی هنری(در اینجا شعر) مطابقت کند و قابل قبول باشد و از سوی دیگر از پس بیان احساس و اندیشه ای که هنرمند را به خلق آن اثر هنری واداشته است برآید. در ضمن نباید در این میان خلاقیت هنرمند خدشه دار شود. بنابراین شاعر باید سبک و قالبی را که می خواهد در آن شعری بسراید خوب بشناسد. به عنوان مثال اگر می خواهد در سبک کلاسیک و در قالب غزل شعری بسراید باید از ساختار ظاهری و دامنه ی کاربردی غزل کلاسیک اطلاع کافی داشته باشد. مثلاً بداند که اثری مثل شاهنامه ی فردوسی را نمی توان در قالب غزل سرود زیرا گستردگی موضوعی و اندیشه ها و مفاهیم بیان شده در چنین اثری در قالب غزل نمی گنجد. با این مقدمه به سراغ بحث اصلی یعنی واژه گزینی در شعر می رویم. واژه ها مصالح لازم برای آفرینش شعر، و بنابراین بسیار مهم هستند. مثل رنگ هایی که یک نقاش برای کشیدن نقاشی از آنها استفاده می کند، به کار بردن واژه های مناسب و متناسب توسط شاعر می تواند به زیبایی مضاعف اثر او بیانجامد. واژه ها باید با سبک و قالبی که شاعر برگزیده، و نیز با یکدیگر متناسب، و برای احساس و اندیشه ای که شاعر قصد بیان آن را دارد مناسب باشد. همچنین در گزینش واژه ها مخاطبین شعر باید در نظر گرفته شوند(از نظر سن، فرهنگ، و سطح درک). با وجود تمام اینها مسئله ی اصلی این است که واژه های برگزیده شده باید بتوانند احساس و اندیشه ی شاعر را به خوبی بیان کنند... اولین جرعه ی جام لب تو آتش بود که در آغوش غم آهسته مرا سوخت و خاکستر کرد آخرین جرعه ی آن چیست خدا می داند... فرض کنید شاعر در شعر فوق به جای استفاده از واژه ی "اولین"، از مترادف آن یعنی واژه ی "نخستین" استفاده می کرد: (نخستین) جرعه ی جام لب تو آتش بود می بینیم که در این صورت وزنی که ضرورت این شعر است از بین می رفت زیرا واژه ی "نخستین" متناسب با وزن این شعر نیست. حالا فرض کنید که شاعر به جای واژه ی "جرعه"، از واژه ی "قُلُپ" که مترادف محاوره ای آن است استفاده می کرد: اولین (قُلُپ) جام لب تو آتش بود در این حالت هم می بینیم که واژه ی مترادف، مناسب شعر نیست و بیان احساس عاشقانه ی غم آلود شاعر حاصل نمی شود و به جای آن نوعی احساس لودگی و طنز به مخاطب منتقل می شود. می بینیم که واژه های مترادف گاهی در شعر از نظر بیان احساس و اندیشه کارکرد یکسان ندارند. بنابراین کسی که قدم در مسیر سرایش شعر می گذارد باید اولاً دامنه ی واژه هایی را که می شناسد گسترش دهد و ثانیاً در گزینش واژه ی مطلوب از میان واژه هایی که می شناسد جوانب مختلف را در نظر بگیرد. مثلاً شاعری که می خواهد شعری بسراید که در آن از اسطوره ها به عنوان تلمیح استفاده کند باید مفهومی را که آن اسطوره از دیدگاه میتولوژی(اسطوره شناسی) به ذهن منتقل می کند خوب بداند تا بتواند بجا از آن استفاده کند، یا شاعری که در شعرش از اصطلاحات علمی یا مذهبی استفاده می کند باید مفهوم دقیق آن اصطلاحات را بداند، و تمام اینها جز با مطالعه به دست نمی آید. البته به کار بردن واژه های مهجور و نامانوس و دشوار به خودی خود نه تنها امتیازی برای شاعر محسوب نمی شود بلکه نشانه ی ضعف بیانی شاعر است مگر اینکه در جهت بیان احساس و اندیشه ی او و ناگزیر باشد. استفاده از چنین واژه هایی در برخی شرایط اجتماعی خاص، و وجود محدودیتها، برای گریز از آن شرایط و محدودیتها، و بیان آنچه شاعر می خواهد بگوید قابل قبول است ولی استفاده از آنها صرفاً به عنوان پرستیژ متفاوت و یا جذب ظاهری مخاطبین، قابل دفاع نیست زیرا اگر شاعری قصدش از سرودن شعر این باشد که کسی شعرش را نفهمد، به سادگی می تواند سکوت کند و همان نتیجه را بگیرد. م. فریاد

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۸۷۷۰ در تاریخ شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۴:۴۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۰۳:۵۰
        سلام

        عالی و ارزشمند
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۹:۲۴
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        نیره ناصری نسب
        سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۷:۱۰
        درود بر شما بزرگوار
        بسیار زیبا فرمودید خندانک خندانک خندانک خندانک
        مرتضی سلیمی
        سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۸:۱۳
        سپاس استفاده کردم
        خندانک خندانک خندانک
        سینا دژآگه
        سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۲۰:۰۹
        سلام و عرض ادب جناب زارع گرانقدر خندانک
        سپاسگزارم از زحمتی که برای نوشتن این مقاله ارزشمند و جامع کشیده اید.
        با نظراتتان راجع به واژه گزینی صحیح و متناسب با دوران خودمان کاملا موافقم.
        برقرار باشید بزرگوار خندانک
        علی رفیــــعی وردنجانی
        جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۰۱:۱۴
        سلام و عرض ادب استاد
        پست ارزشمند و مفیدی است
        بهره مند شدم...سپاس
        سعید نادمی (هزارویک )
        شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۹:۰۲
        درود بر شما ... عاااالی بود استاد ... سپاس خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۲۶
        درود آقای نادمی عزیز خندانک
        ممنونم از حضور پرمهرتون خندانک
        زنده باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        الناز حاجیان (مهربانی)
        سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۱۹
        چشمم دردگرفت تاخوندم متنو
        پس شماچقدآزرده شده چشمتان تاتایپ کرده اید
        خداقوت دهدبه قلمتان
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۲۵
        درود بر شما خندانک
        عذرخواهی میکنم که اینقدر ریز و تو هم تو هم تایپ شده(استیکر شرمندگی)
        البته این متن زیاد هم به درد شما که خودتون استادید نمیخورد

        سلام شاعر لحظه های ناب خندانک
        ممنونم از حضورتون خندانک
        ارسال پاسخ
        الناز حاجیان (مهربانی)
        الناز حاجیان (مهربانی)
        سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۱:۰۴
        میگویندآدم به دنبالِ فهمِ کورش نرودبهتراست
        چه میشه کردکه من بدنبالِ فهمیدن آمده ام
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۳۲
        درود فریاد عزیز خندانک
        همانند یک جزوه آموزشی مفید بود. خندانک
        سپاس از زحمتی که متحمل شدید به خاطر میهمانانتان خندانک
        موفق باشید. خندانک خندانک خندانک
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۳۸
        درود بر شما آقای زراعتی گرامی خندانک
        ممنونم از لطفتون خندانک
        البته میدونم این نوشتار در حد شما و بسیاری از کهنه کاران سایت نمیخوره ولی گفتم شاید کمکی برای دوستان جوان و تازه کار باشه خندانک
        باز هم ممنونم از حضور پرمهرتون خندانک
        ارسال پاسخ
        سارا (س.سکوت)
        سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۱:۴۸
        سپاس استاد بسیار آموزنده بودومفید

        ممنون بابت وقتی که گذاشته و داشته هایتان که به اشتراک گذاشتید
        این گشاده دستی از بزرگواری شماست
        مانا باشید وتندرست خندانک
        خندانک خندانک
        شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۶:۰۰
        درود بر جناب م.فریاد خندانک
        استفاده بردم 👏 سپاس از شما خندانک
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۲۶
        درود شاعر پرشور خندانک
        ممنونم از حضور پرمهرتون خندانک
        شاد باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1