سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 6 دی 1403
    26 جمادى الثانية 1446
      Thursday 26 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۶ دی

        سایه

        شعری از

        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)

        از دفتر پاره پاره های تنهایی نوع شعر نیمائی

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۰:۴۶ شماره ثبت ۵۵۷۶۱
          بازدید : ۳۰۴۰   |    نظرات : ۶۲

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        آخرین اشعار ناب ابوالفضل رمضانی (ا تنها)

        "سایه"ای هست
        که پر نور تر از خورشید است
        سایه ای هست
        که در دامن او 
        گل رز می روید
        و به رویای تماشای بهار
        در خیال از سخنِ سایه سخن میگوید
        آه ای شاعر سبز
        آه ای سایه ی نور
        آه ای ابر عزیز
        بر تنِ سردِ کویرِ منِ زار
        ذره ای شعر ببار
        سایه عشقی است که در جان و تنم
        جریان ها دارد
        سایه ی شوری است پر از زیبایی
        سایه شعری است
         که با عشق مرا شاعر کرد.
        #ا_تنــ_ها 
        پ ن : تقدیمی ناچیز "ابوالفضل رمضانی (ا.تنها)" به استاد هوشنگ ابتهاج(ه.ا.سایه) که ذره ی شاعرانگیم را هم از شور شعر او دارم.
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۱۷
        بدون شک استادسایه یکی ازبهترین شاعران وطنمان هستند واین برکسی پوشیده نیست ممنون ار آقای رمضانی عزیز وتقدیمی زیباشون خندانک خندانک خندانک خندانک
        ولی موضوعی که دراین صفحه توجه مان راجلب کرد بحث وکشاکش دوستان دراستفاده ازتخلص شاعران بود
        ببخشید که دخالت می کنم البته اما،
        من فکرنمی کنم اینکه تخلصها شبیه هم باشه مشکلی ایجادکنه تازه مگردرهمه جای جهان مدنیست که اسامی افراد بزرگ رابر روی فرزندانشان می گذارند واین اتفاقن نه تنهابدنیست نشانه ی علاقمندی افراد به ان شخص است ودرواقع شخصیت اورابیشتربالا می ببرد
        همان طورکه می دانید تخلصهای گوناگونند ودربرخی موارد این تخلصها به هم شباهت دارند و اصلن درادبیات ماجایی ندیده ایم که بگن چراتخلص کسی رابرداشته اید هرکسی به اقتضای حال وهوای اشعارش وروحیاتی که دارد می تواند ازکلمه ای که دوست دارد به عنوان تخلصش استفاده کند
        مثلن تخلص باران- بهار- که بسیاری ازشاعران هم استفاده مشترک کرده اند وماندیده ایم که کسی اعتراضی کند مثل نامها که هزاران نفردرآن مشترکند!
        ودلیلی نمی بینم که کسی رابه این خاطربخواهیم سرزنش یا توبیخ کنیم
        سرقت که نکرده اند ازاسمی خوششان آمده وازان استفاده کرده اند اگر شعرانهارابه نام خود ثبت کنند بداست وسرقت است اما استفاده ازتخلصشان درکناراسم واقعیشان چه ایرادی دارد به نظرمن که چیزمهمی نیست ! تازه اشعار استادام بزرگ راهمه میشناسند واستفاده ازتخلصشان به آنها ضربه ای نمی زند فقط شاید ازروی علاقه باشد ویاشاید هم بدون هیچ دلیلی همان طورکه بانو فاطمه باقری هم گفتندکه من به این اسم مستعارمشهورم خب هیچ اشکالی نداره اگه اینجوری باشه فامیل حافظ کلن درایران زیاده و نمیشه خرده گرفت که چراسم حافظ را انتخاب کرده اند واین هیچ مشکلی ایجاد نمی کنه .....خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۸:۵۳
        سپاس از بانوی واژه ها خندانک
        همین طور است که میفرمایید خندانک
        ارسال پاسخ
        عمادالدین صفائی(صاد)
        عمادالدین صفائی(صاد)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۱۹
        سپاس از نظرشما خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        باقر رمزی ( باصر )
        باقر رمزی ( باصر )
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۲۶
        سلام و درود
        حق با شماست خواهر خوبم
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۵۹
        خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۳:۲۵
        خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۹:۵۶
        سلامی دوباره برتمام دوستان عزیزم
        لازم دیدم برای روشن شدن اظهارتم که دوستان رادچاراشتباه نکنه عرایضم راکامل ترکنم تخلص یه سلیقه ی شخصیه استفاده ازهرکلمه ای هم آزاده تابه حال کسی نگفته چرا کسی تخلص مشابه داره گرچه که بهترهمینه که تقلیدنکنیم و مشابه نباشه ببینیدعزیزان من نوعی خودم به شخصه اگر واقعن بدانم که تخلصی راقبلن کسی استفاده کردم اصلن استفاده اش نمی کنم گرچه دربسیارازموارد الان هم می بینیم که تخلصها مشابه شده ومشکل زیادی هم ایجاد نکرده ولی همان بهترکه متفاوت باشه اما درمورد تخلص شاعرانی مثل سعدی وفردوسی و حافظ خب معمولن هیچ کس این القاب رو انتخاب نمی کنه چون اولن قدیمیه این القاب ودومن خیلی هم معروفه وخنده داره کلن ومختص خودشونن هست اما القابی مثل باران بهار سایه مهتاب آفتاب وخبیلی ازصفتها واسامی هستند که بسیار زیاد به عنوان تخلص انتخاب شده اند ودرهمین سایت اگه نگاه کنیم تخلص باران زیاده واین اشکالی نداره یاسایه یه اسم زیبا ودوست داشتنیه که بیشترشاعران دوسش دارند واگرهم تخلص استادابتهاجه کسی هم که استفاده اش کرده مطمانن قصد بدی نداشته این کلمه زییاست وشاعرانه خدای نکرده نرفتن اسم کامل استاد واشعارشون روبرای خودشون برداشتن واین مشکلی هم نداره اما به نظرخودمن برای اینکه بعدها اشتباه نشه وشعرشاعران بهم قاطی نشه هم همون تخلصها متفاوت باشه بهتره ..............
        وگرنه استفاده ازهرکلمه ای به عنوان تخلص آزاده مگه اینکه ازاشعاران شاعرهم به نفع خودشان بهره برداری کنند که چنین موردی دیده نشده درسایت ما........
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۱۰
        درود بر بانو عجم نازنینم خندانک خندانک خندانک خندانک
        ممنونم از این که همیشه دغدغه شعر و شاعری را دارید و ممنونم از نگاه ارزشمندتان به این مقوله . با شما موافقم و همینطور با آقای احمدی شاید نباید نام مستعارم را به عنوان تخلص انتخاب می کردم که باعث این همه حاشیه و تنش شود بنده نام مستعارم را از ادامه نامم حذف می کنم و به خاطر ایجاد این شک و شبهه از همگان عذر خواهم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۱۶
        خندانک دروی خندانک
        تقدیمی بسیار زیبا و دلنشین خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۳:۵۸
        سپاس از لطف شما خندانک
        ارسال پاسخ
        علی احمدی
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۲:۵۰
        بسیار عالی
        احسنت درود ها بر شما شاعر عزیز.
        بی شک که استاد سایه ستاره ی تابناک شعر و ادب پارسی است.
        و شاید در حال حاظر کسی به بزرگی این شاعر فرهیخته در ایران نباشد.
        حقیقتا حافظ معاصر لقبی است که سایه را میتوان به آن نام صدا زد.
        اما سوال من از دوستاتی که نام سایه رو برداشتند و به عنوان تخلص خود استفاده میکنند این است که انگیزه شان چیست؟
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۱۳
        سپاس از حضورتان خندانک
        ارسال پاسخ
        باقر رمزی ( باصر )
        باقر رمزی ( باصر )
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۳۱
        سلام و درود جناب صاد عزیز
        خب شما هم مانند خیلی از شعرا بگذارید حافظ
        ما بسیار خوشحال میشویم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۰۰
        خندانک
        عمادالدین صفائی(صاد)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۱۱
        شاعر فرهیخته جناب احمدی عزیز
        در پاسخ به نقدتان باید عرض کنم شاید انگیزه شاعر عزیزی که تخلص سایه را انتخاب کرده است این باشد که ارادت خودرا به استاد ابتهاج نشان دهد.
        به نظرم در ادبیات وگنجینه عظیم شعر محدویتی نیست وهر شاعری با هر تخلصی می تواند فعالیت کند حتی اگر تخلصش با شاعر مشهوری مشترک باشد.
        تخلص یک شاعر مربوط به احساس یک شاعر است که امکان دارد به احساس استاد ابتهاج نزدیک باشد و آن را انتخاب کند.
        درهر صورت این نظر حقیر است واساتید محترم شاید نظر دیگری داشته باشند.
        سپاسگزارم خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۸:۰۹
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        موافقم خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۰۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        علی احمدی
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۲۱
        با سلام خدمت جناب صاد(که تلخصشان ابتکار خودشان نیست جناب فرشاد صفری مدت هاست این تخلص را برگزیده است)
        اما در پاسخ به شما عارضم که اینکه کسی نظرش به هنرمندی نزدیک باشد خیلی خوب است که من اسمش را تقلید میگزارم. ما در تاریخ مقلدان موفق بسیاری داریم. از شخص خاقانی و بیدل گرفته تا خود وحشی بافقی که جملگی از استاد سخن سعدی تقلید کرده اند.
        اما این دلیل نمیشود که اسم و رسم شاعررا بردارند چون علاقه مند به او هستند.
        عمادالدین صفائی(صاد)
        عمادالدین صفائی(صاد)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۵۳
        جناب احمدی عزیز
        تخلص بنده از کنارهم قرار گرفتن3حرف از نام حقیر است
        عماد(د) الدین(ا) صفایی(ص)که اگر کنار هم قرار گیرند صاد را میسازند و هیچ گونه تقلیدی نیست.روی تخلص هم تعصبی ندارم
        توفیق آشنایی با جناب فرشاد صفری را ندارم.
        ارسال پاسخ
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۵۶
        درودها بر شما بزرگوار ادیب خندانک خندانک خندانک

        به محفل شعر ناب خوش آمدید امید که از محضرتان بیاموزم و بسیار خرسندم که در این جمع حضور دارید. گویا با تخلص نام سایه دچار سوء تفاهم شدید. انتخاب این نام برای من کمترین نه از این جهت بوده که بخواهم وجود بی مقدارم را با بزرگی چون استاد ابتهاج قیاس قرار دهم به هیچ وجه که بسیار دور از ذهن است. نام مستعار من سایه است و بسیاری از اقوام و دوستان مرا به این نام می شناسند و می خوانند. شاید این دلیل برای شما منطقی نباشد اما برای من منطقیست و اگر باعث ایجاد سوء تفاهم شده و خاطرتان را مکدر کرده عذرخواهم.
        من در این جمع هستم تا بیاموزم از محضر بزرگانی چون شماکاش تنش ایجاد نشود .
        سایه تان برقرار گرامی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عمادالدین صفائی(صاد)
        عمادالدین صفائی(صاد)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۰۲
        سلام ودرود
        حضور شما بانو باقری عزیز در اندک مدت حضورم همیشه از اشعار نابتان لذت برده ام.
        فکر نمی کردم پاسخ به نقد دوست عزیزم موجب تهاجم به خودم شود.
        سپاس از حضورتان در شعر ناب
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۰۳
        جناب احمدی شما مختارید هر تخلصی رو که دوست دارید انتخاب کنید خندانک
        ایام به کام خندانک
        ارسال پاسخ
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۴۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۴۱
        درود مجدد
        من برای ادبیات این جا هستم ولا غیر . برداشت تان هم مرا آزار نمی دهد. اما کاش تمام کنید این جدل بیهوده را که به جز کدورت چیز دیگری در پی ندارد موفق باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۸:۱۰
        سلام وببخشید که دخالت می کنم خندانک خندانک
        اما من فکرنمی کنم اینکه تخلصها شبیه هم باشه مشکلی ایجادکنه تازه مگردرهمه جای جهان مدنیست که اسامی افراد بزرگ رابر روی فرزندانشان می گذارند واین اتفاقن نه تنهابدنیست نشانه ی علاقمندی افراد به ان شخص است ودرواقع شخصیت اورابیشتربالا می ببرد
        همان طورکه می دانید تخلصهای گوناگونند ودربرخی موارد این تخلصها به هم شباهت دارند واین اصلن درادبیات ماجایی ندیده ایم که بگن چراتخلص کسی رابرداشته اید هرکسی به اقتضای حال وهوای اشعارش وروحیاتی که دارد می تواند ازکلمه ای که دوست دارد به عنوان تخلصش استفاده کند
        مثلن تخلص باران- بهار- که بسیاری ازشاعران هم استفاده مشترک کرده اند وماندیده ایم که کسی اعتراضی کند مثل نامها که هزاران نفردرآن مشترکند!
        ودلیلی نمی بینم که کسی رابه این خاطربخواهیم سرزنش یا توبیخ کنیم
        سرقت که نکرده اند ازاسمی خوششان آمده وازان استفاده کرده اند اگر شعرانهارابه نام خود ثبت کنند بداست وسرقت است اما استفاده ازتخلصشان درکناراسم واقعیشان چه ایرادی دارد به نظرمن که چیزمهمی نیست ! خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی احمدی
        علی احمدی
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۱۷
        حق با شماست
        علی احمدی
        علی احمدی
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۱۷
        خندانک خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۰:۵۹
        خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۰۰
        خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۰۵
        خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۳۹
        با سلام خدمت عزیزان شعر ناب که حضورشان مایه ی خرسندی و امتنان من است خندانک خندانک خندانک
        دوستان بزرگوار اگر بنده میدانستم که یک تقدیمی که نشان ارادت من به استاد ابتهاج است این همه حاشیه به دنبال دارد شاید امتناع میکردم از منتشر کردن ارادت خود.
        اما بازهم سپاسگزارم که تشریف آوردید خندانک
        علی احمدی
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۱۱
        سلام و درود حضور دوستان شاعر و نویسنده

        قصد ادامه دادن بحث و پرداختن بیشتر به این موضوع را نداشتم اما مطالبی مطرح شد که لازم دیدم بار دیگر در این مورد بنویسم.

        فرمایش شاعر عزیز جناب رفیعی در مورد نام نهادن اسامی ائمه اطهار صحیح است اما نام نهادن القاب و کنیه های ایشان به ندرت اتفاق می افتد و شاید هرگز...
        چه کسی را سراغ دارید که اسمش امیر المومنین باشد ؟چه کسی اسمش امام زمان است؟ چه کسی اسمش جواد الائمه است؟

        و اما بانو محترم عجم،
        درست است که استفاده از نام شاعران بزرگ مرسوم است اما
        1)هیچکس از آن به عنوان تخلص خود استفاده نمیکند و به عنوان نام یا نام خانوادگی خود از آن استفاده میکنند.
        2)حافظ و سعدی متعلق به قرن های 7 و 8 بوده اند بنابراین امکان پیش آمدن سوتفاهمی وجود ندارد،اما استفاده از تخلص یک شاعر مطرح معاصر و بخصوص در قید حیات ذهن ها را به سمت سو استفاده ار آن شاعر میبرد که البته شاید در مورد بعضی این سخن صادق نباشد و قصدی نداشته باشند ( من هم در کامنت نخست به شخص خاصی اشاره نکردم)
        3) لطفا نام یکی از شاعران قرن های قبل که از تخلص شاعر دیگری استفاده کرده باشد را اعلام کنید.

        دوستان لطفا قبل از پاسخ به این کامنت کمی بیاندیشید،اگر باز هم معتقد بودید برداشتن تخلص شاعر دیگری به علت علاقه مندی سرقت ادبی نیست،نفس عمیقی بکشید و بی درنگ به انتشار اشعار و مطالب دیگران که به حال و هوا و علاقه ی شما میخورد با نام خود بپردازید،خوشبختانه یا متاسفانه کپی رایت در ایران وجود ندارد پس از بابت مسایل حقوقی هم ذره ای نگرانی به خود راه ندهید.

        تخم مرغ دزد، شتر دزد می شود...
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۳:۲۴
        با سلام خدمت عزیزان بزرگوار...
        عرایضی داشتم
        از جهتی با جناب احمدی موافقم آن هم از این جهت که بعدها مثلا سال ها بعد نشود دوشاعر را از هم سوا کرد!
        از جهتی هم با دوستان موافقم آن هم از این جهت که انتخاب نام شعری یا همان تخلص مسئله ای شخصی است و افراد به صلاح دید خود این مهم را انتخاب میکنند.
        از زاویه ای دیگر هم که دوستان فرمودند باعث ارج نام شاعر صاحب نام میشود هم باید گفت که در جهاتی هم ممکن این اتفاق نیفتد و با پدیده بالعکس روبرو شویم.
        پس به نظر این حقیر نمیشود به این آسانی درباره مسائل قضاوت کرد و دیگران را به صلابه کشید!
        پس شاید نتوان اینقدر صریح اختیار را به شاعر داد و یا آنقدر محکم اختیار را از وی سلب نمود.
        هرچند که افرادی مثل هوشنگ ابتهاج از نظر این حقیر و همانطور که خودتان هم اشاره کرده بودید از حافظ و سعدی کمی ندارد وضمن توانایی و چیره دستی در شعر کلاسیک که مثل آن در شاعران معاصر کشور نیست،در شعر نو هم تسلطی بس شگرف و حیرت انگیز و قابل تحسین دارد.پس شاید از این جهت بشود او را بالاتر از این حرف ها هم برد.
        در مجموع من فکر میکنم اگر به سایه بگویند ده ها نفر از تخلص شما استفاده میکنند همه ی آنها را غرق بوسه خواهد کرد.
        کلام را با قسمتی از شعری سایه به اتمام میرسانم: تو در من زنده ای من در تو ما هرگز نمیمیریم...
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۵۱
        با سلام خدمت عزیزان بزرگوار...
        عرایضی داشتم
        از جهتی با جناب احمدی موافقم آن هم از این جهت که بعدها مثلا سال ها بعد نشود دوشاعر را از هم سوا کرد!
        از جهتی هم با دوستان موافقم آن هم از این جهت که انتخاب نام شعری یا همان تخلص مسئله ای شخصی است و افراد به صلاح دید خود این مهم را انتخاب میکنند.
        از زاویه ای دیگر هم که دوستان فرمودند باعث ارج نام شاعر صاحب نام میشود هم باید گفت که در جهاتی هم ممکن این اتفاق نیفتد و با پدیده بالعکس روبرو شویم.
        پس به نظر این حقیر نمیشود به این آسانی درباره مسائل قضاوت کرد و دیگران را به صلابه کشید!
        پس شاید نتوان اینقدر صریح اختیار را به شاعر داد و یا آنقدر محکم اختیار را از وی سلب نمود.
        هرچند که فردی مثل هوشنگ ابتهاج از نظر این حقیر و همانطور که خودتان هم اشاره کرده بودید از حافظ و سعدی کمی ندارد وضمن توانایی و چیره دستی در شعر کلاسیک که مثل آن در شاعران معاصر کشور نیست،در شعر نو هم تسلطی بس شگرف و حیرت انگیز و قابل تحسین دارد.پس شاید از این جهت بشود او را بالاتر از این حرف ها هم برد.
        در مجموع من فکر میکنم اگر به سایه بگویند ده ها نفر از تخلص شما استفاده میکنند همه ی آنها را غرق بوسه خواهد کرد...
        علی احمدی
        علی احمدی
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۰:۴۷
        درود بر قلم پاک و سرشت آریاییتان
        خوشحالم که هر چند دیر اما بالاخره فردی پیدا شد که یک طرفه قضاوت نکند...
        منتقد را اعدام نکند...
        و خود را عالم و دیگران را جاهل نداند...

        چه خوب که حسن ختام این بحث با این سخن همه جانبه و بی طرفه شما بود که البته از طرفداران حافظ معاصر نمیشد انتظار دیگری داشت...
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۱:۰۳
        خندانک
        علی رفیــــعی وردنجانی
        علی رفیــــعی وردنجانی
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۳:۱۹
        خندانک خندانک خندانک
        علی احمدی
        سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۰:۲۰
        در خصوصی هم گفتم جوابی نگرفتم پس از آنجایی که همیشه اینجا هسید بگزارید اینجا بگویم:

        جناب صفایی (صاد!!!)

        از آنجایی که گویا کماکان خود را مبتکر تخلص صاد میدانید لازم دیدم شما را با دوستانی که بسیار قبل تر از شما این تخلص را برگزیدند و شما ناجوانمردانه و به دور از اخلاق آن را به نفع خود مصادره کردید،آشنا کنم:

        1)جناب آقای صادق علیزاده که از سال 86 اشعار خود را با نام صاد در فضای مجازی منتشر کرده اند.
        http://saaad86.blogfa.com/

        2)جناب فرشاد صفری که از سال 94 با این نام فعالیت میکنند.
        http://shereno.com/51831/46454/

        3)نمایش تغییرات غم‌انگیز زندگی آقای صاد در آبان ماه سال 91:
        https://www.tiwall.com/theater/aqaye-sad

        4)مسابقات دانشگاهی آقای صاد که در سال 92 در ایران برگزار شد

        5)شخصیت آقای صاد که در کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب حضور داشت.

        و نمونه های فراوانی که پیدا کردن آن ها چندان سخت نیست و با یک سرچ در گوگل یا هر جای دیگر قابل دسترسی و مشاهده اند...
        البته اگر وجدانتان اجازه دهد...


        #ادبیات_را_آلوده_نکنیم
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۸:۴۴
        ادبیات را آلوده نکنیم!
        ادبیات آلوده نمیشود مگر اینکه عده ای از سر بیکاری به پر و پای دیگران بپیچند و جدال بسازند.
        ادبیات آلوده نمیشود مگر اینکه عده ای به مسائل بی ارزش گیر بی خود بدهند و حرف هایی بی اهمیت را بازگو کنند.
        یک بار این ها را گفتید پاسختان را گرفتید من نمیدانیم چه دلیلی دارد که بیخودی این بحث را مطرح کنید و از آن بدتر ادامه دهید و ولش هم نکنید.
        فک میکنم الان دو سه روز است داریم این بحث را کش میدهیم و اخرش هم قرار نیست کسی کنار بیاید.
        شاید بهتر باشد تمام شود شاید هم...
        به هر حال من اگر تا یک ماه دیگر هم با شما بحث کنم بی فایده است چون قرار بر نفهمیدن دارید.
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۰۶
        هرچند اگر قصد ادامه دادن دارید بنده با کمال میل در خدمتم.
        ارسال پاسخ
        نرگس فتحی زاده(موژان)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۹:۵۳
        "سایه"ای هست
        که پر نور تر از خورشید است
        سایه ای هست
        که در دامن او 
        گل رز می روید خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        سلام خندانک
        عالی بود خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        ارادتمندم خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۴۱
        سلام.
        درود برشما خندانک
        سپاس از حضورتان خندانک
        ارسال پاسخ
        عمادالدین صفائی(صاد)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۱۹
        درود بر ابوالفضل عزیز خندانک خندانک
        مثل همیشه عالی خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۲۴
        سپاس از عماد عزیزم خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۴۰
        درودها
        دستمریزاد
        خندانک خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۳۰
        سپاسگزارم خندانک
        حضورتان مایه ی دلگرمیست خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۲۳
        سلام

        زنده باشید
        خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۱۰
        درود برشما خندانک
        سلامت باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        صحبت  پارکی ( صُبی )
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۰۶
        شاعر داننده
        جناب رمضانی عزیز
        با سپاس از خلق این اثر معنا زا- دلنشین و زیبا که مخاطب را مجذوب و مسحور خود می کند.
        کسب فیض شد
        متشکرم
        سلام
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۳:۵۹
        سلام و سپاس خندانک
        خدمت استاد گران مایه ام جناب پارکی که مرا میخوانند.سپاس از لطف بی پایانتان و سپاس از مهربانی بی حد و حصرتان خندانک
        درود برشما خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۴۸

        ای مرغ آشیان وفا خوش خبر بیا
        با ارمغان قول و غزل از سفر بیا

        پیک امید باش و پیام آور بهار
        همراه بوی گل چو نسیم سحر بیا

        زان خرمن شکفته ی جان های آتشین
        برگیز خوشه ای و چو گل شعله ور بیا

        دوشت به خواب دیدم و گفتم خوش آمدی
        ای خوش ترین خوش آمده بار دگر بیا

        چون شب به سایه های پریشان گریختی
        چون آفتاب از همه سو جلوه گر بیا

        در خاک و خون تپیدن این پهلوان ببین
        سیمرغ را خبر کن و چون زال زر بیا

        ما هر دو دوستان قدیمیم ای عزیز
        این صبر تا نرفته ز کف چون ظفر بیا

        بشتاب ناگزیر که دیرست وقت پیر
        ای مژده بخش بخت جوان زودتر بیا

        این روزگار تلخ تر از زهر گو برو
        یعنی به کام #سایه شبی چون شکر بیا

        /سایه/ خندانک خندانک
        علی رفیــــعی وردنجانی
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۱:۰۵
        خندانک خندانک خندانک
        زیبا سروده اید
        سلام و درود
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۴۲
        سپاس بزرگوار خندانک
        ارسال پاسخ
        علی احمدی
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۸:۴۰
        پس از بارها خواندن این شعر بازهم برایم تازگی دارد.
        احسنت به قلم توانا و روح بزرگتان خندانک خندانک خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۴۲
        لطف دارید خندانک
        ارسال پاسخ
        علی احمدی
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۴۵
        تقدیم به سایه عزیز :

        تا به یوسف برسانند که یعقوبی بود
        عشق یوسف به زلیخاست که آغاز شده

        #علی_احمدی
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۱:۴۷
        خندانک
        ارسال پاسخ
        زهره هوشیار محمدی
        چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۲۹
        خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۲۹
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۵۸
        درودها گرامی خندانک خندانک
        زیبا قلم زدید و تقدیمی ارزشمندیست خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۲۴
        درود برشما خندانک
        حضورتان مایه ی امتنان است خندانک
        سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        ابوالفضل رمضانی (ا تنها)
        سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۱۶
        خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3