« کلامِ آخِر »
*** شعری تقدیم به دانش آموزان مدرسه ی راهنمایی « هدایت » و دبیرستان « پروین اعتصامی » دهستان کال ( روستایی از توابع شهرستان لامرد – استان فارس )
بار نخست دیدم ، « پروین اعتصامی »1
آن جا که پخته می شد ، شاگردکان خامی
بار نخست دیدم ، آن خانم نصیری2
حقّا که بود آن جا ، یک حاکم و امیری
هر دم روانه می شد ، او سوی دانش آموز
داروغه وار می گفت ، پول مرا بیفروز
بار نخست دیدم ، آن سوّم « هدایت »3
لبریز شور و غوغا ، از بهر یک رقابت
هر بامداد شنبه ، آهنگ درس خوانی
عطر خوش تعلّم ، بر مدرسه فشانی
هر صبح می دویدیم ، سوی دیار تدریس
بهر جهاد کردن ، حمله به قلب ابلیس 4
خوش بود روزگاران ، ایّام زنگ انشا
بهر ادای مطلب ، با هم نزاع ، دعوا
آور به خاطر خود ، روزان اوّل سال
ترسان ز خُلق و خویم ، جمله شدید بد حال
یادش به خیر امسال، سرگرم درس و تحصیل
از شوق زنگ انشا ، خواندیم نماز تعجیل 5
جَوْ ، شاعرانه دیدم ، من در کلاس سوّم
شهدِ هنر چشیدم ، من در کلاس سوّم
دیدم کلاس سوّم ، چهارده ستاره پر نور
جرم و گناه ، زشتی ، از این ستاره ها دور
ای بچّه ها ! سؤالی : می پرسمت فراگوش !
از این ستاره ها چند ، رو می رود به خاموش ؟
یا رب ! مباد کس را ، گردد ستاره کم نور
با نور خود بیفشان ، هر چه ستاره بی نور
افسوس ! که سرآمد ، سالی به این قشنگی
شاید دگر نبینیم ، این خنده های رنگی
رسم زمانه این بود ، خوبانِ دانش آموز
در پشت هر بهاری ، باشد خزان پر سوز
تقویم روزگاران ، بار دگر ورق زد
این برگ آخِر عشق ، خم شد دوباره این قد
روزی اگر بخواهی ، نام و نشان ما را
رو کن به فصل گرما ، این فصل آشنا را
گر باد گرمسیری ، دستی به گونه ات زد
آن دست سلام ما بود ، کز گونه ات شده رد
اینک به تو بگویم ، رمز حیات نادر
هر دم به یاد خود آر * این یک کلامِ آخِر :
« ای دوستان نگویید ، در این سرایِ خاموش
بر دین و دانش و درس ، یادم تو را فراموش »
* توضیحات :
1- نام دبیرستانی در دهستان کال
2- نام مدیر سابق هر دو مدرسه ( راهنمایی هدایت و دبیرستان پروین اعتصامی )
3- نام مدرسه ی راهنمایی هدایت
4- منظور از ابلیس ( نادانی ) است و جهاد در راه علم و جنگ با نادانی و بی سوادی مورد نظر هست .
5- نماز تعجیل ( نماز با عجله و با شتاب مورد نظر است . زیرا انشا تک زنگ بود و بعد از خواندن نماز ظهر شروع می شد . )
*** این شعر در پایان سال ( روز معلم ) در حضور دانش آموزان خوانده شد .
اردیبهشت ماه 1392