سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
زیباست و بااحساس..
فارغ از محتوا.. دلنوشته ی شما در قالب غزل خودنمایی می کنه و دارای وزن دوبیتی ست.. مفاعیلن مفاعیلن فعولن.. که در اکثر مصراع ها با یکی دو هجا کم یا زیاد رعایت شده.. با ردیف \\\"است امشب\\\" و قافیه هایی سرگردان..
قافیه ی بیت اول \\\"خون و مجنون\\\"✅(بر اساس این قافیه.. درستی و غلط دیگر قافیه هارو بررسی می کنیم)
بیت دوم قافیه \\\"تو\\\"❌
قافیه ی بیت سوم \\\"اندوه\\\"❌
قافیه ی بیت چهارم.. پنجم و ششم.. \\\"دور\\\"
قافیه ی بیت هفتم \\\"شیطون\\\"✅ شک دارم..
قافیه ی بیت هشتم \\\"ناجور\\\"❌
💥مصرع اول اگر دو هجا اضافه کنیم.. وزن درست میشه (هجای کوتاه و بلند)
دلم از غم خون است امشب..❌
دلم از غم (چرا) خون است امشب..✅
💥مصرع دوم؛ در رکن سوم به جای یک هجای کوتاه و دو هجای بلند.. سه هجای بلند داریم.. (با هر دو صورت خوانش.. یعنی..
چُU/لِی_/لی_/دَر_✅
پِU/یِ_/مَج_/نو_✅
نَس_/تِم_/شَب_❌
یا..
چُU/لِی_/لی_/دَر_
پِU/یِ_/مَج_/نو(ن)_
ءَست_U/اِم_/شَب_❌
(تازه در حالت دوم هجای اضافه هم داریم..)
💥مصرع سوم؛ رکن اول مفاعیلن تبدیل شده به مفاعلن.. یعنی هجای بلندمون هجای کوتاه شده..
زِU/نا_/لِU/ها_❌
بِU/دَر_/گا_/هَش_✅
گُU/ری_/زو(ن)_✅
💥مصرع پنجم.. هفتم.. پانزدهم وزنشون درسته..✅
این ها مشتی بودند نمونه خروار..
و اینکه خواستم بگم وقتی تا اینجا پیش اومدید.. بقیه راهمممم راحت می تونید طی کنید اگر بخواید و مطالعه کنید..
الحمدالله در ناب زیبامون.. علاوه بر پنجره های سبز پربار استادان عزیز.. آموزش های خوبی هم در بخش وبلاگ پست میشه که شما می تونید با پیگیری و ممارست.. پله های موفقیت رو یکی یکی بالا برید..
با اجازه استاد سخاوتمند.. تیک نقدرو فعال می کنم تا اگر احیانا به علت تجربه کمم دچار اشتباه شده باشم.. استادان مهربان.. اگر براشون زحمتی نیست.. بزرگواری کنند و مثل همیشه از سر لطف و محبت یاری برسونند..
شما و همه نابیون روز پر خیر و برکتی داشته باشید..