سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 5 آذر 1403
  • روز بسيج مستضعفين، تشكيل بسيج مستضعفين به فرمان حضرت امام خميني -ره-، 1358 هـ ش
24 جمادى الأولى 1446
    Monday 25 Nov 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      دوشنبه ۵ آذر

      سرباز کوروش

      شعری از

      نرگس فتحی زاده(موژان)

      از دفتر بهشت کوچک نوع شعر چهار پاره

      ارسال شده در تاریخ شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۹ شماره ثبت ۱۱۴۵۷۳
        بازدید : ۷۴۷   |    نظرات : ۷۱

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر نرگس فتحی زاده(موژان)
      آخرین اشعار ناب نرگس فتحی زاده(موژان)

      سرباز کوروشم،آن شاه بی ریا
      آنکس که روی گل پندی نکو نگاشت
      با مردمان خود هرگز بدی نکرد
      جز مهر و موهبت بذری دگر نکاشت
      خنجر به خون نزد جنگی به پا نکرد
      در فتح بابلش یک قطره خون نریخت
      او آمد و جهان همرنگ صلح شد
      نور آمد و دگر شب از جهان گریخت
      با اینکه قرن ها از رفتنت گذشت
      اما تو زنده ای در سینه های ما
      یک لوح ساده و یک مقبره ز سنگ
      والا و ساده ای بی رنگ و ادعا
      فرمود مردمان باید یکی شوند
      از برده داری و ظلمت نشان نبود
      معشوق او یکی صدها حرم نداشت
      شاهی شبیه او در این جهان نبود
      سربازهای تو امروز ما شدیم
      نسلی جوان که تو الگوی آن شدی
      شاه ستودنی یادت همیشگی ست
      تو افتخار ما در این جهان شدی.
      ۱
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      سید هادی محمدی
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۴۹
      درود بر شما

      زیبا بود

      قلمتان نویسا خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۵۲
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۵
      درود خندانک خندانک خندانک
      نگاهت جاودان باد دوست من خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۸
      درود بانو
      به شعر ناب خوش برگشتید
      سروده زیبایی را هدیه آوردید
      موفق باشید خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۵۲
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۵
      درود خندانک خندانک خندانک
      زنده باشید استاد عزیز خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۴
      با مِهر .
      شعر قشنگی بود
      ولی اینکه فرموده اید کورش خونی نریخت
      عجب ؟
      خدمت شما عرض شود یکی از خون ریز ترین شاهان بودند .
      و بله در فتح بابل بدون خون ریزی فاتح شدند .
      ولی این موضوع ارتباطی به خون ریز نبودن شان نداشت .
      و همچنین و البته که کورش باعث افتخار ما است .
      ولی اینکه فرموده اید خون ریز نبودند .بسیار عجیب بود .

      موفق باشید . خندانک
      فرامرز شعبانی
      فرامرز شعبانی
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۱۳
      سلام به شاعر گرامی و جناب استاد خوشرو، کشورگشایی غالبا با جنگ و خونریزی همراه است و فرماندهی قوای نظامی ایجاب می‌کند بسته به موقعیت برای شکست دادن دشمن از حربه ی خشونت استفاده نماید در خصوص کوروش کبیر قول معروف این است که بناحق خونی نریخته و با ملت های شکست خورده با عدالت و احترام رفتار می‌کرد و اجازه نمی‌داد مغلوب شدگان تحقیر و اموالشان غارت شود امری که در آن روزگار طرف پیروز حق مسلم خود می‌دانست بعنوان نمونه می‌توان خشونت اعراب مهاجم به ایران را یادآوری نمود. سپاس 🌷🙏
      ارسال پاسخ
      احسان فلاح رمضانی
      احسان فلاح رمضانی
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۲۹
      باستانگرایان مرتجع و متحجر، در توهمات و تخیلات خود، یک گزاره کلامی (عقیدتی) برای خودشان بافته اند که: «کوروش خیلی مهربان بود. او مَرد خدا بود و عالی‌ترین مراتب اخلاقی و انسانی را به جهان بشریت نشان داد»! آنان این گزاره خیالی را «اصل» قرار دادند و با همین عقیده‌ی خام، گزاره‌هایِ قطعیِ تاریخی را جرح و تعدیل (تکذیب و تصدیق) می‌کنند. مثلاً وقتی به آنان می‌گوییم بر اساس اسناد تاریخی، کوروش در اوپیس حمام خون به راه انداخت و بسیاری از ساکنان شهر اوپیس را قتل عام کرد (در حالیکه مردم اوپیس، از خانه و ناموس خود دفاع می‌کردند)،[2] باستانگرایان در پاسخ به ما، همان گزاره‌ی خیالی را می‌آورند که کوروش خیلی انسان خوبی بود! چطور ممکن است مردم اوپیس را قتل عام کرده باشد؟! یعنی باستانگرایان از سر تحجر، گزاره‌های مستند تاریخی (مثل لشکرکشی‌ها و کشتارهایی که پادشاهان هخامنشی داشتند) را زیر پا می‌گذارند تا عقیده‌ی بی‌اساس و خیالی‌شان آسیب نبیند.

      یا آنان بر اساس خیالات و رؤیاهای‌شان مدعی اند که کوروش هخامنشی، پرچمدار عقل و خرد بود. اما وقتی به سران باستانگرا می‌گوییم که کوروش در منشور خود، معبد مردوک پرستی (گوساله پرستی) را آباد کرده؛ جهل و خرفات (گوساله پرستی و بت پرستی) را در بابِل ترویج کرد،[3] نمی‌پذیرند. یعنی برای اینکه آن باور خیالی‌شان آسیب نبیند، گزاره‌های قطعی تاریخی را لگدمال می‌کنند.

      پی‌نوشت:

      [1]. جواد سلیمانی امیری، منطق تأثیرگذاری باورهای کلامی بر تاریخ پژوهی، معرفت کلامی، سال یازدهم، شماره 2، پاییز و زمستان 1399، ص 157-176.
      ارسال پاسخ
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۰
      درود بر شما خندانک
      بسیار خرسندم از اینکه شاعری روشنفکر همچون شما شعر مرا خوانده خندانک خندانک خندانک
      پایدار باشید خندانک
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۱۷
      دقیقا همینه
      کشور گشایی با خونریزی همراه است .
      چون در صفحه بانویی بودیم دیگر من طولانی اش نکردم .
      ولی اینکه کورش خونی نریخت سخنی شگفت آور بود .
      بله درست فرمودید در جنگ بابل هم چون لشگر برتر بود خونی ریخته نشد .
      این مطلب ربطی به خون ریز نبودن ندارد .
      با تشکر .
      احسان فلاح رمضانی
      احسان فلاح رمضانی
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۲۳
      درود بر شما جناب خوشروی گرامی خندانک
      در تأیید فرمایشات شما یک نمونه رو عنوان میکنم:

      ماريا بروسيوس (Maria Brosius) از ايران‌شناسان مشهور جهان در كتاب خود (با عنوانِ The Persians) پيرامون فتح اوپيس به دست كورش كبير می‌نويسد:

      In the autumn of 539 Cyrus' army took the city of Opis on the Tigris. He made an example of a city trying to resist the Persian army. and its inhabitants were brutally killed and the city plundered

      ترجمه:

      در پاييز 539 [پيش از ميلاد]، ارتش كورش به شهر اوپيس در كرانه رود دجله رسيد. او آن شهر را عبرت و نمونه‌ای برای [شهرهایی] كه بخواهند در مقابل او مقاومت كنند، قرار داد. بدين صورت كه او اهالی شهر اوپيس را وحشيانه كشتار و غارت كرد. [1]

      ايشان با استناد به رويدادنامه نبونئيد مي گوید:

      In the month Tashritu (September/October) when Cyrus did battle at Opis on the (bank of) the Tigris against the army of Akkad, the people of Akkad retreated. He carried off the plunder and slaughtered the people.

      ترجمه:

      در ماه تشريت (تشرين) معادل سپتامبر و اكتبر، كورش در اوپيس (در حاشيه) رود دجله به نبرد عليه سپاه اكّد (ارتش بابيلون) پرداخت. مردم اكّد، عقب نشينی كردند، [كورش نيز پيشروی كرده] و غارت بسيار كرد، و مردم را قتل عام نمود.[2]

      پی‌نوشت:

      [1]. بنگريد به:
      Brosius, Maria. The Persians, London ; New York : Routledge, 2006, p 11.
      [2]. بنگريد به:
      Ibid, p 11-12 ; Nabonidus Chronicle Col. III : 12-17
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۱
      خندانک
      درود بانو موژان عزیزم خندانک خندانک
      زیباقلم زدید نازنین خندانک
      خندانک خندانک
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۶
      درود خندانک
      ممنونم استاد عزیزم خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۵۰
      سبز باشید همگی و تمامی نظرات قابل احترام .
      زنده باد .همگی استادان.
      خندانک
      مهدي حسنلو
      مهدي حسنلو
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۴۶
      درودها امیر عزیز
      بسیار عالی و جامع و کامل بود
      بی نهایت روشنگرانه و منطقی و بدون جانب داری بود و فقط بیان حقیقت بدور از هر نوع حب وبغض بود
      و این اخلاقت در مباحثه یه امتیاز بزرگی برات و من مخاطب با خیال راحت می خونم و از این بابت شاکرم

      ممنون 🙏 امیدوارم با همین توان وقوت بنویسی خندانک
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۵۴
      درود بر شما خندانک خندانک خندانک
      بسیار خرسندم که در نبود من شاعری گرانقدر همچون شما به جای من پاسخ هایی داد که حقیقتا بسیار بجا و صریح و درست بود،از شما ممنون و بسیار خوشحالم انسان شریف و وطن دوستی همچون شما شعر مرا خوانده،در پناه خدا باشید خندانک خندانک خندانک
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۴۷
      درود مجدد بانو فتحی زاده (موژان)
      خواهش میکنم🙏 شما لطف دارید
      این وطن‌دوستی و حق‌گویی در شعرتان نشانگر آگاهی شماست
      خداروشکر که شاعرانی مثل شما وجود دارند
      سبز و سلامت باشید🍀 در پناه حق خندانک
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۳۱
      چاکر جناب علامیان متن را نخواندم رسیدم منزل حتما مطالعه میشود
      ببخشید در مسیر هستم
      همراه بهترین ها
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۲۱
      درود آقا محمدرضای عزیز برادر مهربانم
      خواهش میکنم بزرگوار مخلصیم شما لطف دارید
      پارسال یه مقاله‌ در نت خوندم با همین عنوان؛ کوروش چه هیزم تری به شما فروخته! برام خیلی جالب بود... سیو کردم تا شاید بعدا با به اشتراک گذاشتن این مطالب، دوستان علت دشمنی با کوروش را بدانند.
      برقرار باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۳۲
      سلام و عرض ادب و در این گفتگو در خدمت جناب امیر حسین خان دوست ِ عزیزم و افتخار سایت هستم به گونه ای که صاحب صفحه را هم درود ی دارم خدمتشان ....
      و اما با تمامی صحبت های جناب علامیان موافقم نام پدر بنده منوچهر است مطالبی را که فرمودند به یقین دیده و قبول دارم .
      در مورد فروشگاه های کورش هم دقیقا من هم همین مطالب را شنیدم .
      مطلب بعد باور بفرمایید من به کورش و نادر افتخار میکنم.این پادشاهان یعنی کورش کبیر و نادر شاه ،
      باعث سربلندی ایران بودند و افتخار همه ما هستند .
      فتوحات این پادشاهان به نوعی قدرت و نام ایران را به همه ثابت و در زبان ها انداخت چه کتاب‌هایی در خارج از کشور که نام نادر و کورش در آنها برده نشده .
      خندانک
      قانون های کورش که پایه ریزی اصلی شکل گیری هر ملت به تکامل رسیده است هنوز هم پایه ریزی اصلی تکامل هر ملتی است.
      گفتار نیک و کردار نیک و پندار نیک
      این موضوع و افتخار برای من ایرانی غرور به همراه دارد ولی همان قدر که باعث غرور من است برای مردم کشور های تجاوز شده ننگ و خفت داشت .
      در جنگ بابل قوای کورش از قبل کشور را فتح کرده بود بابل قوایی که در مقابل کورش صف آرایی کند نداشت به این جهت کورش بدون خونریزی بابل را فتح کرد . و نه اینکه فرشته آسمانی بوده و دل رحم .خود واردید با یک سرچ کوچک بزرگوار میتوانید جنگ های خونین کورش و نادر را ملاحظه
      بفرمایید ....
      مطلب دقیقا خون ریز بودن بود بحث( خون خوار)
      بودن فرق دارد پادشاهی خون خوار نامیده می‌شود یعنی این پادشاه از مردی و مردانگی بویی نبرده است .
      کورش کبیر کشور گشا بود ...
      چگونه می‌شود بدون خونریزی کشور کشایی کرد .
      این موضوع که کورش کبیر جوانمرد بوده به کنار اگر نبود در روایت ها خون خوار مانند چنگیز که همان تموچین باشد و تیمور لنگ نامیده می شد .
      وطن پرستی کورش بر کسی پوشیده نیست .
      ولی در نهایت که وقت جناب عالی گرفته نشود
      و خودتان بی گمان میتوانید سرچی در گوگل کنید .
      خون ریز بوده اند در جنگ هم خیراتی وجود ندارد بی گناه و گناه کار با هم می‌سوزند.
      با درود ها برای دوست عزیزم .
      و افتخار سایت جناب علامیان .
      خندانک
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۵۳
      ممنونم از جناب خوشروی خوش‌رفتار🙏 برادر و دوست خوبم
      لطف دارید شما کارتون درسته و به قولی؛ ثابت شده‌‌اید
      ما دلمون به بودن امثال شما عزیزان گرمه
      مطالب جالب و قابل تاملی را بیان کردید
      باشد که عده‌ای متوهم و پروپاگاندا نویس که خود را به اشتباه باسواد میپندارند، از الفبای شعور و از دبستان شاعری بالاتر بیایند و چهارتا چیز یاد بگیرند.
      سبز و سرفراز باشید... به امید روزهای خوب خندانک

      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۵۸
      خندانک
      احسان فلاح رمضانی
      احسان فلاح رمضانی
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۳۰
      درودها بر شما جناب خوشروی عزیز خندانک
      حجم جعلیات در مورد کوروش دوم هخامنشی معروف به کوروش کبیر اونقدر زیاده که نمیشه در این وقت مختصر به همه اونها جواب داد.
      اولین بار استعمار انگلیس به این جعلیات دامن زد تا هم اسلام رو براندازی کنه و هم کشور رو تجزیه کنه به بهانه ملی گرایی و هخامنشی بازی.
      من چند سوال ساده از شما دارم و اون اینه که چرا در شاهنامه و دواوین شاعران بزرگ ما حتی یکبار هم بنام کوروش اشاره نشده؟!در صورتی که برخی مدعی هستند آوازه کوروش دوم از شرق تا غرب دنیای اونروز پیچیده بود و سوالاتی از این دست.لطفا متن های ارسالی منرو با دقت مطالعه کنید تا به حجم پروپاگاندای بی سواد و جاعلین حرفه ای پی ببرید
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۷
      خندانک
      جواد مهدی پور
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۴۰
      سلام و احترام محضرتان بانو موژان گرامی

      خیلی خوشحالم از زیارتتان

      بعد خیلی وقت دوری توفیق خوانش اشعار نابتان را داشتم


      عالی سرودید

      بهره مند شدم


      زنده باشید به مهر

      درود هاااا

      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۵۲
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۷
      درود خندانک خندانک خندانک
      بسیار خوشحالم از حضور شما خندانک خندانک خندانک
      پایدار باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      احسان فلاح رمضانی
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۱۲
      درودتان.کوروش هخامنشی و سلسله هخامنشی یکی از جنایتکارترین سلسله های ایران باستان بودن و اینهایی که در شعر شما به اون اشاره شده جعلیات و تحریفات و دروغ های بزرگ تاریخی هست که در دوره پهلوی و توسط نویسندگان درباری و مستشرقین استعمار جعل شده.اگر خواستید اسناد جدید و تحقیقات امروزی رو واستون میفرستم.
      مبارزه با جعلیات دشمنی با فرهنگ و تمدن ایران نیست و باید تعصبات رو کنار گذاشت.
      موفق باشید
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۵۲
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۷
      خندانک خندانک خندانک
      فریال امینا
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۰۶
      درودها بر شما خندانک خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۵۲
      🍁🍁🍁
      🍁🍁
      🍁
      ارسال پاسخ
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سینا خواجه زاده
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۰۲
      درود بر سراینده‌ی راست‌گو

      حرف دل‌های روشنی زی را زدید. معنایی پرداخته شده و منطبق با حقایقی که از دیروزمان به ارث برده‌ایم. باشد که با تکیه بر خرد و آفریدگار خرد، بهتر از آن را برای فرداها به یادگار گذاریم.

      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۱۶
      درود بر شما بانوی آگاه و ارجمند
      خوشبختانه میلیون‌ها انسان در سراسر جهان قدردان کوروش؛ این اَبرمرد مشرقی و ایران‌ساز بودند و هستند... خداروشکر! آفرین بر شما خندانک
      طلایه دار:
      ای بزرگ موندنی ای طلایه دار روز
      سایه گستر رو تن از گذشته تا هنوز
      ای صدات صدای رود تو شب بوسیدنی
      ای سخاوت غمت بهترین بوسیدنی
      واسه این شرقی تن داده به باد
      تو گوارایی حس وطنی
      تو شقاوت شب قرن یخی
      تو شکوفایی تاریخ منی
      رسول رستاخیز:
      ای ابر مرد مشرقی ای کوه ای نگهبان قدسی خورشید
      روشنایی آتش زرتشت، یادگار صداقت جمشید
      ناجی سربلندی انسان ای تو پیغمبر ای اهورایی
      ای برای تو این هیولاها، همه کوکی همه مقوایی
      با کتاب ترانه های من نه قصیده، غزل سپاس توست
      مرد اسطوره ای شعر من، مخمل قلب من لباس توست
      مشرقی مرد پاسدار شرق، معنی جاودانه اعجاز
      خاک اگر خنده کرد و گندم داد از تو بود ای بزرگ باران ساز
      ای رسول برگ رستاخیز دست حق بهترین سلاح توست
      (ایرج جنتی عطایی)
      نبض قلمتان سبز خندانک
      روح اله سلیمی ناحیه
      روح اله سلیمی ناحیه
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۴۹
      🌹🌹🌹🌹
      ارسال پاسخ
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۸
      خندانک خندانک خندانک
      بهزاد سرافراز
      يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۱۱
      درود دوست گرامی
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۸
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عارف افشاری  (جاوید الف)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۵:۴۷
      من با تمام حکومتها مخالفم خواه پادشاهی خواه جمهوری

      خواه ردای لیبرال پوشیده و خواه لوای دین بر سر نهاده

      حکومت یعنی رذالت

      تمام چیزها باید مردم نهاد باشند

      درد جامعه و جهان ما سه چیز است

      دین (و تفسیرات اشتباه آن
      حکومت( از هر نوعی با هر وعده وعیدی
      و پول( که حرص و طمع و جنایت میسازد
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۰۰
      درود بر شما بانوی وطن پرست
      شعری زیبا و به حق سرودید
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۰
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عبدالامیر الهی(مسکین)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۱۴
      درود و عرض ادب
      بسیار زیبا سرودید
      البته با فرمایشات استاد و سرور گرانقدرم جناب خوشرو کاملا موافقم
      قلمتان سبز
      در پناه خدای مهربان باشید
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      احسان فلاح رمضانی
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۰۱
      اونقدر جعلیات در زمینه هخامنشی بازی و کوروش بازی زیاده که مجبورم بصورت مفصل پاسخ هایی رو از تحقیقات امروزی بیان کنم.شیوه بحث علمی رجوع به مقالات تخصصی هست نه کپی پیست روزنامه های اصلاح طلب که امروز همه میدونن این طیف و مدیریت این طیف مردم ما رو دچار سختی ها و مشکلات کرده.

      در تمام روایات زرتشتی، با اینکه از شاهان و پهلوانان و شخصیت‌های درجه 1 و 2 و 3 و... نام برده شده؛ اما هیچ اسمی از کوروش نمی‌بینیم. شخصیت‌هایی که قبل از کوروش زندگی می‌کردند و شخصیت‌هایی که بعد از کوروش زندگی می‌کردند. حتی فردی مثل آراستی عموی زرتشت که هیچ نقشی در تاریخ ایران ندارد و یک شخصیت درجه دهم تاریخی هم نیست و قبل از کوروش هم زندگی می‌کرده، اسم او را در منابع زرتشتی می‌بینیم.[1] اما اسمی از کوروش نمی‌بینیم. در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی که حاوی زندگی شاهان ایران باستان است، باز هم هیچ اسمی از کوروش نمی‌بینیم. از رخش (اسب رستم) و بهزاد (اسب سیاوش) و خر اسفندیار، سخن‌ها گفته شده اما هیچ سخنی از کوروش نیست. با اینکه ایرانیان، مفاخر تاریخی و مذهبی خود را در حافظه نگه می‌داشتند، اما یاد کوروش را در دل نگه نداشتند.

      از دوران قاجار به بعد، افرادی چون سِر جان مالکوم (Sir John Malcolm) انگلیسی و ارنست هرتسفلد (Ernst Herzfeld) یهودی، کوروش را به عنوان مظهر هویت ملی ایرانی مطرح کردند.[2] حکومت پهلوی هم برای مشروعیت بخشیدن به خود، بر آتش این دروغ دمید.[3]

      جالب آنکه وقتی جنگ شروع شد، در طول هشت سال دفاع مقدس، هیچ خبری از کوروش نبود. در سنگرها و لحظات سخت، هیچ گاه اسمی از کوروش به میان نبود. هر چه بود سربند یا فاطمه (ع) بود، زیارت عاشورا و دعای توسل و قرآن بود. واقعیت همین است. کوروش قرار نیست در سختی‌ها کنار ما باشد. بلکه استعمار، به وسیله رسانه‌ها، نام او را بر زبان‌ها انداختند تا ایران را نابود کنند. همانطور که معاویه، قرآن فِیک را بر سر نیزه کرد و آن را در مقابل قرآن حقیقی قرار داد، استعمار هم کوروش (میهن پرستیِ فیک) را بر سر نیزه کرده تا در ایران تفرقه ایجاد کند. فهم این قضیه با اندکی تأمل و دقت، روشن می‌شود.

      جریانات استعماری، عَلَم کوروش‌پرستی را بلند کرده؛ به ترک‌ها و عرب‌های ایران فحاشی می‌کنند. نتیجه آنکه امروز، تعداد قابل توجهی از جوانان آذربایجان و خوزستان، رسماً از ایران نفرت دارند. حتی لفظ ایران را برای تمسخر به صورت «عیران» می‌نویسند تا حِقد و نهایتِ تنفرشان را نشان دهند. مهم‌ترین عامل این شکاف اجتماعی، جریان باستانگرا است که به دستورِ انگلیس و اسراییل، به قومیت‌ها اهانت و موجب بروز این نفرت می‌شوند. وگرنه مشکلات اقتصادی همیشه بوده. در هشت سال دفاع مقدس که مشکلات اقتصادی بیش از امروز بوده، اما ده‌‌ها هزار نفر از جوانان تُرک / آذری و عرب، جان خود را برای این آب و خاک و در راه آرمان‌های اسلامی و انقلابی فدا کردند. دقیقاً از روزی که نام زشت کوروش در این مملکت به زبان آورده شد، تفرقه و جدایی نیز آغاز شد. کافی است نزد جوانان عربِ ایران، نام کوروش را به زبان بیاورید، از هر 10 نفر، انزجار و ناراحتی را در چهره 9 نفر می‌توان دید. به همین صورت در میان مردمان تُرک / آذری ایران.

      در هم شکستن هیمنه‌ی پوشالی و بزرگی خیالیِ کوروش کار سختی نیست. در هم شکستن استخوان‌های پوسیده‌ی کوروش‌پرستی هم کار ساده‌ای است. کوروش و کوروش‌پرستی از جنس جهل و تاریکی است. چراغی روشن شود، تاریکی از بین می‌رود. چراغی روشن کنیم...

      پی‌نوشت:

      [1]. جهانگیر اوشیدری، دانشنامه مزدیسنا، تهران: نشر مرکز، 1389، ص 82. رضا مرادی غیاث آبادی، فرهنگنامه ایران، تهران: 1392، ص 38.
      [3]. بنگرید به:
      SPIEGEL ONLINE Wissenschaft, Der falsche Friedensfürst, Ausgabe 28, 07/07/2008, Von Matthias Schulz, Nein 564395, Teil 1-2.
      مطالعه ترجمه کامل مقاله اشپیگل: «فرمانروای دروغین صلح»
      وحید محبی
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۵۲
      با درود و سلام خدمت دوستان.
      با احترام به نظر دوستان باید یاد آوری کنم تعداد شهدای زرتشتی هشت سال جنگ ایران فقط وفقط 2 نفر بودند که برا غیرت ایرانی که داشتن جونشون رو دادند.
      کوروش و داریوش قطعا از افتخارات تاریخی ایرانند.
      ولی کاش پیروان و دوستداران اونها هم یکی دو درصد در عمل پیرو کورش کبیر بودند.
      سینا خواجه زاده
      سینا خواجه زاده
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۵۸
      لطفا تعداد شهدای زرتشتی قادسیه و ... را هم حساب بفرمایید. آن جنگ تحمیلی‌تر بود.
      ارسال پاسخ
      سینا خواجه زاده
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۰
      چه از این والاتر که بتوان در وصف چون کورش ابرمردی، سرود. اجرتان با صاحب اثر.
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      نرگس فتحی زاده(موژان)
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۵۶
      درود بر شما برادرم خندانک خندانک خندانک
      پاینده باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      وحید محبی
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۹
      فرمایش شما کاملا صحیحه
      منظورم این بود که ایران پرستی تاریخ مصرف نداره.
      باید بهش عمل کرد و نباید محدود به شعر و بیانیه باشه.

      مریم کاسیانی
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۵۶
      درود بر شما بانو
      شعر زیبایی بود
      روح مخاطبتان شاد
      شاعر مختار که از مورد علاقه هایش بنویسد و مدح شان گوید
      فقط گذشتگان غیر مسلمان ایرانی خون ریز نبوده اند
      اگر به خون نگریسته شود آنقدر که با نام خدا و اسلام کشته داده ایم با نام شیطان نه !
      همانطور که اینروزها شاهدیم با گفتن لااله الا الله چه می کنند
      با آرزوی ادب و اندیشه برای همه مان
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک

      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۰۵
      کوروش کبیر را بهتر بشناسیم:
      گروهي از فقها و بزرگان ذوالقرنين را کوروش هخامنشي مي‌دانند چنانکه آيت الله طباطبايي و پروفسور عبدالکلام آزاد (دانشمند شهير هندي) با دلايل متقن به اثبات رسانده اند که ذوالقرنين، همان کوروش کبير، بنيانگذار امپراتوري بزرگ هخامنشي در ايران است.
      نظر قطعي علامه طباطبايي درالميزان بنا بر شواهد تاريخي محکم نيز بر اين مهم تاکيد دارد که ذوالقرنين قرآن همان کوروش کبير هخامنشي است.
      استاد علامه طباطبايي درتفسيرالميزان آورده است : اگر ذوالقرنين قرآن، مردي مومن به خدا و به دين توحيد بوده، کوروش نيز اين چنين بوده و اگر ذوالقرنين، پادشاهي عادل و رعيت پروربوده، کوروش نيز چنين بود؛ اگر او نسبت به ستمگران و دشمنان مردي سياستمدار بوده او نيز بود؛ اگر دين، عقل، فضايل اخلاقي و ثروت و شوکت داشت، کوروش هم داشت؛ همان گونه که قرآن فرموده کوروش نيز سفري به سوي مغرب کرد، بر ليدي و پيرامون آن مسلط شد و بار ديگر به سوي مشرق سفر کرد. آنجا مردمي ديد صحرانشين و وحشي که در بيابان زندگي مي کردند. براي همين، به آنها کمک کرد، سدي ساخت در مقابل قبيله و قومي که آنها را آزار مي دادند؛ در تنگه داریال ميان کوه هاي قفقاز و نزديک به شهر تفليس.
      اما مهم آنکه نام بنيانگذار نخستين و بزرگترين امپراتوري دنيا، نه تنها در قرآن بلکه حتي در کتاب هاي عهد عتيق مانند تورات نيز به عنوان يک انسان برگزيده و بلند مرتبه ثبت شده است.

      چرا کوروش کبير ذوالقرنين است؟
      يکتاپرستي، نيکوکرداري، رأفت و انسان دوستي از صفات گفته شده ذوالقرنين در کتاب آسماني مسلمانان است.
      بنا بر فرموده قرآن مجيد، ذوالقرنين، پادشاهي دادگر بود و نسبت به رعيت عطوفت داشت و هنگام کشورگشايي و غلبه قتل و کينه ورزي را اجازه نمي داد. از اين روي، هنگامي که بر قومي در غرب چيره شد، پنداشتند، اوهم مانند ديگر کشورگشايان خونريزي آغاز خواهد کرد، ولي او بدين کار دست نبرد، بلکه به آنان گفت: هيچ گونه بيمي پاکان شما در دل راه ندهند و هر يک از شما که عملي نيکو کند، پاداش آن را خواهد ديد .
      با آن که آن قوم بي ياور و دادرسي در چنگال قدرت او بودند، با ايشان شفقت کرد و به دادگري و نيکوکاري دل آنان را به دست آورد.
      بر پايه شواهد انکارناپذير تاريخي، همگي اين ويژگي ها بر کوروش هخامنشي منطبق است که نمونه بارز خوي انساني و رأفت و مداراي کوروش را در رفتار او با مردم بابل پس از فتح اين سرزمين، در تاريخ مي بينيم.

      «با اين حال، برخي از جاعلان بی‌سواد و ناآگاهان تلاش ميکنند چنگيز و آتيلا و يا اسکندر مقدوني که دشمن ایران و ایرانی بودند را ذوالقرنين معرفي نمايند، در حالي که هيچ يک از صفات آمده در قرآن مجيد بر اين جهانگشايان ظالم خونريز قابل انطباق نيست.»

      به گفته مورخان يوناني کوروش کبير از چنان جايگاه بزرگي برخوردار بوده که حتي اسکندر با وجود يورش وحشيانه به ايران و تسخير و آتش زدن تخت جمشيد به پاسارگاد مقبره کوروش رفته، در برابر مزار آن بزرگ مرد زانو زده و مراتب احترام خود را به کوروش کبير بجا آورده است.
      بنا بر فرموده قرآن مجيد، ذوالقرنين مي گويد: «هذا فتح من ربي»؛ يعني «همه فتوحات من نتيجه لطف خداست» و ما هيچ گاه در تاريخ، نه از اسکندر و نه از مغول ، چنين گفتاري را سراغ داريم .
      علت دوم آن که واژه ذوالقرنين در قرآن مجيد به معناي فردي است که دو شاخ در بالاي سر او قرار دارد. همان گونه که در تصوير حجاري شده کوروش کبير در تخت جمشيد ديده مي شود؛ کلاهي با دو شاخ در بالاي سر او به خوبي نمايان است.
      در ترجمه تفسير الميزان جلد 13صفحه 539آمده است: « در کتاب دانيال هم خوابى که وى براى کورش نقل کرده، به صورت قوچى که دو شاخ داشته ديده است».
      از ديگر نکاتي که شاهدي بر ذوالقرنين بودن کوروش کبير است مي توان به اين نکته اشاره کرد که در قرآن مجيد آمده ذوالقرنين در آغاز فرمانروايي خود، به منطقه اي که آفتاب غروب مي کند، حمله کرده و پيروزي‌هاي بزرگي به دست آورده است. سپس به سوي شرق شتافت و در آن سامان، هم به پيروزي دست يافت و پس از آن، به مکاني رفت که آفتاب از آن طلوع مي کرد؛ يعني شرق و آنان پوششي براي محافظت خود نداشتند.
      مقابل آفتاب سوزان اشاره به اين که منطقه بياباني بوده و سکنه چادرنشين و کوچ رو براي آب و غذا و اشارت به سکنه مغولي و سکايي آسياي ميانه دارد.

      همان گونه که مي دانيم، نخستين حمله بزرگ کوروش کبير به غرب ايران و سرزمين ليدي (در باختر آسياي کوچک يا ترکيه امروزي) بوده که به پيروزي کوروش و تابعيت ليدي به امپراتوري ايران انجاميد. فرمانروايان ليدي که با بابل و مصر و حکومت هاي آسياي صغير متحد شده بودند ،براي تصرف بخشي از ايران، در صدد ضربه زدن به کوروش برآمدند. کوروش پس از آگاهي از اين توطئه، سپاهيانش را به طرف سارد، پايتخت ليدي گسيل داشت.

      وي در اين نبرد نيز پيروز بود. در نتيجه اين حمله در 547ق.م سارد و شهرهاي آسياي صغير، يکي پس از ديگري به دستان پرتوان کوروش کبير سقوط کرد.

      در تاريخ به اين نکته اشاره شده که کوروش کبير، پس از نبرد موفقيت آميز در غرب ايران زمين (ليدي) براي سر و سامان دادن به شورش اقوام بيابانگردي که متجاوز، وحشي و خونريز بودند، به شمال شرق ايران بزرگ لشکرکشي کرد و موفق به فرو نشاندن آنان و تأمين امنيت مرزهاي شرق و شمال شرق ايران شد.

      يکي ديگر از مشخصات ذوالقرنين در قرآن، عزيمت او به مناطق شمالي و رويارويي با قوم يأجوج و مأجوج بوده است و علاوه بر اين، (ايجاد سد در مقابل قوم يأجوج و مأجوج) که در ساخت آن از آهن استفاده شده نيز در قرآن به ذوالقرنين نسبت داده شده است. جالب اين که در تورات هم به ساختن سدي از جنس آهن اشاره شده است؛ آنجا که از قول کوروش خطاب به خداوند يکتا مي گويد: «من اي کوروش، پيش روي تو خواهم خراميد ... جاي ناهموار را برايت هموار مي کنم، درهاي برنجين را مي شکنم، پشت بندهاي اهنين را خواهم بريد...»

      در تعيين محل استقرار اين سد، گمانه زني هاي متعددي شده و حتي برخي آن را همان ديوار بزرگ چين تصور کرده اند، در حالي که کليد حل اين معما در خود قرآن نهفته که کاربرد آهن در ساخت اين سد مورد تأکيد قرارگرفته که با توجه به اين که در ساخت ديوار بزرگ چين هيچ گونه مواد آهني به کار گرفته نشده، اين نظريه مردود است.

      در سرزمين ميان درياي کاسپين و درياي سياه، سلسله کوه‌هاي قفقاز به صورت ديواري راه هاي ميان شمال و جنوب را بسته است؛ مگر يک راه که باز گذاشته و آن تنگه اي است که در ميان رشته کوه‌هايي واقع شده و شمال و جنوب را به هم متصل مي سازد و اين تنگه در عصر حاضر، تنگه دارالا ناميده مي شود و در نقشه هاي موجود ميان شهر ولادي قفقاز ـ پايتخت جمهوري اوستياي شمالي، شمالي ترين منطقه ايراني نشين و فارسي زبان قفقاز که هم اکنون يکي از جمهوري هاي روسيه است ـ و تفليس نشان داده مي شود در همان جا که تاکنون ديوار آهنين باستاني موجود است و شک نيست که اين ديوارهمان سدي است که کوروش بنا کرده، زيرا اوصافي که قرآن بيان کرده، درباره سد ذوالقرنين کاملا بر آن منطبق است و همان گونه که قرآن يادآور شده، الواح آهنين در ساختمان آن به کار رفته و مس گداخته براي بستن مفاصل و رخنه هاي آن استعمال شده و در ميان دو ديوار کوهستاني بنا شده است.

      با در نظر گرفتن بازمانده سدي که هم اکنون در گذرگاه دارلا قفقاز موجود است و شهادت کتب ارمني ـ که اين ناحيه را (بهاک کورائي) و (کابان کورائي) مي گويند و به معني گذرگاه و يا دره کوروش است ـ شکي نمي ماند که کوروش به سمت شمال غربي ايران رفته و از نواحي اي که امروز به نام دربند و معبر دارالس معروف است، گذشته و در آنجا سدي بنا کرده تا مانع هجوم سکاهاي متجاوز بشود.
      در آنجا به دستور کوروش آهن و فلز فراوان آوردند و سدي از آهن بسان ديواري در معبر ميان دو کوه که تنها راه عبور و مرور اقوام وحشي سکايي بود، بنا شد؛ اين سد تنگه باريک ميان دو کوه را مي بست و مانع گذشتن سواران يغماگر سکايي بود و به همين جهت اين دره به نام دره کوروش نام‌گذاری شده است.
      (از سری مقالات عصر ایران)

      منیژه قشقایی
      منیژه قشقایی
      سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۰۷
      درود ،سدی که بر قوم یاجوج و ماجوج بسته شد
      ارسال پاسخ
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۴۵
      درود و سپاس استاد شفیعی آگاه🙏 بله با حرف شما کاملا موافقم خندانک
      علیرضا شفیعی
      علیرضا شفیعی
      جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۵۰
      درود بر شما استاد علامیان گرامی خندانک
      بسیار عالی بود خندانک خندانک
      قوی ترین تفسیر قرآن در کل تاریخ اسلام تفسیر المیزان علامه طباطبائی است و احتمال دادن علامه بر ذوالقرنين بودن کورش معتبرتر و مستند تر از هر پژوهش فرمایشی است. خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۴۷
      با سلام و عرض ادب خندانک
      حتی اگر همچون سدی نباشد قطعا می سازند و نباید چندان نگران این مسائل بود و کتب را هم می نویسند. در بعضی از این اتفاقات تاریخی که در خصوص کربلا هست یک عده گفته اند واقعه کربلا در شرایط برفی اتفاق افتاده، علی ای حال اگر منکر واقعه کربلا بشوند آنچه می ماند کتاب است در برابر کتاب. در خصوص کوروش هم جالب اینجاست که قتل زرتشت را به وی نسبت داده اند بهر حال هر سکه ای دو رو دارد یک روی آن تعریف و روی دیگر آن قبح شمردن است. همین اسکندر مقدونی هم گویا که این همه فیلم می سازند و تبلیغ می کنند در غرب و بعنوان قهرمان از او یاد می شود، لااقل ما ایرانی ها از اسکندر و چنگیز و تیمور لنگ نفرت داریم. اگر از یک انسان به خوبی یاد می شود دلیل خوب بودن چیست؟ بله در قرآن هم آمده قتال کنید. زمانی که بنی اسرائیل از مصر خارج شدند تا رسیدند به سرزمینی که گروه عمالقه بودند. ظاهرا باید با عمالقه می جنگیدند که نافرمانی کردند. این مسلم هست که وقتی جنگی صورت می گیرد کشتار هم می شود. خیلی از شاعران و روشنفکران کلا مخالف هر جنگی هستند به خاطر اثرات فوق العاده ویرانگر آن. جالب اینجاست که در هشت سال دفاع مقدس نیز راست و دروغ آمیخته شده و تمییز این دو از هم عملا ممکن نیست. عرضم را خلاصه می کنم. دوست عزیزی نوشت از انقلاب 57 با کلمه شاه ضدیت آغاز شد این ضدیت با شاه و شاهنشانی منتسب به آقای خلخالی نیست که جریان افراطی به پا کرد نیست. سامری که گوساله پرستی را در بنی اسرائیل آورد از بزرگان قوم بنی اسرائیل بود همچنین شریح قاضی و ابوموسی اشعری از بزرگان دینی بودند کتابی نوشته اند به نام ریزش ها و رویش ها مربوط است به حکومت امام علی علیه اسلام که طلحه و زبیر و سایر افرادی که از متقدمین اسلام آورندگان بودند و خدمات زیادی به اسلام کرده بودند، اما آنها در برابر امام علی علیه السلام ایستادند و جنگ صفین را برپا کردند از طرفی جوانانی بودند که در حکومت حضرت به مقام شهادت نائل شدند از جمله این افراد گویند پسر ابوبکر خلیفه اول است. این انقلاب اگر ابوموسی اشعری دارد محمد بن ابوبکر هم دارد. عزیزی نوشته نادرشاه افشار هم برای من افتخار است البته طرفداران نادرشاه بیشتر مشهدی هستند اما نادرشاه گویند کسی هست که حتی به پسر خودش را کور کرد و البته وقتی من این را می گویم علی القاعده مشهدی ها آشفته می شوند. من در میان افتخاراتم به دنبال کسی می گردم که نزد خداوند جایگاه داشته باشد تخت جمشید و سی و سه پل و راه اهن این ها لازمه حکومت شاهنشاهی بوده. مقصود از شاه ستیزی بود که از اندیشه امام خمینی «ره» بیان شده بود و در صحیفه نور امام صحبت های ایشان هست. وکیل خان زند هم خود را وکیل الرعایا خواند ای کاش همه شاهان خودشان را اینگونه صدا می زدند. می رسیم به اصول گرایی، اگر منظور از اصول، اصول توحیدی است که بسیار عالی است اما اگر منظور اصول شیطانی است که جایی در مکتب ما ندارد. اما بزرگی می گفت به اشخاصی که دیگران برایشان احترام قائلند حرمت شکنی نکنید. 2500 سال پیش، کتاب است در برابر کتاب، هم موافقین نوشته اند هم مخالفین. از اندیشه و کردار، رفتار و گفتار درست باید حمایت کرد. هر کسی مطابق با رفتار و گفتار و کردار درست باشد مورد تایید است خواهش شاه شاهان کوروش باشد یا امام خمینی «ره» و اگر اینگونه نباشد مردود است هر کس می خواهد باشد. عزت زیاد. خندانک
      علیرضا شفیعی
      جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۴۰
      درود بر شما خندانک
      سروده ی زیباییست خندانک خندانک
      موفق باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      3