نصف من هستم وَ نصفم یار هست
بینِ هردو عشق بر دلدار هست
این محبت ها ودیعه از خداست
آتشِ عشقش بسی نا منتهاست
تا بشر باشد در این دنیا بقا
خوب و بد ماند زِاعمالش بِجا
زندگی با مرد و زن حاصل بُود
جذبه ی حق بینشان واصل بُود
فطرت و قرآن هر دو شاهدند
مرد و زن پیدا زِ نفسِ واحدند
⚘
التزامِ زنده بودن در جهان
بستگی دارد به مردان و زنان
هر چه قدر پیوندشان محکم تر است
زندگانی بهتر و شیرین تر است
ازدواج از راهِ شرعش بهتر است
غیرِ این فحشا و راهِ بدتر است
راهِ شرع مهر و محبّت آورد
غیر از اینها آبرویت را بَرَد
ای جوانان بشنوید از من سخن
رسمِ پیوند ازدواج است از کهن
ازدواجهای خیابانی تمام
پوچ حرف هستش ندارد التزام
باش چون زر در دکانِ زر فروش
کی بداند قیمتِ زر خمر نوش
در دکان باشی می آید زرخرید
قیمتِ بالا دهد در محضِ دید
با هزاران ناز و عشوه می برد
هرچه باشد احتیاجاتت خرَد
میشوی معشوقه ی محفل نشین
بشنوی تو حرفهای دلنشین
بسیار زیبا و دلنشین بود
حکیمانه و آموزنده
دستمریزاد