صالح ایش هر سَعی دن برتر اولار
عقل کامل اولسا سُؤز کمتر اولار
بو بدن دنیاده ایشلر کهنه لر
آرزینی دنیا ولیکن تازه لر
لاپ اوزاقلاردان اِئدر ایستک اوزون
آمّا دنیا أُلمگی ایلر یوخون
کیمسه کی دنیایه چاتمیش خسته دی
کیم کی چاتماز درد چکر چوخ حرص ده دی
کیم کی ایستر پیشوایِ خلق اولا
مردمی تعلیم ائده دوزگین یولا
نفسینی اوّل گرک اُ جُرله سین
سون نه ایستر خلقه تعلیم ایله سین
ایستمز گفتاریله معنا اِئده
یاخچی دیر کرداریله سوز اورگده
کیمسه کی آموزِگار نفس اولا
یِئیدی تا آموزِ آیری کس اولا
سنده شاعر سُؤز ائشیت ایله عمل
نفسیوی پاک اِئت سورا باشلا غزل
(۱۷۵/۷۱.۷۲.۷۳/۱۴۰۳/۰۶/۲۶)
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
اعمال صالح از هر تلاشی برتر است
چون عقل کامل گردد،سخن اندک شود
دنیا بدن هارا فرسوده،و آرزوهارا تازه می کند
مرگ را نزدیک
و خواسته هارا دور و دراز می سازد
کسی که به آن دست یافت خسته میشود
و آن که به دنیا نرسید رنج می برد
کسی که خود را رهبر مردم قرار داد
باید پیش از آنکه به تعلیم دیگران پردازد
خود را بسازد
و پیش از آنکه به گفتار تربیت کند
با کردار تعلیم دهد
زیرا آن کس که خود را تعلیم دهد و ادب کند
سزاوارتر به تعظیم است از آنکه
دیگری را تعلیم دهد وادب بیاموزد
تو هم ای شاعر حرف گوش کن وعمل بنما
نفس خویش را پاک کن بعداََ شروع به غزل گفتن کن
درود برشما جناب عبدالله پور عزیز
بسیارزیبا بود