هیچ ثروتی یوخ بو دنیادا عقل کیمین
هیچ فقر تاپیلماز بورادا جهل کیمین
مندن ائشیت عقلی توت بوراخ جهلی جانیم
قانمازلیقی بوشلا یاشا سن اهل کیمین
هیچ ارث گلیپ سنه ادب تک اولماز
شورا ائده سن ایشون دوگینده قالماز
صبر ایله ایکی جوره بو دنیا ایشینه
خوشدور بیری حاله بیری خوشلیق سالماز
قربتده ده دولتلی وطن تک خوشدور
یوخسول وطنینده قربتیله توشدور
دنیاده پولون یوخدی قناعتله کِئچین
چوخ ثروتِ ناتمامدی عُمره نوشدور
چون ریشهء شهوت هامیسی ثروتده
آخسین ایاغون قویما بئله راحتده
صالح عمله مصرف ایله وار یوخووی
یوخسا گوتیریپ پرده قویار حیرتده
(۱۶۷/۵۴.۵۵.۵۶.۵۷.۵۸//۱۴۰۳/۰۵/۲۹)
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
هیچ ثروتی چون عقل،وهیچ فقری چون نادانی نیست
از من میشنوی عقل را بگیر و نادانی را فراموش کن
و نفهمی را ولش کن و مثل آدمهای بی آزار زندگی کن
هیچ ارثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نیست
شکیبایی دو گونه است
شکیبایی بر آنچه خوش نمیداری
وشکیبایی در آنچه دوست میداری
ثروتمندی در غربت چون در وطن بودن است
وتهیدستی در وطن غربت است
در دنیا اگر پول نداری با قناعت مدارا کن
چون قناعت ثروتی است پایان ناپذیر
چون ثروت ریشه ی همه شهوتهاست
نگذار پایت به این راحتی بلغزد
دار و ندار تو برای اعمال خیر مصرف کن
و الّا خدا پرده از روی کارهای زشتت بر میدارد که حیران میشوی
آموزنده و زیباست