دوشنبه ۱۰ دی
ترازوی عدالت شعری از عليرضا حكيم
از دفتر اشعار آييني نوع شعر غزل
ارسال شده در تاریخ پنجشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۰۱ شماره ثبت ۱۰۱۴۴۱
بازدید : ۴۴۹ | نظرات : ۴۰
|
آخرین اشعار ناب عليرضا حكيم
|
علی یعنی ترازوی عدالت
شجاعی جان نثار و با اصالت
دلیلش هم همان لیل المبیت* است
که شد سرباز سرسخت رسالت
لیل المبیت: شبی که علی(ع) در بستر پیغمبر خوابید
***
برای هر مسلمانی ولی بود
حقیقت در وجودش منجلی بود
اگر راه حقیقت را بجویی
شهادت می دهم حق با علی بود
|
|
نقدها و نظرات
|
درودها به شما بانو حکیمی مطالب ارزندهای بیان کرده اید سپاسگزارم از حضور سبزتان مهرت همیشگی باد | |
|
درود جناب آقای عزیزیان و سپاسگزارم از لطفتان | |
|
درود جناب خوشرو با سپاس از شما | |
|
درود بر شما بانو و سپاس | |
|
ممنونم جناب فتحی و سپاس | |
|
درود فراوان جناب ابراهیمی سپاس بسیار از حضور تان | |
|
درود بر شما برادر گرامی سپاسگزارم از لطفتان | |
|
درود بر شما جناب آقای قنبر پور سپاسگزارم از لطفتان | |
|
درود بر شما بانوی گرامی سپاسگزارم از حضور سبزتان | |
|
درودها جناب فتحی سپاس فراوان | |
|
درود بر شما جناب ابراهیمی بسیار سپاس از حضورتان | |
|
درودها جناب آزادبخت سپاس بیکران | |
|
درودها بانوی گرامی و سپاس از حضورتان | |
|
درودها بانو حضور سبزتان را سپاس | |
|
درود و سپاس | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
لَیلَةُ المَبیت، شبی که امام علی(ع) برای حفظ جان پیامبر(ص) در بستر ایشان خوابید.
مشرکان قصد داشتند در این شب، دستهجمعی به خانه پیامبر حمله کنند و ایشان را به قتل برسانند.
به درخواست پیامبر(ص)، امام علی(ع) در بستر ایشان خوابید و در نتیجه مشرکان متوجّه عدم حضور پیامبر نشدند و رسول خدا(ص) توانست در آن شب به سمت یثرب هجرت کند.
بسیاری از مفسران، شأن نزول آیهی لَیْلَةُ الْمَبیت یا آیهی شِراء در سورهی بقره را دربارهی فداکاری حضرت علی(ع) در لیلة المَبیت دانستهاند.(بقره: ۲۰۷)
آیهی مورد اشاره، کسانی را ستوده است که حاضرند جان خود را در ازای بهدستآوردن رضایت خداوند فدا کنند.
تاریخ این واقعه را شب نخست ربیع الاول سال سیزدهم و یا چهاردهم بعثت دانستهاند.
(نقل با ویرایش از ویکی شیعه)
درود استاد بزرگوار!
دوبیتیهای ناب و ارزشمندی را سرودهاید و با کمترین واژگان، بیشترین مفاهیم را بیان نمودهاید.
نکتهی جالبی که در نخستین خوانش دوبیتی نخستِ صفحهی جاری در خاطرم نقش بست، واژهی «ترازو» است که قلب کل این واژه میشود: «وزارت».
که از دیدگاه زیباشناسی ادبی، واژهی «وزارت»، با کلمات قافیهی شعر؛ یعنی: «عدالت»؛ «اصالت» و «رسالت» همقافیه است.
سوای این مطلب، شاید بتوان علی (ع) را وزیر پیامبر (ص) قلمداد کرد؛ توضیح اینکه:
برخى معتقدند در دولت رسول خدا (ص) منصبى به نام «وزارت» وجود نداشت، اما در آن میان کسانی بودند که نقش وزیر را داشتند.
پیامبر اسلام (ص) گاهی برای انجام امور، با اصحابی که اعتماد به آرا و سلامت فکرشان داشتند، مشورت میفرمودند و در راس این دسته از اشخاص که داراى جایگاه اشاره و مشورت بودند، حضرت على (ع) بودند.
پیامبر (ص) روزى عشیرهی خود را جمع کردند و به آنها ولیمه دادند و از آنها خواستند که او را یاری کنند؛ پس على (ع) برخاست و رسول خدا (ص) فرمود:
«این، برادر و وصى و خلیفه بعد از من است.»
رسول خدا (ص) به على (ع) فرمود:
«الا ترضى ان تکون منی بمنزلة هارون من موسى» در حالى که اشاره به این آیه داشتهاند که از زبان موسی (ع) در قرآن آمده است: «وَاجْعَل لِّی وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِی، هَارُونَ أَخِی» (طه، ۲۹ و ۳۰).
علامه طباطبايى در تفسير الميزان مىفرمايد: حديث منزلت كه پيامبر اكرم (ص) به حضرت على (ع) فرمود: «انت منى بمنزلة هارون من موسى الا أنه لا نبى بعدى» از صد طريق از اهل سنّت و هفتاد طريق از شيعه نقل شده است.
پیامبر (ص) در مباهله و فتح خیبر، غیر از على (ع)، شخصی را نیافت که سورهی برائت را بخواند و وارد قلعه شود؛ پس على (ع) مستشار اول و مرد دوم بعد از رسول خدا (ص) بود.
پیامبر به او وظایف یک وزیر را میسپرد؛ بدون اینکه این لقب از زمان رسول خدا (ص) به دست آمده باشد.
با توجّه به مطالب فوق، مشخص شد که پیامبر (ص) هم نام و هم نقش وزیر را به یاران درجه اوّلش داده بود؛ از بین نام و نقش، نقش مهمتر است، حتى اگر نام نباشد.
به عبارتی دیگر، کلیهی توقعاتى که از یک «وزیر» یا نخستوزیر و از مرد شماره دو حکومت انتظار داریم، در یاران خصوصى ایشان عموما و در حضرت على (ع) خصوصا وجود داشته است.
سپاس از اشتراک شعر نابی که با یک واژه، اشارههای تاریخی را به ذهن متواتر کردید.
شاعرانههایتان ماندگار🌸