سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 8 آذر 1403
    27 جمادى الأولى 1446
      Thursday 28 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۸ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        پیچیده یا ساده و همه فهم
        ارسال شده توسط

        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

        در تاریخ : شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۴۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۴۱۷ | نظرات : ۸۹

        سلام دوستان خندانک
        بعضی از همقطاران دوست دارند شعری بسرایند که خواننده برای درک آن باید دکترای ادبیات داشته باشد خندانک
        و بعضی ها دوست دارند شعری بسرایند ساده و همه فهم خندانک
        مثال نمی زنم مثل کدام حضرت یا کدام استاد....خندانک
        شما طرفدار کدام دسته هستید ؟
        به نظر شما کدام صحیح تر است؟ پیچیده یا ساده

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۳۲۱۰ در تاریخ شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۴۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        سید هادی محمدی
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۲
        سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا بنویسم.
        مطلبی جناب حاجی پوری گرامی در پست وبلاگ خودشان گذاشته اند که بر آن شدم چند سطری جهت آگاهی دوستان بنویسم

        عین مطلب ایشان به قرار زیر است

        (( سلام دوستان
        بعضی از همقطاران دوست دارند شعری بسرایند که خواننده برای درک آن باید دکترای ادبیات داشته باشد
        و بعضی ها دوست دارند شعری بسرایند ساده و همه فهم
        مثال نمی زنم مثل کدام حضرت یا کدام استاد....
        شما طرفدار کدام دسته هستید ؟
        به نظر شما کدام صحیح تر است؟ پیچیده یا ساده))



        🔷 قیاس مع الفارق چیست؟

        مغالطه تمثیل ناروا یا مقایسه ی نادرست یا قیاس مع‌الفارق (False analogy یا Argument from analogy) وقتی روی می‌دهد که شخصی در هنگام استدلال از شباهت‌های آشکار و مشخص دو چیز به یکدیگر، شباهت‌های دیگری را نتیجه‌گیری کند در حالیکه این شباهت‌ها نامعلوم بوده و نیاز به بررسی و اثبات دارند.

        ✍️مانند قیاس زیر

        ✔️ در باز است.
        ✔️ باز، پرنده است.
        ✔️ در نتیجه در پرنده است.



        جناب حاجی پوری در این استفهام و قیاس از این نوع استفاده کرده‌اند که در ذیل دلایل آن مبسوط آورده خواهد شد.


        🔷 همه کیست و همه فهم یعنی چه

        منظور از همه در این سوال جناب حاجی پوری چه کسانی هستند؟ همه ی آحاد مردم؟
        همه ی انسانها؟
        قطعا اینگونه تعمیم کار درستی نیست چرا که درک هنر قطعا و حتما متوسط به بالای شعور و آگاهی و سواد را طلب می‌کند.
        چگونه می‌شود شعری نوشت که همه فهم باشد در صورتی که سهم همه از برداشت های شعری یکسان نیست و همه شعور کافی و سواد وافی برای درک هنر را ندارند.
        مخاطب عام یک نفر نیست؛ یک جمعیت است، نه تنها در مغازه ها و خیابان ها و خانه ها، بلکه در دانشکده های ادبیات و حتی در یک شب شعر تخصصی و نشست نقد ادبی هم هست، حتی گاهی در گوشه ای از ذهنیتِ مخاطب خاص هم رؤیت شده است.

        چه بسیار شاعرانی که در سالهای اولِ شاعری شان استعدادهای شگفتی بودند، اما مخاطب عام دوست داشت از آنها برای سرگرمی خود استفاده کند، بنابراین شروع کرد به تشویق آنها. اصلاً این مخاطب عام مهارتِ خاصی در استعدادیابی و سرکوبِ آن دارد.

        حتی می شود گفت افرادی که از شعر و شاعری بیزارند، بیش از مخاطب عام به ادبیات خدمت کرده اند، نمونه اش بسیاری از والدین و نزدیکانِ بعضی شاعران، که با وجود تنفر از شعر و شاعری، چه مصائبی را متحمل شدند و باز هم در جمعیتِ مخاطب عام قرار نگرفتند؛ سوختند و ساختند.

        اما همین مخاطب عام است که به راحتی شاعرِ موردعلاقه اش را در بدترین موقعیت تنها می گذارد و می رود پیِ سرگرمی های دیگرش.
        این مخاطب عام که در شعر و شاعری شاعر را مجبور می‌کند که در شعرش استعاره ها و صنایع را کنار بگذارد و شعری در خور فهم اینان بسراید که بعد تشویق کنند و اگر شعر فوق العاده ای بنویسی که پر باشد از همه ی پارامترهای شاعری بگویند چه شعر سختی و غیره و ذالک البته عکس این مطالب را هم خواهم گفت و پارادوکس های زیادی را مطرح خواهم کرد.


        🔷 هر سخن موزونی که روی طناب افاعیل چیده شده باشد شعر نیست

        عده ای تصور می‌کنند که وقتی سخنی را در بحور و افاعیل سرودند و در یکی از قالب ها شروع به چیدمان قوافی کردند شعر گفته اند و تمام اما اینگونه نیست شعر تنها وزن نیست، گرچه درستی وزن در اشعار موزون شرط اول است اما شرط تامه نیست سخنی موزون که فاقد آرایه و صور خیال و تصویر و…. باشد به زعم من نثر موزون است.
        دیالوگی است وزن دار، گزارشی است در پرانتز وزن که هیچ ندارد.
        هنر، نقطه‌ی تلاقی فرم و محتواست که حاصل و هماهنگی بین این دو، زیبایی و قدرتمندی چشم‌گیر یک اثر محسوب می‌شود.
        شعر هم که از ابتدا بخاطر دربرداشتن مشخصه‌های محتوایی و زیبایی در فرم، جلوه‌ای شاخص از هنر شناخته می‌شود، هرگز از این قاعده مستثنا نبوده است.
        در این بحث که یک اثر چگونه می‌تواند هم زیبا و هم پرمحتوا باشد، به خالق اثر یا شاعر شعر می‌رسیم. و به اینکه یک شاعر افزون بر داشتن ذوق ادبی، طبیعتاً باید پس زمینه‌ای به نام سواد داشته باشد. البته اینجا منظور از سواد مدرک نیست. آن را می‌توان اندیشه، نظر یا... معنا کرد.
        اگر به شاعران شهیر سرزمین خودمان همچون سعدی شیرین‌سخن مراجعه کنیم، پیوند اندیشه و زیبایی را در آثار فاخر او به وضوح می‌توانیم ببینیم:
        «طریقت بجز خدمت خلق نیست/ به تسبیح و سجاده و دلق نیست.» سعدی در این بیت که از گلستان انتخاب شده است، اندیشه‌ و نظر صریح خود را در عین زیبایی به گوش خواننده می‌رساند.
        وقتی از شاعر بودن هزاران نفر در فضاهای مجازی چشم بپوشیم، می‌رسیم به شاعرانی که نسبتا شناخته شده‌اند و کارهایشان مخاطب دارد(حال بماند اینکه از چه طرقی مخاطب پیدا کرده‌اند). بیشتر آن‌ها بعد از اینکه تاحدودی بر وزن و قافیه مسلط می‌شوند، شروع به بافتن زلف یار و ستایش خال یار می‌کنند. متاسفانه مخاطبان غیرحرفه‌ای هم که زیاد در باب این بافتن‌ها موشکافی نمی‌کنند، هر نوشته‌ی موزونی را به عنوان شعر قبول می‌کنند.
        یک وجهه از این اوضاع وخیم، درباره‌ی شعر نو و بیشتر شعر سپید صدق می‌کند. وقتی آن‌هایی که فقط تعریف‌شان از شعر سپید «شعری فاقد وزن عروضی و اجباری نبودن قافیه است»، دیگر می‌توان حدس زد که در یک جمع پنج نفری، شش شاعر سپیدسرا داشته باشیم و در نتیجه‌ی گرفته شدن حال شاعر‌ها، با باران شعر نو مواجه شویم.
        شاعران امروز ما با تکیه بر بیت « یک عمر می‌شود سخن از زلف یار گفت» از صائب تبریزی، تصمیم گرفته‌اند چشم‌شان را بر پیرامون‌شان که پر است از مضمون و موضوع ببندند و قید محتوا را بزنند.
        از شعر فارسی که روحی زلال داشت و جسمی قدرتمند، اکنون چیزی جز چند تکه استخوان نمانده است. البته همیشه بودند و هستند شاعران شاعری که حتی خون جاری در رگ‌هایشان را وقف ادبیات فارسی کرده‌‌اند تا این درخت بیش از پیش تنومند باشد و استوار؛ ولی با پا در عرصه گذاشتن فضاهای مجازی و تصور پیمودن ره صدساله در یک شب، نیز تشویق‌های کاذب، بیشتر جوانان شاعر ما به تکرار مکررات وا داشته‌ شده‌اند.
        اول باور کنیم که دنیا از هر شاعر یک نسخه نیاز دارد و دوم با سبک و مضامین تازه‌ای وارد دنیای شعر و ادبیات شویم. و بهترین کار این است که اگر خود متوجه شده‌ایم نوشته‌های موزونمان شعر نیستند، آهسته و بی‌حاشیه، عرصه را برای جوانان مستعد رها کنیم.
        گرچه عشق باب مورد پسند همگان، مخصوصاً مخاطبان جوان است؛ ولی امروزه نوشتن از عشق برای شاعران تازه‌کار، تبدیل به نردبانی برای رسیدن زودهنگام به شهرت شده است. باید یقین داشت پرداختن به رسالت اصلی شعر و یافتن مضامین و محتواهای ناب و جدید اجتماعی، و همچنین زبان گویای جامعه بودن در دنیای امروز ادبیات که تشنه‌ی محتواست، به هیچ وجه بی‌ثمر واقع نخواهد شد.


        🔷 سهل و ممتنع نویسی متفاوت است از
        چرت نویسی

        در بیشتر نقدهایم فریاد زده ام که شاعران برای درک بیشتر مخاطبان باید سهل و ممتنع بنویسند، از کلمات کهن استفاده نکنند. زبان به روز داشته باشند.
        لغتی که بین عامه ی مردم رواج دارد در شعر بیاورند
        با کلمات قلمبه سلمبه و لغت نامه ای نمی‌شود
        با مخاطب ارتباط گرفت اما و اما و اما…
        این بدین معنی نیست که همه ی امور مربوط به شاعری را کنار گذاشته و شروع به چرت نویسی کنیم
        اشعار سخیفی که فضای مجازی را پر کرده و حتی به آن نمی‌شود شعر گفت و بدبختانه کسانی که نویسندگان این نوع خزعبلات را احاطه کرده اند گاه با تشویق های بی جا و بستن لقب استاد به آنان تیشه بر ریشه ی ادبیات فارسی زده اند.

        ساده‌نویسی و یا سهل و ممتنع نویسی خود یک ویژگی بارز فرمی و ساختاری است که بسیاری از شاعران از آن بهره می‌گیرند و بزرگ آن سعدی است اما این با سطحی نویسی متفاوت است یا سهل یا چرت نویسی مسئله این است.

        (سهل و ممتنع) جلوه‌ای از چگونه گفتن است.
        سهل ممتنع، قطعه‌ای شعر یا قطعه‌ای نثر است که در نگاه نخستین، سهل و آسان به نظر می‌رسد و گمان می‌رود سرودن یا نوشتن همانند آن کاری است که بآسانی صورت می‌گیرد، اما در عمل روشن می‌شود که سرودن یا نوشتن همانند آن ممکن نیست. ویژگی‌های سخن سهل ممتنع عبارتند از:

        🔵 روانی و شیوایی که حاصل کاربرد واژه‌ها و معانی هموار و آشنا و تعبیرهای معمول و متداول است؛
        🔵 استواری و رسایی و دوری از ابهام؛

        🔵 بیان معنی بسیار با الفاظ اندک (به تعبیرحافظ: «به لفظ اندک و معنی بسیار»). با چنین ویژگی‌هایی است که سخن، سهل، می‌نماید و تقلید از آن، ناممکن و بدین‌سان «سهل ممتنع» چهره می‌نماید و شعر و نثر موصوف بدین صفت را اثر هنری برجسته‌ای می‌سازد که قابل تقلید نیست. جرج کالینگوود (فیلسوف تاریخ و فیلسوف هنر) نویسنده کتاب «اصول هنر» که از طرفداران نظریه «فرانمایی در هنر» به‌شمار می‌آید برآنست که «هنر نه توصیف است، نه تقلید؛ بلکه گونه‌ای کشف واقعیت (طبیعت) است؛ طبیعتی متفاوت با طبیعتی که دانشمندان دانش‌های تجربی از آن سخن می‌گویند»
        از این دیدگاه از آنجا که هنر گونه‌ای کشف است و تقلید و توصیف را در آن راه نیست، از یک‌سو مثبت تقلیدناپذیری آن دسته از آثار ادبی است که در ادب فارسی از آنها به «سهل ممتنع» تعبیرمی‌شود و همین امر، نشانه اصالت و برجستگی هنری این آثار خواهد بود و از سوی دیگر، روشن می‌سازد که بزرگان ادب، جمله از این معنا آگاه بوده‌اند و در خلق آثار خود آنرا به عنوان اصلی اساسی پیش چشم داشته‌اند.

        ………………………………………………….
        📍 از منظر دیگر هم می‌شود به این قضیه نگاه کرد📍
        ………………………………………………….

        🔷 سخت نویسی، پیچیده نویسی، مهمل نویسی، نوشته های دادائیسمی، چیستان نویسی
        📎همه باهم قرق دارند📎


        در نگاه اول وقتی دربارۀ دشوارنویسی صحبت می‌شود، ناخودآگاه همه یاد نثر بیهقی و کشف‌الاسرار و نوشته‌های جامی می‌افتند؛ اما واقعیت این است که این نثرها واقعاً نثرهای سختی نیستند.

        ✔️آوانگاردیسم

        آوانگارد بودن از نگاه یک فرد عادی، یک عمل بسیار ساده است؛ در صورتی که اصلاً این‌طور نیست. یک هنرمند آوانگارد که می‌تواند داستان‌نویس، نقاش یاشاعر و… باشد، در اوج عجیب‌وغریب بودن، کارش بسیار پیچیده و سخت است. چون همیشه تنها چیزی که مهم است، همین است؛ یعنی این‌که دنبال نوآوری باشد و راه‌های جدید را امتحان کند. شاید اصلاً قرار نباشد سبک این نویسنده‌ها یا شاعرها را دیگران دنبال کنند ولی جاده صاف کنی می‌شوند برای بقیه.

        پیچیده نویسی در این سبک یکی از پرکاربردترین‌ها دانش هاست، لذت کشفی که از این شعرها برای مخاطب حاصل می‌شود با هیچ چیز قابل قیاس نیست اما رازها و رمز هایی که این اشعار با خود دارند از یک الگویی منطقی تبعیت می‌کند و الگوریتمی دارد که مخاطب با عنایت بر آن اقدام به کشف رمز این شعر ها می‌کند.
        مخاطب همان مخاطب باسوادی است که در بالا ذکر شد.
        وقتی به تاریخ هنر نگاه می‌کنید، می‌بینید چقدرشاخه‌های هنری به هم نزدیک هستند. یعنی غیر ممکن است اگر بخواهید ادبیات را درک کنید، نقاشی نبینید یا این‌که سینما بدون تئاتر یا عکاسی اصلاً معنا ندارد.
        پس قیاسی که گفتم مع الفارق است یعنی این.
        نمی‌شود بین اشعاری با سبک پست مدرن و آوانگارد و مدرن و یا سهل و ممتنع های برخی بزرگان قیاس برقرار کرد که کدام خوب است کدام بد
        هر نوشته ای که شعر باشد و بر اصول شاعرانه چیده شده باشد در هر دوی وجوه لذت بخش است و هیچ یک بر دیگری رجحان ندارد.


        ✔️ چیستان نویسی

        برخی از نویسندگان پیچیده نویسی را با چیستان نویسی اشتباه می‌گیرند.
        فکر می‌کنند هزارتویی ایجاد کردن درشعر که کسی از آن سر در نیاورد امتیازی است و خود را علامه و بقیه را بی سواد قلمداد می‌کنند.
        شما خاقانی را که می‌خوانید باید با آن کلنجار بروید. چه دلیلی دارد که شعر این‌قدر سخت ارتباط برقرار کند. واژگان باید در شعر هضم شوند. اگر هر واژه‌ای در شعر ذوب شود، خوب است ولی اگر قرار باشد برای فهمیدن هر شعر کلنجار برویم که آن واژه‌ی خاص یعنی چه و به چه چیزی اشاره دارد و تازه با رمز و اسطرلاب معنایش دریافته شود، آخر چه نیازی به این کارها هست؟ خواننده مگر مرض دارد این نوع شعرها را بخواند.
        اما در مقابل آن فروغ هم ساده می‌گفت؛ «و این منم زنی تنها در آستانه فصلی سرد» این خیلی ساده به‌نظر می‌رسد ولی آیا در درونش هم ساده است؟
        شوپنهاور می‌گوید «همه‌ی هنرها باید به موسیقی برسند» چرا که فضایی را که موسیقی ایجاد می‌کند ما حس می‌کنیم.

        شعرهای خوب شاملو همان شعرهایی است که ساده است.
        احمدرضا احمدی میگوید
        «بسیاری از این مدعیان پست‌مدرن بنداندازی فلانی بودند، تابلویشان را عوض کردند گذاشتند الیزابت!» حرف احمدرضا احمدی دقیقاً درست است. یعنی زیرساخت برخی از آن‌ها پیشامدرن است اما در پوسته، از پست‌مدرن دم می‌زنند. در حالی که لازمه‌اش این نیست که پوسته‌ات را نو کنی بلکه باید از درون نو شوی. یک‌جا گیر نمی‌آورید که فروغ فرخزاد گفته باشد من مدرن هستم اما تفکرش تفکری مدرن بود.
        فرم را در ایران از اول غلط معنا کرده‌اند و این امر علت دارد و از ابتدا چون حکومت‌هایی در تاریخ مخالف فرم بودند آن را چیزی ضدمحتوا معنا کردند. در حالی که فرم یعنی شکل دادن به هر محتوا. بنابراین اثر هنری اگر فرم نداشته باشه، اصلاً هنر نیست. حافظ از این لحاظ مهم است که چیزی که می‌خواهد بگوید با بهترین فرم می‌گوید. کلمه‌ای را نمی‌شود از ابیات حافظ تغییر داد
        فرم یعنی هماهنگی عناصر با محتوا. فروغ فرم دارد، شاملو فرم دارد، اخوان فرم دارد. همه ماها از نیما این امر را یاد گرفته‌ایم. نیما فرم را برای ما آورد و معنی کرد. بزرگ‌ترین فرمالیست ما، حافظ است. فرم باید به حدی در شعر برسد که محتوا از بس معنا پیدا می‌کند، قابل معنا کردن نباشد.


        ✔️ اشعار دادائیسم

        دادائیسم مکتبی پوچ گرا است که زاییده ناامیدی، اضطراب و هرج مرج در جنگ جهانی اول بود. این مکتب سایه ی کسانی است که به جاودانگی و پایداری هیچ چیز امید ندارند، در واقع مکتبی که با همه چیز مخالف است حتی خودش! دادا شورشی بر علیه هنر و اخلاق و اجتماع بود.


        در اشعار مکتب دادائیسم کلمات زاییده این روش بودند که:

        “برای نوشتنِ یک شعرِ دادائیستی روزنامه ای بردارید و چند پرنده *(یا قیچی) در کنارتان قرار دهید و از روزنامه مقاله‌ای را انتخاب کنید که بلندی‌اش به اندازه‌ی شعری باشد که‌ می‌خواهید بنویسید مقاله را با قیچی جدا کنید سپس با دقت هر واژه از مقاله را ببرید و در کیفی بریزید و کیف را به آرامی تکان دهید، برش ها را یکی پس از دیگری تصادفی بیرون بیاورید و آن ها را به همان ترتیب یادداشت کنید این شعر شبیهِ شما خواهد بود و شما نویسنده‌ای بی‌نهایت اصیل و خاص با حساسیتی جذاب که عوام هنوز درکش نکرده‌اند خواهید بود…

        شعار هنری مکتب دادائیسم “بی فکری مطلق و نابودی آفرینندگی است”، یک جورهایی عنصر تصادف در این جنبش نقش پررنگی دارد و تکنیک “فوتومونتاژ” توسط هنرمندان این مکتب ارائه شده است. دادائیسم یک نگرش بسیار افراطی است، تقریبا افراطی ترین نگرشی بوده با عقیده ای انکارگرایانه و نهلیسمی که حتی خودشان را نیز به تمسخر می گرفته است . هرچند این مکتب خیالی زودگذر بود و در سال ۱۹۲۰ تاسیس و در ۱۹۲۲ به طور ناگهانی پایان یافت اما بر جنبش های هنری بعد از خود تاثیری چشم گیر داشته به طوری که “سوررئال “ را دادائیسم تلطیف شده و رام شده می دانند.


        ✍️ در آخر باز یادآوری میکنم که هر ژانری از شعر البته شعر به معنای واقعی می‌تواند خوب باشد و مخاطب به سمت آن تمایل داشته باشد چه سهل و ممتنع و چه پیچیده نویسی.
        این درک و شعور و سواد مخاطب است که
        در فهم شعر حرف اول را می‌زند


        یا حسین

        سید هادی محمدی خندانک خندانک خندانک





        منابع اسنادی


        📎 شعر سهل و شعر سطحی نوشته ی دکتر دادبه

        📎 دكتر محمد رضا شفیعی كدكنی: "موسیقی شعر" انتشارات آگاه،

        📎 دكتر ابولحسن نجفی: "در باره ی طبقه بندی وزن های شعر فارسی" مجله ی آشنایی با دانش، فروردین ١۳۵٩

        📎 با بلبلان سرمست عشق، حاصل شب شعر اسفندماه سال ۱۳۶۳ در دانشگاه صنعتى اصفهان، به کوشش محمدعلى مشایخى، جهاد دانشگاهى دانشگاه صنعتى اصفهان، صفحه ۳۰


        📎 فصلى از عاشقانه‏‌ها، چاپ اول، انتشارات همراه، تهران ۱۳۶۹، صفحه ۱۳


        📎 درى به خانه خورشید، چاپ اول، انتشارات سروش، تهران ۱۳۶۸


        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۰۲
        به به بسیار زیبا استاد محمدی گرامی خندانک بهره مند شدیم ،سپاس خندانک
        درود برجناب عالی و جناب حاجی پور ارجمند خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۱۱
        درودبرشما هادی جان عزیزم بسیار مفید بود احسنت هادی جان 🪻🪻🪻🪷🪻
        🌼🌼🌸🌷
        🌺💐🌻
        🌹🌹
        ❤️🪻🪻🪻🪷🪻
        🌼🌼🌸🌷
        🌺💐🌻
        🌹🌹
        ❤️🪻🪻🪻🪷🪻
        🌼🌼🌸🌷
        🌺💐🌻
        🌹🌹
        ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
        ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
        ❤️❤️❤️❤️❤️
        ❤️❤️❤️❤️
        ❤️❤️❤️
        ❤️❤️
        ❤️
        ارسال پاسخ
        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۱۱
        درود و عرض ادب و ارادت محضر استاد ارجمند و بزرگوارم جناب آقای دکتر محمدی عزیز خندانک

        خداقوت خندانک

        سپاس بیکران بابت مطالب ناب و آموزنده ای که در این پنجره سبز روح بخش به اشتراک گذاشتید خندانک خندانک خندانک

        سایه پرمهرتان مستدام خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        نرگس زند (آرامش)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۱۳
        سپاس از لطف بی کران جناب استاد محمدی خندانک
        بسیار عالی وجامع خندانک
        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۹
        درود خندانک
        و دست‌مریزاد خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        رحیم فخوری
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۰۴
        درودها استاد جان جناب محمدی عزیز
        جامع و بسیار عالی خندانک
        با احترام
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۲۵
        درود بر شما استاد محمدی بزرگوار خندانک
        حضورتان نه تنها برای بنده بلکه مطمئنا بر دانای دوستان شعر ناب مایه سرافرازی است
        بنده ابدا قصد قیاس مع الفارق نداشتم بلکه این موضوع را طرح کردم تا از دانش دوستان بهره بگیرم و بین همقطاران تبادل دانش و اطلاعات انجام گیرد
        بنده افتخار میکنم که در محضر استادی چون شما در حال علم آموزی هستم
        کلام شما برای بنده حسن ختام است خندانک
        سپاسگزار م از اینکه قابل دانستید و کلاس درسی در اینجا برگزار کردید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۱۷
        خندانک
        درودبرشما استاد بزرگوارم جناب محمدی عزیز خندانک
        خسته نباشید بسیارعالی وکامل بود
        ممنون که بسیارجامع وعلمی راهگشای ما شاگردان هستید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۳۱
        درود بر شما بانو قشقایی بزرگوار

        حضور شما مایه افتخار است خندانک

        علیرضا شفیعی
        علیرضا شفیعی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۴۳
        درود بر شما جناب استاد محمدی گرانمهر خندانک
        سپاس بیکران از نقد پر بار و علمی جنابعالی خندانک خندانک خندانک
        و همچنین تشکر از جناب حاجی پوری برای طرح این موضوع خندانک
        پاینده باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۰
        درود بر شما استاد شفیعی گرامی خندانک

        حضور شما مایه افتخار است خندانک

        سپاسگزارم از اینکه با نظرات خود این صفحه را مزین نمودید خندانک
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۵۶
        درود بر شما استاد گرانقدر و عزیز اعضای سایت آقای محمدی خندانک
        ممنونم از تعاریف و توضیحاتتون در معرفی سبک ها
        خدا سلامتی و خیر وافر نصیبتان کند خندانک

        درود بر شما آقای حاجی پوری گرامی خندانک
        پاینده باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۲
        درود بر شما بانو قشقایی

        سپاسگزارم خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۳
        درود بر شما جناب کاظمی

        سپاس از شما و حضورتان خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۴
        درود بر شما بانو آفاق

        سپاس از شما و حضورتان خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۴
        درود بر شما بانو زند

        سپاس از شما و حضورتان خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
        درود بر رفیق عزیزم امیر جان

        سپاس از شما و حضورتان خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
        درود بر شما جناب فخوری هنرمند و دوست داشتنی

        سپاس از شما و حضورتان خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
        درود بر شما جناب حاجی پوری

        ممنونم بابت تعاریف و الطافتان خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
        درود بر شما بانو عجم

        سپاس از شما و حضورتان خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۸
        درود بر شما جناب شفیعی بزرگوار

        بمانید به مهر و بسرایید خندانک
        سید هادی محمدی
        سید هادی محمدی
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۹
        درود بر شما بانو کاسیانی

        سپاس از شما و حضورتان

        ممنونم بابت تعاریف و الطافتان

        بمانید به مهر و بسرایید خندانک خندانک
        عليرضا حكيم
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۸:۰۸
        درود آقای حاجی پوری گرامی
        از تجربیات خودم فهمیده‌ام شاعر بودن به مدرک نیست و به تحصیل در مدارس و دانشگاه نیست ممکن است کسی هیچ مدرکی نداشته باشد ولی مطالعه فراوان و علاقه‌مندی وافر داشته باشد. البته فردی که شاعر شده یک هنر ذاتی از اول داشته، اگر ان را با تکنیک و علم پرورش دهد و فنون را بداند با تمرین و خلاقیت می تواند شعر خوب بگوید .از یک شاعر و استاد توانمند شنیدم که فرمودند.« شعر آن است که در خوانش اول به هفتاد درصد شعرش بتوان دست یافت.» و نیز شعر به قلمبه سرایی نیست
        در درجه اول باید ایده و نظم معنا داشته باشد؛ و ساختار منسجم داشته باشد. در عین حال باتخیل و عناصر دیگر آمیخته باشد و نوعی موسیقی و غیره... به خوردش رفته باشد . شعر باید زیبا باشد و مخاطب با خوانش آن احساس رضایت کند.به قولی مخاطب پسند هم باشد. شعر مهمل سرایی نیست.
        پس نه میشه گفت مورد اول ، و نه دوم . بلکه هنر شعری در کار باشد و آموزش فنون ان را دیده باشد. مثال : سعدی در عهد خود تحصیلات در حد دانشگاه داشته و باباطاهر تحصیل آنچنانی نکرده ولی هر دو شاعرانی شاخص هستند .
        خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۴۳
        درود بی پایان بر شما استاد حکیم بزرگوار خندانک

        حضور شما همیشه مایه سرافرازی است خندانک

        سپاسگزارم از اینکه با نظرات خود این صفحه را مزین نمودید

        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۴:۵۲
        درودبرشما استاد عزیزم جناب حکیم بزرگوار 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
        ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
        🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
        🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
        🌺🌺🌺🌺🌺🌷
        🍀☘️🌱🌹💐
        🌿🌿🌿🍁
        🪴🪴🪴
        🏵🏵
        💟
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۹:۵۵
        خندانک
        درودبرشما استاد حکیم عزیز خندانک
        استفاده کردم از کلاس درستان مثل همیشه خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سید هادی محمدی
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۱۳
        درود بر شما جناب حاجی پوری

        سلامت باشید

        ان شاء الله نقدی در این خصوص در این پُست خواهم نوشت خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۳۵
        درود بر شما استاد محمدی بزرگوار خندانک
        حضورتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک
        از لطف شما بسیار سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۳۶
        درود جناب حاجی‌پوری استاد بزرگوار خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۴۰
        درود بر شما استاد بانوی گرامی خندانک
        حضور شما مایه افتخار است خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۱۰
        خندانک
        درودبرشما جناب حاجی پوری عزیز خندانک
        سوال چالش برانگیزی بود خندانک
        من هرشعری که بردلم بنشیند می خوانم
        ولی شعری رابیشتر می پسندم که تعادل داشته باشد...
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۳۱
        درود بر شما استاد بانو عجم بزرگوار خندانک
        حضورتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۵۴
        درود جناب حاجی پوری گرامی
        بنده سادگی روایت و بزرگی مفاهیم را میپسندم
        پیچیدگی قابل حل را هم میپسندم
        سادگی کم مغز و بی مغز را دوست ندارم
        پبچیدگی غیر قابل حل برای اکثریت را نیز دوست ندارم
        منتها هیچ یک از این عناصر به تنهایی راه ورود شعر به دل و ذهن مخاطب نیست.
        مثال
        دکتر شفیعی کدکنی، دکترای زبان و ادبیات فارسی و استاد دانشگاه
        دو نمونه شعر
        نفسم گرفت از این شب درِ این حصار بشکن
        درِ این حصارِ جادوییِ روزگار بشکن
        شفیعی کدکنی
        ۳ بار استفاده از این در یک بیت که سومی قطعا حشو است و نشانه مفعولی را که در این شعر چندین مرتبه حذف شده و اگر بخواهم کل شعر را نقد گونه پیش بروم بنده‌ی بی‌سواد ایرادهای بیشتری هم میتوانم پیدا کنم منتها از معروف ترین های استاد است
        یا

        به کجا چنین شتابان؟»
        گَوَن از نسیم پرسید
        «دلِ من گرفته زینجا
        هوس سفر نداری
        ز غبار این بیابان؟»
        خوب ، نسیم چیست؟ مگر به باد ملایم نسیم نمیگوییم؟ آیا صفت شتابان صفت اشتباهی برای نسیم نیست؟ آیا این قسمت ایراد معنایی ندارد ؟
        ولی باز یکی از بهترینها و دوست داشتنی‌ترین‌های استاد شفیعی کدکنی‌ست.
        از جناب کدکنی بدلیل اینکه دکترای هدبیات دارند و شما نیز در مطلبتان از دکترای ادبیات استفاده کردید مثال زدم
        وگر نه از هر شاعر بلند مرتبه‌ای میتوان از این مثالها زد.
        لپ کلام اینکه راه نفوذ شعر در ذهن و دل مخاطب نه سادگی و نه پیچیدگی‌ست. به عوامل متعدد دیگری نیز بستگی دارد .
        🙏🌺

        مهرداد عزیزیان
        سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۵۹
        و حالا که سوالتان را جواب دادم شما هم سوال بنده را جواب بدهید عزیز🙏🌺
        ۲ گروه از هم قطاران را مثال زدید
        بنده را بیشتر در کدام مسیر می‌بینید؟
        با خیال راحت پاسخ بدهید دوست گرامی🙏
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۲۹
        سلام استاد عزیزم جناب حاجی پوری عزیزم ❤️
        خب وبلاگ جذابی میشه😂😂😂😂
        ودارید دوستان را وارد چالش میکنید😂😂
        خب نظر من این است
        من دومی را انتخاب می‌کنم چرا بخاطر اینکه شعر ساده ودارای فهم ارزش دارد بخاطر اینکه من سطح ادبیات درحداستاد نیستم و دکترهم نیستم وهمیشه هم سعی کردم خودم به شخصه شعر دارای فهم داشته باشم بهتراست اصولا اغلب یا شاید با جدیت بگم مخاطب شعر ساده ودارای فهم بهتر دوستدارم ولی در شعرهای خاص که شعری بسرایند ونیاز به استادادبیات داشته باشد خب این هم خودش مخاطب خاص دارد ولی نظر بنده دومی هست😂😂😂حالا انشالله ببینم دوستان نظراتانش چی می‌نویسین احسن برشما استاد عزیزم جناب حاجی پوری عزیز وبلاگ پرمفهوم بود وچالش،دار موفق وپیروز باشید خداقوت عزیزدل ❤️❤️❤️❤️❤️❤️🪻🪻🪻🪷🪻
        🌼🌼🌸🌷
        🌺💐🌻
        🌹🌹
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
        ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
        ❤️❤️❤️❤️❤️
        ❤️❤️❤️❤️
        ❤️❤️❤️
        ❤️❤️
        ❤️
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۳۶
        درود بر شما جناب کاظمی گرامی خندانک
        حضورتان همیشه گرامی است خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۳۰
        ونظرمن دومی صحیح تر میباشد 🪻🪻🪻🪷🪻
        🌼🌼🌸🌷
        🌺💐🌻
        🌹🌹
        ❤️
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۳۷
        تقدیم به شما با احترام
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۱۸
        سلام و ارادت استادبزرگوار .شعر یا خوب است و یا بد، یا متعهد است و یا غیر متعهد اما چه فرق کند در قالب نو باشد و یا سنتی(کلاسیک)! در نظر من اهمیت شعر به تاثیر و کاربرد آن است و شعری که اثر ندارد، سرودنش چه سود!
        یک شاعر متعهد شعر را برای مردمش میگوید پس باید با زبان ساده بیان کند تا مردم آن را درک کنند
        شعر های پیچید هیچوقت مورد پسند مردم عام نیستند وقت قشر خواستی انهارا درد می کنندکه خود آگاه هستند و نیاز چندانی به شعر ندارند
        پس همیشه شاعر باید در دل مردم بشد نه قشر خواستی
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۴۰
        درود بر استاد انصاری بزرگوار خندانک
        حضورتان همیشه مایه سرافرازی است
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود مدهوش( یامور)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۰۸
        درودتان استاد ارجمند جناب راوی عشق🪴🌾

        بنده ی حقیر با هر دو،زیرا شعری با ادبیات سنگین چالش برانگیز و قابل تحقیق و اموختنی ست ،شعر ساده و قابل فهم شیرین و لذت بخش در خوانش است.

        سپاس از اشتراکت شما ارجمند🌸🌾🪴🙏
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۲۷
        درود بر شما استاد مدهوش بزرگوار خندانک
        حضور شما مایه افتخار است خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۱۸
        درود واحترام استاد حاجی پور گرامی
        مطلب جالبی گذاشتید
        بنظر من هر دو خوب است
        شاعری بزرگ مثل مولانا یا خیام یا عطار شعرهایی گفتند که با تمام سختی و عمیق بودنشان خاصترین شدند
        اینطرف شهریار نیز با ساده ترین اشعار که به زبان ترکی (حیدربابایه سلام)نوشتند دنیا رو فتح کردند
        در اصل هیچ کدام بد نیست شعری بد است که در ذاتش منیت و غرور نهفته باشد و صرفا برای این باشد که نشان دهد من هم می توانم شعر خاص بگم
        مورد دیگر اینکه بعضی از اشعار باید بقدری سخت و عمیق باشد که بتواند بار معنایی خاص را حمل کنند و نمی شود اینگونه اشعار را کنار زد که سخت است ،
        من خودم علاقه زیادی به این اشعار عمیق و خاص دارم
        موفق و مؤید باشید
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۲۹
        درود بر شما استاد سلیمی بزرگوار خندانک
        حضور شما مایه سرافرازی است خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۱۴
        🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️
        ارسال پاسخ
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۳۵
        سلام
        ساده نویسی و یا پیچیده نویسی متفاوت است با پیش پا افتاده بودن و دست نیافتنی .
        به نظر حقیر هر دو از تکنیک های شعر هستند و باید به جا استفاده شود
        هم باید به خواننده لذت راحت درک کردن را داد و هم باید لذت حل معما را.
        مثل شعر های ساسی مانکن و استاد شجریان که به نظرم هر دو برای موسیقی مورد نیاز است و باید بجا خرج شود.
        بنده با تحمیل کردن ایده و نتیجه گیری پایان نوشته مخالفم و به نظرم خواننده باید انتهای کار خودش در مورد نتیجه تصمیم بگیرد و هیچ گونه جهت گیری در نوشته ها را قبول ندارم.
        مقاله نویسی متاسفانه نیاز به کلاس دارد و امید وارم استادم اقای محمدی برای ان وقت بگذارد
        ببخشید که انتهای نوشته ام از موضوع شما دور شد.
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۴:۳۰
        درود بر شما استاد شفیعی گرامی و
        حضور شما مایه افتخار است خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۱۳
        🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️
        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۵۴
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۳۳
        درود بر شما استاد علامیان بزرگوار خندانک

        حضور شما مایه سرافرازی است خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۳۳
        درود بر شما استاد علامیان بزرگوار خندانک

        حضور شما مایه سرافرازی است خندانک
        علی نظری سرمازه
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۲۹
        درود بر جناب حاجی پوری
        به نظرم اگر شعر دو نوع مخاطب خاص و عام داشته باشد
        و سهم هر کدام 50درصد باشد هر چند خاص کمتر است
        در این صورت شعری مخاطب بیشتری خواهد داشت که قابل فهم ، جذاب و حس زیبایی شناسی مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و شور و شعور آفرین باشد بر این اساس نوع دوم شعر پسندیده تر است البته شعر های سخت مخاطب خاص خود را دارد علاوه ی براین به علت گرفتاریهای روزمره مخاطب وقت چندانی برای پی بردن به کنه شعرهای سخت و یا خواندن نقد موشکافانه ی آنها ندارد خندانک پس نظرم گزینه ی دوم است خندانک
        شعرهای سهل ممتنع آنقدر زلال هستند که عمقشان احساس نمی شود و آدمی می تواند در هر عمقی از آن لذت ببرد ولی شعرهایی با عمق ضخیم و یا گل آلود هرکسی به راحتی نمی تواند ازشان بهره ببرد و احتمال خفگی و غرق شدنش هست
        و باید شناگر ماهری باشد تا جان به سلامت به در کند
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۹:۴۳
        درود بر شما استاد نظری گرامی خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۹:۴۳
        حضورتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۱۳
        🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۷:۲۸
        سلام واحترام
        من فکر میکنم
        مهم این است که بتوانیم ارتباط برقرار کنیم و اون حس رو داشته باشیم با شعر مورد نظر حالا یا پیچیده یا ساده
        ممنون از پست خوبتان جناب حاجی پور
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۹:۴۴
        درود بر شما بانو خدابنده خندانک
        حضور شما همیشه مایه سرافرازی است خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۱۳
        🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
        🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
        🪻🪻🪻🌹🌹
        ⚘️⚘️⚘️⚘️
        🌺🌺🌺
        🌻🌻
        ❤️
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۴۴
        با درودی مجدد
        تا اینجا که نظرات اساتید را با دقت خواندم و واینکه رغبت بیشتر به سهل و ساده بودن شعر است (که من شخصا موافق نیستم)
        این سوال پیش می اید در این چند دهه که اکثر اشعار ساده و قابل فهم است و تعداد شعرا روز به روز بیشتر
        پس چرا این اندازه در زمینه شعر و ادبیات پس رفت داریم و علاقه بیشتر مخاطبین در اکثر مواقع جوری که نشان می دهدبه همون اشعار کلاسیک و گذشته هاست.
        ایا در تغییر و جهت دهی به شعر و سرایش و ترزش دادن به شعرا عقیده و عملی کاذب داشتیم ؟
        بالاخره یک مشکلی هست و این قابل کتمان نیست

        ما هر اندازه در غزل به سبک سعدی و حافظ ویا عارفانه خیام و عطار را ادامه دهیم در واقع کار خاصی جز تقلیدی ضعیف نیست
        ما اگر با هر زبانی اعداد یک تا ده را بنویسیم جز یک لحظه جذابیت هیچی نخواهد داشت
        از اینور جناب یوشیج و سپهری و... شعری رقم زدند که با ادامه سبکشون پشیمونشون کردیم
        مشکل ما در ساده و سخت بودن شعر نیست
        مشکل ما غرور ،عدم صداقت با شاعر و شعر ونوع شعری است که می نویسیم
        تو همین سایت هنوز نتوانستیم باهمدیگر صادق باشیم
        ما شعر را از دیدگاه الهام کاملا رد کردیم و این خطای بزرگی بوده و هست
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۴۳
        درود بر شما استاد سلیمی گرامی خندانک

        حضور شما مایه افتخار است
        سپاس از شما که این صفحه را به نظرات. خود مزین نمودید
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۴۹
        اینکه چه نوع شعری را سخت می دانیم نیز فرق می کند
        ظعری که می شد ساده و راحت نوشت ولی سخت نوشتیم
        مثلا
        برنگر حی و ممد است و چو ایام یمن
        حد،ربیع است حمل البسه خضرا به دمن

        وعده بر رای جهان بود اگر هر صفتی
        موعده عیش طبیعت شده برباغو چمن

        خلعت ژنده در آر از تن و زان پیله رها
        پرگشا دید خرد مرقصِ مستانه بزن

        چشم جانت همه عمر استُ تورا مینگرد
        چشم دل باز نگر دیده به رندانه بزن
        سلیمی

        خوب این شعر چند بیتی در مورد اومدن بهار است
        در حالی که می شد خیلی بهتر از این و قابل فهمتر هم نوشت
        این واقعا امروزه جوابگو نیست
        با اینکه خودم نوشتم اما قبول ندارم
        این سبک شعر هرزگاهی برای دل خود نوشتن است اما اینگونه نوشتن کلی. در واقع قبل از هر چیزی. خود ازاری است
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۰:۵۹
        ولی شعری هم هست که سخت نیست
        اما در جایگاه خودش و در نگاه ما سخت است
        و ایراد گرفتن به نوع شعر منصفانه نیست
        مثلا
        زین راه که در باب ولَد می دمد ازدم
        ...‌‌
        حد از نظره ذره که بنیان همه بر جاست
        زان ذره هزاران حدو بنیان به سر انجاست

        زین پرده که گاهی مَهُ و گاهی دگر از مه
        هر یک به کمُ و مَنّو وَهم نیز خزد وَه

        واصل نتوان دید زحد جای به دیگر
        لازم که چنین باد ورا تا که شود سر

        افضل برِ نور از معِ ذاتش نتوان دید
        هر ذات بخود ذات دگر را نتوان دید

        خاموشی و بی نوری از عالم که گمانیست
        خود ذات به هستی همه از ذاتِ برانیست

        یک ذره که مجزوم کشد ذات و برش را
        در هست وجودش که چنین ذات سرش را

        هستند همه از همه چون نِی که به هستی
        جز ذره که نِی باد توان نیست که هستی

        زین فوج عظیم از همه انوار و مدارات
        با ذات خود اندر ره خود گشته به ذرات

        خواهی نگری هستی از این دید که داری
        یک دم نگر از دیده دگر، دید که داری

        گرمیل سفر داری و از دور هراسی
        ذاتت به سفر کن همه ذرتا زحواسی

        میدان ازل بود اگر داد درونت
        دریاب نبودی که دمی راز درونت
        سلیمی
        این شعر سخت نیست چون چیزی که بیان می کند را خارج از این کلمات نمی تواند برساند.
        ببخشید که زیاده گویی شد
        امیدوارم ارزش خواندنش را داشته باشد
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        رحیم فخوری
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۰۰
        درود ها استاد حاجی پوری گرانقدر! موضوع وبلاگ شما را نمی توان در دو جمله برای سادگی یا پیچدگی شعری ، تعریف نو شت
        پس از جنبش مشروطه دنیای شعرا به این نتیجه رسیدند که شعر سنتی جوابگوی نیاز اجتماعی نیست. آن ها به دنبال سبکی جدید برای گفتن درد های اجتماعی بودند. سرانجام نیما یوشیج با سرودن افسانه، سبکی جدید را در شعر پارسی بنیان نهاد.
        شاعران سنتی گرا در ابتدا به شدت با نیما از در مخالفت برخاسته تا جایی که وی را به مرگ تهدید کردند. اما از دهه ی چهل خورشیدی به بعد شعر نو یا شعر نیمایی در میان روشنفکران که بسیاری از آن ها بعدها شاعران نام آشنای این سبک شعری شدند.واکنون نیزهر کدام خوا هان خودش را داردکه صد البته شعر نو از زمان نیما تا کنون دستخوش تغیرات زیادی شده و مکاتب غیر ایرانی ازقبیل سورئالیسم ، امپرسیونیسم و دیگر اسمهائی که هرکدامشان برای خودشان رهروانی دارند
        البته این مکاتب فقط در شعر تجلی نمی یابند بلکه در سینما ، تاتر ، نقاشی ، ادبیات داستانی و غیره شناسنامه ای می شوند برای هر کار هنری که متناسب به اصول و قواعد آن سبک یا مکتب ساخته شده است
        حالا این جریان نوپردازی بیشتر پای شعر مدرن را می گیرد تا شعر سنتی را، ودر پاسخ سوال حضرت عالی ، باید عرض کنم که بعقیده بنده ، هر موضوعی ، در هر شاخه هنر ، ظرف خود و مخاطب خود را می طلبد .بنده وقتی شعر اعتراضی می نویسم پر واضح است که نمی توانم واضح و اعیان ودر سطح
        هر حرفی را بزبانم بیاورم ، حتی این در موضوعات اجتماعی صدق می کند .
        و لازم است سطرها لایه دار باشند .
        اما برای اشعار عاشقانه وپندآموزو اخلاقی جدن نیازی به پیچیده نویسی نبوده و میشود بشکل ساده حرف خود را به مخاطب انتقال داد البته ویژگی های دارد ساده نویسی
        ویژگی ها:
        زبان سالم فاقد پیچیدگی های تندروانه در زمینه دستور زبان و صرف و نحو، ساختار متمرکز بر واژه های معدود، عینیت گرایی و پرهیز از کلی گویی و ذهنی گرایی، روزمره بودن به تبع زندگی روزمره و رواج دکلماسیون محاوره ای در شعر از شاخصه های شعر ساده است.
        در این گونه شعر، ساختار روایی از تنوع برخوردار است و تازگی تصویر و مضمون وجود دارد و کلمات کلیدی محدودند و دیگر نیازی به شبکه ای از ارتباطات نیست.راهیابی به عمق مفاهیم تصاویر و معنا در این نوع شعر، ساده است. بنابراین طیف مخاطبان این شعر بسیار زیادند.به خصوص در فضاهای مجازی.
        \"البته ساده نویسی خوب است بشرطی که با معایب آن نیز آشنا شویم\"

        در شعرهای ساده نویسی ساختار عمودی در شعر جایی ندارد و بیشتر متن بر محوری افقی و سطر به سطر حرکت می کند. بسیاری از سطرهای (سطح) شعرهای ساده نویس را نیز.

        راحتی می توان حذف یا جابه جا کرد یا حتا سطرهای دیگری را جایگزین آن ها کرد.همچنین عامل ایجاز که کم تر ساده نویسی آن را رعایت میکند.

        عامل دیگر، فقدان روایت یا به عبارتی، روایت های غیرخطی در شعرهای ساده است. بیشتر تولیدات جریان ساده نویسی شامل شعرهای کوتاه و متوسط از نظر اندازه است که در اکثریت آن ها عنصر روایت، در غیاب به سر می برد. در معدود آثار روایی این جریان نیز با روایت های خطی ساده روبه رو می شویم، بدون هیچ پیرنگ خاص، تغییر لحن و دیالوگ محوری، چندصدایی آوایی، مونولوگ، تغییر زاویه دید، تغییر لحن و تغییر روای و سایر تکنیک های روایی که البته جزو بوطیقای شعر نیست، اما به شعر بعدی امروزی می بخشد.

        این قبیل شعرها اجازه مکاشفه به مخاطب را نمی دهند، جایی برای خوانش آن ها وجود ندارد، به طوری که هرآنچه گفتنی است، در بیانگری متن شعر گفته می شود. ازین نوع اشعار از ورود حوزه های مختلف نقد ادبی محروم می مانند و کل تصویر و حسی که شعر به مخاطب قرار است منتقل کند، با یکبار خواندن به مقصد می رسد، همانند نوشته های دچار روزمرگی شده روزنامه ها که هدفشان انتقال پیام فوری به مخاطب است و کل ماجرا در متن در نگاه اول مشخص می شود.
        بنده اشعار پیچیده ای را دوست دارم
        که خیال پردازی شاعر محدود به خاطرات و اتفاقات ساده وروز مره نباشد
        وجهان بینی خاص وزیرشاخه‌های برجسته دیگر شامل فلسفه علم، فلسفه سیاسی، زیبایی‌شناسی، فلسفه زبان و فلسفه ذهن در آن پنهان شده باشد
        چرا که با رمز گشایی چنین آثار ی لذت کشف به مخاطب مستولی می گردد
        وهنر شاعر قابل تحسین.
        البته کامنتها راکه میخواند وعده دکتر هادی عزیز را خواندم ومطمئنم ایشان بطور مبسوط موضو ع را مورد نقد قرار خواهند داد
        با تشکر از جنابعای با ایجاد این وبلاگ آموزنده
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۰۲
        درودبرشما رحیم جان عزیزم 🪻🪻🪻🪷🪻
        🌼🌼🌸🌷
        🌺💐🌻
        🌹🌹
        ❤️🪻🪻🪻🪷🪻
        🌼🌼🌸🌷
        🌺💐🌻
        🌹🌹
        ❤️🪻🪻🪻🪷🪻
        🌼🌼🌸🌷
        🌺💐🌻
        🌹🌹
        ❤️🪻🪻🪻🪷🪻
        🌼🌼🌸🌷
        🌺💐🌻
        🌹🌹
        ❤️
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۱۲
        🌹🌹🌹🌹👏👏👏
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۴۵
        درود بر شما استاد فخوری بزرگوار خندانک

        حضور شما همیشه مایه سرافرازی است خندانک

        سپاسگزارم از اینکه این صفحه را به نظرات خود مزین نمودید خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        رحیم فخوری
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۷
        درودها اقا جواد عزیز ببخشید دیر رسیدم برای عرض ادب
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        رحیم فخوری
        رحیم فخوری
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۰۹
        درودها استاد سلیمی عزیز
        عرض ادب و احترام
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        نرگس زند (آرامش)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۱۰
        سلام وعرض ادب خدمت جناب استاد وبقیه دوستان عزیز خندانک
        با هر دو مورد موافق هستم ..
        شعر ساده که جایگاه خود رو دربین عموم دارد .
        وشعر خاص هم افراد خاص به اون میپردازند .به هر حال شعر خاص برای کسانی مثل بنده که عام هستم ولی طالب اموختن .خوب است وکاری میکند که با واژگان پیچیده ومفهوم انها آشنا بشیم .
        در هر صورت بابت این چالش از شما تشکر میکنمد خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۳۲
        درود بر شما استاد آرامش بزرگوار خندانک

        حضور شما مایه افتخار است خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۱۱
        سلام استاد
        بنده دسته اول را انتخاب می کنم
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۳۱
        درود بر شما استاد آزاد بخت گرامی خندانک

        حضورتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۳۳


        سلام واحترام استاد حاجی پور گرامی
        پیچیده یا ساده ، هر دو خوب اند.بنده به هر دوعلاقه مندم.

        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۳۰
        درود بر شما استاد انصاری گرامی خندانک

        حضور شما مایه سرافرازی است خندانک
        ارسال پاسخ
        بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۴۳
        درود و عرض ادب و ارادت استاد حاجی پور گرانقدر خندانک
        بنده طرفدار شعری هستم که تقلیدی نباشد و کشف جدیدی همراه با ترکیبات بروز و تازه ای در ان اتفاق افتاده باشد . خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۲۹
        درود بر شما استاد آفاق گرامی خندانک

        حضور شما مایه افتخار است خندانک
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۵۱
        درود جناب حاجی پور ، حقیفت را بگویم و حقیقت خود را بگویم شعر دریچه ایست به شناخت خویش به راه یافتن به حریم یار ، از این رو نباید شبیه هیچ کس بود شبیه هیچ کس سرود ، چه بسار سروده هایی که آدمی را از هدف خود نیز دور می نماید با خواندن شعر دیگران ، دکتر الهی قمشه ای می فرمودند ، هرروز شعری بخوانید از مولانا از حافظ نقاشی زیبایی را بنگرید از استاد کمال الملک ... استا د فرشچیا ن ... معماری اصیل ایرانی را بنگرید بناها و معماری های باشکوه ایرانی .... آهنگی رو ح نواز گوش سپارید ...آری باید به هندسه ی شگرف و رو ح نواز و انسان ساز هستی در آمیخت برای توازن برای ثبات .... نیاز نیست در همه ی آثار کنکاش نمود.... و بعد از مدتی این انتخاب آدمی می شود .....برقرار باشیدو پایدار
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۲۹
        درود بر شما بانو قشقایی بزرگوار خندانک

        حضورتان همیشه مایه سرافرازی است خندانک از
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۳۴
        💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
        ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
        🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
        🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
        🌺🌺🌺🌺🌺🌷
        🍀☘️🌱🌹💐
        🌿🌿🌿🍁
        🪴🪴🪴
        🏵🏵
        💟
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۵۰
        درود بر شما جناب کاظمی گرامی
        حضور شما مایه افتخار است خندانک
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۱۱
        درود بر جناب حاجی پوری عزیز
        من البته من و شخصا من خندانک
        نظرم این است که شعر در اوسط الوسطین خندانک
        در تعادلی میزان باشد
        گاهی چنان پر طنطنه می‌گویند که پای که چه عرض کنم تا کمر در گل گیر می‌کنم و عقب گرد می‌کنم ... خندانک و گاهی چنان اشعار شل و آبکی است که با خودم نمک طعام با خودم می‌برم سر سفره اش خندانک
        سالم باشید خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ۰۱:۲۲
        درود بر شما استاد کریمی گرامی خندانک

        سپاسگزارم از اینکه با نظرات خود این صفحه را مزین نمودید خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا حسن شاهی
        سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۰۹:۲۲
        سلام و عرض ادب

        شعر اگر شعر باشد، که بسیار در نظر من پدیده نادری هست، به جای درست خود ساده نوشته شده و به جای درست، پیچیده ( البته که سادگی و پیچیدگی نسبی هستند و من در دید کلی عرض میکنم برای مخاطب معمول الان).
        اگر شعر، شعر باشد، مخاطب فهیم تلاش میکند و به دنبال رمز گشایی قسمت های به اصطلاح پیچیده می رود.
        مثل اشعار حافظ و مولانا.

        به گمان من اکثر پیچیدگی های الان شعری، از درون خالی هستند و چیزی برای عرضه ندارند. چرا که اصولا نه شعر هستند، و نه حتی تلاشی برای خلق شعر.
        ولی کسانی که دارای قوه تشخیص در شناسایی جوهره شعری هستند، میتوانند نلاشی برای خلق شعر بکنند.
        در زمانه حاضر به عقیده من شعری خلق نمی شود و اندک تلاش هایی هستن که اون ها هم تکرار شعر های گذشته هستند، با کیفیتی به مراتب ضعیف تر. این هایی که عرض میکنم شاید یک در صد تولیدات هم نباشه. باقی که بالای 99 درصد تولیدات هست، هیج ارتباطی با جوهره شعری نداره، چه ساده گویی و چه پیچیده گویی. اکثرا تلاش هایی درجا گونه هستند که درگیر فرم شدند و از محتوا غافل. پتاننسیل زبانی را به شکل معکوس به کار میگیرند و در لایه هلی سطحی معنی دست و پا می زنند. به ظاهر پیچیده اند ولی به واقع، تهی از هرگونه معنا. دیالیکتیک را با تناقض اشتباه می گیرند، آزادی را با بی چارچوبی، رهایی و اسنقلال را با از هم گسیختگی، و چیدمان کلمات را با شعر.

        بحث بسیار مفصلی هست. گاهی مسئله کاهش اثر شعر را ربط میدهند به مدرنیسم و عصر جولان چند روایگتری رمان. در حالی که بحث چیز دیگریست. همین اشتباه گریبان خیلی از افراد را گرفت و در ادبیات به دنیا نیامده پست مدرنیسم، به اوج نمود خودش رسید.
        شعر اگر محصول درونی شدن نباشد، چیزی را می بینیم که الان شاهدش هستیم : "ضد شعر"

        ادبیات الان، آیینه جوامع بشری هم هست. چنان که قبلا هم بوده.

        ارادتمند خندانک خندانک خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۰۰
        درود بر شما جناب شاهی بزرگوار خندانک

        حضور شما مایه افتخار است خندانک

        سپاسگزارم از اینکه با نظرات خود این صفحه را مزین نمودید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۱۸:۵۱
        سعی من بر این بوده که همیشه شعری رو بیان کنم که نحوه خوانش و یا حتی فهمیدن بسیار پیچیده ای نداشته باشد و همیشه اگر به این نوع اشعار برخوردم توضیحی برای شاعر گرامی گذاشته ام که یک شعر نباید بسیار درهم پیچیده و مشکل باشد (در خواندن یا معنا خندانک
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۰۲
        درود بر شما استاد افشاری بزرگوار خندانک

        حضور شما مایه افتخار است خندانک

        سپاسگزارم از اینکه با نظرات خود این صفحه را مزین نمودید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۴۲
        💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
        ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
        🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
        🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
        🌺🌺🌺🌺🌺🌷
        🍀☘️🌱🌹💐
        🌿🌿🌿🍁
        🪴🪴🪴
        🏵🏵
        💟
        💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
        ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
        🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
        🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
        🌺🌺🌺🌺🌺🌷
        🍀☘️🌱🌹💐
        🌿🌿🌿🍁
        🪴🪴🪴
        🏵🏵
        💟
        💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
        ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
        🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
        🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
        🌺🌺🌺🌺🌺🌷
        🍀☘️🌱🌹💐
        🌿🌿🌿🍁
        🪴🪴🪴
        🏵🏵
        💟
        جواد کاظمی نیک
        سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۴۳
        سلام جناب حاجی پوری عزیزم من منتظر شما دروبلاگ ❤️مادر❤️هستم خوشحال میشم بیایید بخوانید وبنویسید عزیز دل💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
        ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
        🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
        🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
        🌺🌺🌺🌺🌺🌷
        🍀☘️🌱🌹💐
        🌿🌿🌿🍁
        🪴🪴🪴
        🏵🏵
        💟
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1