سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

سه شنبه 18 بهمن 1401
    17 رجب 1444
      Tuesday 7 Feb 2023

        بیشترین مخاطب

        کانال تلگرام شعرناب

        بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

        سه شنبه ۱۸ بهمن

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        آموزش وزن(1)
        ارسال شده توسط

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        در تاریخ : ۲ هفته پیش
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۱۳۰ | نظرات : ۹۶

        بسم الله الرّحمن الرّحیم
         
        با توجه به ضرورت ایجاز، تمام تلاش بر این است که لبّ مطالب آموزشی وزن و عروض تقدیم عزیزان شود. بنابراین از بیان اقسام وزن صرف نظر نموده، صرفاً در خصوص اوزان شعر پارسی سخن می گویم.
        وزن شعر پارسی از نوع کمّی است. به این معنا که تعداد و نحوه چینش هجاهای کوتاه و بلند است که وزن را رقم می زند.
        از آنجا قصد این است که مبحث وزن را از پایه ای ترین مفاهیم آغاز کنیم، لازم است که با «هجا» آشنا شویم. اما مگر می شود هجا را بدون تعریف «واج»، تعریف کرد؟
        کوچکترین واحد گفتار را واج می گویند. واژه «دارو» را در نظر بگیرید. این واژه از 4 واج به این شرح تشکیل شده است:  د – ا – ر – و  .
        نکته مهم: واج، با حرف تفاوت دارد. وقتی واژه ای را می نویسیم، از حروف استفاده می کنیم و وقتی که همان واژه را تلفظ می کنیم، از واج بهره برده ایم.
        اگرچه در نوشتار، میان حروفی مانند «ث-س-ص» یا «ذ-ز-ض-ظ» یا حتی « ء(همزه) - ع» تفاوت قائل می شویم و جابجایی این حروف باعث تفاوت در معنا می شود( زن – ظن)، اما هنگام گفتار پارسی، بر خلاف گفتار عربی هیچ تفاوتی در نحوه تلفظِ این دو وجود ندارد و هر دو به صورت «زَن» تلفظ می شود. بنابراین ما به ازای مجموعه حروف «ذ-ز-ض-ظ» فقط و فقط یک واج داریم و آن «ز» است.
        از طرف دیگر وقتی واژه «زن» را تلفظ می کنیم، بعد از واج «ز»، یک حرکت فتحه ( _َ ) نیز تلفظ می شود اما در رسم الخط پارسی، نگاشته نمی شود. بنابراین چون تلفظ می شود، یک واج محسوب می گردد.
        بنابراین حروف پارسی که شامل 32+1 حرف است بدین شکل است:
        الف-ب-پ-ت-ث-ج-چ-ح-خ-د-ذ-ر-ز-ژ-س-ش-ص-ض-ط-ظ-ع-غ-ف-ق-ک-گ
        ل-م-ن-و-ه-ی + ء (همزه)
        اما واج ها که شامل 29 واج است بدین شکل است:
        دسته اول(مصوّت ها):  - َ(a) – ِ(e) – ُ(o) (مصوّت کوتاه)– ا(aa) – ای(ee) – او(oo) (مصوّت بلند)
        ء (همزه) –ب-پ-ت-ج-چ-خ-د-ر-ز-ژ-س-ش-ف-ق-ک-گ-ل-م-ن-و-ه-ی
        همانطور که مشاهده شد، واج های گفتار پارسی به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول مصوّت(یعنی صوت دار/صدا دار) و دسته دوم صامت. پر واضح است که در گفتار پارسی 6 مصوّت(شامل سه مصوت کوتاه و سه مصوت بلند) و 23 صامت داریم.
         
        با توجه به توضیحات فوق، در یک واژه گاهی تعداد واج بیشتر از حرف است و گاهی تعداد حرف بیشتر از واج و گاهی بین این دو تساوی برقرار است(مثل دارو که میان واج و حرف، تساوی برقرار است).
        واژه «خواهر» از حروف «خ-و-ا-ه-ر» و از واج های «خ-ا-ه- َ – ر» تشکیل شده است. اگرچه تعداد حرف و واج یکسان است، اما به لحاظ شکلی تفاوت دارد. بنابراین این واژه دارای سه صامت(خ-ه-ر) و دو مصوّت(ا – َ ) است.
        واژه «خواستمش» از حروف «خ-و-ا-س-ت-م-ش» و از واج های «خ-ا-س-ت- َ -م- َ –ش» تشکیل شده است. همانطور که ملاحظه می کنید، دارای 7 حرف و 8 واج است.
        واژه «خواب» از حروف «خ-و-ا-ب» و از واج های «خ-ا-ب» تشکیل شده که تعداد حروف از تعداد واج بیشتر است.
        واژه «صورت» از حروف «ص-و-ر-ت» و از واج های «س-و-ر- َ – ت» تشکیل شده است.
        به یاری خدا در جستار بعدی در خصوص «هجا» توضیحاتی تقدیم خواهد شد. همچنین از عزیزان تقاضا دارم که در صورت تمایل تمرین ها را انجام داده و به صورت پیام خصوصی به حقیر ارسال نمایند. چنانچه قسمتی از مطالب هضم نگردید، پاسخگوی شما در خصوصی خواهم بود.
        نکته بسیار مهم: به هیچ وجه از اشتباهات احتمالی هنگام حل تمرین ها نهراسید. الان وقت اشتباه کردن است!!!
        تمرین:
        حروف و واج های واژگان زیر را مشخص نمایید.
        دست ، نازک ، سیراب ، مذاب ، معمار ، قاشق ، سائل ، ملکوت ، خاطی ، توطئه ، طوطی ، گوارا ، آسمان ، آبخواه .
        نمونه حل تمرین:
        دست:
        حرف: د – س – ت
        واج: د – َ – س - ت
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۲۶۵۸ در تاریخ ۲ هفته پیش در سایت شعر ناب ثبت گردید
        ۵۹ شاعر این مطلب را خوانده اند

        احمدی زاده(ملحق)

        ،

        فریال امینا

        ،

        شاهزاده خانوم

        ،

        راحیل م

        ،

        رحیم فخوری

        ،

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)

        ،

        محمد رضا خوشرو (مریخ)

        ،

        علیرضا شفیعی

        ،

        محمد گلی ایوری

        ،

        مجتبی شفیعی (شاهرخ)

        ،

        فاطمه بهرامی

        ،

        منیژه قشقایی

        ،

        زهرا مددی

        ،

        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

        ،

        فرشید ربانی (این بشر)

        ،

        فرشید افکاری

        ،

        ابراهیم کریمی (ایبو)

        ،

        مهدی محمدی

        ،

        اصغر ناظمی

        ،

        ابراهیم آروین

        ،

        الهام علیان

        ،

        مدیر ویراستاری

        ،

        عارف افشاری (جاوید الف)

        ،

        حسین رضایی(آشنا)

        ،

        حمیدرضا جندقی

        ،

        رویا ادیب (نازبانو)

        ،

        جمیله عجم(بانوی واژه ها)

        ،

        جواد مهدی پور

        ،

        محمد حسنی

        ،

        سید هادی محمدی

        ،

        فرامرز شعبانی

        ،

        فاطمه گودرزی

        ،

        مهرداد عزیزیان

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        مریم کاسیانی

        ،

        فروغ فرشیدفر

        ،

        سمیرا عاشوری

        ،

        امیررضا شریف زاده

        ،

        روح اله سلیمی ناحیه

        ،

        مسعود آزادبخت

        ،

        محمدحسن پورصالحی

        ،

        زینب عجین(یاسی)

        ،

        سید محمدرضا لاهیجی

        ،

        وحید محبی

        ،

        مجیدنیکی سبکبار

        ،

        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)

        ،

        هانی رایگان

        ،

        امیر محمد دهقانی

        ،

        زلیخا رامیار،امید سحر

        ،

        افسانه پنام تخلص مولد

        ،

        آرمان پرناک

        ،

        جاویدان (جاوید)

        ،

        مهدی سمیاری

        ،

        هواجان جاویدان

        ،

        ارشیا یعقوبی هاتف

        ،

        شاهین لقایی(شاهین)

        ،

        الهام پویان

        ،

        معصومه خدابنده

        ،

        نیره شیریان با تخلص مارال

        نقدها و نظرات
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۱۱
        سلام و عرض ادب خدمت عزیزان فرهیخته شعر ناب
        ابتدا وظیفه خود میدانم که از یکایک دوستان قدردانی کنم. چه دوستانی که جواب تمرین ها را در خصوصی حقیر ارسال فرمودند؛ چه دوستانی که با حضورشان این محفل را گرم کردند.

        پاسخ تمرین ها ذیلاً تقدیم می گردد؛ توضیح اینکه بنده عمداً برخی نکات را در درسنامه نیاوردم تا هنگام حل تمرین چالشی ایجاد گردد و ذهن عزیزان با آمادگی هرچه بیشتر، پذیرای این نکات باشد.

        نازک
        حرف: ن / ا / ز / ک
        واج: ن / ا / ز / ُ / ک

        سیراب
        حرف: س / ی / ر / ا / ب
        واج: س / ی / ر / ا / ب

        مذاب
        حرف: م / ذ / ا / ب
        واج: م / ُ / ز / ا / ب

        معمار
        حرف: م / ع / م / ا / ر
        واج: م / ِ / ء / م / ا / ر

        قاشق
        حرف: ق / ا / ش / ق
        واج: ق / ا / ش / ُ / ق

        سائل
        حرف: س / ا / ء / ل
        واج: س / ا / ء / ِ / ل

        ملکوت
        حرف: م / ل / ک / و / ت
        واج: م / َ / ل / َ / ک / و / ت

        خاطی
        حرف: خ / ا / ط / ی
        واج: خ / ا / ت / ی

        توطئه:
        حروف: ت - و - ط - ء - ه
        واج ها: ت - ُ - و - ت - ِ - ء - ِ
        در واژه توطئه که معمولا به صورت towte'e خوانده می شود،واو،«شبه مصوت» محسوب شده و در عمل مانند صامت است. لازم به ذکر است که این واژه به صورت tote'e نیز خوانده می شود که البته کمتر بدین شکل تلفظ می گردد. در این صورت واج ها به صورت
        ت- ُ - ت- ِ - ء- ِ
        خواهد شد.

        طوطی
        حرف: ط / و / ط / ی
        واج: ت / و / ت / ی

        گوارا
        حرف: گ / و / ا / ر / ا
        واج: گ / ُ / و / ا / ر / ا

        آسمان
        حرف: آ / س / م / ا / ن
        واج۱: ء / ا / س / م / ا / ن
        واج۲: ء / ا / س / ِ / م / ا / ن

        واژه آسمان دارای دو تلفظ است. هم به صورت س مکسور (سِ) تلفظ می شود و هم به صورت س ساکن (سْ).

        نکته مهم: تمام واژگانی که با الف شروع می شود، در ابتدای آن یک همزه مخفی وجود دارد. برای مثل واژه «این» دارای واج های «ء / ی/ ن» و واژه «او» دارای واج های « ء / و» است.
        نه تنها تمام واژه ها الزاماً با یک صامت آغاز می شوند، تمامی بخش ها(سیلاب/هجا) نیز این ویژگی را دارند.

        آبخواه
        حرف: ا / ب / خ / و / ا / ه
        واج: ء/ ا / ب / خ / ا / ه

        در اینجا به تفاوت «ه» در واژه آبخواه و توطئه دقت مضاعف بفرمایید.

        نکته آخر اینکه هنگام تعیین واج ها، هم می توانید از انواع حروف همدسته استفاده کنید و هم از نماینده آن.
        یعنی حروف «ذ، ز، ض، ظ» که همدسته هستند، می توانید با توجه به واژه، همان حرف را بیاورید یا اینکه به ازای همه آنها، از نماینده اش یعنی «ز» استفاده کنید.

        عزیزان بزرگوار
        با عنایت به اینکه مشغله ای ناخواسته برای حقیر به وجود آمد، از آماده سازی مابقی مطالب چه در زمینه وزن و چه در زمینه آرایه های ادبی معذور شدم.
        ان شاء الله دوستان دیگر نسبت به ادامه این راه عنایت نموده، اهتمام ورزند.
        امیدوارم که کوتاهی حقیر را به مناعت طبعتان ببخشایید.

        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۳۱
        خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۹
        🍁🍁🍁
        🍁🍁
        🍁
        سپاسگزاریم
        ارسال پاسخ
        محمد گلی ایوری
        محمد گلی ایوری
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۴۴
        سپاسگزارم
        خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۲۱
        سلام و عرض ادب جناب احسانی فر عزیز
        اولاً خدا قوت برای همتت دوماً وقتی بسمه الله گفتی تا آخرش را باید به پیش رفت کار آن کرد که تمام کرد.شاید برای یکی مثل من که کل زندگیش ادبیات خوانده و حداقلی را از معلمان دل سوزی چون شما آموخته البته در نظم ونثر پانزده گرفتم در دوره لیسانس خندانک ولی به هر حال دوستانی از جمله خودم با اشتیاق این مطالب و دنبال و همراه شما مرور می کنیم
        حواشی و حرف های رادیکالی به مرور و اندکی مهر حل می شود انشالله اندکی صبر و ابرام برای ادامه ی راه لازم است
        باز هم سپاس خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۱۷
        خندانک
        درودبرشما استاد احسانی فرعزیز خندانک
        خسته نباشید وممنون که وقت می گذارید
        ماهم استفاده کردیم ازاین نکات آموزشی خوب خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        موفق باشید ودرپناه خداوند سلامت وبهروز خندانک
        خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۲۷
        سلام و سپاس خندانک
        ارسال پاسخ
        عباسعلی استکی(چشمه)
        ۲ هفته پیش
        درود جناب احسانی فر عزیز
        مطلب بسیار مفید و ارزشمندی است
        قلمتان پایدار خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۵۱
        درود استاد احسانی فر .

        برای شما آرزوی موفقیت در طول تدریس را دارم .


        و همچنین از مدیریت محترم به جهت فراهم کردن محیطی آرام تشکر و قدر دانی میکنم .

        خندانک


        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۲۰
        سلام و عرض ادب جناب خوشروی عزیز.
        ابتدا از خرده نوازی تان تشکر می کنم. اینجا هستیم که هم افزایی کنیم. وگرنه من کوچک شما هستم.

        از همین درگاه استفاده کنم و تغییری را در روال آموزشی اعلام کنم.
        ابتدا مقرر شد که پاسخ تمرین ها را در آغاز پست بعدی تقدیم کنم، اما با توجه به اینکه از طولانی شدن درسنامه ها پرهیز شود، با مدیریت بزرگوار سایت مشورت کردم و در نهایت بنا بر این شد که ذیل همین پست، پاسخ ها را از طریق پنجره سبز به عزیزان ارائه کنم.

        باز هم از الطاف جناب خوشروی عزیزم قدردانی می کنم.
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۳۵
        بنده چنین خطابی از حضرتعالی ندیدم. چه اگر هم میدیدم، خم به ابرو نمی آوردم.
        در هر صورت من شما را دوست داشته و دارم خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد گلی ایوری
        محمد گلی ایوری
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۴۷
        درود بر شما جناب خوشروی عزیز خندانک
        سخنی بجا بود و قابل تقدیر خندانک
        و بنده حقیقتا احساس کردم که کلاس درسی کاملا آموزشی و با برنامه ریزی ، به همراه طرح درس و کار شناسی شده را جناب استاد احسانی فر آغاز کرده اند .
        بنده به نوبه خودم
        سپاسگزارم از جناب احسانی فر گرانقدر خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۶
        عرض ادب جناب گلی عزیز و بزرگوار
        خرده نوازی می فرمایید.
        از خداوند می خواهم عنایتی بفرماید تا شرمنده عزیزانم نشوم. خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۱۵
        خندانک
        درودبرشما جناب خوشرو خندانک
        چه کارخوبی هم کردید شما که تیک نقدزدید
        تابقیه ی دوستان هم مطلع شوند ازاین پستهای خوب آموزشی استاداحسانی فر خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        راحیل م
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۰۳
        سلام و عرض ادب استاد بزرگوار
        باز هم ممنونم از آموزشهای خوب و مفیدتون
        آنچنان که در آنتراک بین دو کلاس ایستایی و آمار
        ادبیات مینوشیم
        و جالبتر اینکه استادِ ۳ واحد ادبیات عمومی که باید بخوانیم قسمت وزن و عروض را حذف فرمود🙂
        🌼🌼
        در پناه خدا موفق و سلامت باشید
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۴۹
        سلام و عرض ادب خانم راحیل بزرگوار

        ان شاء الله که از این رهگذر بتوانم مباحث آن استاد گرانقدر را کامل نمایم.

        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۸
        🍁🍁🍁
        🍁🍁
        🍁
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۲۹
        درودها خدمت استاد جناب احسانی فر ! خیلی هم عالی،ساده،قابل فهم ممنون از دلسوزی شما وزحمات بیدریغتان⚘⚘⚘👌👌👌



        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۱:۵۰
        سلام و عرض ادب جناب فخوری عزیز و بزرگوار
        وجود ذیجودتان در صفحه حقیر غنیمت است.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۸
        🍁🍁🍁
        🍁🍁
        🍁
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۵۸
        خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۸
        🍁🍁🍁
        🍁🍁
        🍁
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۲۴
        سلام و عرض ادب جناب خوشروی عزیز خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۴۱
        درود بر استاد سخت کوش و صبور جناب احسانی فر بزرگوار خندانک
        چقدر با تبحر و هنرمندانه خندانک خندانک
        چه شروع عالی و جذابی خندانک خندانک
        سپاس بیکران از آموزش‌های پرنشاط جنابعالی خندانک
        سلامتی و موفقیت شما را آرزومندم خندانک خندانک خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۹
        🍁🍁🍁
        🍁🍁
        🍁
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۲۶
        سلام و عرض ادب اخلاقی مرد بزرگ شعر ناب
        لطف فرمودید و جواب تمرین ها را در خصوصی ارسال نمودید.
        بنده هم پاسخی نوشتم و ارسال کردم. اما الان که متن پیام ارسالی را باز می کنم می بینم که آنچه نوشته بودم نیست.

        البته موضوع را به استاد ملحق عزیز منتقل کردم. فکر میکنم اختلالی به وجود آمده که پس از رفع آن مجدداً عرائضی را در خصوصی تقدیم خواهم کرد.

        سپاسگزارم از حضور هماره مهرانگیزتان خندانک
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        علیرضا شفیعی
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۴۹
        با سلام و درود مجدد خندانک
        لطف می فرمایید ، سپاسگزارم خندانک
        محمد گلی ایوری
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۵۶
        سلام و درود بیکران جناب استاد احسانی فر گرامی خندانک
        طرح درسی ساده و قابل فهم است
        سپاس از زحمات شما
        موفق باشید
        خندانک خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۹
        🍁🍁🍁
        🍁🍁
        🍁
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۲۸
        سلام و عرض ادب جناب گلی عزیز و بزرگوار
        شما نیز زحمت ارسال پاسخ تمرین ها را کشیدید و بنده هم عرائضی در خصوصی تقدیم کردم. اما مشکلی مشابه مشکل استاد شفیعی ایجاد شد. ان شاء الله پس از حل مشکل، مجدداً مواردی را در خصوصی تقدیمتان خواهم کرد.

        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۱
        درود استاد ادیب بهره بردم و بسیار عالی به سادگی توضیح دادیم .
        با تشکر .
        خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۱۹
        🍁🍁🍁
        🍁🍁
        🍁
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۲۸
        عرض ادب مجدد آقای خوشروی عزیز و بزرگوار
        شکر خدا مقبول طبعتان افتاد.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه بهرامی
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۳۸
        درود استاد عزیز
        بسیار عالی واموزنده بود سپاس از شما
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۲۳
        سلام و عرض ادب خانم بهرامی گرانقدر
        قدردان الطافتان هستم
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۱۶
        درود بر جناب لنگرودی گرامی

        جسارتا در معرفی مصوت ها اشتباه کرده اید، ما در زبان فارسی معاصر ایران نه 6 مصوت که 9 مصوت داریم که عبارتند از:

        آ (مانند آب)
        ای (مانند این)
        او (مانند او)
        وُ یا واو مجهول (مانند نوروز، روشن و ...)
        -َ (مانند اَست)
        -ِ (مانند اِعلام)
        یِ یا یاء مجهول (مانند بیا، سیاه و ...)
        -ٰ یا الف مقصور (مانند عادّی، کابْل، جادّه و ...)

        پیروز و سربلند باشید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۳۱
        سلام و عرض ادب جناب ربانی عزیز و بزرگوار
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان در این صفحه.

        واو مجهول شبه مصوّت محسوب می شود و مصوّت نیست.
        یاء مجهول نیز صامت محسوب می شود. چون حرکت ماقبل آن مصوت کوتاه کسره است.
        الف مقصور نیز مصوتی مجزا محسوب نمی شود.

        مواردی که در این مقال عرض شد برگرفته از کتاب عروض و قافیه دکتر شمیسا است.

        باز هم قدردان حضور ارزشمندتان هستم. خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        فرشید ربانی (این بشر)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۰۰
        درودتان. نگرش شما هم می تواند درست باشد اما باید بررسی شوند. واو مجهول واقعا مصوت هست، همان گونه که در زبان مادر زبان فارسی یعنی پهلوی وجود داشته است.

        اگر واو مجهول مصوت نیست، پس بیت زیر از فردوسی اشتباه است زیرا مصوت کوتاه در ابندا و میان واژه نمی تواند بلند تلفظ شود:

        همه ساله بخت تو پیروز باد
        شبان سیه بر «تو نوروز» باد

        یاء مجهول نیز در پهلوی وجود داشته و هنوز هم مورد استفاده است، شما در تلفظ روزمره هیچ وقت نمی گویید «سِ یاه» بلکه می گویید «سی یاه». در واقع همان «-ِ» عربی است. برای نمونه «بسم الله الرحمن الرحیم» را «بیسمیل لاهی رحمْنی رحییم» باید خواند!

        الف مقصور را هم یا باید همان گونه که هست ادا شود، وگرنه مثل آقای روحانی که «عادّی» را «آدی» تلفظ کرد، «آ» تلفظ می شود که اشتباه است. بیتی که در زیر می‌نویسم را بخوانید:

        اگر کابل برقی فتاده زمین
        مزن دست کو برق دارد شدید!

        موفق باشید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۳۸
        عرض ادب مجدد
        شبه مصوت حکم صامت را دارد.
        بنابراین بیت حکیم فردوسی کاملا صحیح است.
        یعنی navrūz یا novrūz است.

        در خصوص یاء مجهول هم ادغام کسره در یاء صامت صورت گرفته و چنین خوانده می شود. کما اینکه هنگام تقطیع هم همان سِ یاه صحیح است.

        الف مقصور هم همان مصوت بلند است که به سکون رسیده و در تداول عام کوتاه تلفظ می شود. شما اگر آن را بلند تلفظ کرده و تشدید را هم رعایت فرمایید می بینید که به مشکل آقای روحانی دچار نخواهید شد.
        باز هم به تقطیع عادی توجه کنید که به صورت-U- است.
        در خصوص مثال بسم الله الرحمن الرحیم که آوردید، مع الفارق است.
        چون ما با تلفظ فارسی سر و کار داریم. وگرنه واج های عربی با فارسی تفاوت دارد.
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۴۷
        ضمن اینکه در زبان پهلوی واژه ای مثل خورشید را خُوَرشید یا واژه خواهر را خُواهر تلفظ میکردند.
        حال اینکه در فارسی معیار امروز، آن را واو معدوله نامیده و به صورت خُرشید و خاهر تلفظ می کنند.
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۷:۴۸
        خندانک
        فرشید ربانی (این بشر)
        فرشید ربانی (این بشر)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۱۸
        جناب لنگرودی عزیز، شما یک بار به خیابان بیایید و بپرسید که نام عید آغاز سال چیست و همیشه می شنوید «nōruz» نه «novruz». دست کم در تهران و اصفهان این گونه تلفظ می شود و اگر این گونه تلفظ کنید افراد تصور می کنند که شما از افغانستان آمده اید!

        حالا به جای «نوروز» به واژه «موز» نگاهی بیندازیم. شما آن را «mōz» تلفظ می کنید یا «mavz» یا «movz»؟!

        در خصوص یاء مجهول. واژه «سعدی» را در شعر زیر نظر بگیرید:

        گله از فراق یاران و جفای روزگاران
        نه طریق توست سعدی کم خویش گیر و رستی

        فعلات فاعلاتن فعلات فاعلاتن

        می بینیم که سعدی به صورت «sa'/dI» خوانده می‌شود. حالا بیت زیر را در نظر بگیرید:

        هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن
        و گر خلاف کنم سعدیا به سوی تو باشم

        مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلاتن

        در این جا «سعدیا» به صورت «sa'/di/yA» خوانده می‌شود. این که دیگر واج «-ِ» نداشت؟! پس این جا ادغام کسره و ی انجام نگرفته، بلکه به خاطر قرار گرفتن یک مصوت بعد از آن ای کوتاه خوانده می شود (توجه کنید که سعدی فارسی نیست!)

        و الف مقصور. بیت زیر از مولانا است:

        چو خو و طبع ورا خوبتر بدانستند
        طبع او نشدندی به هیچ رو عادی

        مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن

        اگر الف مقصور وجود ندارد و عامیانه است، پس این شعر هم غلط و عامیانه است. چون عادی به صورت «ad/di» و «--» آورده شده نه «-U-»!!!!!

        موفق باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
        فرشید ربانی (این بشر)
        فرشید ربانی (این بشر)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۴۳
        چو خو و طبع ورا خوبتر بدانستند
        ز* طبع او نشدندی به هیچ رو عادی
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۴۹
        عرض ادب مجدد
        عزیز دل عید آغاز سال را علاوه بر تهران و اصفهان که بنده هم سالهای سال است تردد می کنم، در قم و کیلان هم همانگونه که شما فرمودید تلفظ می شود.
        اما عرضم این است که شبه مصوت است و شبه مصوت ها حکم صامت را دارند. اینکه عرض کردم novrūz از این بابت است. چون حکم صامت را دارد، حکماً چنین می شود. عرض نکردم که کسی در خیابان چنین تلفظ می کند.

        در خصوص سعدی هم همان عرض بنده در خصوص سیاه نافذ است. کما اینکه در تقطیع هم سَع دِ یا می شود.

        اما در خصوص شعر مولانا. توجه شما را به مطلع شعر جلب می کنم:

        پدید گشت یكی آهوی در این وادی
        به چشم آتش افكند در همه نادی

        جناب ربانی عزیز حذف تشدید دال در کلماتی مثل عادی و جاده در اشعار بسیار رایج است. بنابراین در اینجا تشدید حذف و تقطیع آن به صورت عا دی یعنی-- می شود.

        ارسال پاسخ
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۰۵
        سلام و درود و خدا صد قوت
        معلم یعنی صبر ...
        توضیحات بسیار زیبا و متین بود
        و البته گاهی دانش آموزی چون آقای ربانی خواهد بود که با سوال بیشتر از شما مطلب بیشتر بیرون بیاورد خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۱۱
        سلام و عرض ادب ابراهیم جان کریمی عزیز
        شما عزیز دلم هستی برادرم

        آقای ربانی عزیز هم ظاهرا اهل اصفهان هستند. بنده هم همین دیروز اصفهان بودم. اگر مباحثه امروز، یکی دو روز پیش اتفاق می افتاد، بی شک با ایشان هماهنگ می کردم تا زیارتشان کنم.

        سپاسگزارم از حضور ارزشمندت ابراهیم جانم خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        فرشید ربانی (این بشر)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۴۳
        بزرگوار، من سخنان شما را می‌پذیرم.
        ولی برای من هنوز جای ابهام است که چرا واو مجهول به صورت ترکیب «ov» نشان داده می‌شود چون به صورت تجربی اگر «-ُ» را کشیده‌تر تلفظ کنیم واو مجهول را به دست می‌آوریم. همچنین اگر یاء مجهول را کشیده‌تر تلفظ کنیم «ای» را به دست می‌آوریم.

        البته من فقط اهل اصفهان هستم، خودم در تهران زندگی میکنم

        پیروز باشید خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۰
        عرض ادب مجدد جناب ربانی گرانقدر
        اتفاقا بنده آخر هفته ماموریتی به تهران دارم. انتهای آزادگان غرب. اگر قسمت شود زیارتتان می کنم.

        به صورت ov نشان داده نمی شود. به صورت ow است. اما در قوانین تقطیع فرقی میان این دو نیست. بنابراین از باب تقریب به مضمون چنین آوردم.

        سایه مهرتان مستدام خندانک
        فرشید ربانی (این بشر)
        فرشید ربانی (این بشر)
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۵۶
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        رحیم فخوری
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۳۲
        خندانک خندانک خندانک
        ابراهیم آروین
        شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۰۷
        درود استاد احسانی عزیز.
        بسیار زیبا و آموزنده بود
        سپاس از قلم ارزشمند و اندیشه نیک تان

        به مهر باشید و پاینده و سلامت
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۰
        سلام و عرض ادب آقای آروین بزرگوار
        حضورتان مایه مباهات است
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان
        ارسال پاسخ
        الهام علیان
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۱:۲۴
        درود خدمت استاد بزرگوار جناب احسانی فر ،، سپاس فراوان بابت مطالب ارزشمندتان """"
        همچنین ممنون از صبر ، حوصله و وقت گرانبهایتان که به لطف در اختیارمان گذاشتید """
        پایدار و پیروز باشید ،،
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۸:۳۲
        سلام و عرض ادب خانم علیان بزرگوار
        لطف شما را در حل تمرین ها دیدم.
        اما از دیروز برای ارسال پاسخ تمرین ها مشکل دارم. یعنی پیام های عادی به راحتی ارسال می شود. اما پاسخ تمرین ها را برای سه بزرگوار آماده و ارسال کردم. در نهایت متنی که ارسال شد با آنچه بنده فرستادم کاملاً متفاوت بود.
        حتی cache سیستم را هم پاک کردم. اما درست نشد.
        فعلا در حال چاره اندیشی هستم.

        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        راحیل م
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۳۳
        درود مجدد
        سپاسگزارم بابت سعه ی صدرتان استاد ارجمند
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۲۸
        عرض ادب مجدد خانم راحیل بزرگوار
        قدردان الطافتان هستم. خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه بهرامی
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۳۳
        درود بر استاد احسانی بزرگوار
        جناب ربانی شما را محک زدند تا استادیتان برای هم اثبات شود
        که اگر این دانش آموز باهوش ونخبه علامه حلی بازهم این سوالات را نمی پرسیدند شما ثابت شده بودید

        سپاس از جناب ربانی

        اما بنده به عنوان یک خواهر کوچک عرض کنم جناب ربانی
        چندی پیش من از یکی از استادان عزیز خواستم تا مقداری در وزن شعر کمک کنند بنده را چون فکر می کردم در دانش آموختن زکات علم مهم است
        اما خیلی راحت در جواب نوشت هزینه دارد
        وبنده منصرف شدم نه از بابت هزینه بلکه من که خودم می توانم یک کتاب عروض و قافیه تهیه کنم
        ونیاز به استاد آنلاین ندارم
        اما کتاب هم باز معلم می خواهد که جاهای گنگ را توضیح دهد
        اما ایشان فقط زکات علم نه بلکه هزینه علم برایشان مهم بود
        به شخصه از زحمات استاد احسانی بزرگوار سپاسگزارم که بی ریا ودلسوزانه راهنمای علاقمندان هنر شدند وزکات علم خود را اینگونه ادا کردند
        و شغل انبیا را پیشه کردند
        وامیدوارم سلامت وپایدار باشند
        وماهمه دانش آموزان دعا گوی ایشان وزحمات بی دریغش هستیم

        وچند بار گفته وباز می گویم
        درس معلم گر بود زمزمه محبتی
        جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را

        با نظر جناب خوش رو موافقم
        اجاره بدهید کلاس ها بدون مشکل برگزار شود
        وهمه ی ما از این فرصت واین فداکاری استاد احسانی بهره ببریم
        به هنرمان بیفزایم

        سپاس از همه وارزوی موفقیت دوستان عزیز

        خندانک خندانک خندانک

        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۵
        سلام و عرض ادب خانم بهرامی بزرگوار
        مباحثی که میان آقای ربانی و بنده ردّ و بدل شد، صرفاً یک بحث فنی بود. اینگونه بحث ها بسیار عالی است و موجب هم افزایی می شود.
        بنده در پی این نیستم که به عزیزی استادی ام را ثابت کنم. فقط دنبال این هستم که بر اساس کتابی که مقبول عموم است، عرائضی را در این باره تقدیم عزیزان کنم.
        چون در سایت شاهد بودم که تعداد قابل توجهی از دوستان علاقه به کلاسیک سرایی دارند، اما ابزار وزن را در اختیار ندارند.
        به همین خواستم کمکی کرده باشم.

        از حضور ارزشمند و نظر مبارکتان سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه بهرامی
        فاطمه بهرامی
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۲۷
        درود بزرگوار
        بنده جسارت نکردم
        بد برداشت نشود
        البته که حق باشماست بعضی مواقع در هر کلاس بحث های فنی باعث رفع اشکال وابهام می شود


        درود بر شما ادیب بزرگوار وصبور
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۴۵
        عرض ادب مجدد
        ابداً برداشت بدی نکردم خانم بهرامی بزرگوار
        فقط خواستم انگیزه ام را برای ارائه این مبحث بیان کنم.
        موفق باشید. خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        فرشید ربانی (این بشر)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۴:۵۲
        درود بر شما خانم تهرانی

        بحث من و جناب لنگرودی حمل بر این نیست که دانش ایشان کم است یا من بیشتر می دانم. این فقط یک بحث در باب سه مبحث واو مجهول، یاء مجهول و الف مقصور بوده که به شخصه در ابتدای راه سرودن شعر کلاسیک با آن ها آشنایی نداشتم و همین باعث شد که بسیاری از اشعار اولیه اینجانب از نظر وزن عروضی اشتباه باشند. به نظرم اشاره به این سه مهم بود چون خیلی از عزیزان را دچار سردرگمی می کند و در مبحث تقطیع عروضی ممکن است دچار ایشان را دچار سردرگمی کند.

        پیروز باشید خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رویا ادیب (نازبانو)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۴۳
        سلام و عرض ادب استاد احسانی فر بزرگوار
        بسیار بسیار مفید بود برای شخص بنده
        امیدوارم همیشه برقرار باشید استاد خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۶
        سلام و عرض ادب خانم ادیب بزرگوار
        قدردان حضور ارزشمندتان هستم خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۵۸
        سلام و عرض ادب و ارادت محضر استاد احسانی فر گرانقدرم

        از اینکه در کلاس درستان به شاگردی مشغولم و می آموزم ، خیلی خوشحالم

        بهره مند شدم از مطالب اساسی و ارزشمندتان


        سر بلند و پیروز باشید به مهر


        درودهااا


        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        يکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۰۵
        سلام و عرض ادب رفیق شفیق دکتر مهدی پور عزیز و بزرگوار
        خود استاد هستید و خرده نوازی می فرمایید.
        قدردان الطاف دائمی تان هستم.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمند و انرژی بخش شما.
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        زینب عجین(یاسی)
        سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۵:۴۷
        از زحمت شما و دوستان بسیار سپاسگزارم.
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۰۸
        سلام و عرض ادب خانم عجین بزرگوار
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        مجیدنیکی سبکبار
        دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۲۶
        با سلام و درود خدمت حسین آقا احسانی فر ( منتظر لنگرودی )، همچنین تحسین و ترغیب جناب فرشید ربانی ( این بشر )، که باریک بینانه و نکته سنجانه انگشت روی مسائل حساسی گذاشتند و هم او و هم جناب احسانی با حوصله و اعتماد بنفس بحث مفیدی را به راه انداختند.
        این که آقای احسانی از آوای ( ow ) و همچنین تقطیع درست سیاه به صورت سِ + یاه دفاع کردند و آن را به جناب دکتر شمیسا منتسب دانستند که منبع موثقی هستند صحیح است.
        همچنین این که آقای ربانی واکه ها ( مصوت ) ها را در زبان فارسی بیش از شش تا اعلام کردند این هم صحیح است.
        اینکه آقای احسانی تشخیص دقیق آن ها را به هنگام تقطیع ابیات مطابق یک الگوی وزنی موکول کردند این هم صحیح است.
        نکته کجاست؟
        در تبیین اصطلاحات که اغلب از منابع گوناگون است و گاهی با هم انطباق ندارند. مانند « شبه مصوت » ، « واو مجهول » و « یاء مجهول ».
        در کتاب عروض و قافیه جناب شمیسا در مورد آوای « ow » لفظ ترکیبی به کار رفته است نه شبه مصوت. اما در مورد تقطیع سیاه به سِ + یاه یادم هست که تأیید و توصیه کرده اند اما توضیح دقیق آن را بخاطر ندارم.
        این درس هایی را که جناب احسانی آغاز گر آن هستند و در حقیقت من می دانم که چقدر وقت و زحمت می خواهد بسیار مفید است. و از این ببعد بنده زودتر از همه در این کلاس حاضر خواهم شد. اما کسی از این کلاس بدون این که قانع شود نباید خارج گردد. مطلب بسیار مهم است و دقیقا مربوط به موضوع شعر که همه ما بر محوریت آن اینجا گرد آمده ایم. دعوت به مباحثات خصوصی و توضیحات بیشتر جای انتقاد دارد. وقتی مسئله ای در کلاس گره می خورد در همین کلاس هم باید آن گره باز شود.
        همه دوستان را چه استاد چه دانشجو به یک کتاب دانشگاهی و موثق ارجاع می دهم. این کتاب برای خود استاد بسیار مفید خواهد بود. کتاب آوا شناسی زبان فارسی نوشته جناب یدالله ثمره انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
        در این کتاب نویسنده واکه ها ( مصوت ) های زبان فارسی را هشت تا معرفی کرده اند. که ou ( بجای همان ow ) و ei جزو آن ها هستند.
        که آن ها را واکه های مرکّب نامیده است. البته در توضیحات کاملتر واکه های مرکب را بیشتر از دو تا معرفی کرده است که آی، اُی ، اوی هم شامل این دسته می شوند.
        اما در توضیحی که برای مشخص ساختن کیفیت این آوا ها می دهد مثلا ou به صورت یک واکه مرکبی که از مخرج یا موقعیت واکۀ o شروع شده و بطور پیوسته به موقعیت یا مخرج واکۀ u می رسد. لطفا دقت کنید از o به u ( نه v ). بخاطر همین هم به آن واکه یا مصوت گفته می شود چون هر گز زبان و لب ها در رابطه با کام و دندان و لثه مسیر صوت را به حالت انسداد یا سایش نمی برد. با این حال زمانی که واکۀ مرکب ou در داخل شعر یا هر کلامی و کلمه ای به یک واکۀ دیگر نظیر i می رسد واکۀ آخری مصوت مرکب به v تبدیل می شود که قابل بیان بگردد. مانند: نو که اگر به شکل نوین درآید آنگاه ou به o + vin تبدیل می شود.
        بحث در مورد این واکه ها ( مصوت ها ) ی مرکب به هنگام تقطیع اشعار کمی پیچیده تر می شود که وقتی درس استاد بدانجا رسید خواهیم فهمید.
        متشکرم
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        فرشید ربانی (این بشر)
        فرشید ربانی (این بشر)
        دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۵۹
        درود بر شما
        سپاس از مطلب بسیار ازنده شما که راهنما و چراغ راه آینده ما در شعر سنتی خواهد بود خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مجیدنیکی سبکبار
        دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۰۷
        متشکرم از حضور بموقع و پر انرژی جنابعالی. باز هم در پای بحث های علمی شما عزیزان حاضر شده و مستفیض خواهم شد.
        همچنین با عرض پوزش از صاحب عزیز این صفحه جناب احسانی فر که دوست دارم نظر ایشان را هم بدانم. از دست من نباید خسته شوند که من دانشجویی پرسشگر هستم و کاری با آن نمی شود کرد.
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۵۳
        درود مجدد
        با پرسشگری مشکلی ندارم. کما اینکه عزیزان دیگر هم پرسیدند و در حد بضاعتم پاسخ دادم.

        اما نکاتی که مطرح فرمودید نه تنها در این مقال، بلکه در تمام این سیر آموزشی نمی گنجد.

        مثل این است که در مقطع دبیرستان، آموزش شکافتن هسته اتم دهیم که موضوعی در سطح دکتراست.

        از طرف دیگر، برای یافتن وزن شعر یا سرودن در وزنی مشخص، یقینا آموزش هایی که تقدیم عزیزان خواهد شد، کفایت می کند. بیش از این، باری خواهد شد که ممکن است ذوق دوستان را کور کند.
        مگر آنکه در این مباحث تسلط یابند و سپس گام بعدی را بردارند.
        ارسال پاسخ
        مجیدنیکی سبکبار
        دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۵۳
        خندانک در کلاس درس خندانک

        با سلام و درود خدمت حسین آقا احسانی فر ( منتظر لنگرودی )،

        همچنین تحسین و ترغیب جناب فرشید ربانی ( این بشر )،

        که ریز بینانه و نکته سنجانه انگشت روی مسائل حساسی گذاشتند.
        هم ایشان و هم جناب احسانی با حوصله و اعتماد بنفس بحث مفیدی را به راه انداختند.
        این که آقای احسانی از آوای ( ow ) و همچنین تقطیع درست سیاه به صورت سِ + یاه دفاع کردند و آن را به جناب دکتر شمیسا منتسب دانستند که منبع موثقی هستند صحیح است.
        همچنین این که آقای ربانی واکه ها یا ( مصوت ) ها را در زبان فارسی بیش از شش تا اعلام کردند این هم صحیح است.
        اینکه آقای احسانی تشخیص دقیق آن ها را به هنگام تقطیع ابیات مطابق یک الگوی وزنی موکول کردند این هم صحیح است.
        پس نکته کجاست؟
        نکته در تبیین اصطلاحات است که اغلب از منابع گوناگون بوده و گاهی با هم انطباق ندارند. مانند « شبه مصوت » ، « واو مجهول » و « یاء مجهول ».
        در کتاب عروض و قافیه جناب شمیسا در مورد آوای « ow » لفظ ترکیبی به کار رفته است نه شبه مصوت. اما در مورد تقطیع سیاه به سِ + یاه یادم هست که تأیید و توصیه کرده اند و به غیر از آن راهی برای بیان این کلمه و کلمات مشابه وجود ندارد. اما در اصل قابل بحث است. چرا که از یک همخوان (صامت ) مکسور در کنار « ی » ساکن در اول هجای بعدی آنچه بیشتر از کسره به گوش می رسد یا زبان بیان می کند یک i کوتاه است . اما i کوتاه در فارسی تعریف نگردیده و به رسمیت شناخته نشده است، شاید در آینده چنین اتفاقی بیافتد.
        مجموعۀ درس هایی که جناب احسانی آغاز گر آن هستند که اگر صاحب نظران دیگری هم به صف ایشان بپیوندند یا در این صفحه با ایشان همکاری کنند، بسیار مفید است. و از این ببعد بنده زودتر از همه در این کلاس حاضر خواهم شد. اما کسی از این کلاس بدون این که قانع شود نباید خارج گردد و کسی بخاطر طرح سئوال یا ابراز نظر نباید مورد ملامت قرار بگیرد، نه از جانب صاحب صفحه ( که چنین اتفاقی نیافتاده است، و نه از جانب میهمانان صفحه. مطلب بسیار مهم است و دقیقا مربوط به موضوع شعر که همه ما بر محور آن اینجا گرد آمده ایم. دعوت به مباحثات خصوصی و توضیحات بیشتر جای انتقاد دارد. وقتی مسئله ای در کلاس گره می خورد در همین کلاس هم باید آن گره باز شود.
        خندانک همه دوستان را چه استاد چه دانشجو به یک کتاب دانشگاهی و موثق ارجاع می دهم. این کتاب برای خود استاد بسیار مفید تر خواهد بود. کتاب آوا شناسی زبان فارسی نوشته جناب یدالله ثمره انتشارات مرکز نشر دانشگاهی خندانک
        نویسندۀ این کتاب، واکه ها یا ( مصوت ها ) ی زبان فارسی را هشت تا معرفی کرده اند. که ou ( بجای همان ow ) و ei جزو آن ها هستند.
        که آن ها را واکه ها یا مصوت های مرکّب نامیده اند. گرچه در توضیحات کاملتر، واکه های مرکب را بیشتر از دو تا معرفی کرده اند، که آی، اُی و اوی هم شامل این دسته می شوند.
        در توضیحی که برای مشخص ساختن کیفیت این آوا ها می دهند مثلا ou را به صورت یک واکه مرکبی که از مخرج یا موقعیت واکۀ o آغاز شده و بطور پیوسته به موقعیت یا مخرج واکۀ u می رسد. لطفا دقت کنید از o به u ( نه v ). بخاطر همین هم به آن واکه یا مصوت گفته می شود چون هر گز زبان و لب ها در رابطه با کام و دندان و لثه مسیر صوت را به حالت انسداد یا سایش نمی برد. با این حال زمانی که واکۀ مرکب ou در داخل ساختمان کلمه ای به یک واکۀ دیگر نظیر i می رسد واکۀ آخریِ مصوتِ مرکب به v تبدیل می شود تا قابل بیان بگردد. مانند: نو که اگر به شکل نوین درآید آنگاه ou به o + vin تبدیل می شود.
        بحث در مورد این واکه ها ( مصوت ها ) ی مرکب به هنگام تقطیع اشعار کمی پیچیده تر می شود که وقتی درس استاد بدانجا رسید خواهیم فهمید.
        متشکرم
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۱:۲۲
        سلام و عرض ادب جناب سبکبار بزرگوار
        سپاسگزارم از توضیحات مفصل شما.
        برای هر آموزشی، هدفی از پیش تعیین شده وجود دارد.
        مباحثی که حضرتعالی مطرح فرمودید، مواردی تخصصی است که این آموزش را از هدف دور می کند.
        بنابراین از شما تقاضا دارم که اینگونه مباحث را مطرح نفرمایید تا از هدف دور نشویم.
        سپاسگزارم
        ارسال پاسخ
        مجیدنیکی سبکبار
        مجیدنیکی سبکبار
        دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۴۵
        این نقد سبز را برای چه بسته اند. چه مطلب نادرستی در مضمون و محتوای آن وجود دارد؟؟؟؟؟؟؟
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
        جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۶:۰۸
        درود جناب احسانی فر عزیز خندانک
        بسیار مفید و گارگشا خندانک
        سپاس بیکران
        خدا حفظتان کند. خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۲۲
        سلام و عرض ادب برادر عزیزم
        سپاسگزارم از الطاف مدام و حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۲۲
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        ۲ هفته پیش
        خسته نباشید و سپاس از زحماتتان خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۲۲
        ارادتمندم جناب ربانی بزرگوار
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید ربانی (این بشر)
        فرشید ربانی (این بشر)
        دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۱۰:۲۴
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد گلی ایوری
        ۲ هفته پیش
        سلام و عرض ادبی مجدد
        در پناه خدا باشید
        خندانک خندانک خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۲۵
        سلام و عرض ادب و ارادت خدمت گلستان ادب و وفا
        استاد ملحق مثل همیشه به حقیر عنایت داشته و پستهای آموزشی را بازنشر می فرمایند.
        البته برای همیشه ایشان هرگاه در سایت احساس نیاز نمودند، صاحب اختیار هستند که بازنشر بفرمایند.
        ارسال پاسخ
        جاویدان (جاوید)
        ۲ هفته پیش
        درود بر استاد احسانی فر عزیز
        بهره بردیم از مطالب مختصر و مفید در عین حال رسا، پر محتوا و آموزنده
        قلمتان نویسا خندانک
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        حسین احسانی فر(منتظر لنگرودی)
        دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ۰۷:۲۶
        سلام و عرض ادب جناب جاویدان بزرگوار
        مدتی در سایت حضور نداشتید.
        خوشحالم که بازگشتید.
        سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

        حمایت از شعرناب

        شعرناب

        با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0