سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 2 آبان 1399
    7 ربيع الأول 1442
      Friday 23 Oct 2020
        بزرگ ترین شكوه و سربلندی ما نه در هرگز سقوط نكردن، بلكه در برخاستن پس از هر شكست است. رالف والدو امرسون

        جمعه ۲ آبان

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مروری بر قالب های شعری مدرن 2
        ارسال شده توسط

        فریبا غضنفری (آرام)

        در تاریخ : سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۰۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۶۹ | نظرات : ۲۱

        ** تقسیم بندی های دیگر موج نو:
         
        1- زلال:  
        سطر اول و آخر دارای حداکثر 5 ضرباهنگ در وزن مثلثی عروضی و یا حداکثر 6 عدد هجا در وزن مثلثی آزاد می باشد.
        تعداد ضرباهنگ بین دو سطر (تفاوت پله ای بین دو سطر همجوار از هم) در وزن مثلثی عروض ، فقط 2 عدد و تعداد هجا در وزن مثلثی آزاد حداکثر تا 6 عدد که با یک فاصله ی مساوی بطور پله ای نزول و صعود دارد. (یعنی اگر تعداد ضرباهنگ سطر دوم از تعداد ضرباهنگ سطر اول، 2 تا بیشتر باشد باید تعداد ضرباهنگ سطر سوم  هم از سطر دوم، دو تا بیشتر باشد.به همین ترتیب دو به دو و پله ای صعود می کند تا سطر مادر و بعد به همان اندازه بطور متقارن و با فاصله ی یکسان کاهش می یابد.)
        ریتم موسیقیایی از ابتدا تا آخر بطور روان حفظ گردد.
        تعداد سطرهای هر زلال، از 5 کمتر و از 11 بیشتر نباید باشد.
        سطرها زیر هم نوشته می شوند. و سطرهای متقارن، از لحاظ طول وزن عروض یا تعداد هجا و تعداد ضرباهنگ با هم مساوی هستند. ( تعداد ضرب بین سطرها در همه ی زلال های عروضی فقط 2 تاست).
         
        *مثال:
        سیگار به لب گرفت
        پنــاه میـان بـاغ شب گــرفت
        رها نموده حلقه-حلقه دود بــه آسمان
        تو گویی در حصار دود رها بشد و سوز و تب گـرفت.
        مگر گناه او چه بوده و چه شد،اینچنین
        ز داور زمــــان ادب گـــــرفت؟
        دوری از طرب گرفت؟
         
        2- پریسکه :
        پریسکه را یک لغت اصیل پارسی می دانند به معنای <جرقه کوچک آتش> .
        متشکل از 2 یا 3 یا 4 فصل (مصراع) بوده و شاعر می تواند در صورتی که تمام ویژگی های شعر پریسکه را رعایت نماید در یک فصل هم شعر بگوید.
        پریسکه می تواند سپید و نیمایی یا موزون و مقفی باشد به شرط آن که تساوی عروضی در فصل ها اعمال نشود.
        در شعر کلاسیک اشعار کوتاه را دوبیتی یا رباعی و در شعر سپید و نیمایی اشعار کوتاه را پریسکه می گویند که این گونه اشعار متشکل از حداقل دو بند یا دو فصل و حداکثر چهار بند یا چهار فصل است.
        پریسکه تاکید بر تصویرسازی ، ایهام افکنی و وادار کردن مخاطب به فکر در مورد موضوع مطرح شده در شعر و ارتباط درونی و بیرونی اجزای شعر با یکدیگر دارد.
        هیچگونه محدودیت محتوایی ندارد. و باید یک جهان را در یک نگاه خلاصه کرد.
        شعر پریسکه حلقه ی اتصال شعر کلاسیک و نو می باشد.
         
        *مثال:
        این آب اگر هنوز رو سفید است
        هر روز به نام تو
        نوشیده می‌شود
        *مثال:
        نترس
        با یک نگاه
        نمک‌گیر نمی‌شوی
        چشم هایم شور نیست
         
        **نکته:
        پریسکه سرایان هدف از ایجاد این قالب شعری را پراکندگی در حوزه شعر کوتاه در چند سال اخیر می دانند که هرکس به فراخور ذوق خود نام های مختلفی همچون هایکو ، هایکو واره، طرح و کوتاه را بر اشعار کوتاه فارسی می گذاشت که هیچ کدام کامل و تمام کننده نبوده و در محتوا و فرم نیز تفاوت چندانی نداشتند.
         
        *** هایکو:
        سه بند آغازین اشعار زنجیره ای با مضامین طنزآمیز است و در ژاپن آغاز گرفت.
        هایکو ها از 17 مورا تشکیل شده اند و به ترتیب به صورت سه واحد 5تایی، 7تایی و 5تایی از پی هم می آیند. گاها هایکو را 17 هجایی می نامند اما از لحاظ زبان شناسی هجا و مورا متفاوتند و یک واکه بلند می تواند از دو مورا تشکیل شود. وزن شعر هایکو برپایه شمارش موراها تعیین می شود.
        هایکوها به طور معمول دارای کیگو یا فصل واژه ها و کیره جی یا برش واژه ها هستند.
        بدون قافیه ولی موزونند اما وزن آنها بر اساس تعداد هجاهای بند های آن است.
        *مثال:
        به زمستان از باران خیس شدن
        حتی چتر و کلاهی نداشتن-
        باشد! باشد!
         
        ***هایکو واره:
        هایکو نیست. اما شعر کوتاه محض هم نیست. گاهی اصول اولیه ای چون سه سطری بودن و یا ترتیب هجایی نیز رعایت نمی شود. تصویری محض از طبیعت، بدون دخالت انسان و عواطف و احساسات او نیست. فصل واژه را رعایت نمی کند. در برخی اوقات اوزان شعر ایرانی را وارد می کند و کلی ساختار شکنی های دیگر.
         
        *مثال:
        دلسوزیِ دختربچه ای
        که زار میزند
        بر لاشه ی بچه موشی
         
        *مثال:
        نوازشِ شاخه های لیمو
        با خنکای بادِ شب تابستان
        و بچه روباهی که
        شادمانه جست و خیز می کند
        گرد چراغ وسط باغ
         
        ***طرح:
        از ترجمه شعرهای هایکوی ژاپنی ایجاد شده‌است.
        تفاوت طرح و هایکو در این است که هایکو معمولاً یک عکس از زندگی را نشان می‌دهد و در اصل یک لحظه را به تصویر می‌کشد. هر چند طرح از لحاظ قد و اندازه، مثل هایکو است اما از لحاظ موضوع، لحظه‌ها را شاعرانه تر به تصویر کشیده و عمق بیشتری دارد، طوری که گاه از یک لحظه فراتر می‌رود. هایکو از ابتدا شعر کوتاه نبوده و خود مقدمه شعرهای بلند ژاپنی بوده‌است که «هاکا» نام داشته‌اند و در ادامه خود به قالبی مستقل تبدیل شده‌است. چیزی مانند اتفاقی که برای غزل افتاد در قبال قصیده.
        ۱- طرح قالبی است که حداکثر از ۲۰ واژه تشکیل شده‌است و هر چه تعداد این واژه‌ها کمتر باشد (البته هیچ الزامی نیست) بر زیبایی اثر افزوده می‌شود.
        ۲- شاعرانه و خیال‌انگیز است.
        ۳- مفهوم عمیق در آن نهفته‌است.
        ۴- به نکته و موضوع خاص و مشخصی اشاره کند.
         
        *مثال:
        می نویسم " د ی د ا ر !"
        تو اگر بی من و دلتنگ منی
        یک به یک،
        فاصله‌ها را بردار!!!
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۰۰۶۸ در تاریخ سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۰۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        محمد باقر انصاری دزفولی
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۰۴
        قلمتان نویسا
        هزاران درود استاد فرهیخته
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۰
        سلام و عرض ادب

        سپاس از حضورتان استاد 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        بهرام معینی (داریان)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۱۹
        درود فراوان سر كار خانم غضنفرى اديب وارسته 🌹
        بسيار زيبا بهره بردم دستمريزاد 🌹
        در پناه حق 🌹
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۱
        درود و احترام فراوان

        سپاس از لطف سرشار شما ادیب بزرگوار 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۲۳
        به به
        بسیار عالی و ارزشمند
        درود بر بانوی آرام
        زنده باد بزرگوارم گل گاشتید🌹🌹
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۲
        سلام و درود
        سپاس فراوان جناب راجی عزیز
        لطف شما باغیست بی حد وسیع

        🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        علی غلامی
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۰۵
        با درود
        عالی‌ست و پژوهش مندانه خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۱۳
        درود و عرض ادب

        سپاسگزارم جناب غلامی بزرگوار

        🌹🌹🙏🙏
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۲۲
        سلام
        خدا قوت خندانک
        پس چرا جای قالب های
        سروش
        سه گلشن
        و
        شعرسبز (چندآهنگ)
        در این نوشته، خالی است؟
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۵۷
        سلام برشما ادیب محترم

        من جهت طولانی نشدن بیش از حد مطلب باقی قالب ها را برای پستهای بعدی گذاشته ام.

        خیالتون راحت
        🌹🌹🌹

        ممنون از حضورتون
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۲۲
        ان شاء الله
        در شماره ی بعدی،
        به این سه قالب شعری هم
        بپردازید خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۵۸
        قطعا همینطوره.

        مجبور شدم مطلبی رو قسمت بندی کنم

        سپاس از حضور شما 🌹 🌹🌹
        ارسال پاسخ
        یونسی یونس
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۱۷:۵۲
        عرض ادب و ارادت
        بسیار مفید و سازنده بود
        هرچند در مورد سبک های جدید اطلاعی
        نداشتم خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۲۹
        درودها بر شما ادیب بزرگوار

        سپاس از حضور تان 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        مهدی فروزنده
        چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۴۷
        درود بر شما
        استفاده کردیم
        🌹🌹🌹🌹🙏
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۵۶
        درودتان
        سپاسگزارم 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        فاطمه غیبی پور
        يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۰۵:۱۳
        خندانک خندانک خندانک سپاس فراوان بانو خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰
        درودتان بانو 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        عیسی نصراللهی ( سپیدار )
        يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۱۴:۵۷
        با سلام

        واژه یِ کوردی و اصیل و پهلوییِ پریسکه از پریشکَه گرفته شده است

        همین الان هم، ما اکراد به یک ذره آتش یا یک قطعه یِ کوچک از چیزی و مشابه آن میگوئیم ( پِریشکِ...) خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۹ ۲۰:۳۱
        چقدر جالب

        سپاس فراوان از حضور و مطلب آموزنده ی شما 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و تحلیل شعر شاعران

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0