درود مانا
آب نطلبیده مراد است مخصوصا اگر از دست مانا باشد البته به شرطی که هوس زیارت مهدی محمدی به سرش نزند
این شعر در فرم خودش نیاز دارد به آهنگ مطلوب برسد
فرض اول من این است که شاعر آشنایی محدودی با وزن دارد
با شناخت وزن و اختیارات و کسب تجربه می توان از در یک شعر وزن را تغییر داد. تغییر هنرمندانه وزن می تواند در خدمت شعر باشد و ذهن مخاطب را از یکنواختی به کاوش و تحیر وادارد کاری که در موسیقی آکوردها انجام می دهند
در این شعر یکی همان وزن مفاعلن فعلاتن خوش نشسته
و یکی هم فع لن فعلاتن فعلاتن فعلاتن که از اتصال دو سطر به آن می رسیم
خوب است که سرت گرم کسی گشته که شاد است
حالا می رسیم به حذف هجاهای کوتاه اگر به زیرکی انجام گرفته باشد و یک بیان دیگر شاعر سعی می کند وزن شعرش همین وزن باشد که وزن رباعی است اما از زحافات آن نیز استفاده کند
برای مثال
تو بی من چه کشیدی
که کاملا با وزن شعر همخوانی دارد ولی با افزودن «که» به ابتدای مصرع و اتصالش به سطر قبلی به همان وزن معروف می رسیم
خوب است ندانی که ندانم (که) تو بی من چه کشیدی
و من هم بیشتر دریافتم که وزن و موسیقی شعر تجربی است و سلیقه و خلاقیت و کمی تمرین می تواند آن را به اوج ببرد
برای مثال از سطر نخست «اما» را حذف می کنم هم به موسیقی شعر کمک می کند و هم به معنا
دلگیر و زمین گیر شدم
چه خوب شد که ندیدی
و البته کشف موسیقی مانند کشف تصویر بر عهده مخاطب است
برای مثال
چه خوب است ندانی که
چه بر سر گذراندم
با انتقال( که) از انتهای سطر نخست به ابتدای سطر دوم موسیقی ساخته می شود
چه خوب است ندانی
که چه بر سر گذراندم
همچنین با حذف( که) به موسیقی متعالی تری می رسیم:
چه خوب است ندانی
چه بر سر گذراندم
موسیقی شعر با روح و جان مخاطب سر و کار دارد مخاطب اول موسیقی شعر را می پذیرد بعد معنای شعر را، شما قبل از اینکه به معنای شعر فکر کنید اسیر موسیقی شعر می شوید اگر شعر موسیقی خوبی نداشته باشد مخاطب سخت دل بدهد
صد غنچه ی حسرت سر دل کاشتم اما
مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن
مثال
دانی که چرا هیچ زحالت
سراغی نگرفتم
دانی که چرا هیچ ز حال تو سراغی نگرفتم
در پایان هم اشاره بکنم که مانا تو خودت ماهر و زبردستی با این همه از لطف تو ممنون، می دانستی که دوست دارم بنویسم برای همین مرا خواندی
و چیز مثل طناب سکوت دست قلمم را بسته
نگاهتان عطرانگیز
افراغ اندیشه را پاس بداریم
بداهه ای کوتاه :
"مار پیچی طولانی است
زبان چسبناک
مار خوابیده
روی گنج های
آشکار و نهان
سرزمین من