« رسم مسلماني »
در ره پادشهي ،كيست كه حيران1 نَـبُوَد
نظمش از دوره قديم است، زِ قرآن نَـبُوَد
بحث ايرانس و آن نظم قديمش چه بُوَد
بايد آن ديد درد از چه بُوَد ،كه درمان نَـبُوَد
نظم شاهي و حكومت زِ قديمس چه بُوَد
بحث اين مسأله ، امروزه فراوان نَـبُوَد
اين جماهير مسلماني ، اگر زنده شود
هيچ مرد اسلام طلب ، در ره حيران نَـبُوَد
نظم و قانون كه در آن غِش وتقلّب2 نَـبُوَد
اينچنين نظم ، به غير از ره قرآن نَـبُوَد
نكته اينجاست ،كه اين مسأله آسان نَـبُوَد
آنكه اين نكته نگه داشته ،سر گردان نَـبُوَد
اين نكاتي كه در اين منظره اش گفته شود
گر شود پايگه مُلك كه ويران نَـبُوَد
اين مسلماني ما ،گر به جهان شهره3 شود
هر كه در راه شود ،جز ره ايمان نَـبُوَد
سود هر فرد مسلمان ،به جهان گُم نشود
سود آن هست،ولي جز ره رحمان4 نَـبُوَد
نا مسلماني مردم ، به جهان گم نَـبُوَد
چون مسلمان كز ايرانس و سلمان نَـبُوَد
دَم زِ اسلام زدن ، كار عجيبي نَـبُوَد
ليكن اين لايق آن قادر سبحان نَـبُوَد
بهر اهريمن اگر تخت نهند ، بد نَـبُوَد
هركه بر تخت نشسته است ، سليمان نَـبُوَد
اين مسلماني ما ، گر به جهان شهره شود
شهرت بي عملان ، چون عمل آن نَـبُوَد
كس نـپرسد كه مسلماني ما از كه بُوَد
پايگاهـش به كجا باشد و فرمان نَـبُوَد
حسن از رسم مسلماني خود ،گو چه بُوَد
چون مسلماني تو ، لايق يزدان نَـبُوَد
٭٭٭
1- سرگشته 2- خدعه و نيرنگ – ناراستي و دورويي 3- نامدار- مشهور 4- خداوند
حسن مصطفایی دهنوی
سلام و عرض ادب
بیکران زیباست محتواومضمون شعر ارزشمندشان در بیان کمال خضوع و بندگی دربرابر یگانه آفریدگار