سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        ... هر از

        شعری از

        محمد ترکمان(پژواره)

        از دفتر تا غروب . . . نوع شعر نیمائی

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ۲۲:۲۹ شماره ثبت ۹۳۴۵۰
          بازدید : ۸۱۹   |    نظرات : ۱۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        ... گاهی باید زمین خورد
        گرمای دستها را تا اندازه
        گرفت ردی، یا از آدمیت!
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۹:۰۸
        درود استاد عزیز
        بسیار زیبا و پر معنی است
        کمترین که زمین خورده شماست
        قلم بوستان است
        خرم و خوش باشید خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۹:۳۶
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۹:۳۶
        خندانک
        گاهی بایدزمین خورد
        خندانک خندانک خندانک
        دروداستادعزیز
        بسیارزیباست خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        سلمان مولایی
        جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ ۱۹:۲۰
        سلام

        و

        با ارزوی سلامتی و تندرستی برای اساتید و بزرگان ...

        زمین خورد گاهی باید
        تا اندازه گرمای دست ها را ...
        یا از آدمیت ردی گرفت ...

        در ادب کلاسیک فارسی صنعت زیبایی به نام طرد و عکس داریم که بسیار جالب است و معروف ترین نمونه اش ؛
        برد دل و جان دلبر و جانان من
        دلبر و جانان من برد دل و جان من
        منسوب به حافظ است ولی در شعر امروز چنین موردی را ندیده بودم که این چنین به زیبایی بنشیند و در معنا جفت و جور شود .
        نحوه ی نوشتار فوق را اگر درست در مقابل نحوه ی نوشتار شاعر قرار دهیم ( مصراع در برابر مصراع ) به صنعت ذکر شده خواهیم رسید و این اتفاق از انعطاف سبک استاد پژواره ناشی می شود ، سبکی که بسیاری سودای قلم‌زدن در آن حیطه را داشتند ولی حتی اندکی به قلم سرمشق خویش نزدیک هم نشدند ، چرا که این سبک نیاز به تسلط بسیار بالایی بر جملات دارد یعنی علاوه بر واژه ها ، شاعر باید به جملات و نقش های دستوری هر واژه در جمله و گروه های فعلی ، فاعلی و ... تسلط محض داشته باشد تا شعر از اصول بلاغت دور نیفتد ،
        سبک هزاره ی تلخ که شاید در نگاه اول برای هر خواننده ای بر بازی شاعر با کلمات و پتانسیل بالای گرامر فارسی برای این بازی ها ، دلالت دارد اما با دقت بیشتر موضوع از بازی های کلامی به سمت زیبایی های لفظی و معنایی تغییر جهت می دهد و به همین سبب است که پس از سال ها هنوز هم هیچ دو شعر شبیه به هم را نمی شود از قلم استاد این سبک ، خواند و از طرفی دیگر با اندکی التفات می توان از حوزه ی فرم و ساختار به حیطه ی معنا رسید و ظرافت ها و خیال انگیز ی های او را بیشتر و بهتر دید .
        امید آن دارم که قلم داران جوان و با استعداد و انگیزه به جای پرداختن به حواشی جذاب سایت ها و شاعرها ، به این گوهرهای راستین و اصیل که هر روز کمتر می شوند توجه بسیار بیشتری داشته باشند و صد البته این حرف به معنای توجه به اساتید این سبک ها و صاحبان این گوهر ها نیست چرا که ایشان نیازی ندارند بلکه نیاز واقعی را قلم های جوان و نوآموز دارند که باید از خوان دانش ایشان خوشه چینی کنند .

        نکته ی آخر اما این که منظورم از جوان و نوآموز به هیچ وجه از نظر سن و سال نبوده نیست چرا که شاعران کم سن و سالی داریم که در زمره ی این اساتید جای می گیرند و دوستان بسیاری هم هستند که علی رغم سن و سال بالاتر به دلیل میزان تجربه ی خویش در این عرصه جوان و نوآموز محسوب می شوند ...
        محمد ترکمان(پژواره)
        محمد ترکمان(پژواره)
        جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ ۲۱:۴۹
        ... سلام‌سلمان جان رادمرد حقیقت گرا و شاعر آزاده... مرا کماکان شرمنده دل بزرگ و قلم سترگ خود کردی و اندکی از دانش ادبی خویشتن را آشکار... همچنان وجودت مالامال از زلال معرفت باد و بودت، لبریز از تندرستی...

        من، هزار و یک شب آشوبم و
        صدها غروب جمعه، دلتنگ!

        پ....
        ارسال پاسخ
        شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۰۳:۴۰
        خندانک
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۶:۳۷
        درود استاد ترکمان ارجمند خندانک
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۹:۳۶
        خندانک
        ارسال پاسخ
        اصغر ناظمی
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۰۲
        درودها
        برسرور گرامی خندانک
        محمد قنبرپور(مازیار)
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۱۳
        سلام استاد بزرگ و مهربانم
        ترکمان قلب ها
        دلم برایتان تنگ بود و خیلی خوب شد اومدین ّ
        حالتان چطور است ?کسالت برطرف شد انشالله?
        چقدر دیدن بزرگان چون شما برایم لذت بخش است خندانک
        مهرداد مانا
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۵:۰۷
        سلام و عرض ادب خندانک
        بهنود کیمیائی
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۶:۱۸
        خندانک خندانک خندانک
        حسن جعفری
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۹:۵۰
        درودها استاد
        خوشحالم هنوز بهره مند اشعارتان هستم
        خندانک خندانک خندانک
        بهروز عسکرزاده
        پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ۲۳:۵۴
        سلام جناب ترکمان گرامی

        خندانک خندانک


        آرزو نامداری
        جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ ۰۰:۱۰
        سلام جناب ترکمان بزرگوار
        سلامت باشید خندانک خندانک خندانک
        محمد ترکمان(پژواره)
        جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ ۱۲:۱۰
        همیشه پاییز رفیق خوبی بود و او را بیشتر به خاطر شب هایش دوست داشتم که دراز هست و از آلودگی صوتی تهی، با خانواده و دوستان نیمی از شبش را می شد نشست و نیمی را خفت... این رفیق خوب امسال اما بیمار است و ملاقات با او ممنوع؛

        ... سلام دوستان بهتر از هر آرامش خاطر... بسیار ممنون از حضور ارزشمندتان...

        فاصله ها را که زورم نرسید
        بردارم!
        روزی اما خارها می بخشم و
        از جنوب تا شمال
        قطب ها را، نرگس می کارم...

        پ.....
        ایمان شاد
        شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲
        سلام و درود استاد ترکمان عزیز
        سلامت و برقرار باشید انشاالله خندانک
        شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۰۳:۴۰
        درود و دستمریزاد خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        6