جمعه ۲ آذر
( مناجات 1 ) قصیده اعتذاریه به پیشگاه حضرت دوست شعری از سید علیرضا خوانساری(بیدل)
از دفتر شعرناب نوع شعر
ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ ۱۷:۲۲ شماره ثبت ۸۶۷۳
بازدید : ۶۳۹ | نظرات : ۱
|
دفاتر شعر سید علیرضا خوانساری(بیدل)
آخرین اشعار ناب سید علیرضا خوانساری(بیدل)
|
ما چو می از دست او نوشیده ایم
خرقه فقر و بلا و مسکنت پوشیده ایم
------
سینه چاکیم و بلا را خوانده ایم
مبتلای عشق او ما گشته ایم
------
می چو نوشیدیم در روز الست
مهر او را بر دل خود هشته ایم
------
هرچه باشد سییات اعمال ما
دل به امید غفوری بسته ایم
------
تا جوانیم و شبابیم از خدا بیگانه ایم
یکسره در شهوت نفس همه اماره ایم
-------
چند روزی رفت در گشت و گذاری در چمن
وان سپس در کار تحصیل دانش بوده ایم
------
بعد از ان همت همه بودم رسیدن یک مقام
مسندی جوییم چون از دیگری سر بوده ایم
------
بعد از ان در فکر پول و ثروت و مالی شدیم
حسرتی بر دل شده چون ناموفق بوده ایم
------
سر شکسته بر در عفو خدا بنشسته ایم
سر بداریم و ز سرهای دگر بگسسته ایم
------
عفو او جوییم و پای افشرده ایم
شوق دیدار ورا دل بسته ایم
------
ما نمیگوییم کار ما درست است و صواب
چشم گریانیم و دل پر خون ز انچه کرده ایم
------
ترس دارم زانکه راند ان ودودم از صراط
عاقبت اتش بود ماوا چو سودا پیشه ایم
------
مهربان یارا تو ستار العیوب
عفو بنما چون ز پا افتاده ایم
------
مهربانا از میان جمع افراد بشر
ما محبان ترا یاران خود دانسته ایم
------
انبیا ان حاملان وحی تو جمله رسل
بهر دل چون یار خود بنشانده ایم
------
هر که محبوب تو شد ما جُسته ایم
اولیای و اوصیایت تاج سر دانسته ایم
-----
ال احمد بر همه خلقت سر است
عشق او در خانه دل برده ایم
-----
چونکه اید نام مولایم به یاد
خاندانش اولیا دانسته ایم
------
ما مریدان جفا پیشه به مولایم علی
از خجالت سر به زیر افکنده ایم
-----
چونکه ذکری از بتول و از حسینش یا حسن
اشک در چشم و سراپا گریه ایم
-----
عشق خود بر پایشان ما ریخته
شرم دارم زانکه ما بد کاره ایم
------
عفو بنما چشم پوشی کن ز اعمال بدم
غرق در دنیا , چه سان ما خفته ایم
------
بار الها دستگیری کن ز لطف
از گناه و جرمها ما خسته ایم
------
از همه بگسسته و پیوستگی جوییم ما
لطف تو بودست یارم از بلایا جَسته ایم
-----
من نمیدانم سخن شعر است یا افسانه ای
گر که لطفی از تو باشد یکسره ما رسته ایم
------
عالٍم سر و خفای ما همه یکسر تویی
راز پوشی کن که ما شرمنده ایم
------
بیش از این در خویشتن خوارم نکن
در قبال لطف تو بد کرده و افسرده ایم
------
یا رب اینک این من و این اهل بیت
دست یاری نزد تو یازیده ایم
------
هر چه از سوی تو باشد رحمت است
ما به تسلیم و رضا دست از سر شسته ایم
-----
هر چه بودم یا نبودم مردم ازارم نبود
بیدلی کرده به جلگه چون جفاها دیده ایم
------
حالیا ماییم و این بار گناه و عفو تو
هر چه خواهی کن , به عذر ایستاده ایم
--------------------------------------------------
31 بیت بخش دوم انشا الله فردا
--------------------------------------------------
---
|
|
نقدها و نظرات
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.