سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
سلام نازنین لیلای مهربان!
چه خوب که چشممان به صفحهی سرشار از مهرتان باز شد.
یاد آن روزها به خیر که غزلیات نابتان زینتبخشِ صفحهی نخست سایت بود و چقدر حالا جای غزلیات روحنوازتان خالیست.
اگر بخواهم در وصف تمام آرایههای ادبی این غزل ناب بنویسم، سطرهای متعدّد باید نوشت، تا حقّ مطلب ادا گردد.
شمهای را بازمیگویم و قلم را به دست موشکافان ارجمند میسپارم.
غزلتان سرشار است از زیبایی و آرایههای جاننواز و تلمیحهای عاشقانهی زیبا و گیرا؛ از جمله:
تلمیح به عشق در آغاز آفرینش. (که به تعبیر نویسندهی مرصادالعباد، نخستین عاشق خداوند است؛ چون خداوند آفریدگانش؛ از جمله انسانها را دوست میداشت، آن ها را خلق كرد و پس از آن، رابطهی عشق معكوس گرديد و انسان عاشق او گرديد.)
نیز این غزل ناب، علاوه بر عاشقیهای حوا و آدم، تلمیح دارد به داستان عاشقانهی وامق و عذرا؛ اشاره دارد به آيين يلدا که ريشه در يكی از آيينهای ايران باستان يعنی «ميتراييسم» يا «پرستش مهر» دارد (و به طور ضمنی داستان عاشقانهی مهر و وفا را مینمایاند)؛ گریزی میزند به ققنوس و سوختنِ عاشقانهاش و در نهایت، در بیت تخلّص، داستان عاشقانهی لیلی و مجنون را یادآور است.
سپاس از شما بانوی غزلسرای فرهیخته.
سپاس از اینهمه اطلاعات تلمیحی نابی که در غزلی روان، به اشتراک گذاشتید تا آنان که با این مفاهیم ناب بیگانهاند، به دنبال آموختن فرهنگ اصیل ایران زمین برآیند.
بیشتر باشید و بسرایید رسم مهرورزی را.