يکشنبه ۲۷ آبان
|
دفاتر شعر آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
آخرین اشعار ناب آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
|
در مسیر هم دلی
می فشارم دست مهربان تورا،
به طواف خانه ی محبت
سماع کنان جانم!
صیقل می خورد؛
آیینه ی شمس وجودم
از غبار دورنگی ها
به بازو می بندم ؛
طلسم عشق غساله ی سوسن
تا بمانی تو
سلطان همیشه عاشقم...!
آلاله سرخآذر نودوهشت
|
|
نقدها و نظرات
|
درودگرامی سپاس از نگاه زیبایتان | |
|
درود بانوی عزیز ممنونم از نگاهتان | |
|
سلام بانوی عزیز ممنونم از نگاهتان | |
|
دروداستاد بزرگوارید | |
|
سلام نازنینم ممنونم برای لطفت | |
|
دروداستاد سپاس گزارم | |
|
دروداستاد سپاس گزارم | |
|
درودگرامی سپاس لطفتان | |
|
درودبانو ممنونم | |
|
سلام بانوی عزیز.......همیشه محبت دارین دعاهایتان سبز | |
|
دروداستاد سپاس گزارم | |
|
دروداستاد بزرگوارید | |
|
درودگرامی سپاس گزارم | |
|
درود بانو ممنون نگاه زیبایتان | |
|
درودبانو ممنونم | |
|
دروداستاد بزرگوارید | |
|
درودبانو ممنونم | |
|
درود ارجمند بزرگوارید | |
|
دروداستاد با سپاس | |
|
درودوسپاس بانو | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
نخستین غزلسرای بزرگ تصوف سنایی است. او نخستین شاعری است که برای بیان تفکر عرفانی از شکل غزل بهره برد (1) . خدمات سنایی در پیشرفت شعر صوفیانه بسیار عظیم است. باید او را قافلهسالار این نوع شعر بدانیم (2). اولین کسی که تعبیر عشق حقیقی و مجازی را وارد زبان شعر عاشقانه صوفیانه فارسی کرد سنایی بود (3) . آربری مستشرق و مترجم معروف قرآن معتقد است: از آن جهت که [سنایی] پیشوای شاعران دورههای بعد بوده و غزل عرفانی را طرحریزی کرده است شایسته توجه است (4) . سنایی در زمینهی غزل عرفانی الگویی برای شاعران پس از خود مانند عطار ، مولوی و حافظ ، عراقی و نظامی بوده است و تأثیر بهسزایی بر شعر عرفانی فارسی داشته است.
ذبیحا... صفا میگوید: از موضوعاتی که مخصوصاً در قرن ششم در شعر فارسی به شدت رخنه کرد تصوف و عرفان است. توجه به افکار عرفانی در شعر البته زودتر از قرن شش صورت گرفته بود. لیکن اثر بیّن و آشکار آن را از آغاز این قرن در اشعار فارسی میبینیم. نخستین کسی که به ایجاد منظومههای بزرگ عرفانی توجه کرد سنایی است. منظومههای حدیقةالحقیقه و طریقالتحقیق دو اثر معروف او در تصوف و عرفان است (5) .
برخی اما به بیش از این معتقدند. آنها نهتنها سنایی را بینانگذار شعر عرفانی میدانند بلکه تولد سنایی را در شعر فارسی تولد سبکی جدید در شعر میدانند. اسلامی ندوشن می گوید: «با سنایی مسیر شعر فارسی تغییر میکند. اولین بار شعر وارد عرصه عرفان میشود... و [او] به اصطلاح روزنامهها «بنیانگذار» شعر عرفانی است (6) . »
ذبیحا... صفا در اینباره مینویسد:« سنایی بیتردید یکی از بزرگترین شاعران زیان فارسی و از جمله گویندگانی است که در تغییر سبک شعر فارسی و ایجاد تنوع و تجدد در آن مؤثر بوده است و آثار و منشأ تحولات شگرف در سخن گویندگان بعد از وی شده است». (7)
شفیعی کدکنی معتقد است: «در تاریخ ادبیات فارسی وقتی میگوییم شعر قبل از سنایی و شعر بعد از سنایی خوانندهی اهل و آشنا، تمایزی شگرف میان این دو مرحله احساس میکند. هیچ کدام از قلههای شعر فارسی حتی سعدی و حافظ و مولانا چنین مقطعی را در تاریخ شعر فارسی ایجاد نکردهاند، با این که سرایندگان برجستهترین آثار ادب فارسی بودهاند. این ویژگی دورانسازی در کار حکیم سنایی برای مورخان شعر و عرفان از اهمیتی ویژه برخوردار است. حدیقهی سنایی سرآغاز نوعی از شعر است و قصاید او نیز سرآغاز نوعی دیگر و غزلهایش نیز حال و هوایی ممتاز از غزلهای قبل از وی دارد. کمتر شاعری را میتوان سراغ گرفت که در چند زمینهی شعری آغازگر و دورانساز به شمار آید» (8) .
با سنایی مسیر شعر فارسی تغییر میکند. اولین بار شعر وارد عرصه عرفان میشود... و [او] به اصطلاح روزنامهها «بنیانگذار» شعر عرفانی است...
بخشی از مقاله تجلی عرفان درادب فارسی از تبیان