چه حادث در جهانی ای خردمند
به ترفندی ابر قدرت، نه خرسند
یمن را در نظر ، سوریه را هان
فلسطین را و افغان را ای انسان
چه علت قتل عامی این کسان را
کدامین جُرم ؟ کشتاری هویدا
چه چیزی مرتکب اینان خدایا
که در دستانِ دژخیمانِ دنیا
لگد مالی شوند اینان خدایا
چه انسان بی گناهی در بلایا
بسی آواره بینی بین انسان
میان بمبی که شیمی شیمیا هان
اثر تخریب جانا ماندگاری
زمان طی ماندگاری ظلم کاری
به هر جا بنگری ویران سرایی
که عامل این خرابی ، جانیانی
کدامین جُرم باعث کشت و کشتار
به دست این جانیانی خاطئیان کار
غیاث المُستغیثینی ،خداوند
قلوب العارفینی را خردمند
بخواهیم از تو عامی مسلمینی
میان خلقی جهانی یا حبیبی
محبانت ز تو خواهند در شب
تمامی حال گویان ذکر یا رب
کنی امداد خلقی را خدایا
به هر جایی بنی آدم نظارا
خدایا از تو خواهانیم ما را
ز دژخیمان عالم حفظ فرما
صدا سیما ،خبرها را روایت
ز هر جایی جهانی را حکایت
ابر قدرت به جانب هر پلیدی
نهد گامی چو گرگانی حریصی
لباسی عاریت پوشد به تن هان
که میشان را فریبد ای مسلمان
نگاهی افکنی بینی چه غوغا
میان خلقی ، پریشانی هویدا
بسا افتاده ای بینی چه مجروح
رمق باقی نمانده چون جدا روح
جدا روحی ز جسمی ای خردمند
حکایت را روایت ای برومند
ابر قدرت زَند ،خواهد کُشد ، فرد
چه افرادی که صادق ای جوان مرد
بلای خانمان سوزی هویّت
ز هر گوشه تمدن ها به رؤیت
چه فرهنگی تفاوت ها عیانی
به دور از گفتمانی در جهانی
صراحت گفتمانی هست جانا
ولی منطق نباشد گفته بی جا
تداخل کرده فرهنگی چه فرهنگ
تمدن ها کنی رؤیت که در جنگ
دلا تا کی اسارت های این آن
چه فرهنگ آفرینی نقض ایمان
که در مکتب ببینی کُشت و کشتار
نه سازش ،اختلافی کهنه ، در کار
به جزیی اختلافی جنگ هایی
میان هر یک تمدن ها چه دانی
ولی اله بایبوردی
بسیار زیبا و بجا بود
مرگ بر ظالمان جهانخوار