سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

هر چه بیشتر به کسی عشق میورزیم ، بیشتر در اسرار هر چیز نفوذ می کنیم . مولانا

دوشنبه ۴ شهريور

نقش مبهم

شعری از

زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

از دفتر آوای احساس (دفتر غزل) نوع شعر غزل

ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۷۵۸۶۱
  بازدید : ۴۸۱   |    نظرات : ۹۴

رنگ شــعــر
رنگ زمینه
آخرین اشعار ناب زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

کشیدم، در خیالم، نقشِ مبهم
از احساسِ روان، در سینه هردم
تصوّر کردمت، در باورِ خویش
به سانِ نوگلی، شادان و خرّم
وَ نقّاشی نمودم، چهره‌ات را
میانِ پیچکی، پر پیچ و پرخم
در اوجِ لحظه‌های مهرورزی
به پیوسته؛ به همواره؛ دمادم
شروعِ کارِ دل، نامِ خدا بود
به نامِ ایزدِ دانای اعظم
میانِ لحظه‌هایم، مهر جاری
وَ پایانِ سرایش‌های دل هم
زمانی که، شدم، لبریزِ عشقت
وَ شد مهرت فقط، همّ دل و غم
کشیدم، با تبِ احساسِ سینه
تو را، در دفترِ آغوشِ قلبم
دگر، هرگز نخواهی رفت، بیرون
از این سینه؛ از این قلب و، از این دم*
هوایم، با تو شد، حالا، پر از مهر
نفس هستی و با تو، می‌کشم، دم*
زهرا حکیمی بافقی (الف_احساس)
*پ.ن:
واژه‌ی "دم" در بیت نهم به معنای خون و در بیت دهم به معنای نَفَس است.
۲۳
اشتراک گذاری این شعر
۴۱ شاعر این شعر را خوانده اند

کبری یوسفی

،

محمد باقر انصاری دزفولی

،

محمدعلی یوسفی

،

سیدبهاقزوینه

،

محمد خسروی فرد

،

زهرا میرزایی(ارنواز)

،

زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

،

رسول آرش نژاد

،

مهدی تنهائی

،

نرگس فتحی زاده(موژان)

،

منوچهر منوچهری (بیدل)

،

رسول رشیدی راد(مجتبی)

،

مهدی سالوند (مهدی)

،

سارا شیخ محمدی(سیندخت)

،

عباسعلی استکی(چشمه)

،

فاطمه غیبی پور

،

علیرضاوالیزاده

،

رضا سلطان

،

ویهان قسمت پور

،

زهرا داودی (داناک)

،

مهدی محمدی

،

طاهره حسین زاده (کوهواره)

،

رضا زمانیان قوژدی خلو دخو

،

منصور شاهنگیان

،

حسین سیفی

،

علی برهانی(ودود)

،

ابوالحسن انصاری (الف رها)

،

یامور

،

لیلا امریاس(پریسا)

،

جواد رفیعی (جواد)

،

شاعر و مداح اهل بیت کربلایی رسول چهارمحالی(ساقی)

،

کیوان نصرتخواه

،

نسرین حسینی (نسرین)

،

فرهاد فیض اللهی (کدخدای نیستی)

،

مجتبی شفیعی (شاهرخ)

،

بتول رجائی علیشاهدانی

،

مهناز نصیرپور (بانوی فصلها)

،

هنری داودیان

،

لیمان (محمدعلی مقیسه)

،

سبحان شایسته (روسیاه)

،

زهرا مددی

نقدها و نظرات
عباسعلی استکی(چشمه)
۲ هفته پیش
درود استاد بانو
بسیار زیبا و دلنشین بود
سرشار از احساس
دستمریزاد
موفق باشید خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
۲ هفته پیش
درود و سپاس از همراهی سروران گرامی در این صفحه از شاعرانه‌هایم. خندانک

با توجّه به نقد و نظرهای جاری در این صفحه، مختصر توضیحی درخصوص غزل نقش مبهم را ارائه می‌دهم؛ امیدوارم که سخنم آموزنده باشد.
خندانک

کشیدم، در خیالم، نقشِ مبهم
از احساسِ روان، در سینه هردم(۱)

تصوّر کردمت، در باورِ خویش
به سانِ نوگلی، شادان و خرّم

وَ نقّاشی نمودم، چهره‌ات را
میانِ پیچکی، پر پیچ و پرخم

در اوجِ لحظه‌های مهرورزی
به پیوسته؛ به همواره؛ دمادم

شروعِ کارِ دل، نامِ خدا بود
به نامِ ایزدِ دانای اعظم

میانِ لحظه‌هایم، مهر جاری
وَ پایانِ سرایش‌های دل هم

زمانی که، شدم، لبریزِ عشقت
وَ شد مهرت فقط، همّ دل و غم

کشیدم، با تبِ احساسِ سینه
تو را، در دفترِ آغوشِ قلبم(۲)

دگر، هرگز نخواهی رفت، بیرون
از این سینه؛ از این قلب و، از این دم(۳)

هوایم، با تو شد، حالا، پر از مهر
نفس هستی و با تو، می‌کشم، دم(۴)

زهرا حکیمی بافقی (الهه‌ی احساس)

*پ.ن:

۱و۳و۴_واژه‌ی \\"دم\\" در بیت اوّل، به معنای لحظه؛ در بیت نهم به معنی خون و در بیت دهم به معنای نَفَس است؛ درنتیجه دارای آرایه‌ی جناس تام است.

۲_  در بیت هشتم، \\"دفتر آغوش\\": اضافه‌ی تشبیهی؛ تشبیه بلیغ. * فعل \\"کشیدم\\" دارای ایهام است. الف_ در آغوش کشیدن. ب_ نقّاشی در دفتر کشیدن. بدیهی است که \\"کشیدن\\" در بیت اول به معنی نقّاشی کشیدن و در بیت پایان به معنای نفس کشیدن است.
_________________
آوردن برخی از واژه‌های مترادف در غزل جاری؛ مانند: (به پیوسته)؛ (به همواره)؛ (دمادم) و یا: (پیچکی پرپیچ و پرخم) آگاهانه و برای تاکید بر تکرارِ مفهومی خاص است. توضیح این‌که:
تکرار یکی از آرایه‌های زیبای ادبی است که برای تاکیدِ مفهومی که در ذهن شاعر و یا نویسنده است، به کار می‌رود. هر تکراری ملال‌آور نیست؛ مانند تکرار نفس کشیدن، که باعث تداوم زندگی است.
برخی از تکرارها بر زیبایی سخن می‌افزایند و موجبِ نمایان‌تر شدنِ مفهوم و موضوع می‌گردند.
به نظر من گاهی مواقع واژگان مترادف نیز همان مفهوم تاکیدی را می‌رسانند که در تکرار یک واژه وجود دارد و حشو محسوب نمی‌شوند.
حسن ختام این سخنِ کوتاه را سه بیت از اشعارِ بزرگانِ سخن پارسی می‌آورم که در آن واژگان مترادفِ \\"پیچ و خم\\" در مفهومی تاکیدی آمده است:

معشوق او بتی که دل اندر دو زلف او
گم کرده از خم و گره و تاب و پیچ و چین
🌸فرخی🌸 

نه به دستش در خم و نه به پایش در عطف 
نه به پشتش در پیچ و نه به پهلو در ماز
🌸منوچهری🌸 

کم دید چشم من چو تو زیرا که چون کمند
همواره پر ز پیچ و پر از تاب و پرخمی
🌸ناصرخسرو🌸
خندانک خندانک خندانک
شاعرانه‌هایتان برقرار خندانک
مانا باشید به مهر خندانک
کبری یوسفی
۲ هفته پیش
سلام ودرود برشما استاد گرانقدر ادیب
دوست عزیزم درودخدابرشماخانه ات آباد آفرین
بسیار عالی وزیبا سروده اید
درخت دانشتون پربار. آسمان قلبت آبی .زندگیت به زیبایی
رنگین کمان ان شاءالله درپناه خدای مهربان باشید آمین
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
محمد باقر انصاری دزفولی
۲ هفته پیش
با غرض سلام
قلمتان مانا ونویسا باد
شاعربزرگوار
هزاران درود درود
خندانک خندانک خندانک خندانک
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
سیدبهاقزوینه
۲ هفته پیش
دست مریزاد
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
درود استاد و ادیب ارجمند بانو حکیمی
بسیار زیبا و دلنشین سروده اید
پاینده باشید
خندانک خندانک خندانک
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
زهرا میرزایی(ارنواز)
۲ هفته پیش
درود بانو بافقی نازنین
بسیار زیبا و بسیار عالی
قلمتان جاودان
در پناه حق خندانک خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
رسول آرش نژاد
۲ هفته پیش
زیبا خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
مهدی تنهائی
۲ هفته پیش
درود استاد بانو حکیمی عزیز زیبا بود و دلنشین قلمتان مانا خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس فتحی زاده(موژان)
۲ هفته پیش
تصوّر کردمت، در باورِ خویش
به سانِ نوگلی، شادان و خرّم
وَ نقّاشی نمودم، چهره‌ات را
میانِ پیچکی، پر پیچ و پرخم خندانک
درود بر شما استاد عزیزم خندانک
چقدر زیبا چقدر خوش آهنگ خندانک خندانک خندانک
آموختم خندانک
سپاس خندانک خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
منوچهر منوچهری (بیدل)
۲ هفته پیش
بسیار زیبا ممنونم خندانک خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
مهدی سالوند (مهدی)
۲ هفته پیش
درود بر شما
زیبا سروده اید
خندانک خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
سارا شیخ محمدی(سیندخت)
۲ هفته پیش
درودتان بانو خندانک
بسیار عالی خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک

💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛

شروعِ کارِ دل، نامِ خدا بود
به نامِ ایزدِ دانای اعظم

💛💛💛💛💛💛💛💛💛💛
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
فاطمه غیبی پور
۲ هفته پیش
درود بانو حکیمی خندانک بسیار زیبا و روان سرودید خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام


سپاسگزارم از مهرتان خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
علیرضاوالیزاده
۲ هفته پیش
لام مجدد ، خانم حکیمی تکرار و تصدیر زمانی به کار میره که نشانگر تکیه و تاکید باشه و و با ترفند شاعر معانی مکرر به کار برده بشه بر فرض مثال

فصل عطر فصل بوسه
فصل گل فصل جوانه

دانه دانه خوشه خوشه
گل به گل

یا این بیت زیبا از منزوی...

دوباره باد بهار ،به باغ شد پی سپار
به باغ شد پی سپار نسیمی از هر کنار
یا این بیت و..
چه گرمی ،چه خوبی ،شرابی چه هستی؟
بهاری, گلی ,ماهتابی ,چه هستی؟

چه هستی که آتش به جانم کشیدی؟
سرودی خوشی شعر نابی چه هستی؟

این یعنی دیداری کردن تصویر
مثل کوچه کوچه یعنی همه کوچه ها
خانه خانه یعنی همه ی خانه ها

\خداوند فقط باید توصیف بشه بع قشنگی /

بگذار دستت راز دستم را بداند
بی هیچ پروایی که دست عشق با ماست

همون اندازه مه تکرار و تصدیر میتونه شعر رو قشنگ کنه
همون اندازه هم مخربه و مخاطب رو وادار میکنه باز به اول شعر بره و ببینه چه چیزی از قلن افتاده که نتونسته بفهمه

مثلا شما با این خوندن این بیت با رضایت تمومش میکنید یا سردرگم میشید؟

ای دل من، بر سینه اینچنین ناشکیبا
لحظه ای ،دیوانه جان، ارام بشین، خواهد امد

خواهد امد ،خواهد امد ،اری اگر نیاید
باز سقف اسمان، پایین خواهد امد

اینا نقد های کلیشه ای نیست کاملا کلیدیه

جسارت بنده یبخشید
یاعلی
علیرضاوالیزاده
۲ هفته پیش
ما‏ ‏که‏ ‏نگفتیم‏ ‏تخصص‏ ‏داریم‏ ‏و‏ ‏بی‏ ‏اشتباه‏ ‏منم‏ ‏‏یه‏ ‏ادم‏ ‏‏هستم‏ ‏که‏ ‏هم‏ ‏میتونم‏ ‏بفهمم‏ ‏هم‏ ‏درک‏ ‏کنم‏ ‏اگر‏ ‏راه‏ ‏پر‏ ‏پیچ‏ ‏و‏ ‏خم‏ ‏نباشه‏ ‏و‏ ‏قابل‏ ‏درم‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏شما‏ ‏خواستم‏ ‏پیچ‏ ‏و‏ ‏خم‏ ‏ها‏ ‏رو‏ ‏دست‏ ‏کنید،‏ ‏
و‏ ‏اون‏ ‏غلط‏ ‏املایی‏ ‏رو‏ ‏درست‏ ‏میگید‏ ‏،‏ ‏من‏ ‏از‏ ‏اون‏ ‏بچگی‏ ‏همیشه‏ ‏املام‏ ‏ضعیف‏ ‏بود‏ ‏و‏ ‏انشاء‏ ‏قوی‏ ‏،‏ تنها‏ ‏باری‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏ا‏مل‏ا‏ ‏بیست‏ ‏گرفتم‏ ‏سر‏ ‏‏ ‏سر‏انشا‏ء بود‏ ‏با‏ ‏موضوعی‏ ‏ازاد‏ ‏که‏ ‏اخرش‏ ‏هم‏ ‏ربطش‏ ‏دادم‏ ‏به‏ ‏املا‏ ‏و‏ ‏معلممون‏‏ ‏
ممنونم‏ ‏ار‏ ‏\جرعتی‏ /‏که‏‏ ‏به‏ ‏ما ‏اموختید

الان‏ ‏پاکشون‏ ‏میکنم‏ ‏،‏ ‏فکر‏ ‏نمیکردم‏ ‏ناراحت‏ ‏بشید
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
تکرار یکی از آرایه‌های زیبای ادبی است که برای تاکیدِ مفهومی که در ذهن شاعر و یا نویسنده است، به کار می‌رود. هر تکراری ملال‌آور نیست؛ مانند تکرار نفس کشیدن، که باعث زندگی است.
برخی از تکرارها بر زیبایی سخن می‌افزایند و موجبِ نمایان‌تر شدنِ مفهوم و موضوع می‌گردند.

شما خودتان نیز در شعری که اخیرا با عنوان (ولم کن) نشر داده‌اید، واژه‌های منگ و گیج را که به یک معنی است، عطف بر یکدیگر آورده‌اید.
اگر از دیدگاه شما نباید کلمات مترادف را حتی برای تاکید به کار برد، پس چرا خودتان استفاده کرده‌اید؟

منگ
فرهنگ فارسی معین
(مَ) (ص .) 1 - کودن ، کم هوش . 2 - دزد، راهزن . 3 - (عا.) گیج ، سرگشته.

شما نقدی را نوشته‌اید که خودتان به آن پایبند نیستید.
یعنی کاملا کلیشه‌ای هرچه از دیگران شنیده‌اید، اینجا دیکته کرده‌اید.
نقدهایی که این دوسه روزه از شما زیر اشعار شاعران خواندم، یک مشت حرف تکراری بود.
هین سخن تازه بگو...

لازم نبود دیدگاهتان را پاک کنید؛ امّا لطفا با فکر و اندیشه‌ی بیشتری دست به نقد شود. ضمنا آوردن واژه‌های پیچ و خم را که در شعر من برایتان زیبا نبود، در این اشعارِ بزرگانِ سخن پارسی بخوانید:

معشوق او بتی که دل اندر دو زلف او
گم کرده از خم و گره و تاب و پیچ و چین
فرخی خندانک

نه به دستش در خم و نه به پایش در عطف
نه به پشتش در پیچ و نه به پهلو در ماز
منوچهری خندانک

کم دید چشم من چو تو زیرا که چون کمند
همواره پر ز پیچ و پر از تاب و پرخمی
ناصرخسرو خندانک
ارسال پاسخ
علیرضاوالیزاده
۲ هفته پیش
خیالاتی‏ ‏و‏ ‏مست‏ ‏و‏ ‏منگ‏ ‏گیجم
نه‏ ‏میخوابم‏ ‏نه‏ ‏بیدارم‏ ‏...‏ ‏ولم‏ ‏کن
یا
نه‏ ‏داری‏ ‏جرعت‏ ‏ماندن‏ ۱‏نه‏ ‏رفتن۲
گل‏ ‏بی‏ ‏رنگ‏ ‏و‏ ‏بیخارم‏ ‏...‏ ‏ولم‏ ‏کن

گل‏ ‏بی‏ ‏رنگ‏ ‏۱ بی‏ ‏خار۲

بیخار‏ ‏>‏نماندن‏ ‏
بی‏ ‏‏ ‏رنگ‏>‏‏ نه‏ ‏رفتن‏ ‏-‏ ‏بین‏ ‏بودن‏ ‏و‏ ‏نبودن

خیالاتی‏ ‏و‏ ‏مست‏=منگ‏ ‏و‏ ‏گیج‏ ‏
بیداری‏ >‏منگ‏ ‏و‏ ‏گیج
خوابی>‏از‏ ‏خیالات‏‏ ‏و ‏مستی

فک‏ ‏نکنم‏ ‏جای‏ ‏نامفهومی‏ ‏باشه
زهرا داودی (داناک)
۲ هفته پیش
درودها بانوی جان
عالی بود
قلمتان جاوید خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضاوالیزاده
۲ هفته پیش
ببینید‏ ‏خانم‏ ‏حکیمی‏ ‏این‏ ‏زمونه‏ ‏کسی‏ ‏اشتباه‏ ‏کسی‏ ‏رو‏‏ ‏گوش‏ ‏زد‏ ‏نمیکنه‏ ‏چرا‏ ‏که‏ ‏دوس‏ ‏داره‏ ‏تو‏ ‏اشتباهش‏ ‏غرق‏ ‏بشه‏
و‏ ‏دوس‏ ‏نداریم‏ ‏بر‏ ‏طرف‏ ‏کنه‏ ‏چون‏ ‏یه‏ ‏امتیاز‏ ‏بالا‏ ‏تر‏ ‏میره‏ ‏پس‏ ‏امتیاز‏ ‏نمیدیم
و‏ ‏جالب‏ ‏اینجاست‏‏ ‏که‏ ‏کسی‏‏ ‏هیچ‏ ‏امتیاز‏ ‏نصیب‏ ‏اون‏ ‏طرف‏ ‏نمیشه‏ ‏یه‏ ‏امتیاز‏ ‏دیگه‏ ‏هم‏ ‏ازش‏ ‏میگیریم‏ ‏اونم‏ ‏اینه‏ ‏که‏ ‏بدون‏ ‏اینه‏ ‏راهنمایش‏ ‏کنیم‏ ‏رفیق‏ ‏و‏ ‏شفیق‏ ‏هم‏ ‏میشیم چون‏ ‏امروزه‏ ‏‏ادما‏ ‏ازکسی‏ ‏که‏ ‏درست‏ ‏رو‏ ‏تشویق‏ ‏کنه‏ ‏و‏ ‏اشتباه‏ ‏رو‏ ‏به‏ ‏روشون‏ ‏بیاره‏ ‏بدشون‏ میاد‏ ‏و‏ ‏مجال‏ ‏پاک‏ ‏سازی‏ ‏بش‏ ‏نمیدن ‏اما‏ ‏از‏ ‏اونی‏ ‏که‏ ‏هیچ‏ ‏ایرادی‏ ‏نمیگیره‏ ‏خوششون‏ ‏میاد‏ ‏و‏ ‏بهش‏ ‏نزدیک‏ ‏میشن ‏و‏ ‏مجال‏ ‏پیدا‏ ‏میکنه‏ ‏که‏ ‏حتی‏ ‏بیشتر‏ ‏اشتباه‏ ‏کنن،‏ ‏
بهقول‏ ‏ناپلئو‏ ن‏‏ ‏:‏ ‏دوست‏ ‏هر‏ ‏کجای‏ ‏جهان‏ ‏باشه‏ ‏دوسته‏ بدون‏ ‏هیچ‏ ‏خطری‏ ‏
نزدیک‏ ‏دشمن‏ ‏باش‏ ‏‏ ‏چون‏ ‏همیشه‏ ‏دشمن‏ ‏نزدیکته‏ ‏منتظر‏ ‏اشتباهت

من‏ ‏نه‏ ‏دشمنتونم‏ ‏شکل‏ ‏دوست‏ ‏‏نه‏ ‏دوستتون‏ ‏شکل‏ ‏دشمن‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏تفاسیر‏ ‏..‏
‏اینایی‏ ‏که‏ ‏گفتم‏ ‏منظورم‏ ‏شخص‏ ‏شما‏ ‏نیست‏ ‏گفتم‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏اصل‏ ‏ماجرا‏ ‏پی‏ ‏ببرید‏ ‏.و‏ ‏خودتون‏ ‏هم‏ ‏میدونید‏ ‏‏ هیچ‏ ‏ادمی‏ ‏‏بی‏ ‏اشتباه‏ ‏نیست
بابت‏ ‏همه‏ ‏چیز‏ ‏معذرت‏ ‏میخوام
رضا زمانیان قوژدی خلو دخو
۲ هفته پیش
درود بر شما خندانک
عالیست سروده نابتان
بمانید خندانک
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
منصور شاهنگیان
۲ هفته پیش
درود بر شما ....
در این قحطی اشعار درخور و خواندنی
خوشحالم بار دیگر
به ضیافت اشعار وزین و با احساس شما
امده ام ...
موفق باشید و سربلند بانو ...
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۲ هفته پیش


درود استاد حکیمی ارجمند
بسیار زیبا ست
دستمریزاد خندانک
در پناه حق خندانک


محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
یامور
۲ هفته پیش
سلام ودرو
بسیارزیبا 🌺🌺
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جواد  رفیعی  (جواد)
۲ هفته پیش
سلام
بسیارزیباست خندانک خندانک خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاعر و مداح اهل بیت کربلایی رسول چهارمحالی(ساقی)
۲ هفته پیش
درود بانو
زیبا زیبا زیبا
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
کیوان نصرتخواه
۲ هفته پیش
درود بانو خندانک خندانک
بسیار زیبا و با احساس خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
نسرین حسینی (نسرین)
۲ هفته پیش
درود برشما مهربانو عزیز

بسیار زیبا بود
قلمتون نویسا
خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
فرهاد فیض اللهی (کدخدای نیستی)
۲ هفته پیش

کشیدم در خیالم نقشی مبهم
از احساس روان جاری در من
تصور کردم تو را در باور خویش
به سان گلی شاداب نو و خرم

مصور گرداندم چهره ات را
با دانه ها در دل آفتابگرادن

چو میترا چشمکی زد بامدادان
پیام رساندی به من مثل خدایان


در اوج لحظه های مهرورزی
تو همانند شادان و خرم دینان

این عشق مبهم از مهر خدا بود
برایم مثل تو خود یک رؤیا بود

در لابلای لحظه‌هایم مهرت جاری
عاشقانه ترازسرایش‌های دلنوازی

زمانی که شدم لبریزِ عشقت
مهر تو گشت به آواز قلبم

کشیدم با تبِ تلاطم قلبم
در دفترِ عشق کی بِه از تو

دگر هرگز نخواهی رفت بیرون
از این سینه و قلب و پیوندم


هوایم با تو شد حالا پر از دمادم
نفس هستی و با تو می‌کشم دم

سلام بانو حکیمی بافقی گرامی!

شعر به منزله بخشی از شعور اجتماعی انسانها یک رسالت علمی ـ واقعی دارد تا با استقرار تمرکز بر روی واقعیات عینی ـ مادی علل پدیده ها را بشکافد تا بتواند ما را از چنگ خرافات، سیاه اندیشی، کتمانگرائی، مبهم و گنگ اندیشی نجات بدهد نه این که ما را وادار بکند در این راستا قلم بزنیم.

بنابراین شاعر به منزله یک بارومتر حساس اجتماعی بایستی نبض واقعیات را بگیرد که ما داریم تحت آنها زندگی میکنیم و سلامت روانمان از آن وابسته است که ما تا چه حدی با افکار، احساسات و عشق در درجه نخست به منزله یک انساندوستی جهانی، عشق به حیوانات، گیاهان، دریاها، اقیانوسها و همچنین با عشق در روابط عاشقانه زناشوئی بر اساس واقعیات عینی برخورد منطقی داشته باشیم و هماهنگ با ابعاد هستی اجتماعی عشق را سازماندهی بکنیم.

فردیت یک شاعر در کانون توجه همگانی ـ اجتماعی نیست، بلکه اهمیت در افکار و جهان بینی علمی یک شاعر مستقر است.

خرافاتگرائی همواره نوعی گمراهی خودی و دیگران است و به معنای دوری از عقلانیت دینی، خرد گرائی جمعی، آگاهی اجتماعی، هوشمدی و علم است که گاه گاهی حتی می‌تواند لباس علم به تن بکند و به نظر مستدل بیاید

بسیاری از دانشمندان و عالمان زمان ما درست مثل دانشمندان و عالمان قدیم، در جهت از بین بردن خرافات تلاش می‌کنند. آنها می‌خواهند حقیقت استنتاجی و علم را جایگزین خرافه و گمراهی بکنند، زیراحقیقت تجربه شده با نگرش علمی سرمایه‌گذاری مطمئن در حال حاضر است و خرافه سرمایه‌گذاری در مبهمات است که در فراسوی تفکر منطقی است.

بنابراین شعری را که شما نوشته اید یک نوع خرفاتگرائی ذهنیِ عدم شاعرانه است.

شما یک تصویر مبهم و گنگی را برای خودتان تصور میکنید که مغزتان یک تصویر عینی ـ مادی از آن را ندارد و این زبان شماست که در صدد است یک دروغ صِرف را به مغزتان تحمیل بکند. دستکاری مغز با زبان!

همه تجهیزات لازم برای حواس پنچگانه، احساسات عاشقانه، عشق، هورمونهای عشق فقط در مغز موجودند و قلب فقط یک پمپی است که با دو اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک با مغز در ارتباط است .

علاوه براین قلب مرکز عشق و دوست داشتن نیست، این یک باور جهانی است که به منزله خرافه رایج شده است.

بنا بر این تصور شما از احساس روان در سینه ، یک اشتباه علمی است زیرا که اعصاب مغز تان به منزله رودخانه هائی هستند که در آنها احساساتتان جاریند، نه در قلب. اگر قلب وابسته از مغز میشد یک سر درد شدید می توانست ما را بکشد.

حالا این پرسش نیاز به پاسخ است که چرا نقش و نگار مبهمی را در شکل یک نوع گلی شاداب و خرم است دوباره آن را در مسیر ابهام دیگری سوق میدهید و آن را در میان پیچکی پر پیج و خم رسم میکنید؟ چرا گذار از یک ابهام شاعرانه به ابهام دیگری؟ تداخل ابهام یعنی چه ؟
وصال عشق در قالب پیچک (عشقه) یک خطای منطقی شاعرانه و گزینه اشتباهی است زیرا که عشق واقعی برگرفته از عشقه است که در آن عاشق و معشوق به ندرت به همدیگر میرسند.

حالا این چهره مبهم نقاشی شده در میان پیچک، به منزله نو گلی شاداب عشق شماست و مهرورزیها شروع شده است.
آیا عشق به یک تصویر مبهم خود ساخته و پرداخته در قالب یک نقاشی، یک نوع بت پرستی و فتیشزم یا آویزانی از کالای ذهنی خود ساخته نیست؟

یک تابلو نقاشی زنده نیست که مهرورزیهای متقابل در یک پروسه عاشقانه بوده باشد. بنابراین با عشق خیالات زده چه پیامی برای مخاطبین دارید؟

مثلث ابهام: معشوق مبهم ، عشق مبهم، احساسات مبهم!

ما داریم در جهانی زندگی میکنیم که امپریالیزم جهانی در آمریکای شمالی و اروپای غربی تلاش میکنند عشق را به منزله یک هومانیزم جهانی از بین ببرند.
فلسفه نئو پوزیتیویستی امپریایستی شعار زیر را میدهند:
مرگ بر احساس! مرگ بر قلب! مرگ بر عشق! زنده باد فردهای منقرد شده بی احساس مثل آدمهای آهنی به منزله انسانهای ایده آل.

فلسفه پسامدرنیستی فرانسوی ۱۹۵۳ از طریق ژان دئوبوفه چنان از انسانها به منزله سایه های نامرئی دفاع میکند که همه آنها به منزله کبریتهای بی خطرند و ما با تجزیه فرد منفرد شده ، روانش را در مسیر جوامع مریض سوق میدهیم.

وجود ۱۵۴۳ مدارس نژاد پرستی در علم روان شناسی غرب، مدارس نژاد پرستی در بیولوژ ی، آنتروپولوژی ، فلسفه، ادبیات، علوم تعلیم و تربیتی و غیره
برایمان علائم خطراطی هستند که دارند به فرهنگمان، به مهر انسانی و به عشق و همبستگی خانوادگیمان حمله ور شده اند .

تحت این شرایط وظیفه تفکر استراتژیکی ما شعرا بایستی این باشد که به طور آگاه، با اندیشه علمی و دور از خرافات با همه توانمان از عشق به منزله یک هومانیزم جهانی نه تنها در ایران بلکه در کل جهان دفاع بکنیم و در راستای آموزش عشق در خانواده ها، مدارس و دانشگاهها و جامعه قلم بزنیم که فعلاً یک تابو ملی و فراملی است. نهادینه سازی علم عشق و آموزش آن به همه ما کمک خواهد کرد تا خانواده های سالم با بچه های سالم را به جامعه تحویل بدهیم که وظیفه خطیر نه تنها شعرا است بلکه وظیفه همه علوم.

تا کی در خیابانها، پارکها، پارتیهای شبانه، با متلک های خیابانی، در میخانه ها به خاطر نیم نگاهی دختری و یا به خاطر یک لبخند بی جهت دختری خودمان را در شراب غرق بکنیم؟

با رنگارنگترین آرزوهای شاعرانه
خندانک خندانک خندانک خندانک
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
سلام
نسبت به هر شعری که منتشر میشه، هرکسی دیدگاهی داره.
اینم دیدگاه شماست.
فقط یک نکته برایم خیلی جالب و تا حدودی خنده‌دار بود.
شما که از اصول شعر کلاسیک آگاهی ندارید، چطور جسارت کردید و به خیال خودتون شعر منو ویرایش کردید و اونو نه تنها
از تصویرسازی؛ تخیّل؛ احساس؛ عاطفه و روانیِ واژه‌ها؛ بلکه از وزن و قافیه که از اصول مهم شعر کلاسیک است، خارج کردید ؟؟؟ خندانک

جل الخالق خندانک
ارسال پاسخ
فرهاد فیض اللهی (کدخدای نیستی)
خانم حکیمی بافقی!

آن چشمان کور باد اگر آن را نبیند که چطور همه علم عروض و قافیه به منزله قطرات باران از چشمان عشق مبهم ساخت و پرداخته تان به بیرون می تراوند و طرافت نمناکی را به خوانندگان هدیه میدهند.

به قول شاعر:
هفت شعر عشق را عطار گشت
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

بنده در خلاقیت و خود آتوریته سازی شخص شما شکی را ندارم . این خصوصیت مختص شاعران جدید است ، نه در ۱۰ هزار شعرای کلاسیک.

به خاطر میاورم در کتاب شعر زمستان اما سرد اخوان ثالث می نویسد: من دهخدا را جزو نسل پاک و شریف انقلاب مشروطیت میدانم و چون او گفته است: من در جوانی بسیار خدمت پیران کرده ام و در پیری مرا نصییحت و انتقاد جوانان نیاز است من هم آن را قبول میکنم.

این نگرش ضد انتقادی و خود آوتوریته بینی، آوتوریته پرستی دشمن تفکر دیالکتیکی است که مرض اکثر ایرانیان است. انتقاد از خود، انتقاد و انتقاد از انتقاد سه اصل مهم برای خلاقیت زائی همه شخصیتها و همجنین علوم هستند.

بنده حقیر به عشق مبهم و مرده شما روان زنده عشق و طرافت و ظرافت انسانی دمیدم تا شما ما را در لیست سیاهتان قرار بدهید.

موفق باشید! خندانک خندانک خندانک
بتول رجائی علیشاهدانی
۲ هفته پیش
درود بر شما مهربانو بسیار زیبا و دلنشین بود موفق باشید
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مهناز نصیرپور (بانوی فصلها)
۲ هفته پیش
درود بر شما بسیار زیبا خندانک خندانک خندانک
محمد خسروی فرد
محمد خسروی فرد
۲ هفته پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
لیمان
۲ هفته پیش
سلام و درودبراستادبزرگوارم
خانوم حکیمی خندانک خندانک خندانک

موفق باشین
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
زهرا مددی
۲ هفته پیش
درود بسیار عالی و زیبا ادیب گرانقدر خندانک خندانک
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


ارسال پیام خصوصی

آموزش و نقد شعر

نظرات

مشاعره

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
1