ای گستره وَ پهنـۀ ی گیتی وَ تـو صـــــد دام
بر گـــــور دموکـــــراسی دنیــــا زده ای گام
دریوزگی و نوکری و خفّــت و خواری اســت
سهمش که شود با سخنــان تو ،کسی خام
با آنکه همه عمرتو باشد ،دو سه صــدســال
یک وحشی بی چرائی تو ، عمـــوســـــــــام
جاســــوســـیِ یاران و رفیقــان شده کــارت
شیـــطان بـزرگـــی و دغلبـــــازی و بــــد نام
هستی تو عروسی که به هرحجلــه نهـد پای
دستــی چـدنی داری و صـــدکینــه به فرجـام
تبعیــــض نــژادی و چپـــــــاول هنــــــــر تـــو
دادند به درصــــــــد نـودو نه بــه تو پیغـــــام
کارتو منافع طلبی ،جنــگ و جـــــــدال اسـت
افغان و عــــراق از تو خـراب است و ویتنـــام
ناکازاکی و هیــــروشیمـــا شــاهــدِ این بحث
اکنـون شـــــــده ای عابدو زاهد به سرانجـام
داعـــــــش و سیاهـــــکاری و بمـــب اتـم تـو
وقتیکه خـدا خشم بگیــــــــرد ، شَـــوَدَت دام
میــــدان تشیّـــــــع نبــــود عــــــرصـه گهِ تو
صبراست و بصیرت که کند دشمن خــود رام
با خـــــود رُحَمــــا ایم و اشـــــدّاءُ به کفّـــــار
با دوستـــیِ شیعــــــه شـــــود غلغلـــــه آرام
این مملکت حضرت صاحب و نه حرف اســــت
دیدی به طبس قطره ای از اشک شب هنگام
احمدیزدانی
Ahmad yazdany