سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 8 ارديبهشت 1403
    19 شوال 1445
      Saturday 27 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        شنبه ۸ ارديبهشت

        خرمگس

        شعری از

        صبّاغ کلات

        از دفتر خلوت شاهد نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۲۱:۰۶ شماره ثبت ۳۱۷۳۲
          بازدید : ۲۴۱۱   |    نظرات : ۱۰۶

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر صبّاغ کلات


        خرمگس
        .............

        « دست و پـاگیر ، آبرو را »،

        سر بریـدم ؛

        جای عشق*

        « بره ، گر ،گرگی کند ؛»

        غـولی است ؛
         
        بی پروای عشق .

        ............................

        باکی از خسران ، نیـَم ؛

        نا دیـده ،

        سـودا ، می کنم *

        دان مشکی ،

        در سر اندازی ، به دست ؛

        از پای عشق

        .................................

        پـای پیـل است ؛

        و پر پـروانـه ؛

        یـاغی یـار ،

        و مـن *

        منطق وحدت :

        همین فحوا ست ؛

        با امضـای عشق

        ...........................

        عشق ، از اول ،

        بوده بود ؛

        و جلوه را ، هستی ، نمود *

        مهـر، بان اش : کردگار ؛ و

        پرتوش :

        دنیای عشق

        ........................

        این چنین !

        تفسیر شد ؛ توحید عشق ،

        از مولوی : *

        دو  ولا ،

        در یک لـوا ،

        شـولا ، کند ؛

        مـولای عشق

        ..............................

        عاشق الـله شو ؛

        معشوقه ،

        نیـکـو ، می کشد *

        « خود ، دیت ، باشد » ؛

        « بها ، را ، باش » ! !

        پایا پای عشق

        ***********

        حور ،

        دور است ؛ از مـدار مهـر؛

        پس ،

        با این حساب *

        جنت و دوزخ ،

        چه توفیـری کند ؟

        منهـای عشق

        ..............................

        انکر الاصوات ؛

        این معروف گوش :

        عر عر نهیـق  *

        منکرش :

        سهوی سرایی ،

        زان سر سرنای عشق

        ................................

        خط  خورد ؛ خـدّ حُمیرا

        از
         
        حمیـر زمهـریر  *

        با ...

        سپیـد برف ،

        پر سردش ،

        پـزد :

        حلوای عشق .

        ......................................
        1 – عروض : با سلام . به خانم مهـربانوی دانشورم .و زحمت بسیار..
        2 – دستور : الف- مفعول = « دست و پاگیر ، آبرو را » = این عبارت مساوی باعبارت (سر آبروی دست و پا گیر را ، بریدم ) است ؛ که مفعول صریح یا بی واسطه( دیرکت ، مستقیم ) ، از یک حرف اضافه و به همراه (را) به کار رفته .بدون حروف اضافه :( از ، به ، با ،بر، برای ،و...)که درواقع مفعول، کلمه (سر ) است .و بقیه عبارت ،=مضاف الیه است . ب- بوده بو د=ماضی بعیداز فعل(بودن).که از مختصات دستوری درشناخت سبک
        است . در خراسان جنوبی بیشتر ، با تلفظ( بیده بید . ) رایج است .
        3–بدیع: الف- واج آرایی=در(انکرالاصوات) در مصرع دوم «س»و
        بعدی
        (پ)ودر ( این چنین تفسیر.حرف« ل »و..
        ب – ارسال مثل:(نادیده سوداکردن. نادیده خریدن)وتلمیح وشایدمنشاء آن،اشاره،بداستان زبیده خاتون:بانوی قدرتمند هارون الرشیدو بهلول
        باشد(خرید بهشت و خواب دیدن.و..)
        ج-کنایه- درمصرع آخرحلوای کسی راپختن،کنایه از مراسم ، برای بعد مرگ
        4- گرته برداری : الف- در بیت ( این چنین تفسیر..)اندیشه،ازمولوی است
        ؛که فرماید:(عاشقی گرزین سرست؛گر،زان سرست؛عاقبت مارا، بدان سررهبرست)یعنی:«جمله معشوق ست»و ب دربیت( منکربن اصوات...) گرته ای متضمن ازداستانی از جناب مولوی ست؛که میفرماید(پیرگفتش:
        تویی؛که در یاری * دل نبستی ؛ به عشق گفت آری)(بانگ برداشت؛گفت : ای خردار*هان خرت یافتم بیارافسار)
        5–واژگان :باغی= ناشزه...دان مشکی= کمربند مشکی کاراته باز..و..
        لوا=پرچم،رایت،درفش،بیرق،بیدق(محاوره.).
        مولوی=مولانا.بلخی سراینده مثنوی.صفت نسبی از مولا=دستار. سر بند
        شال.عمامه.مولا.مولی=بادومعنای متضادآقاونوکردراینجاهردومرادست
        مفهوم وحدت عشق...نُمـود= مصدر بریده است = نشان دادن ازمصدر ساده نمودن،مساوی نشان دادن واسم مصدرش:نمایش است .اگر حرف ( او ) درمصدری اصلی باشد در اسم مصدر ، به ( آ ) بدل می شود . و هر حرفی هم که به (آ) وصل شود ؛ یک (ی) می گیرد . به نام وقایه ( از وقی ، محافظت چیزی) مثل : افزودن و افزایش . سرودن و سرایش و...گاهی،
        که مرکب شود ؛ مساوی (کردن = انجام دادن ) می شود ؛ مثل : جلوه نمود ، مساوی جلوه کرد ؛ که گاه ، به اشتباه می اندازد . (بیشتر ، درکاربردساده اش) . لذا گاه ، به جای ( کردن ، نمودن ،را می نویسند ) که غلط است . مثل . کج نمود ؛ و ریخت= کج کردو؛ریخت ..
        ولا = مهر.عشق،هواخواهی
        6-کوچه : شیپوررا ازسرگشادش بادمیکردند
        7 – اقتباس : الف آیه : انکرالاصوات لصوت الحمیر ..و از حدیث قدسی :از(من طلبنی وجدنی) تا(.....و من عشقته ؛ قتلته و من قتلته ؛ فعلیّ دیته ؛ و انا دیته .).... دیت= دیه..
        8- بیان بیتی به عبارتی دیگر:(سینونیم )= (عشق، از اول...).یعنی:عشق ،مقدم برکاینات بود(زمان) ؛و بخاطر نمایش عشق، بودکه هستی هم،به جلوه، درآمد ( دنیا. مکان )
        9- تاریخ ادبیات=(خرمگس)نام کتاب اتل لیلیان وینیچ
        ۱۶
        اشتراک گذاری این شعر
        ۴۲ شاعر این شعر را خوانده اند

        سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        حمیدرضا کشیتی

        ،

        خدیجه زینالی ( مهربانو)

        ،

        سیده نسترن طالبزاده

        ،

        محراب همتی (پرواز)

        ،

        نجمه طوسی (تینا)

        ،

        صفیه پاپی

        ،

        صبّاغ کلات

        ،

        كاك باران كورد ملكشاهی

        ،

        منوچهر مجاهدنیا

        ،

        اله یار خادمیان(صادق)

        ،

        فاطمه رها

        ،

        آزیتا احمدی

        ،

        ساحل شیدا(ساحل)

        ،

        میثم دانایی

        ،

        مهدی رستگاری

        ،

        غلامرضا مهدوی(مهدوی)

        ،

        محمد ایثاری نیا (جوینی)

        ،

        ناهید زرین نگار

        ،

        سلیمان حسنی

        ،

        منصور شاهنگیان

        ،

        حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)

        ،

        احمد رشیدی مقدم (گمنام)

        ،

        طارق خراسانی

        ،

        نگار حسن زاده

        ،

        سپیده افضلی(صبحدم بامدادان)

        ،

        طلعت خياط پيشه (طلاي كرماني)

        ،

        محسن کلهری(روخان)

        ،

        عباس خوش عمل کاشانی

        ،

        آگاه ( بختیاری )

        ،

        زینب جعفری(تارا)

        ،

        محمد مير سليماني بافقي(باران)

        ،

        مهدي ازوج (هومن )

        ،

        عباس وطن دوست

        ،

        بختیار فرّخ

        ،

        سعید چرخچی

        ،

        جواد مهدی پور

        ،

        قاسم پیرنظر سلیم

        ،

        مصطفی مهدویان پور(دل به دوش)

        ،

        نسترن ماندگار

        ،

        فاطمه سپهری

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0